Caprice alapallonivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja J-P-A, 5.8.2014.

  1. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Auto on vuoden -91 sämpykä mallin sedan caprice.

    En löytänyt vastausta netistä enkä täältä. Ilmeisesti muille ihan tuttua kauraa.

    Alapallo nivel on vielä alatukivarressa kiinni. Olen koittanut sitä paasata moskalla irti, ei hievahdakkaan.
    Onko tohon olemassa jotain omaa työkalua, jos niin missä ja minkälainen?

    Harkitsin jo näitäkin vaihtoehtoja;
    Otan ylätukivarren irti, on enemmän tilaa ja sitten mänttään moskalla niveltä minkä kerkeän.
    Tai otan alatukivarren irti, vien sen korjaamolle joka suostuu prässäämään nivelen irti + uuspaikalleen.




    En ole ennen niveltä tähän autoon vaihtanut. Lämmitysvehkeitä ei löydy.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Näin.
    On noita irrotettu lyömälläkin esim. alasimen päällä sopivia holkkeja käyttäen, mutta tukivarren ollessa autossa kiinni ei saa riittävästi voimaa lyöntiin. Joissain autoissa pallonivel on kiinni kierteellä, mutta tuskin tässä ja onhan sulla uusi nivel josta voi todeta asian?
     
  3. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Irrottelin omasta vanista moskalla noi alapallot. Saattaa tietty olla hieman enemmän tilaa. Laitoithan jotain tukevaa alatukivarren alle ennen kun annoit moskaa. Uuden nivelen asensin ulosvetäjän kanssa ja tein siihen sellaisen holkin.
    Multa saat holkin. Joss tarviit pist yv tä
    Siihen vaihtoon on olemassa sellainen. C mallinen ulosvetä/ puristin. Youtuubissa tais olla oikeen video aiheesta
     
  4. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Kiitos vinkeistä.

    Ei ole kierteellä, prässätty. Alasinta vasten oliskin sopiva naputella. Totta, tukivarren irroituksen vaatis.
    Tollanen "c-puristin" on muutamaan otteeseen vilahtanut netissä. Näyttäs tosiaan olevan tähän hommaan se paraslääke, niin kauan kun prässi ja lämmittäminen ei ole mahdollista.
     
  5. woland

    woland 3rd gear

    Jos tukivarren irrotus on mahdollista tai muuten projektin aikatauluun sopivaa niin melkein tekisin sen. Mulla oli alapallot ainakin niin kovassa että ilman prässiä olis kyllä tullut ehkä itku. Samallahan tukivarret käyttää pulverissa ni kestää taas seuraavat 20v. :lol:
     
  6. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kyllä lyömälläkin lähtee mutta saattavat olla lujassa. Tärkeää että on sopivan kokoinen leka jolla saa terävän iskun. Ja kannattaa laittaa tunkki tukivarren alle ja nostaa vähän ettei tukivarsi pääse joustamaan.
     

Kerro tästä muillekin!