Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 9.8.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt kun kova kiire saada auto ajoon koska muita autoja ei nyt tällähetkellä ole avasin taas uuden topicin.

    Eli kone vanha tuttu 310cid ja 600cfm vakuumiholikka.

    Nyt tehnyt eilen ja tänään näin:

    Kun olen lämpeellä koneella ajanut ja lähtenyt ottamaan muutaman rivakan kiihdytyksen siihen 4000-5000rpm asti niin sen jälkeen on hyvin pian alkanut tapahtua kummia.

    Rupeaa röpeltämään ja nytkimään tasakaasulla kun palaan normaaliin vauhtiin. Hetken kuluttua kaasupolkimen tuntuma hukkuu niin että joutuu melkein pohjassa pitämään että kulkee edes normaalisti, vähempi kaasu aiheuttaa kenguruefektin. Ei pauku putkessa mutta röpellys niin kova että turinaa tulee.


    Eilen sain auton tien sivuun niin että jaksoi vielä käydä, 500rpm ja alipainemittarin hg 2 ja 0 väliltä, normaalisti 5-7. Ei tosin ilman kunnon kaasua pysynyt käynnissä, mustaa tuli putkista kunnolla.


    Ennakot just haettu passeleiksi ja ne pysyy eikä jakaja jumita. Myös kaasarista en oo kummia löytynyt ja eilisen jälkeen vika poistui hetken ihmettelyn jälkeen. Sen jälkeen en uudestaan revitellyt kuin tänään.


    Tänään loppui bensa sitten vastaavan episodin jälkeen mutta en jaksa uskoa että liian vähäinen bensa tuollaista aiheuttaisi kun mustaa tuli saatanasti ja kaasarikin haisi.



    Voiko mekaaninen bensapumppu juuttua vaikka niin että antais hirveästi soppaa ja se tukehduttas lopulta?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Alipaineletkut ym kaikki katsottu ja käyty läpi, kaasarikin suht uusi ja säädetty jokunen tovi sitten ja alipainemittarin + hajuaistin mukaan käy muuten hyvin eikä näitä rikkausongelmia ole ollut kuin pari päivää.


    Pumpun paineita en vielä mitannut, ilman kuormaa ei ainakaan ole mitään oireillut.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mekaaninen bensapumppu ei ainakaan voi jumittaa, kun se toimii juurikin moottorin kierrosten mukaan. Mun villi veikkaus on, että kaasari tulvii. Mietin myös, että voiko toisioläpät jäädä auki hieman, mutta sit pitäis kyllä olla enemmän kierroksiakin?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Toisioläppiäkin renkkasin enkä huomannut mitään.

    Kaasari ei ole muuten tulvinut, senkin juuri joku aika sitten tarkistin kun kaasrin sääsin. Jotenkin vika myös pahenee sen alkuröpeltämisen jälkeen kun lopulta se ei pysy käynnissä vai kastuuko vaan tulpat sitten niin pahasti tms.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mites kun jotenkin tuntuu että olisiko liian rikkaalle säädetty seokset kaasarissa, liian isot suuttimet,vaihdoiko ne? tai bensapinnan kanssa ongelmia eli liian korkealla&takerteleva koho(roska) tms,meinaan kun säädelty justiinsa eli liittynee ilmeisesti tuohon nyt oleviin probleemiin...

    Nää tuli mieleen omista kokemuksista ellei sitten itse kaasarissa joku letku vuoda tai väärin kytketty,kaikkeahan voi sattua kait muillekkin kuin mulle :D
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Kaasarin säädön ym jälkeen olen ajanut 600km että ei luulis siitä johtuvan että olis liian isot suuttimet ym. Nyt on vakiosuuttimet ja powervalve kun ennen ei ollut ja suuttimetkin 10nro liian isot.

    Ainoo mitä nyt lähipäivinä säädellyt on sytytys ja jakajan mekaaninen puoli.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Liian kovat b-paineet veikkaisin. Tulvii. Kierrokset lisääntyy -> pumppu tuottaa lisää -> liikaa -> tulvii -> saa niin paljon ettei meinaa pysyä hengissä muutakun läpät selällään että saa happea.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mistäs ne sitten johtuu? Pumppu kuitenkin sökö?


    Se ei kuitenkaan tehnyt sitä eilen ensimmäisellä koeajolla ja ainoa säätö mihin kajosin oli jakajan alipainekello ported vacuumiin..
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Just sama vika Estate Wagonissa, ollut koko kesän ja ajoittain vaivaa pahemmin, lyhyessä ajelussa toimii kohtalaisesti kun ei tee kovia kiihdytyksiä. Silloin kun ongelma on päällä, auto ei tykkää vastamäestä yhtään.

    Bensapumppu uusittu, samoin kaasarin suodatin ja tulolinjaan asennettu suodatin jota myös vaihdeltu. Bensalinnat uusittu 12mm kupariputkiksi ja letku uusittu. Asensin konehuoneeseen läpinäkyvää letkua, aina kun vika on päällä, niin letkussa kulkee törkeesti ilmakuplia, eli on imuvuoto ja todennäköisesti tankkilaitteessa tankin sisällä. Huomenna ajattelin sen irrottaa ja tutkia, se on enää viimeinen vaihtoehto noiden kuplien lähteeksi. Mutta saapa nähdä.

    Nyt on konehuoneessa testimielessä kanisteri, sillä toimii ilman ongelmia.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Pitääkin tuon varalta laittaa läpinäkyvää letkua pätkä.

    Tänään purin kaasarin enkä löytänyt mitään. Power valve ehjä ja toimii, kohot samassa asennossa kuin viimeksi (tässä ei ole tirkistystulppaa eikä ruuvilla päältä säädettäviä kohoja).

    Muutkin osat kuten kuuluu.


    Tulpat aivan noesta mustana vaikka juuri vaihdoin ennen näitä koeajoja joten soppaa on tullut kunnolla.


    Bensapumpun otin irti eikä nyt päällisin puolin näkynyt mitään jumeja ja klappeja. Maata vasten sitä piti painaa että pumppas mutta näinhän se on aina mekaanisissa ollut ettei niitä sormella jaksa painella?



    Bensalinjakin näyttäs olevan tarpeeks jytkyä ym.


    Bensapumppu on muuten vakio, hyvin näyttänyt riittävän silti?
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Joku häiriö ollu neulaventtilissä, roska tms
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mekaanisen bensapumpun paine pysyy samana kovillakin kierroksilla koska paineen muodostaa kalvoa painesuuntaan työntävä jousivoima, moottorin kääntämä vipu painaa jousta kasaan. Tuotto lisääntyy kierrosten mukaan mutta paine pysyy samana.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Neulaventtiilin roskaan en jaksa uskoa kun välillä palautui, sihti oli ehjä ja puhdas kaasarissa ja vielä erikseen bensansuodatin..
     
  14. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Kokeilitko kuinka syvällä koho ui? Jospa on "vettynyt" bensan lisäaineista.

    Itellä kävi niin että vm-1975 alkuperäinen Q-jet koho upposi vanissa kun tuli markkinoille lyijyttömät bensat. Joku bensan lisäaine imeytyi huokoiseen (ruskea) kohoon. Tuosta on siis jo vuosikymmeniä aikaa.
    Eivät GM:llä tienneet v -75 että bensalaatu voi myöhemmin muuttua.
    Tää nyt oli vaan puhdas veikkaus, mutta ensioireet oli juuri samanlaiset.
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Ettei kuitenkin kohot jotenkin vaan takertelis? Kovassa vedossa kohot laskee hieman ja kun ottaa kaasun vekeen niin jää liian alas josta johtuen sitten tulvii? Ihan hypoteettistä mietintää :poff:

    Mä melkeen koittaisin regulaattoria. (Lisäksi paluulinja jos mahdollista.)

    Edit: Käytetäänkö kaasarivehkeissä paluulinjaa, ikinä ollu mulla?
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mullakin on ainoa toi -65 cadillac missä on alkuperäinen paluulinja, missään muussa vehkees ei oo ollu, mut olis se varmaan ihan hyvä mekaanisella bensapumpulla olla kun se bensa alkaa kiehua siellä pumpussa helteiden aikana, huomaa tossa rottelossa kun alkaa bensahöyry kuplia tulla läpinäkyvälle suodattimelle, mut ei noi menoa oo haitannu kuitenkaan.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Onkos taxi ja police malleissa paluulinja kun bensapumpussa oli yks lisaputki ainakin? Kun rokautosta kattelin.


    Kaasari pari v vanha ja suht vahan ajettu, kohoja en punninnut mut nayttivat ehyilta.

    Ekoilla testivedoilla tata ongelmaa ei ollut joten outoa etta ois yhtakkia mennyt vaikka ainahan ne viat jostain alkaa...
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Paluulinjat on olleet käytössä käsittääkseni 60-luvun lopulta lähtien ainakin V8 moottorisissa jenkeissä ihan yleisesti. Kutoskoneisissa 70-luvun alkupuolen autoissa ei välttämättä.

    Toi mun Buickin rötääminen selvisi, kaksi viikkoa sitten vaihdettu kaasarin bensansuodatin oli taas tukossa, vaikka on ollut linjasuodatinkin käytössä. Se on nähtävästi tiukempi ja tukkeutuu jostain hienojakoisesta paskasta mitä pääsee ekan suodattimen läpi.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Mulla kun oli vielä farkussa Q-jet ja kun tuli tämä E10 markkinoille niin sitähän mä laitoin tankkiin, alkoi sitten meno ryytyä talvella ja mulla kanssa suhteellisen uusi suodatin, kun leikkasin sen auki niin mitään näkyvää ei ollut, en keksinyt muuta syytä kuin veden ja etanoolin faasi oli kastellut paperin, sen jälkeen olenkin käyttänyt vain verkko suodattimia.

    Sitten kun on tullut tämän E85 kanssakin touhuttua niin kaasarissa on boosterin jälkeen pinnat ihan tahmeita ja tankin sisältä otin alkuperäisen verkkosuodattimen pois niin sen pinta oli kanssa tahmea, et jotenkin tuntuu ettei toi paperi oikeen toimi näiden nyky bensojen kanssa :odroll:
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Kiihdytyksen jälkeen röpeltää ja rupeaa käymään rikkaall

    Kyllä mulla kuitenkin on toi Q-jetin suodatin paikoillaan kaikissa harrasteautoissa, ei se niissä ole oireillut. Mutta tämä yksilö on tosiaan seisonut kymmenisen vuotta ja tankissa oli ruostevaurio, sieltä kai jotain hienojakoista irtoaa, voihan tuo etanolikin siihen irtoamiseen vaikuttaa.

    Mutta tuo tosiaan oli kiihdytyksen jälkeisen rötäämisen syy tuossa (ei-imuilmavuoto), kyllä oli tympeä vika.
     

Kerro tästä muillekin!