remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Nyt kai puhuttiin remmiahdin maailmasta,jossa ei juurikaan yli 1bar paineita käytetä.
    Mulla 0.6 bar,eikä syleksi mitään huohottimista.
     
  2. pihviini

    pihviini 1st gear

    Oolrait.
    Tehoa tuossa kuulemma on yli 700hp. Ei auta varmaan kun ihmetellä mihin katsastusmiekkonen puuttuu.
    Moottori on miehekkään kokoinen muutenkin, ylikokoon porattuna 485...
    Palaan aiheeseen kun kaara saapuu!
    J
     
  3. pihviini

    pihviini 1st gear


    NO perkule, SE ON TÄMÄ auto! Hienosti bongattu.
    Saapuu Suomeen 16.4. ja kesällä voi bongailla baanalta....
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Onnea! on kyllä kyrväkäs laite 8)
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kysein toisessa topikissa hihnatarpeessani nettikaupasta, ja juttu lähti rönsyilemään, yrtitetään jatkaa tähän.


    Ahtimen hihnaa joo...

    Mulla oli viime kesänä 6-uraiset pyörät ja ainoaksi edes jotenkin kestäväksi hihnaksi todettiin Gates Micro-V.

    Alkuun hihna hyppäsi sivuun kun veti rajoittajaan ja päästi nopeasti kaasun. Asiaan vaikutti se, että Paxtonissa hihnapyörä liikkuun paineen vaikutuksesta muutaman kympin edestakaisin, enemmän se että 6-urainen löystyi tuossa tilanteessa silminnähden löysältä puolelta, ts. hihna venyi ihan pirusti. Ja jousikuormitteinen kirtin hyllytettiin heti alkuunsa kun ei pysynyt menossa mukana yhtään, eli meni "tapista tappiin". Lääkkeeksi tehtiin ahtimen hihnapyörästä reilusti ohjaava, ja kiritimellä ohjaavat reunat myös.

    Nyt vaihdoin 8-uraiset pyörät ja ekana Gatesin vihreän HD remmin, tämä ei venynyt silmin nähden juurikaan kaasutellessa, kesti n.100km. Seuraava Daycon HD n.1km, remmien loppuessa laitettiin tilalle 6-urainen normaali Gates joka kesti koko kisapäivän.

    Tästä daycosta seuraava huomio, ekalla käynnityksellä ja pikku testilenkillä OK, seuraavalla kylmäkäynnityksellä hihna piti kovan plätkäyksen kerran kierroksella, oli muotoutunut ahtimen pyörän mukaan, ääni hävisi kun hihna hieman lämpeni mutta toisella käynnityksellä sama ja vedossa hajosikin heti. Ei nähtävästi kärsinyt noin tiukkaa kieppiä ahtimen pyörän ympäri.

    Omasta kokoonpanosta ei kuvia mistä asiaa näkisi, mutta alla vastaava ECS ahdinkiinnike ja hihnalinja, tuo jousikuormitteinen kiristin poistettuna. Mekaaninen kiristin näkyy ahdintelineen sisällä...

    [​IMG]


    Niin, eli vinkkejä aiheeseen ja sopivaan hihnaan liittyen, ajattelin teettää nyt ohjaavan hihnapyörän ahtimelle ja hieman ylileveän ohjaavan holkin kiristimelle, joka sallii tuon "end-playn" mutta estää hihnan sivuun hyppäämistä. Ja hommata tuota kestäväksi todettua Gatesin Micro-V:tä 8-uraisena
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ongelmana sinulla tossa on että normaali moniurahihna ei kestä jatkuvaa venytystä. Siksi niissä on automaattinkiristin. Moni käyttää Mesen vaimentimella varustettua kiristäjää, se ei pumppaa edes takas.

    MInä saa vahvistettua hihnaa joka saattas toimia tossa tapauksessa.

    Olen niitä toimittanut keskipakoahdinvehkeisiin mutta hammashihnana.

    Näissä vahvistus on rungossa ei hihnassa, toki saan mallia joka on vahvistettu myös hampaistaan.
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead


    Voisin kuvitella, että vaimentimella varustettu kiristin pysyy entistä heikommin mukana, mutta saatan toki olla väärässä. Käyttö on aika raakaa... Tuo Ecs:sän jousikuormitteinen mikä mulla oli, on vaan aivan liian löysä. Ehkä jos hihna olisi sen 2-3 kertaa pidempi mille sarja suunniteltu toimis oikein?

    Hihnan venytyskestävyys, kuulostaa järkeenkäyvältä. Gatesissä ehkä myös ollut se että se kestää hieman luistoa, kaasulta päästäessä.
     
  8. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Tunnen aika monta heppua joilla on moniurahihna Vortechin ahtimessa. 6 ja 8 rivisiä. Ei mitään ongelmaa.

    Mutta yhdellä kaverilla oli ennen Vortechin ahdin jossa oli 8 rivinen remmi.
    Muutamia remmejä meni poikki, siinä oli sekä mekaaninen kiristäjä, että jousikuormitteinen kiristin.
    Remmi meni aina samalla tavalla poikki kaasua reippaan vedon jälkeen höllätessä.

    Nyt samaisessa autossa on hammashihnakäyttöinen ahdin, 50 mm leveällä hihnalla. Remmejä ei ole mennyt poikki, mutta hampaita irtoaa. Ilmeisesti lämpö vaikuttaa tähän asiaan, yleensä Dynossa on mennyt hampaita jos remmi lämpenee reilusti.
    Kun on laitettu remmi riittävän löysälle, on hampaat kestäneet paremmin.
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Yhdestä Vetestä millä mailia ajettu tuon setin ostin, ja speksit täsmää...
     
  10. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Väärä arvaus :D
     
  11. SäTäjÄ

    SäTäjÄ 3rd gear

    joku tätä täällä muistaakseni kyselly mutta ei löytynny haulla, eli käykö 6-71 päätykoppa/vetopää 6v-71 bloweriin?
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei käy
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Käsittääkseni silloin veto venytys siirtyy sen mekaanisen puolelle joka ei anna perää, eli 2 jousikiristeisellä vois kestää


    Saman voi huomata esim. tossa videossa https://www.youtube.com/watch?v=HpSJwDzO-AY

    Löysät menee vetopyörien alle ja hidastuksessa päälle ja moottorissa se nykäys on paljon rankempi
     
  14. CA-77

    CA-77 1st gear

    Olisiko kellään käytännön kokemuksia tällaisesta ahdin kitistä " http://www.summitracing.com/int/parts/p ... /overview/ " . Tulisi sbm 340 tai 360 koneeseen ja tarkoitus olisi tehdä paineistetulla kaasarilla. Tämän ahtimen hyvät/huonot puolet kiinnostaisi,tuotto yms... Tai jos joku tietää muita ns.valmiita kittejä niin vinkkejä otetaan vastaan. Kaasuttimista tietoa myös kaipailisin , millaisilla on tehty/kannattaa tehdä. eli siis vink vink... Kone tulisi kadulle ja haaveena olisi joskus se noin 500hv
     
  15. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear


    Mikäs siinä on sitten ettei sovi?
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    On, tuon isoveli eli 2200 on itellä ollut käytössä pari kesää. Alkuun oli paljon ongelmaa remmien paukkumisen kanssa, mutta nyt löytynyt resepti jolla tuntuu kestävän.

    Mä tykkään käytännön ominaisuuksista kovastikin, ahdot nousee kierrosten mukaan, eli pauhu kasvaa koko ajan kierrosten noustessa. Hiljainen ahdin moniin vastaaviin verrattuna. Mulla SL malli, eli suljettu voitelu ja melkein suosittelisin sellaista, kaverilla oli tuo normaali Novi 2000, ja oli pientä vaikeutta öljynkierron totetuttamisen kanssa. Lähinnä kuristus ja kanavakoko hakusessa.

    Edelliseen projektiin laitoin perinteisen Eatonin rootsin, siitä en tykännyt oikein ajossa. Vääntää kyllä, mutta veto loppuu kesken.
     
  17. CA-77

    CA-77 1st gear

    Tuota Novi1200 asennus ohjetta katselin niin siinä näkyy tosiaan öljynkierto olevan otettu öljykellolta ja paluu öljypohjaan... Taitaa olla tuolla 1200 ja 2200 ahtimella melko paljon kokoeroakin :D ...tuota Novi 1200 kysyin jo yhdeltä jälleen myyjältä Suomesta.. Tuota 2200 settiä näkyis ainakin myyvän superchargersonline... täytyy yrittää sieltäkin kysellä...
     
  18. 440

    440 Gearhead

  19. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Ehdotuksia mistä kannattaisi etsiä/katsoa 750-850 e85 kaasareita ahtimen päälle?
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Onko ahdin Re85 sopiva? Pinnotettu kuori sisältä ja roottorit?

    Kaaserita löytyy monelta valmistajalta. Kauppilan Anterolla ainakin tuli toimivat Impalaan..
     

Kerro tästä muillekin!