Mopar c-body tulppien vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vallu, 13.8.2014.

  1. Vallu

    Vallu Gearhead

    Olisko kellään mitään vihjettä, mitenkä tohon '71 Newporttiin (383) saisi vähimmällä kiroilulla ja akrobatialla vaihdettua tulpat? Kannattaako osa vaihtaa alakautta? Varsinkin 7 pytty todella hankalasti operoitavissa, ohjausakseli ja pakosarja tulee eteen. Jos käden saa jotenkin ujutettua, niin sitten ei työkalu mahdu :mad: (yläkautta).
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Meneekö tulppa hylsy nivelen kanssa?
     
  3. Vallu

    Vallu Gearhead

    Hmm. Täytyypä tutkia tarkemmin. Nyt yritin räikkää ja tulppahylsyä suoraan, kun hylsysarjassa ei ole nivelkappaletta. (toki sen voisi käydä ostamassa erikseen)
     
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    Omassa Moparissa en käytä mitään tulppa-avainta enkä räikkää tai niveltä. Lenkkilista on taikasana. Nimenomaan se lenkkipää.

    Muutaman tulpan näkee kun vääntää auki, useimpia ei näe. Kaikki yläkautta. Ei kiroilua, 10min per puoli.


    E-body (sama konetila kun B-bodyissä?), 440 RB ja valurautasatsit.
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    huomannu kans että kuskinpuoli aika hankala varsinki magnum sarjoilla
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä c-body b-lohkolla ja peltisarjoilla.
    Hyvin mahtuu joka tulpan aukomaan.
    Tosin jarrut 1piiriset ilman tehostajaa , ja ilman sisälokareita.
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    -71 fury 383 orkkis pakosarjoilla,3/8 räikällä,ja nivelellä,ni onnistuu 7 pyttykin hyvin
     
  8. three hundred

    three hundred Gearhead

    Mä otin etu pyörät pois ja siitä oli mukava istuen vaihdella tulpat... Ei käy selälle ja hermot pysyy kunnossa...
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joskus muinoin ku hertsikassa Bernerin naapurisssa oli firma nimeltä D-miehet missä noita mopareita työkseen huolsivat ja korjasivat, niin vaihtoivat noihin isolohko isokoppasiin tulpat alakautta.
     
  10. Vallu

    Vallu Gearhead

    Täytyy hakea vähän lisää vehkeitä, niveltä ja lenkkiavainta ja sitten uutta yritystä. Alakautta tulppiin olisi myös varmaan jonkinlainen näköyhteyskin. Ei vaan jaksais alkaa tunkkaamaan autoa pukeille.
     
  11. three hundred

    three hundred Gearhead

    Näkyy hyvin lokarin sisältä ku "norsunkorva kumit nostaa sivuun" samalla putsaa jarrut ku keula ylhäällä....
     
  12. nixon

    nixon 3rd gear

    Mä otin ilmanputsarin veke ja moottorin päällä maaten vaihdoin.
    74 monaco ja 400
     
  13. Vallu

    Vallu Gearhead

    Nyt on ostettu niveltä ja lenkkiavainta. Viikonloppuna voisi koittaa taas äheltää. Lokarissa on tosiaan semmoset kumilurtat, jotka vois ottaa sivuun niin sitä kautta voisi avautua uusi väylä :).
     
  14. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kappas, sama taktiikka ku mulla isolohkofuselageissa, ainakin #7 tulee aina tuolta käsin vaihdettua...
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Itekkikö tämmönen pitkän huiskea hyvä, että jalat yltää maahan, niin kyllä minä konehuoneessa olin kokonaan kansiremontin kans.
     
  16. Vallu

    Vallu Gearhead

    :) Onnistuihan se lopulta eikä aikaakaan mennyt kuin 3 tuntia. No ens kerta on jo helpompi kun tietää kikat. Kiitoksia vaan vastaajille vinkeistä!
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kerro vaan kikat jakoon , jos joku muukin tuskailee asian kanssa.
     
  18. Vallu

    Vallu Gearhead

    No, apukuskin puolella käytin 6 ja 8 pyttyihin tuota "koneen päällä makaamiskikkaa". Tai en oikeastaan maannut vaan olin polvillani koneen päällä. 2 ja 4 onnistui ihan auton ulkopuolelta kopeloiden. Työkalu ihan vaan tulppahylsy ja räikkä.
    7 pytty onnistui sekin konehuoneesta käsin, polvet koneen ja sisälokarin päällä. Työkaluna 7 pyttyyn käytin tulppahylsyn, 5 sentin jatkon ja räikkälenkin yhdistelmää. 1, 3 ja 5 sylinterit meni vaihtelevasti erilaisilla tulppahylsy, sopiva jatko ja räikkä -yhdistelmällä.
    Ei ollut pukkeja käytössä eikä tunkin varassa uskalla työskennellä, niin en tuota lokarin läpi/alakautta - systeemiä kokeillut. Mutta siis pikkuisen pähkäilemällä ja erilaisia työkaluyhdistelmiä sovittelemalla löytyi aina joku sopiva keino.
     
  19. juhis78

    juhis78 1st gear

    Moi!minulla myös joskus aiheutti ihmetystä tulppien vaihto.67 imperial le baron 440 koneella ja kaikilla mahdollisilla varusteilla,tilaa hyvin hyvin vähän.paras keino on normi 21mm tulppahylsy ja 24mm lenkkiavain,3 tulppaa saa räikällä ja tulppahylsyllä,loput tulppahylsyllä ja lenkillä,mutta joka kerta saa ihmetellä tilanahtautta!
     
  20. igor

    igor 3rd gear

    Omassa polara-70 7 pyttyyn parhaiten lenkkiavaimella hieman löysälle, ja sit kumiletku tulppaan kiinni ja sillä pyörittää loput.
     

Kerro tästä muillekin!