Saksinosturin asentaminen halliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jacka, 18.8.2014.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Pitäisi asentaa Nussbaumin (Unilift 3500 Plus) käytetty 3500 kg nostava ajosiltamallinen saksinosturi tulevaan autotalliin. Ajosillat on 4,2m pitkät, siltojen leveys on noin 60 cm ja kokonaiskorkeus 20cm alas ajettuna. Ko saksinosturin voi asentaa joko valmiille lattialle tai sitten tehdä syvennys, että nosturi olisi alas ajettuna valmiin lattian kanssa samalla tasolla. Mikä on järkevin vaihtoehto asentaa? Itse olen miettinyt syvennykseen laittamista... Kertokaahan mitä hyviä puolia on missäkin asennusvaihtoehdossa?

    Ja sitten jos tekisi syvennyksen lattiaan, niin teenkö kaksi erillistä oikean kokoista "monttua", vaiko yhden ison jossa jää saksien keskelle myös se 20 cm matalampi kohta? Ja sekin kiinnostaa että minne ja miten teen lattiaan viemäröinnin/lattiakaivot, jos keskellä lattiaan on syvennys/syvennyksiä?

    Nyt on vielä helppo tehdä oikeanlainen, kun ei ole hallin lattiaa valettu...
     
  2. hara64

    hara64 1st gear

    Itse laittasin se monttuun niin jäis se lattiapinta kokonaisuudessaan käyttöön(pystyisi ajamaan sillan "yli").
    Yksi osasella montulla olis helpompi toteuttaa lattiakaivo asentamalla se keskelle.
    Ite tekisin kyllä 2 monttua ja tietyst kaivot niihin.
    Kaivosta/kaivoissta putki öljynerotus säiliöön jne.
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    riippuu hieman tallin koosta ja käytöstä. jos on normaali tilanne..eli tilaa vähemmän kuin tarpeeksi.. niin upottaisin nosturin. ihan helpottamaan tallin lattian käytettävyyttä. ei tarvisi joka kerta tähdätä nosturille jos haluaa autoa muuten vaan korjailla sisällä tai käyttää sitä tallinkohtaa parkkipaikkana.

    mutta jos autolle/autoille löytyy tarpeeksi paljon tasaistakin korjailutilaa helposti ja nosturipaikka on vain erikoistilanteisiin tms varten niin sama kai se miten tekee. mutta jos sen upottaa niin se pitää sitten saada täysin samaan tasoon muun lattian kanssa ettei siihen jää sitä pientä puolen sentinkään korkuista kompastuskiveä.

    jos sitä ei saa tai halua upottaa kokonaan sen pitää sitten jäädä sen verran korkeemmalle että sen välittömästi näkee missä se koroke on ettei siihen vahingossakaan kävele. ja selvästi muusta lattiasta erottuva väri. (turvallisuus juttuja siis.) ja jotenkin tuntuu että se tallin siisteys on tärkeämpää kun nosturit ovat tiukalla mitotuksella koloihin upotettuna.. ei saa jäädä romua sinne nosturin alle kun lasketaan alas.

    mutta minä itse kyllä tosiaan tekisin upotukset kummallekin rampille koska haluaisin koko lattian käyttööni. ja vain silloin kun aion sitä nosturia käyttää ajan auton tarkemmin tähdäten sisälle. :)
     
  4. Jacka

    Jacka Gearhead

    Kiitos vastauksista. Nosturissa tuli mukana myös 2 kpl akselikeventimiä (helmakeventimien lisäksi), niin kuulemma akselikeventimien takia kannattaa tehdä yksi erillinen monttu (keskikohta siis jättää montulle)... Näin sanoi ainakin saksinostimia työkseen huoltavat miehet.
    Mulle ei jotenkin avautunut tuo akselikevennin-juttu, meneekö akselikevennin siis jotenkin alemmas kuin nuo saksien jalat, vai onko käyttö vaan helpompaa kun seisoskelee itsekin alempana?

    Mitä mieltä raati on?
     
  5. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Akselikeventimet tulevat ajosiltojen väliin. Homma ei toimi mitenkään, jos meinaat ne akselikeventimet ja ajosillat yhdistää kahteen erilliseen monttuun. Helmakeventimien kanssa tilanne voisi olla ok.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sanoisin, että montturatkaisut on katsastusasemia varten ja lattian pintaan asennukset korjaamoja varten.
    Jos nosturi on montussa tulee esim. vaihteistonosturin käytöstä aika tuskaista.
    Lisäks korjaamossa monttuun kertyy aina kaikkea paskaa.
     
  7. Jacka

    Jacka Gearhead

    Alkuperäinen kysyjä taas vastaa...

    Olen paljon kysellyt asennusvaihtoehdoista ja nyt olen päättänyt asian. Asennan sittenkin saksinosturin lattian pinnalle (samoin kuin se on ollut edellisessäkin paikassa). Jotenkin vaan alkoi tuntumaan, että siihen monttuun upottamisessa ei olekaan niin paljon hyötyä kuin aluksi ajattelin (akselikeventimet ym). Mulle ehkä on tärkeämpää se, että siellä saksien välissä on helppo kuljetella öljykärryä ja vaihteistonostinta ym. kuin se että sakset on lattian kanssa samassa tasossa ja väliin jää monttu (ja siihen päälle joku levyviritys). Kyllähän noille 20cm korkeille ajorampeille saa kumminkin aika helposti autot työnnettyä.

    Ohessa pari kuvaa mun nosturista, kun se on käytössä edellisessä paikassa...

    ps. keskustelua otetaan edelleen mielellään vastaan =)


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!