Akkutesteri / käyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jacka, 29.8.2014.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Kävin nyt ostamassa Motonetistä DHC:n akkutesterin (battery analyzer). Voisitteko neuvoa, kun minua pikkuisen ihmetyttää...

    Laitoin akkutesterin asentoon CA, eli testialue on CA:lla 240-1440 (eikös CA tarkoita samaa kuin CCA). Akkutesterissä voi valita seuraavan arvon eli capacity rangen; SAE, DIN, IEC, EN tai CA/MCA.
    Mulla on Vartan sininen D19-akku, jossa arvot 12V 60Ah ja 280A. Akkutesteri näyttää 13 volttia ja CA:ta se näyttää 440.
    Lopuksi kumminkin näyttää punaista valoa että akku rikki. Miksi? Eikös sen pitäsi näyttää ok:ta, jos CA on yli tuon minimin (240)???

    Ja sekin ihmetyttää, että kuinka se voi näyttää CA:ta 440, kun akku sanoo että 280? En ymmärrä sähköistä mitään, tarvitsen viisaammilta neuvoja. Kiitos.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    CA eli crank amps eli paljon akku antaa ämpäreitä ulos navoista ja toi M tarkoittaa marinea
    CCA on kylmä startti amppeerit


    Toi CA/MCA 440 tarkoittaa sitä, et se sun akku antaa ulos 440Amp 30 sekunnin ajan 0 celsiuksessa
    Niin ja se kaiketi toi 280A on juurikin "maa" stantardin mukainen eli -20? asteen pakkasessa 30 sekuntia

    Sit mitä googlailin niin noi sae,din,iec,en on eri stantardeja eli niillä ei lie mitään merkitystä käytön kannalta onko eurooppalainen stantardi vaikka suunniteltu max -10°C pakkaseen ja SAE tais olla amerikkalainen, mut se lie on sama kuin suomessa laajemmalla scaalalla vain eli seisonta virralle on määritetty ylä ja ala rajat sekä muita jenkki juttuja



    Puhtaasti arvellen :poff:
     
  3. Jacka

    Jacka Gearhead

    Kiitos tiedoista. Eli mä vissiin käytän vaan tuota SAE-asetusta ja kattelen mitä lukemia se näyttää (eli sekö olis niinku lähimpänä meidän akkujen starttausvirtaa/-merkintää)?
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Melkein kokeilemalla, että millä tulee viisaimpia tuloksia ja sitä sit käyttelee, ellei sit variaatiota kaikista jolla päässee varmaan parhaimpaan tulokseen tarkkuudessa
     
  5. B-66

    B-66 Gearhead

Kerro tästä muillekin!