Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Yenko käytti autoissaan L-72 rautalohkoa, tuo ZL1 oli alumiinilohkolla eikä se ollut Yenkon tekemä.
    Tuo ZL1 oli alumiinilohkolla ja autoja valmistettiin 52kpl. Tuokin oli -69 mallia mutta sitä myytiin 69-72: http://jalopnik.com/5759179/the-legend-of-the-zl1
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä tarkoitin 500 heppaa ja korjasin sen alkuperäiseen viestiini. Hemi luokitellaan suurin piirtein samoihin tehoihin kui LS-6, SCJ:n luokitustehoja en tiedä.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Stanu koneisa sallittiin vähän enemmän rakentelua kuin stock-moottoreiss, joissa ei saa käyttää kuin luokiteltuja osia.

    Silloin muuten molemmista koneista löytyi sanomista. Tapahtui Härmälän kisoissa 1981.
     
  4. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Corvette 454cid 465 hp,moottorikoodit:

    code, year, cid, hp, model

    CZL 1970 454 465 Corvette HD
    CZN 1970 454 465 Corvette HD

    Lähde:

    http://www.chevy-camaro.com/chevy-camaro-chevy-bb-engine-suffix-codes.asp?group=2
     
  5. camino72

    camino72 3rd gear

  6. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    No sehän puskettiin heti alas... :rotfl:
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noit aikoi ei takas saa... ja ehkä hyvä niin. Ensinnäkin noiden moottoreiden tehdasviimeistely ois kenties ollut Ladalle kateellinen. Kaupasta ne oli korkeintaan kelpo aihioita. Kertakäyttövehkeitä, massatuotantoa isolla tilavuudella et antaa edes jotain. Ihan kohtuullisestikin, mut ei millään muotota tät päivää. Vähän kun vertais eri lättisversioiden kovuutta keskeknään. Mitään absoluuttista totuutta tohon ei lie, johtuen noista toleransseista ja markkinoinnista. Mut tyypillistä vielä '70 oli että tehot mitattiin blueprintatuista moottoreista peltisarjoilla jne. Eron voi ehkä havaita siinä vaiheessa kun vaihdettiin SAE NET hevosiin; ei ne motit todellisuudessa niin paljoa muuttuneet. Jotkut ei lainkaan, mut ilmoitetut tehot muuttu kyllä. Se mitä ite noilla legendoilla ajellu ni ihan kivoja, mut ei niistä tänä päivänä olis legendojen aineksiks.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Edelleen viittaan lukemiini lehtiartikkeleihin,ja tämä oli "Muscle car" lehdessä.Siinä penkitettiin 454 LS-6 mottia juurikin ilman apulaitteita ja muita "turhia" voiman ryöstäjiä.

    Se antoi kuin antoikin 451 HP eli prikulleen sen mitä tehdas lupasi.Joutuivat kuitenkin hieromaan syttyä ja carbista että se sieltä tuli.
    Perhana kun en muista oliko se valu vai peltisarjoilla.Ristiriitasia arvioita olen lukenut viime aikoina rect port vs.oval porttien hyvyydestä ja huonoudesta.

    Tiedä sitten mikä on totuus,viisaammat kertokoot.No joka tapauksessa World Products Merlin Oval Portit ottivat turpaansa 60 hp ylhäältä tehtaan Rect Porteille;mitä vähän ihmettelen.Lähde Chevy Hi Performance/Jeff Smith.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No olipa ihme, että juuri tuossa lehdessä... Varmaan ne saa 383 Mopaaristakin vähintään 330 heppaa..

    Just näin. Ei ne hepat hieromatta tule.

    Ja kun prikulleen sama mosa tuodaan Suomeen, ne 100 kaakkia jää jonnekin matkan varrelle. Varmaan Area 51:lle laiduntamaan. Tai jotain.
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Valusarjoilla saivat lopulta tuon 451hp.
     
  11. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Muistan nähneeni/kuulleeni testin, jossa tehdaskuntoisesta 1970 vuosimallin 429 SCJ:stä dynotettiin reilusti yli 400 heppaa. Olisko tarkka ollu jopa 476 tai jotain sinne päin, mutta ainakin paljon enemmän mitä ilmoitettiin. Täytyy kaivaa kyseinen testi jostain.
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^kaiva, kiitos.
     
  13. Mutku

    Mutku Gearhead

    Noista Moparin isolohkoista:
    - vuoden 1970 383 Magnum anto muutaman hepan enemmän kun mitä tehdas mainosti (tehtaan ilmo 335 SAE GROSS höpöhöpöä)
    - 440 Magnum tuotti sitten dynossa paljon vähemmän kun mitä tehdas mainosti (tehtaan ilmo oli vuonna 1970 375 hp SAE GROSS höpöhöpöä), muistaakseni tuo 440 rykäs sitten siis vain 354 hp SAE GROSS.
     
  14. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Natseillahan oli jo ennen vuotta 70 V2:set.Tehoja varmaan sen 2000saegrosshöpöheppaa ja kulkikin yli 3 machia :rotfl:
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Testitkin tuppaa usein olemaan vähän sitä sun tätä.

    Tää allaoleva on toki uudehkosta moottorikonstruktiosta, mutta silti. Tehdas ilmoittaa vakiomoottorin tehoksi tasan 350 heppaa ja kas kummaa, Suomessakin dynoissa samanlaisesta moottorista irtoaa aika tarkkaan juuri sama teholukema.

    No sit ämericcalaisessa aftermarket-dynossa tehoa onkin peräti 418 heppaa.

    Siis häh?

    Miten se sillee?

    No, sua on juksattu. Moottorissa onkin peltisarjat. Ja sähköinen vesipumppu. Ja kuka tietää mitä muita kikkoja. Ja mittausstandardikin lienee mitä sattuu. Mutta ei se mitään. Pääasia että tehoa riittää. Jo ihan vakionakin.

    http://www.superchevy.com/how-to/engine ... fters.html
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vuonna 1971 nettoheppoja Mopar ilmoitti 383:lle 250 kaakkia.

    En tiedä millä kaasarilla, nokalla, puristussuhteella.

    Samana vuonna monimonikymppiselle 305 kaakkia netto ja 370 brutto.

    Go figure...? Tai jotain. :)
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    No siinähän se tuli. Eli jos Amerikan-Billy mittaa tehoksi jotain suurta, sanotaan nyt vaikka 418 heppaa ja Suomessa siitä saadaankin vain 350 hevosta, niin ei se teho ole mihinkään ufolaan jäänyt laiduntamaan. Vaan dynomittaus tehdään eri lailla. Eli ne kirotut apulaitteet, pakoputkisto, dynohuoneen ilmanpaineet ja lämpötilat jne.

    Sieltä mittaustavasta ne erot löytyy, sama kone aina. Eli: 450 hp SAE GROSS höpöhöpöä = vaikka suunnilleen noin 380 SAE nettoa = suunnilleen noin 370 nykyisiä DIN hevosia. Ihan sama perusmotti joka mittauksessa, siis.
     
  18. atobee

    atobee Gearhead

    Mitä väliä sillä on mitä mittaustapaa on käytetty, tuon ajan jenkkimoottorit mitattiin kaikki samalla tavalla, tehdas saattoi tosin ilmoittaa pienemmän tehomäärän näistä hi-po versioista vakuutusmaksujen takia.

    Eurooppalaisiin perheautoihin verrattuna olivat nuo moottorit valovuosia edellä tehoissa mitattiin ne millä tapaa tahansa.

    Mikä voisi olla LS-6 Chevelleä vastaava malli euroopassa?
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aivan totta, jolloin voittaja on 450 hepan letukka. Case closed.

    Dodge Monaco? :)
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Ei kun annetaan Buikille se kunnia.

    Riviera 8)
     

Kerro tästä muillekin!