Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja kun katsoo sen aikaisia varttimailiaikoja, ja varsinkin loppunopeuksia, niin mun ex. oma vuosimallin manuaalivaihteinen 1970 454 vette, olisi ollut todella tehokas siihen aikaan. Kone tavallinen matalapuristeinen 454, nelikurkkuisella Holleylla, ja peltisarjoilla. Varttimailin vedin Alastarossa 235 leveillä BFG -radialeilla 13.2/182kmh.

    Siihen ei pystynyt monikaan jenkki vuonna 1970. Vaikka oli asiantuntijat testaamassa radalla.
    Ei edes kuuluisa "korkeaviritteinen" LS-6 Chevelle tai Corvette.

    Että ei ne mitään ihmelaitteita ollut, jos tavallinen harrastaja saa tehtyä nopeamman laitteen vaihtamalla kaasarin imusarjan ja pakoputket.
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Meinaatko, etteivät nuo tuonaikaiset asiantuntijat olisi saaneet noita autoja/moottoreita kulkemaan jos niihin olisi vaihdettu renkaa, kaasari ja peltisarjat?
    Jos nyt kuitenkin pysyttäisiin noissa vakiomoottoreissa.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead


    höpöhöpö heppoja ja juttuja http://www.hotrod.com/muscle_car_review ... g_the_70s/
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Onko tää faktaa vai mielikuvaa?

    Ne dynotukset mitä itse olen ollut seuraamassa on hyvin linjassa sen kanssa mitä ameriikan joet on niistä väittäneet saavansa.
    Nämä on tietty tätäpäivää eikä vuonna -70
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Muutama toki vaan näitä vakiomoottoreita, eli ei sentään kymmeniä.

    Harmi, mutta yleensä käy niin, että vakiomoottorista ei ole dynokäppyrää, eli vasta siitä viritetystä versiosta.

    Wanhemman liiton moottoreista ei ole kokemusta.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead


    Heh. Veekakkosten lentelyvuosi oli muuten 1945 :oops:
     
  8. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees.

    383:n nelikurkkunen versio (tehokkain 383 vuonna ´71) tuotti tuon verran nettoheppoja vuonna 1971 (250hp SAE net). Olen muistavinani, että se ihan sama nelikurkkuisen kaasarin 383 vuodelta 1971 puski SAE GROSS heppoja tehtaan ilmoituksen mukaan sitten 300.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo ja ei.

    Joo siksi, että kaikki Amerikan autonvalmistajat kai mittasivat samalla normilla/tavalla ne moottoriensa tehot.

    Ei siksi, että ne mainostetut/ilmoitetut arvot eivät pitäneet edes senaikaisten mittaustapojen mukaan paikkaansa. Eli jonnekin suuntaan lukuja muunneltiin. Minun mielestäni vain hyvin harvoissa tapauksissa moottoreista ilmoitettiin pienempi teholukema kuin mitä se muka tuotti.

    Seuraava mielipide EI ole kohdistettu kehenkään kommentoijaan täällä, eli ei herneitä pliis: mielestäni on suurimmaksi osaksi toiveajattelua ja tuubaa, että muskeliajan moottorit muka tuottaisivat poskettomasti enemmän tehoa kuin mitä niistä ilmoitettiin. Kun jälkikäteen mitattuna tuo asia näyttää olevan juuri toisinpäin.
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Mielestäni nuo muskeliaikakauden Amerikkalaiset moottorit tuottivat vain ja ainoastaan suuren sylinteritilavuutensa takia poskettomasti enemmän tehoa kuin Eurokikkareet. Tehokkaimmat Eurokikkareet olivat moottoriteknisesti edellä Jenkkejä, tyyliin SOHC-konstruktioita ja hemipalotiloja Euroopan autokaupat täynnä. Mutta kun kahden litran nakkikattilalla ei voi kilpailla seittemän litran kivikautiselle padalle, heh.

    Kevennys loppuun: itse ottaisin ja olen ottanut ja tulen aina ottamaan kivikautisen ison täyssylinterisen Amerikankiukaan mieluummin kuin vajaasylinterisen hifin mutta kumminkin heikon Euro- saatikka Kiinankiulun.
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Suurin ilmoitettu SAE GROSS höpöhöpölukema. Kyllä. Jos siihen tyytyy, niin case closed sitten (?).
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vuonna 1967, ellen väärin muista!
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olihan silloin kuitenkin mm. se vajaat viis'litrainen DOHC V12, joka tehoiltaan lienee SAE-normilla siellä kärkipäässä.

    Enää tarvitaan "Luigi Magazine from -70's".

    Mutta eihän sellaisia ole. Eli jää väkisinkin ulos, ja hyvä niin.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Letukan 302 perusmoottoria kiusattiin dynossa ja siitä irtosi 425hp kun kierrätettiin "tappiin", tehtaan lukemat 290hp/6000rpm. Jos noi isot pannut on samalla toleranssilla niin todelliset tehot on jotain ihan muuta.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    "Perusmoottori" on laaja käsite.

    Justiinsa tuossa lueskelen legendaarista Leino vs. mopaari/foordimiehet -tarinointia wanhoista veekasi-makasiineista ja sielläkin "perusmoottorissa" oli tunnnelramia, kahta nelikurkkuista ja peltisarjoja...

    Antaa legendojen olla. Mitä noita kiusaamaan. Ei se siitä parane.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    MUTKU KIRJOITTI:
    Mun mielestä nuo muskeliaikakauden Amerikkalaiset moottorit tuottivat vain ja ainoastaan suuren sylinteritilavuutensa takia poskettomasti enemmän tehoa kuin Eurokikkareet..- Juu, ja tämä onkin se pointti!

    Hantta
     
  18. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    http://m.youtube.com/watch?v=vEJUXUJfFQs

    En kyllä muista onko sama testi ja tuossa on ainakin peltisarjat paikallaan. Tarttis kyl olla tuotantoaikana saatuja lukemia. En oikein luottaisi jälkeen päin tehtyihin simulaattoritesteihin. Mutta kovat lukemat jos on vakiomotti vain peltisarjoilla piristettynä.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

  20. atobee

    atobee Gearhead

    Nythän oli kysymys moottoritehoista ei litratehoista.
     

Kerro tästä muillekin!