camino-79 koneen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick-62, 3.9.2014.

  1. buick-62

    buick-62 1st gear

    tervehdystä.
    Onko kellään kokemusta kyseisestä operaatiosta.
    Mulla on siis 350Gm, luultavasti -72 pontiacista ja 350 laatikko sen perässä!
    Nämä ovat tällä hetkellä -82 caprice farkussa kiinni, ja tarkoitus olisi laittaa paketti -79 caminoon, onko esim koneen korvakkeet samat,kun caminossa ollut alun perin 305 ! ???
    Kiitosta mahdollisista vastauksista jo etukäteen.
    PS! ylimääräiseksi projektista jää kokonainen-82 pitkäkatto caprice(ilman laatikkoa ja konetta&perää)
    T. Hena
     
  2. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Siellä etukelkassa on varmaan monta eri kiinnityskuvioa eli erittäin todennäköistä että sopii jopa pontiakin kone "heittämällä" Itte oon tunkenut noita Olds koneita niin vaneihin kuin pitkäkattoihinkin Chevyn tilalle ja kaikkien kumityynyt ovat löytäneet paikkansa. Jos epäilet koneen valmistajaa niin se laatikko/moottoriliitos on yläosastaan Chevyissä sellainen ylöspäin kaartuva ja muissa Gm tuotteissa "montulla".
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Pontiac moottorissa on pakosarjojen laippa melkein vaakatasossa kun se SBC:ssä on melkein pystysuorassa. Pontiacin koneen korville on tosiaan monissa rungoissa valmiit reiät, jos ko runkoa on käytetty jossain Pontiac mallissa.
     
  5. buick-62

    buick-62 1st gear

    Kiitos näistä vastauksista, tutkin asiaa lähemmin lähipäivinä!
    Laitan tänne vaikkapa niitä koneen ja laatikon kyljestä löytyviä numerosarjoja.
    Miten muuten tuon capricen lukollinen perä, eikös se sovi tuohon caminoon?
     
  6. altzu

    altzu 1st gear

    eikö pontiac grand am oo g body kans.. niin varmaanki palkis reijät koneen korville ? sitä saanu pontiackin koneella
     
  7. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ei sovi capricen perä, tukivarren kiinnikkeet kohdissa, tosin kuulemma lievällä väkivallalla käy paikoilleen, ite en ehkä laittas kuitenkaan. Isompi ongelma on että capricen perä on paljon leveämpi. Pelkkä lukkomurikka ei myöskään käsittääkseni ole vaihtokelpoinen, caminossa taitaa poikkeuksetta olla 7.5" perä kun caprice on 8.5" vaikka ns 10-pulttisia ovat molemmat.
     
  8. buick-62

    buick-62 1st gear

    kiitosta, siis vaihdetaan capricen 10 pulttinen lukkoperä caminon vastaavaan, jos jollain sattuisi olemaan nurkissa?!
     
  9. elky

    elky Gearhead

    Tuossa on kuva Caminon etupalkista, jossa on kiinni letukan koneen korva. Reikiä riittää varmasti eri koneille.

    [​IMG]
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    yläkiinnikkeet vaatii ylätukivarsien lyhentämistä, kiinnityspisteiden poikittainen linja ei ole aivan sama, mutta ero on niin pieni että puslat hukkaa jäkin kevyesti.

    alatukivarsien reikiä voi venyttää jonkun millin, että saa akselia taapäin jos on puritaani akselivälin suhteen.

    akseli on kymmenisen senttiä liian leveä, sen toki saa kavennettua sopivaksi, ulkopäistä lyhentäen korvakkeita ei tarvitse siirrellä,
    paitsi iskarin korvakkeet pitää rakentaa akselin takapuolelle,
    vetaritkin toki pitää vaihtaa,
    koska homma ei järkevästi onnistu esim. C-klipsi eliminaattoreilla ja vetareiden katkomisella, rihloista nimittäin loppuu liu´tusvara raakasti kesken ja boorien jatkaminen ei ole mielekästä mm. sen takia, että akseli olisi jatketun rihlan osalta selvästi ohuempi.

    eikös capriseissakin yleensä on ollut 7,5 tuumainen perä?
    murikkaswapin vuosimallien pitää olla samalla "tontilla" jos ei halua vetareitakin vaihtaa, koska murikoita on 26 ja 28 rihlaisina,
    eri automalleissa nuo vaihtuvat eri aikoina joten mitään nyrkkisääntöä ei ole.
     
  11. buick-62

    buick-62 1st gear

    Kiitos kuvatuksesta, koen "maallkkona" hiukan työlääksi tuon peräprojektin vetareiden lyhentämis ym. muun säätämisen kanssa, vaikka se varmaaankin jollekin enemmän asiaan vihkiytyneelle on kuin kävely puistossa.
    Yritän ensisijaisesti löytää caminon oman lukollisen perän, olisi varmaan paljon helpompaa.
    Elikkäs jos jollain sellainen on ottakaa yhteyttä vaihdan sen mielelläni capricen lukolliseen, tai ostan suoraan.
     
  12. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Caminon perä on tosiaan 7.5" ja 26-rihlaisilla vetareilla.

    Sille on kuitenkin tehtävissä pari temppua, joilla sen saa yllättävänkin vahvaksi:

    Aluksi kannattaa tietenkin purkaa koko hoito ja puhalluttaa koko akseli.
    Sitten akseliputket hitsataan perämurikkaan ympäriinsä (tehtaan jäljiltä pelkät pistehitsit).

    Seuraavana toimenpiteenä kannattaa hommata GM 7,625" limppu, siinä on 28-rihlaiset vetarit (lukot maksavat kolme-neljäsataa, mutta se kannattaa).
    Buick Regal Turbon 28-rihlaiset vetarit käyvät tähän limppuun suoraan (itse hommasin Moserit ja Eatonin True-Trac -lukon

    http://www.summitracing.com/int/parts/dtl-912a317/overview/

    Tuossa joutui koneistamossa ottamaan 0.1mm pois laakerikauloista liiallisen tiukkuuden takia (valmistusvirhe?), muuten laakerin sisäkehä olisi pamahtanut poikki. Maksoi parikymppiä.

    Sitten kannattaa laittaa perän laakeripukkien kannet kiinni noilla http://www.summitracing.com/int/parts/msr-7115/overview/

    Lopuksi vielä kansi päälle http://www.summitracing.com/int/sea...9&SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending

    Akseleiden ulkopäiden laakerit ja stefat kannattaa tietenkin vaihtaa samalla. Ne laakerit ovat muuten joskus helvetin kovaa kiinni siellä putkessa ja "sopivalla" ulosvetäjällä laakeri hajoaa ja ulkokehä jää putkeen. Sen saa kuitenkin lyötyä ulos vaikka metrin kierretangon pätkällä ennen perälimpun laittoa paikalleen. Perälimpun altaasta näet mahtuu juuri parahiksi koputtelemaan vasaralla metrisen 8mm kierretangon perseeseen niin, että laakeri tulee ulos.

    Noin rakennettu 7,5" kestää aikamoista ruoskimista (itsellä Caminossa 490hv/660Nm 383 stroker ruiskuilla), Hotchkis alusta jne.

    12-pulttisenhan saa Moserilta suoraan Caminon kiinnikkeillä ja mitoilla, mutta se maksaa kaksi ja puoli tuhatta euroa, mikä kyllä yskittää. :mad:

    Mulla oli joskus 12 vuotta sitten Caminossa 350 Pontiacin moottori ja Oldsin laatikko, en kyllä enää muista, miten ne korvakkeet siellä olivat. Laitoin Letukan oman koneen ja askin, kun Oldsin laatikon naittaessa Chevyn koneeseen tarvitsee sen typerän välilevyn. Laatikoita kuitenkin saa sekä ostettua että myytyä, joten....

    Noi Pontson koneet ovat nykyisin harvinaista kamaa ja asiasta ymmärtävät maksavat niistä hyvin. Pontiacin koneen virittäminen on vaikeaa/sikakallista (no pakkoko sitä on virittää NO ON), joten ehkä kannattaisi harkita Pontiac-tekniikan myymistä asianharrastajille ja murjaista Caminoon Letukan oma moottori? 350 perusmylly on ehkä tylsä, mutta 1500 eurolla sen saa Caminossa jo kulkemaan käytännössä niin kovaa kuin useimmat uskaltavat ajaa.

    Kyllä se Pontiac sinne Caminoon sopii, mutta peltisatsit maksavat jo saman verran kuin Letukan koneen Vortec-kansipari....
    Tietenkin vakionahan Pontiacin tekniikan arvo ei laske mihinkään, jos koneesta pidetään huolta, kuten kulkuvälineistä yleensäkin kuuluu.

    Romiksissakaan ei Buick Regalin tai Grand Nationalin periä enää ole. Ne on kaikki leivottu Caminoiden alle :D








    El Camino -81 490hp/660Nm 383 Stroker, Holley HP EFi, Edelbrock RPM Air Gap, Trick Flow 195 CNC heads, Scat rotating kit, 10:1 static compression (8:1 dynamic), Keith Black Hypereutectic pistons w 12cc Dish, Dynatech headers, Pypes performance 3" dual exhaust w x-pipe and Race Pro Mufflers, TCI TH2004R Trans, TCI 2200 stall turbine, G-Force Crossmember, Hotchkis Suspension kit, SSBC 2-piston caliber front brakes, SSBC rear disc brake kit, 10-bolt rear w Eaton True Trac diff, Moser 28-spline axles
     
  13. buick-62

    buick-62 1st gear

    No huhuh, rupesi jo heikkotietoisempaa huimaamaan tuollainen tiedon yhtäkkinen määrä.
    Kiitos kaikesta faktasta, jospa nuista saisi ynnättyä, jotta saisi laitteet pelittämään.
    Tietoa ei voi olla liikaakaan, ja varmasti saa joku muukin ideoita omiin projekteihin.
    Tänx.
    T. Hena
     
  14. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear


    Tosiaan, meinas unohtua - pinionin laakerin esijännityksen "crush sleeve" (mikähän senkin palikan suomenkielinen nimi on) kannattaa ehdottomasti korvata tuolla: http://www.ratechmfg.com/pop_up_order 4111.htm

    Seiskapuolikkaan hajoaminen usein johtuu pinionin etummaisen laakerin vaeltamisesta ja lopulta laakeri päästää pinionin vaeltamaan taaksepäin. Näin veto lautaspyörällä tulee väärään kohtaan ---> perä alkaa huutaa ja vielä liikkeen pahentuessa lopulta laakerit hajoavat kokonaan = perä "räjähtää".

    Jos seiskapuolikkaan kanssa ei käytä mitään ratasliksejä, katurenkailla ja Caminon 1500 kg painolla se kestää yllättävän pitkään kovaakin revittämistä oikein rakennettuna.

    On tullut perehdyttyä aiheeseen, kun 12-boltin muuttaminen Caminolle on aikamoinen projekti ja valmiin sopivan akseliston ostaminen on - kuten sanottu - lähes kolmen tonnin arvoinen uhraus.

    Päivittämällä oma perä selviää helposti alle tonnilla ja kevyessä autossa se kestää huonosta maineestaan huolimatta hyvin. Jopa stripillä voi käydä ottamassa slickseillä lähtöjä ilman, että perä revähtää heti.

    Caminoon ei oikein nätisti saa istumaan 275/60/15 (275/50/16)isompaa rengasta, leveämpi ottaa kiinni runkopalkkiin ja korkeampi ottaa joustoissa kiinni pyöräkotelon seiniin.

    Edessä saa olla tarkkana, 235/60/15 on jo rajoilla, ettei hankaa kiinni runkoon etupyöriä tappiin käännettäessä ja edessä EI VOI :soosoo: käyttää 8" vannetta. 7" kantaa tuollaisen renkaan hyvin eikä ota - kuten 8" - kiinni raidetangon päässä vanteeseen.

    Moni on miettinyt G-bodyjen suurinta rengaskokoa ja näkeehän noita 20" vanteilla tehtyjä virityksiä Jenkkilässä, mutta ei niillä mihinkään kuoppaan ajaa voi.

    Levyjarrut mulla on takana siksi, että C-clipsin pettäessä perästä akseli ei lähde pyörineen omille teilleen, kun jarrulevy pysyy satulan välissä.

    BOP (Buick/Olds/Pontiac) -mallisissa perissä (saattaa löytyä myös Caminon alta) erona on, että vetari on kiinni jarrurummun takana ihan ruuveilla akseliputken päässä (tarvitsee liukuvasaran). Perälimpussa siis ei ole C-clipsejä lainkaan, vaan akseli on kiinnitetty ulkopäästään olakkeella ja ruuveilla akseliputkeen).




    Projektiblogini....on ollut levossa jo pitkään, koska Vuodatuksen palvelimen levittyä vuosi sitten siihenastiset kuvat katosivat. Mulla on ne jossain mutta pitäisi syöttää ne yksi kerrallaan takaisin....

    http://elcamino-holyshit.vuodatus.net/?page=2







    El Camino -81 490hp/660Nm 383 Stroker, Holley HP EFi, Edelbrock RPM Air Gap, Trick Flow 195 CNC heads, Scat rotating kit, 10:1 static compression (8:1 dynamic), Keith Black Hypereutectic pistons w 12cc Dish, Dynatech headers, Pypes performance 3" dual exhaust w x-pipe and Race Pro Mufflers, TCI TH2004R Trans, TCI 2200 stall turbine, G-Force Crossmember, Hotchkis Suspension kit, SSBC 2-piston caliber front brakes, SSBC rear disc brake kit, 10-bolt rear w Eaton True Trac diff, Moser 28-spline axles http://elcamino-holyshit.vuodatus.net/
     
  15. buick-62

    buick-62 1st gear

    Kyllä tuntee itsensä patatyhmäksi kun lukee asiasta tietävän tekstiä, mutta edelleen kiitos kun näit vaivan kirjoittaa.
    pelkään pahoin että joudun luovuttamaan projektini jollekin muulle.
    Myynnissä/vaihtaenkin löytyy nettivaraosassa.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Oletko muuten tutkinut, mikä perä se Capricen perä on?
    Muistaakseni niitä on ollut eri vuosina eri perillä.
    Hyvällä tsäkällä, jota mulla ei ikinä näissä ole, siellä on sama 7,5" "murikka", kuin Caminossa. Tuolloin voisit vaihtaa, tai vaihdattaa, Capricesta lukollisen tasauspyörästön tuohon Caminoon. Toisaalta noita periä kavennetaan jatkuvasti, joten kyllä senkin osaa joku tehdä.
     
  17. buick-62

    buick-62 1st gear

    kiitos, tutkitaan asiaa tarkemmin
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Sotketaanpas tätä aihetta, kun itsellä on kans -79 Caminon koneen vaihto menossa.

    Tuossa olikin tullut paljon juttua perästä, mutta itse ajattelin lähteä liikkeelle vakioperällä ja rempata perän myöhemmin.

    Mutta itse kysymykseen. Koneen korvakkeista.

    Kone on alkujaan vanista joten korvakkeet on ihan liian korkeat. Minkä verran alkup. koneen öljypohjan ja poikkipalkin välissä on tilaa? Lyhensin noi korvakkeet ja nyt tilaa on ehkä joku 3-4cm.

    Nyt alkuun ainakin käytän noita, että saan mallattua koneen/laatikon paikalleen ja tehtyä poikkipalkin uuden. Sikäli hieman myöhässä kysymys, kun olen jo korvakot muokannut. ;)

    Näistä siis kyse.
    [​IMG]

    Jos jollain on noita kasin korvakkeita 'ylimääräisenä' niin olen kiinnostunut ostamaan.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Osuukohan ne kumityynyjen pultit vielä niihin runkopalkin reikiin? Noita orkkismallisia välipaloja luulisi löytyvän chevy-harrastajilta helposti, jopa minullakin sellaiset irralliset on. Muistaakseni.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Ostin Caminoon sopivat kumityynyt joten ne istui tuolla aiemmin olleen esimerkkikuvan reikiin. Kun noita koneenkorvakkeita lyhensi niin korvakkeidenkin reiät sattuivat jotakuinkin kohdalleen kumityynyjen kanssa.

    Minulla on ostoilmotus ollut noista korvakkeista mutta ei ole kukaan tarjonnut.

    Jos on ihan myytäväksi asti niin olen kiinnostunut. Tuohon koneeseen ne korvakkeet tulevat kiinni kolmella pultilla. Löysin neljällä pultilla kiinni tulevat korvakkeet, mutta ne taas ei tuohon koneeseen käy. Pultit kolmiossa eli kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla.
     

Kerro tästä muillekin!