Painekytkin bensapumpun ohjaukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jukka 63, 4.9.2014.

  1. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Harkinnassa on Holleyn 2 moottorinen bensapumppu.1 moottori toimii normi ajossa ja bensanpaineet on jotain sopivaa.Sitten kun laitetaan poljin pohjaan ja ahdot nousee,pitäisi saada 2 moottori päälle jotta bensanpaineet pysyy alueella.Ei viitsi viritää mitään on/off kytkimiä kabiiniin.Unohtuu kuitenkin juoppokuskilta sen käyttö.Elikkä kytkin ahtopaineesta.Esim 0.2 bar käyntiin ja 0:sta pois.Tai sitten bensan paineesta 5 psi käyntiin ja 8 psi pois.Differenssit on aika pieniä molemmissa versioissa.Mistähän löytys jotain tohon kelpaavaa? Autohan on joidenkin tuntema tuplaturbo Chrysler "300" Kaasarilla ja ainut nykyaikainen osa on Msd sytkäboxi :rotfl:
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Menee varmaan turhan hifistelyksi, mutta ainakin ruiskun pumpun säätimellä pitäisi onnistua ahtopaineen mukainen ohjaus: Jos eka pumppu työntää 5 psi, niin laittaa säätimeen paineeksi vaikka 4 psi + ahtopaine.
    Miulla on tuollainen (ruiskussa): http://www.summitracing.com/parts/pfs-70035

    Paremmin tyyliin sopiva systeemi voisi olla pappatunan jarruvalokatkaisija kaasuvivustossa :)
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jalostaa tota pappis hommaa ja jostain hukkaportin kello, siihen sopiva jousi ja akseli katkaisijaan


    Mites onko marketeissa myynnissä sähköisiä hukkaportti kelloja? siis sellainen kalvo/katkaisija paketti
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Varmaan ihan pöllö idea, mut paineilmakaupan painekytkin imariin? Jos niitä vain on noin pienelle paineelle, eikä hirveesti ota itteesä kovasta alipaineesta moottorijarrutuksessa ja siitä kun motti kylmänä potkasee takasi.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mitäs jos kuitenkin muutettas toi ruutalle vai haluatko sulattaa yhden motin ekaks?
    Oletko laskenu riittääkö kohokammiossa tavara, ei siit neulasta kuitenkaan mene määrää enempää lävi.
    Normi homma, antas ruiskuboksin hoitaa, painetieto imusarjan map-anturilta.
    Miksi yrittää suunnitella pyörää uudelleen.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kysymykseen takaisin.. Releohjaus vaihtavalla releellä, painekytkin, mikä kytkeytyy jossain tietyssä paineessa, sellainen minkä voi vielä säätää.
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Katuauto.fi sieltä säädettävä kytkin vaikka 0.1-0.7 bar
    kyllähän ruiskut on varmatoimisia ja hienoja laitteita ahdetuissa koneissa mutta mä oon ainaki ollu tyytyväinen CSU blowthru kaasareihin oli samat suuttimet 4 psi paineella ja 18 psi paineella silti pysy seokset yhtä rikkaalla eikä oo sulanu mitään
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

  9. country sedan

    country sedan Gearhead

    Kokolailla vastaavaa pensapumppu systeemiä suunnittelin toimimaan Allstarin 99058 4psi:n anturilla.
     
  10. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Nyt on pakko kysyä,mikä vika on ihan perinteisessä ahtopaineen ymmärtävässä bensanpaineen säätimessä ja sille ruokaa syöttävässä riittävän tehokkaassa pumpussa?
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

    Eikös sulla oo siellä jo vesiruutan painekytkin?
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös tuohon sopivia säädettäviä painekytkimiä myy pneumatiikkaliikkeet? Vaikkapa SMC:n jälleenmyyjät (Vantaalla Nestepaine). Tuonhan saa vedettyä paineletkulla vaikka kabiiniin. Tämä sitten ohjaamaan ko. bensapumpun relettä.

    Katoin luettelosta: PS1000-R06L (tai PS1100), maailman pienin painekytkin -1 ... 4,5bar. 6mm Plug In -liitännöillä.
     
  13. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Jos tarkoitit dominator pumppua 12-400 tai 12-800, niin kannattaa huomioida, et kun toinen pumppu käynnistyy, nousee bensanpaine n.1psi:n
    Jos regusta säädetty paine 6 psi, niin molemmilla pumpuilla paine on 7psi.
    Näin ainakin 12-843 regun kanssa
     
  14. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Kiitoksia vinkeistä.Ratkaisu on Nos ilokaasu sarjan fuel pressure safety switch.Säädettävissä oleva kytkin 3,5 psi ylöspäin.Ero alueesta ei ole tietoa,mutta muistaisin,että olisi pieni.Laitan sen aluksi ahtopuolelle.Jos ei toimi niin kuin ajattelen niin sitten bensan paineeseen.Tossa on tosiaan se ajatus,ettei sitä pumpun toista moottoria pyöritetä turhaan normiajossa.Menee virtaa hukkaan ja polttoaine lämpenee turhaan kun pumppu pyörii molemmilla moottoreilla.
     
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    onko tuommoisessa ala ja ylä raja katkaisin vai ainoastaan yksi kytkin yhdelle paineelle ?

    etsinnässä bensanpaineen puolelle semmoinen joka kytkis vaikka 4psi päälle ja katkaisis 7psi pois , samaantyyliin kuin eka viestissäkin ajateltu....
     
    Muokattu: 3.1.2017
  16. mukko

    mukko 2nd gear

    Hydrauli liikkeistä löytyy kanssa usein sopivia katkaisijoita.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vähän samanlaista systeemiä olen omaan mekaaniseen dieseliin miettinyt, kaksi pumppua ja toinen päälle vasta kun ahtopaine kasvaa vaikka 1bar yläpuolelle. Takaisku pumppujen väliin ja ahtopaineen ohjaus vaikka öljynpaineanturilla sen toisen pumpun releelle. Regulaattori palauttaa sen ylimääräisen aineen sit paluulinjaan, ideana vaan säästää sähköä ja olla vatkaamatta polttoainetta turhaan.
    En keksi mitään syytä miksei se toimisi noinkin yksinkertaisesti?
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jaksaako molemmat pumput työntää soppaa toisiaan vasten? Kun jos se toinen sattuu olemaan isompi vaikka samanlaisia olevinaan oisivat
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Miksei jaksa jos vain molemmat pumput kykenee tuottamaan regun painetta suuremman paineen.
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse painin saman "ongelman" kanssa. Omat vaihtoehdot ovat:
    1. mekaaninen pumppu. Tuotto kasvaa kierrosten mukaan.

    2. Yksi iso/tehokas sähköpumppu jota pulssiohjataan virallisella säätimellä. Pumpun pyörintää säädetään kuormituksen mukaan.

    Molemmat tavat ovat testattuja ja varmoja, ei kaksia pumppuja eikä turhia venttiileja/antureita.

    Jo koettu että 2 kpl Walbron 450 lämmittää bensaa paljon ja jäähdytin pitäisi olla. No sellainen on tulossa. Turvallinen ja tehokas.
     

Kerro tästä muillekin!