Taka-akseli hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jmaikk, 7.8.2014.

  1. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Elikkäs tarvitsisi korvata Chevy malibun (g-body) taka-akseli, joka on 147cm leveä N: 100-150 mm leveämmällä akselilla, jossa olisi samanlaiset tukivarret ja puslat. mistähän autosta löytyisi sopiva??? Vai löytyykö?

    kiitoksia jo etukäteen!!
     
  2. PMJ

    PMJ Gearhead

    Mitenkä farmin perä mahtaisi sopia? Sellanen olisi 50eur saatavilla
     
  3. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Eikö tuo kapeus korjaannu leveillä takavanteilla?
     
  4. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Optimaalinen olisi 151-155 leveä perä. Mulla on jo tooosi leveät vanteet :) Minkä levyinen tuo farkun perä on?
    Jani
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Eli sähän tarttisit 40 - 80 milliä leveemmän akselin?

    sedan carpiisin aksila on noin 10cm leviämpi,
    G-bodyn vetarin pituus 28,5 tuumaa vs capricen 30,5
    kokonaisleveyteen tietty + noin 20 millin tasauspyörästön aksila

    sen verran G-body swappia varten kavensin,
    tosin oli -92 impalan 8,5 tuuman perä 30 boorin vetareilla,
    johon sit passas -87 GN puikin vetarit kavennuksen jälkeen.

    seiskapuokkiin verrattuna kasipuokin ylätukivarisen pisteet on aabbout viis senttiä edempänä ja leveemmällä, mut ylätukivarsiin vaan uuden reiät niin sopii,
    puslat antaa vaivatta ton sivuheiton anteeksi.

    iskarin korvat pitää siirtää akselin etupuolelta takapuolelle

    Kardaania pitää pikkasen lyhentää.


    sama pätee carpiisin 7,5 tuumasenkin perän kanssa, paitti että kartaani sopii suoraan.

    jouset sopii suoraan ja jarrut ottaen huomioon onko sylinteri sokalla vai pulteilla, molempia on molemmissa, muutos aika iisi tehä, joko laikkaa korvan veke tai nyysii vanhasta akselista, riippuen kumpaa jarrukilpeä käyttää.



    suoraan ei kai sovi mikään, hitsaileen joutuu jokatapauksessa, mutta tollanen lienee helpoin swappi.

    -------------------------------------------

    Astron akseli saattais olla vielä leveempi? mut murikka on hieman sivussa ja mitkään kiinnitykset ei sovi, kardaani vaatii muunnosristikon.

    --------------------------------------

    Sopiiko udella, onko täs rojektis G-bodyn runko menossa johonkin ihan muuhun käyttöön, tai tulossa offsetiltään reilusti poikkeevat vanteet ja/tai reilua pullistusta lonkkaan,
    vakiokopalla 255 leveemmillä renkailla ja yli 10 tuumaa leveillä vanteilla alkaa tulla mahtumisongelmia vaikka offsetti olis just.

    kun noin runsas akselilevennys kuulostaa muuten oudolta,
    tuuman levennyksen vielä ymmärtäis,
    sen sais tehtyä vaikkapa pelkät vetarit pidemmiksi vaihtamalla ja laipat jarrukilpien alle,
    offsetti-pyöränlaakereita ei välttämättä tarvi, joskopa niistä haittaakaan ole.

    yleensä "tosi leveillä" vanteilla tehdään tilaa sisäänpäin, eli lyhennetään akselia ja sisennetään runkoa & sisälokkareita.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    DX:llä hyvä kuvaus asiasta, kiitos täältäkin. Tuo yläkorvake juttu on se mikä tekee tuosta eri korisarjojen akseleiden ristiinvaihtelusta aina vähän haastavaa. Itse olen pohtinut että puslat joutuu aika koville jos linja ei satu kohdalleen, mutta hyvä kuulla että se toimii kuitenkin.
    Eri ikäluokissa muuttuu vielä sitten alatukivarsien malli ainakin sen mukaan onko iskari akselin etu- vai takapuolella, mutta jos ne kiinnikkeet pystyy vaihtamaan niin sehän ei ole ongelma.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Joo se kulmanmuutos on mielestäni puslien "mukavuusalueella" antavat sen myöten pakottamatta.

    koska toi ylätukivarsien keskinäinen V kulma pikkasen kasvaa, siitä on jopa hyötyä, akseli jämäköityy sivusuunnassa huomattavasti ja panhard-tangon tarve vähenee.

    alatukivarsista vielä, tosiaan ainakin -92 8,5 tuumasen aksilan pultinreiät oli pykälää suuremmat kuin G-bodyn tukivarsissa,
    eli koriprikat hitsaamalla korvakkeisiin, akselin reikiä voi vielä eineen venyttää eteenpäin jotta akselin saa hieman taaksepäin, koska toi linja orkkiksen kanssa ei oo millilleen sama, ite en tehnyt sille mitn. (1/4 mile :lol: )

    sit tosta banjon lyhentämisestä vielä,
    se pitää tehä jarrukilven ja alatukivarren välistä, muutoin kaikkee muuta joutuu siirtämään.

    Että siinä pitää olla linjan kanssa melko tarkkana ja väsätä esmes jigi ennen katkaisua, jonka toisen puoliskon saa kiinni vaikka jarrukilven laippaan ja toisen väliaikaisesti hitsaa banjoon kiinni.

    Käytännössähän laikkasin iskarikorvakkeet veke ja tein kokonaan uudet, siinä on valmiiksi aika hyvä muoto, ei tarvi kuin vähän jatkaa 3mm pellillä.
     
  8. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Tuota niin kyllä tässä on melkoinen muodonmuutos tapahtumassa ;) 9" tuumaset on takavanteet. Mulla tulee polyuretaanipuslat joka paikkaan, niin ei onnistu tuo taivuttelu... mietin tuossa, että spacereillaki tuo homma korjaantuis ainaki sen 40mm aika kivutta ilmeisesti??? Tuntus viisaammalta, kuin kasata koko akseli. coilovereille tulee muutenki conversionkitti.
     
  9. PMJ

    PMJ Gearhead

    Pitääpä mitata tuon leveys . Vai osaako joku sanoa sen ulkomuistista?
     
  10. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Jos tuolla perän levityksellä on tarkoitus väistellä coil-overeita,
    palatakseni aiempaan ihmettelyyni, leveitä vanteita saa erilaisilla
    back-space:illa / offseteilla. Olisiko kuitenkin helpointa ja
    halvinta heivata ne nykyiset vanteet ja hommata sopivat?

    Yleensähän näitä periä joutuu kaventamaan, kun tilaa tarvitaan...
     
  11. jmaikk

    jmaikk 1st gear


    Noo ei ehkä ole kumpaakaan, kun on kyseessä tuhansia maksavat halibrand vanteet. :lol: Elikkäs siitä onki helppo arvata, että Cobra replicaa rakentelen.
     
  12. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    No okei, Chevellestä Cobra... Seuraavaksi tulee mieleen että perän
    putkia voisi jatkaa. Ja niihin sopivat vetoakselit jostain lyhentäen?
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Nonni, mää aattelinkin, että saattaa olla alusta menossa pikkasen johonki muuhun kuin alkuperäiseen hyttiin.

    mulla olis jouten muistaakseni priimat -87 sedan capricen 4,75 jakoiset 7/16 studeilla ja 26 booriset vetarit, pituus siis 30,5 tuumaa, noiden siis pitäis käydä suoraan G-bodyn murikkaan ja jarrurumpuihin aivan viimeisiä vuosmalleja lukuunottamatta, laakerihan on aina sama,

    jos vaan joku ajelee porin ja kemin väliä.

    C-klipsi eliminaattorilla pituuden voi muutaman sentin haarukalla hienosäätää haluamakseen, eli aabbout 157cm -5 +2 senttiä, lyhentäessä vetareita tietty pätkien.

    Tota orkkisbanjoohan voi "levittää" jarrukilpien alle laitettavilla välilaipoilla ja offsetti- eli ns. korjauslaakerilla hyvinki tuuman per puoli,
    hyvä puoli tolleen ettei tarvi jännittää, että laakerilinja menee keturalleen.
     
  14. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Joo, se olisi järkevintä, jos tuosta malibun akselista sais muokattua, kun siinä on varsinki nuo ylätukivarren korvalliset oikeilla paikoillaa, eikä niitä voi oikein mulkata. Mikä tuo C-klipsi eliminaattori on? En oo koskaan kuullukkaan.. Mo nöyrimmästi sanottakoon myös, että ensimmäistä kertaa touhuilen jenkkiauton parissa. muita autoja on toki tullu rakenneltua ja rassailtua ehkä liikaaki..:D
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sen avulla akseli pysyy paikallaan eikä tarvita sitä c-clipsii siel banjon sisällä joka normaalisti estää vetarin ulos pääsyn.
    Toi tulee sinne jarrukilven alle ja tavallaan tiukalla sovitteella laakeri lukitaan kiinni vetariin. Googleta kuvahaulla.

    Spaceri olis sulle yksinkertaisin ratkaisu mutta en muista että olis yli 30mm spacereita myynnissä mutta sellasen voi itsekkin sorvata. Autosta tulee varmaan kevyt eli ei pitäis olla ongelmia kestävyyden kanssa.

    Toiseks edullisin ratkaisu taitaa olla toi dx:n ehdottama levitys spacerien pulttaaminen banjoon ja pidempien vetareiden ostaminen. vetarit ei hirveen kalliita oo.

    Kattele vaikka summitin sivulta osia niin saat käsitystä hinnoista.

    Varmasti hienoo projektia pukkaa. Jos pidät blokii niin laita tänne od:lle linkki
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Touohon leventämiseen vaikuuttaa myös jarrujen malli. Jos käytetään rumpujarruja, niin c-klipsieliminaattori ei käy jatkopalaksi ilman akseliputken ja jarrukilven väliin tulevaa jatkopalaa joska se tulee jarrurummun sisään ja kilven ja rummun etäisyys pitää pysyä samana.
    Akselissa on myös se koneistettu laakeripinta tai rymppi-pinta rajallisen pituinen, eli laakeri tai (c-klisielminattorin) rymppi pitää tulla aika lähelle akselin laippaa.

    Tuo C-klipsielminaaattori ja pidemmät akselit on varmaan oikein hyvä ajatus kunhan vaan tekee siihen akseliputkeen sen jatkopalan myös. Samoin ne aftermarket levyjarrusarjat on mitoitettu sopimaan vakiomittoihin tuon akselin pääty/laakerirakenteen kanssa. Samoin ne uudempikoristen, esim. Camaroiden levyjarrut sopii vanhempien mittoihin jos tekee sellaisen levyjarruswapin.
     
  17. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Levyjarrut tulee taakse. Kaiken hauskan lisäksi pitää saaha tuo pulttijako muutettua 5*4,5 ksi. Mietin tässä, että varmaanki järkevin on sekä levittää vetareita ja spacereillakin ottaa se 2 cm/puoli, kun suht kevyt tulee tuosta perästä.. Ei ole plogia aikaa pitää projektille, kun erittäin tiukilla on tuo rakenteluaikakin nytkin :)
     
  18. buick-62

    buick-62 1st gear

    onko tuo malibun perä lukollinen?
     
  19. buick-62

    buick-62 1st gear

    capricessa on kuulemma n. 157 leveä akseli!
     
  20. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    On siinä lukollinen perä.

    Eikö siinä capricessa ole ylätukivarren kiinnikkeet akselinpäässä leveämmällä?? minusta joku tuossa aiemmin niin meinas. Alatukivarret ei haittais. Jos ois samal leveydellä, niin siitä alan tekeen. :p
     

Kerro tästä muillekin!