Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla kans Solmaster, olikohan EP10 vaalean harmaana. Helppo puhdistaa öljyt pois mutta helvetillisen liukas talvella jos on lunta tai jäätä. Tietenkään nastarenkailla ei kärsi ajaa yhtään päällä.
     
  2. hlappis

    hlappis Gearhead

    [​IMG]
    tuollaselta se talli näyttää kun naiset pääsee säätämään pariksi illaksi talliin :poff: :poff: .
    helvetin lettukestit...
     
  3. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Saakos Suomen lainsäädännön mukaan tehdä autotallista ovea suoraan sisätiloihin? Siis että autotallista olisi kulku vaikka talon eteiseen, jos siis talo+talli ovat vierekkäin.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Saanee, minulla tulee ovi ensin tekniseen tilaan ja siitä asuintiloihin (luvat 2009), mutta ei sitä teknistä tilaa siinä välissä käsittääkseni tarvi olla. Paloluokitus pitää olla riittävä, vaatimuksena oli muistaakseni 30 min, mutta minulla on 60 min mukaan tehty. Teknisen tilan ja asuintilojen välinen ovi on ihan normi pahviovi. Oman kunnan rakennusviranomaisethan tuohon sen viimeisen kannan ottaa.
     
  5. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    http://www.rakentaja.fi/artikkelit/8529 ... _cbWWNpI_E
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eli ei sittenkään voi olla suoraan asuintilaan, vaan vaatii "tuulikaapin".
     
  7. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Nuo määräykset kylläkin omakohtaisella kokemuksella vielä "liikkuvat" tontti ja naama kohtaisesti.
     
  8. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Rakentamismääräyskokoelma E4:
    Yhteydet umpinaisesta autosuojasta asuintiloihin ja
    kattilahuoneeseen järjestetään ovin rajoitetun erillisen
    tilan, esimerkiksi tuulikaapin kautta.

    Huomioiden tietysti yleensä pientalossa osastointivaatimuksen EI 30 tallin ja autosuojan välillä (ovi EI 15). Tuulikaapin toinen ovi voi siis olla normaali osastoimaton ovi.
     
  9. JB

    JB 1st gear

    Onko muilla ollut nosto-oven valinnassa vaikeuksia?
    Mulla on tuohon talli projektiin tulossa yksi kappale 5x3m nosto-ovia, johon ei tule mitään ikkunoita tai kulkuovia riesoiksi.
    Kaikki nuo tarjotut ovet vaikuttaa lopulta melko samanlaisilta, mutta todellisuudessahan niitä eroja varmasti on. Ja nuiden oikeita erojahan ei myyjiltä saa mitenkään ongittua. Oma merkkihän on luonnollisesti se paras..
    Tuohon oveen saa kuitenkin upotettua kohtuu ison kasan vähäisiä rahoja, eikä tuossa kohtaa tahtois tehdä aivan vika ostosta.
    Ainakin Lametekin, Doorhanin, Krispolin, Doorwayn ja Ryternan ovia on nyt tuohon tarjouskasan päälle jääny ihmeteltäviksi. Kaikki nuo pyörii kuitenki siinä 2000€ kieppeillä (ilman asennusta), mutta mitään järkevää päätöstä ei tunnu saavan aikaan. Melko tuskasta hommaa..
    Onko näistä kellään kokemuksia, mieluiten kuulisin näitä huonoja kokemuksia, mutta hyvätki kokemukset kiinnostaa.
     
  10. hlappis

    hlappis Gearhead

    Ryternan ovet on ollu omassa hallissani nyt reilun vuoden käytössä.ei ole valittamista.
    asentajat kehuvat ryternan ovia hyviksi ja eivät olleet mitään merkkiuskollisia asentajia.
    paneelien kannakkeiden paikat ovat esiporattuja ja rullat parempaa matskua kuin muissa ja jotain muuta pientä eroa noissa oli,tuli semmonen käsitys että ei ole isoja eroja noissa merkeissä toisiinsa.
    talvella eivät fuskanu mistään ja rullaavat nätisti.
    toista ovea jota käytän melkein päivittäin ni pitäisi tiukata jousipakkaa koska meinaa vähän vajota ovi hiljalleen alaspäin jos ei kannattele sitä hetken aikaa.
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Mulle olisi tulossa samankokoinen ovi, jahka keväällä rakentamaan aloitan. Yksi kaveri joka noita ovia on asennellut kehotti ainakin näiden leveiden kohdalla pitäytymään laadussa ja mainitsi erikseen Mesvacin Hörmann-oven. No kysyin tarjouksen ja se oli 4300€ asennettuna sisältäen kaukosäätöavauksen ja ilmaisen ensimmäisen huollon. Mesvacin ovet ainakin paksuja ja noitahan käytetään varmaan joka toisessa teollisuushallissa.
    Itseäni ainakin tuo hinta kyllä kirpaisee pahasti. Tietty kun on oikeasti hyvä ovi, niin se toimii ja myös eristää.

    Tietty itseäkin kiinnostaa todelliset mielipiteet näistä leveistä ovista ja mieluummin maksan 2000 kuin 4000 jeuroa...
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hlappis, minkä kokoinen toi sinun talli on?
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kuvan perusteella arvioisin 7*10 metriä..? Eli n. kaksi kertaa oman tallin kokoinen.
     
  14. hlappis

    hlappis Gearhead

    Rusty arvasi aika lähelle.tallin koko on noin.8mx12m ja sisätilan korkeus n.4m.
     
  15. JB

    JB 1st gear

    Onko öljyn/hiekan erotuskaivo oltava tehdas tekele? Tai kieltääkö joku pykälä itsetehdyn erotuskaivon laitamisen? Tuomonenhan on helppo tehdä ja toiminta yhtävarma kuin tehdasteoksessa, mutta eipähän sitä mielellään jonku pykälän takia enään esiin piikkaisi.
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Noh, oma kaivo maksoi n.200€. On 60cm halkaisijaltaan, muovia paksulla ritiläkannella. Jos saat materiaalit ilmaiseksi ja teet sen työaikana niin kannattaa, muuten ei oikein...
     
  17. JB

    JB 1st gear

    No ilmasista materiaaleista tietenki. Vähänhän se idea tuosta kikkailusta katoaa, jos materiaalit pitäisi vielä maksaakkin. Tuo 600mm kaivo maksais mulle 280€ ja DoItMySelf-versio 0€. Tuolla säästetyllä rahalla ostin jo ruåttinmaalta talliin lamput.. Mutta jos jollain on joku virallinen este tuohon, kertokaa ihmeessä.
     
  18. jenkula

    jenkula Gearhead

    Veikkaus että saa tehdä itse kaivon.Mulla ei ollut kiinnostunut koko kaivosta.Runko+ristikot kiinosti enemmän.
     
  19. HV

    HV Gearhead

    öljyn/hiekan erotuskaivot ollaan ostettu täältä: http://www.juppi-laituri.fi/etusivu/
    Halkaisijaltaan: 315 mm korkeus noin: 800 mm, hinta on pyörinyt jossain n. 50 euron paikkeilla, en muista. Ollaan jotain 7 kaivoa ainakiin tuolta ostettu eri kohteisiin. Hinta/laatu on ollut kohdallaan.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Valaistuskysymys, talli on n.8metriä pitkä ja 7 leveä, siihen on suunniteltu 3 valaisinta/ seinä. Kannattaako laitta 2x58 vai riittäisiköhän 2x36w?
     

Kerro tästä muillekin!