Untuvikko kysymyksineen - Camaro '89 (GEN3) 2,8L

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Phase7, 25.8.2014.

  1. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Keinuvipu.
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vipa on keinuvipu, yleensä valu, tai prässättyä terästä, ja sen tehtävänä on työntää venttiiliä auki nokka- akselin työntämänä nostajan ja työntötangon välityksellä.

    Hantta
     
  3. Phase7

    Phase7 1st gear

    Aijaa. No mutta siitä ei nyt ole varmaan kyse kun ääni kuuluu ilman että moottori on käynnissä. Autossa ei tarvitse olla edes virrat päällä. Voisko olla joku muinaisen varashälyttimen jutska?
    Tai sitten joltain edelliseltä omistajalta on jäänyt kello kojetaulun sisään :D
     
  4. Phase7

    Phase7 1st gear

  5. atobee

    atobee Gearhead

    Joltain jäänyt metronomi kojetaulun sisälle. :D

    Jo, voisi olla varashälytin joka on riisuttu pois. Tuo kojetaulun päällinen on helppo purkaa jospa se olisi siellä?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Lyökö tasatuntien lisäks puolet tunnit ja vartit? :rotfl:
    Oon kuullu kaappiautoilijoista, mutta nyt ensimmäinen kaappikelloautoilija on tullu ulos kaapista.
     
  7. ido59

    ido59 Gearhead

    Siellä on pommi. Katkaise ensin vihreä johto.
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Toi kuullostaa ihan vilkkureleen naksutukselta,taajuus suurinpiirtein sama.
     
  9. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Koetas hätävilkut laittaa päälle, onko sama ääni ja taajuus? Ömeriikan voorumeilta äkkiseltään ku vilkasin niin oli joillain ollu kamaroissa semmosta asetusta että oven tai kummatkin kun avaa niin menee hätikset päälle. Ettei kukaan aja oveen. Sehän sen estää.
     
  10. Phase7

    Phase7 1st gear

    Minäpä tsekkaan tuon hätävilkku-homman ekaks. Ja sitten metästän vanhan hälyttimen käsiini. Siellä nimittäin on sellainen joku mööpeli ja ikkunalla vilkkuu punainen lyhty :D

    Tasatunnit tunnistaa siitä, että huoltoaseman kassalipas kilahtaa kun käyn tankkaamassa ;)
     
  11. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Tankkaa kerralla täyteen ni ei tartte niin usein käydä...
     
  12. Phase7

    Phase7 1st gear

    Uusia vikoja koodit 32 ja 34.
    Sen Handenin listan mukaan EGR venttiili pitäis vaihtaa. Samoin MAP anturi.
    Mutta tässä on käsittääkseni MAF anturi. Onko se tuo sama vikakoodi 34?

    Kannattaako noita EGR:ää ja MAF:ia yrittää mittailla tai huoltaa tms. ennenkuin niitä alkaa vaan vaihtelemaan uusiin?
     
  13. atobee

    atobee Gearhead

    MAP siinä on, tuolla sen testauksesta: http://troubleshootmyvehicle.com/gm/3.1 ... ter-test-1

    Tuo 34 koodi tulee myös jos EGR:n alipaineletkuissa on vuotoja, tarkasta ne ensiksi.




    Diagnostic Trouble Codes - 1989
    Chevrolet
    13 Open Oxygen Sensor Circuit
    14 Coolant Temperature Sensor (High Temp Indicated)
    15 Coolant Temperature Sensor (Low Temp Indicated)
    21 Throttle Position Sensor (Signal Voltage High)
    22 Throttle Position Sensor (Signal Voltage Low)
    23 Manifold Air Temperature (MAT) Low Temp Indicated
    24 Vehicle Speed Sensor (VSS) Circuit
    25 Manifold Air Temperature (MAT) High Temp Indicated
    32 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Circuit
    33 Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit (High Sig.)
    34 Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit (Low Sig.)
    42 Electronic Spark Timing (EST) Circuit
    43 Electronic Spark Control (ESC) Circuit
    44 Oxygen Sensor Circuit (Lean Exhaust Indicated)
    45 Oxygen Sensor Circuit (Rich Exhaust Indicated)
    51 Faulty PROM 52 Fuel CALPAK Error or Missing
    54 Fuel Pump Circuit (Low Voltage)
    55 55 ECM Error
     
  14. Phase7

    Phase7 1st gear

    Kiitos. Alipainevuoto kävisi järkeen, sillä ensimmäisen kerran kun tuli 32 tai 34, niin löysin EGR:n kyljestä katkenneen letkun joka oli teipattu kasaan.
    Ehkä niitä on muitakin tai sitten uusi asentamani letku ei ole kunnolla tiivis...
     
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Suosittelen uusimaan kaikki letkut. Onhan siinä vähän työtä, mutta samalla pääsee tutustumaan sielunelämään vähän tarkemmin. Luultavasti selviät yhdellä letkukoolla (ne pienet).
    Mukavaa touhua :)
     
  16. Phase7

    Phase7 1st gear

    Mä vaihdoin nyt sen yhden letkun tiiviimpään letkuun. Siinä kun on niin hieno kovamuovinen letkusarja, niin en raaskisi niitä ruveta nyppimään pois, jos tuo vikakoodi nyt pysyy poissa. Ainakin auton käynti taas parani ja tuli hieman pirteämmäksi tehoiltaan. Katsotaanpas :D
     
  17. Phase7

    Phase7 1st gear

    Sama vika edelleen ilmestyy silloin tällöin (32 & 34).
    Rupesin tutkimaan alipaineletkustoa - aika paljon on haarotuksia ja "erikoisliittimiä". Joudun vissiin käyttämään vanhat liittimet ja katkaisemaan nuo kovamuoviset letkut, että saan uudet kumiletkut kiinnitettyä liittimiin jätettyihin tynkiin. Vai onko joku parempi tapa?

    Olisiko liittimiin syytä laittaa jotain tiivistävää / notkistavaa ainetta?
    Mikä olis sopivaa?

    Osaisko joku kertoa mihin tuo moottorin edestä, apulaitteiden takaa laskeutuva alipaineletku menee? Katoaa niin, ettei yläkautta näe... :D
     
  18. ohc205

    ohc205 1st gear

    Tuki se egr kokonaan. Se vaan sotkee koneesi ja syö tehoa ja bensaa
     
  19. Phase7

    Phase7 1st gear

    Mä oon nyt laskenut keskikulutuksen 500km mukaan ja se on mun mielestä jopa kauounkiajoon aika kova. Varsinkin kun ottaa huomioon, että tää on tosiaan 2.8L V6. Se on nimittäin noin 19l/100km.

    Voiko toi selittyä pelkällä viallisella EGR:llä? Kaasujalasta se ei pitäis olla kiinni...
     

Kerro tästä muillekin!