Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. HV

    HV Gearhead

    Jos kukkaro kestää laita ihmeessä 2x58. Kesäkuussa 43 metriä pitkään halliin laitettiin noita 2x58, jos oikein muistan niin tuli 43 metrin matkalle 11 kpl ja mukavasti näkee tehdä hommia. Kalleita on kunnolliset loisteputki valaismet.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Yleisin ongelma tallissa on, että valoa ei ole koskaan tarpeeksi, joten 2x58:lle ääni täältäkin!
     
  3. jenkula

    jenkula Gearhead

    Vähintään tuo kolme valaisinta seinälle ja 2x58w.nykyään niissä airamin jokavaloissa ei ole sytkäriä ollenkaan,syttyy välittömästi.
     
  4. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Ledinauhaa kattoon muutama metri. Ei loisteputkia pidä laittaa enää kuin kaatopaikalle.
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Omaan rakenteilla olevaan talliin joka on 13 x 15 metriä tulee 36 kpl 2x58 valaisimia. Sillä niitä ei ole ikinä liikaa.
    Mun mielestä ei ledien hinta laatu suhde ole vielä sillä tasolla että itse niitä laittaisin.
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    mun henkilökohtainen kokemus on että valot kattoon ja tarpeeksi. suunnittele autopaikat ja sen mukaan auton ääriviivojen ulkopuolelle . tämän itse kokenut parhaaksi vaihtoehdoksi , useempia vaihtoehtoja kokeelleena
     
  7. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Minulla on 58m2 autotallin osalla 5kpl Bilteman 2x58w T8 loisteputkivalaisimia katossa. Minulle valoteho riittää tarkempaankin hommaan. T8 valaisimien etu on, että syttyvät heti ja niissä on hieman parempi valoteho, kuin vastaavan tehoisissa T5 -valaisimissa.

    Varastojen osalla mulla on kummassakin 12m2 varastossa yhdet vastaavat Bilteman valaisimet.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ledit vaihdettiin työpaikalle kesän aikana ,on kirkkaat kyllä!!!Huomattavasti parempi valo kuin loisteputkissa ,lisäksi "valkoinen" valo jotenkin pirteämpi silmälle. Ainoa miinus että olisivat voineet tiputtaa lähemmäs niitä autoja kohti joita korjataan.. Omaan talliin tulee valot myös sivuseinille,on meinaan hyvät ei tarvi niin joka hommaan roikkaa tms. Tää näin jokapäivä autoja touhuavan silmistä katsottuna. ;)
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Loisteputkissakin on eroja löytyy "valkoista" ja "keltaista" valoa.
    Jos malttaa maksaa euron pari enemmän putkesta niin saa parempaa valotehoa.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Valaistus on vähän tapaus kohtainen......
    Valon määrä vähenee tosi nopeasti etäisyyden kasvaessa. (jos oikeen muistan, niin 1000luxia valaisimessa on 3m:n päässä noin 3 luksia! Voi olla vähän enemmänkin, mutta jotain tuohon suuntaan).
    Tahtoo olla niin, että moneen hommaan joutuu kuitenkin ottamaan jonkunlaisen lisävalon, vaikka olis kuinka paljon tahansa yleisvaloa.
    Hallini on sisältä 7,5x11,5m, ja 4m korkea. Kaikki pinnat valkoisia. Pitkillä seinillä on 4 kaksputkista loistevalaisinta T5, ja T8 sekaisin. (minulla ne T5:set syttyy heti, mutta T8:t välkkyy hetken).
    Kaikki kattovalaisimet on pudotettu noin 3m:n korkeudelle, ja käännetty tarpeen mukaan kallelleen.
    Keskellä on kaks 2x58W (vaijereiden varassa), jotka palaa melkein aina (riittää minulle perusvalaistukseksi), ja sivuissa olevia neljää sytyttelen aina tarpeen mukaan.
    Ukkosella meni kaks T8 valaisinta hajalle, vaikka ne oli sammuksissa (ilmajohdot).
    Pihalla on kaks 33W LED:iä päädyn nurkissa, noin 3m:n korkeudella liiketunnistimen perässä. Ei tule varjoja, ja valoteho on todella hyvä.
    Ovien välissä ulkona on voimavirtapistorasia 3:lla sukolla (nyttemmin eniten käytetty pistorasia).
    Omaan käyttötarpeeseeni nuo valot on just ne, mitä olen aina halunnut. :)
     
  11. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Onko kokemusta valmistalleista? Tollaseen törmäsin:
    http://www.garaas.fi/mallisto.html

    Tuo M1, yhden auton talli oli n. 15keur asennettuna hinta. perustuksineen.

    Jos pitkästä askartelee, millaseen neliöhintaan pieni perustalli tulee?
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Runkopuuta ~150m, sitten kattotuolit vaikka valmiina ~85€/kpl ja niitä menee 90cm välillä se seitsemän kpl. Ulkoverhous lautaa 3m x 22m= 66m² ja laudoituksesta riippuen 9-11m/m² eli siitä laskemaan. Sitten kaikki muu, mitä haluaa siihen päälle. Kattomateriaalit, sisäverhous, pohjan perustaminen (salaojat, kaivuut, valu,betonit), sähköt.
    Siitä voi alkaa laskemaan.

    Sitten näkyy tuolla Pohrilla olevan noita puolivalmisratkaisuja, taisi aiemminkin tässä ketjussa olla mainintaa: http://www.pohri.fi/tuotteet.html?id=0/18
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Jotain olen saanut aikaankin.
    (nyt saa laitettua kuviakin näytille, kun otin linkit käytöstä poistetusta XP:stä)

    http://personal.inet.fi/kerho/rkarka/Ha ... G_4412.jpg

    Peltipuoli olis jo siinä kunnossa, että mahtus jotain tekeenkin
    http://personal.inet.fi/kerho/rkarka/Ha ... G_5514.jpg
    Toinen puoli on vielä siinä kunnossa, ettei kehtaa vielä näyttää.

    Autotallin rakentamiseen tämäkin kuuluu. Eli kylmävarasto
    http://personal.inet.fi/kerho/rkarka/So ... G_5579.jpg
    Katossa sisäpuolella on 30mm:n Finnfoam, ettei pisarat tipu.
    Katolle laitan vielä poimupellin niin, että räystäs menee jonkin verran limittäin tuon 12m:n pakastekontin päälle.
     
  14. ventora

    ventora 2nd gear

    mikäs tossa sun kylmävaraston katossa on kantavaa?
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Suorakaideputkipalkit, ja niiden päällä nyt ohut pelti pistehitsattuna, ja saumat teipattuna.
    Yhteen firmaan tuli iso sorvi Japanista, ja kehikko jäi ylimäääräiseksi.

    http://personal.inet.fi/kerho/rkarka/So ... G_5021.jpg
     
  16. ventora

    ventora 2nd gear

    kuvassa vaan näyttää aika matalalta profiililta,miten mahtaa lumikuorman kanssa olla..
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    60x40mm 2mm:n seinämällä,600mm:n välein, 2950mm:n jännevälillä.
    Saa olla tosi paljon lunta päällä palkkien puolesta. Suora pelti on se heikoin lenkki. Sen vuoksi pinnoitan sen vielä poimupellillä. Halvin tapa on laittaa se ruuveilla kiinni putkipalkkeihin, nykyisen pellin päälle. Kitillä saumat tiiviiksi. Voi olla, että jonkinlaisen puukehikon teen, että saan kallistusta.
    Jos lunta oikeen paljon kertyy päälle, niin ei ole iso vaiva heitellä niitä välillä pois.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

  19. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikkia IV-Läpivientejä en tarvitse koko aikaa, varsinkaan talvella.
    http://personal.inet.fi/kerho/rkarka/IV ... G_5598.jpg
    Tein IV-Putken eristeestä sopivia kiekkoja, joita voin sitten siirrellä Läpiviennin IV-Putkessa T-Haaran molemmille puolille (riippuen siitä, pitääkö ilman kiertää, vai ei).
    Pitää vaan ideoida saman tapainen naruviritys siirtelyyn, kun on ollut vanhoissa pystymuureissa joskus.
     
  20. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Vanhan koulukunnan Ford-harrastaja Valtonen Liedosta Luottaa näköjään laatuun, kun otti meidän firmasta kattoristikot :D Tuleeko niistä talli tai asuinrakennus, tai ristikoiden hinnasta en sano mitään, kunhan tuli asiasta mainittua kun itse ne sinne tontille vein :)
     

Kerro tästä muillekin!