"Huonoimmat moottorit" ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Motor & Parts, 22.9.2014.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Faija ajo reissuhommissa -76 Taunuksella 760.000km ekalla 1,6 ohc:llä. Sen jälkeen siihen asennettiin tehdaskorjattu ohc keulille ja auto jaksoi vielä satatuhatta. Rupes oleen koppa aivan loppu, käytiin myymässä tanari Kokkolan satamassa Venäläiseen laivaan. Myyntihinta oli muistaakseni 10pll votkaa, autostereot ja 120 markkaa... :lol:

    Paskimmat moottorit on ollut Tölkki transportterin 1.6td, voi ristus.
    Sekä -84 Mitsu Lancerin tekniikka kokonaisuudessaan:
    Kannentiivari,laatikko,vaihteen siirto mekanismit,kytkin yms...
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tekstissäni mainittu Taunus oli ihan ekoja, eli -70 valmistettu 1,6, ja oli mulla viitisen vuotta, ja koko ajan ilman lohkaria. Koville pakkasille laitoin syntiset litkut, muuten jotain halpaa. Perushuoltojen lisäksi hihna vaihtui aikanani 2 kertaa, ja appiukolla hihna katkesi tyhjäkäynnillä ilman vaurioita. Koppa ruostui, ja kone vauhditti sen jälkeen -77 taunusta, jonka myin Venäläiselle merimiehelle. Ryssäskönärit vaihtoivat autoon vielä kytkimen satamassa,: muutama ukko kylkeen kiinni, riuska nosto, ja puutönkän varassa auto lähes kyljellään, jossa homma hoitui hienosti.

    Hantta
     
  3. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    "Öljynvaihto 5-7tkm välein, putsarin vaihto vähintään joka toisella kerralla."

    Mikähän on ollut huoltokirjassa öljynvaihtoväli. Eli onko ne väärintehdyt huollot sitä, että öljyt vaihdettu huoltokirjassa ilmoitettujen kilometrien mukaan? =)

    Juttujen ja tarinoiden perusteella ei tuo kyllä hyväkään moottori ole ollut. Hienoa on silti se, että porukka nuitakin harrastaa. Sehän on tämän harrastuksen suola, kun vastaan tulee toisinaan mitä ihmeellisimpiä autoja ja tekniikoita. Niitä saa sit hämmästellä.


    Omakohtaisesti olen jäävi haukkumaan mitään moottoria, kun omassa käytössä olleet katiskat aina toimineet moottorin osalta pelkillä perushuolloilla. Perushuolloiksi itse miellän öljyt, suotimet, tulpat ja hihnat.
     
  4. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Mä olen näillä 1,6td:illä (JX) ajellut nyt viisi vuotta. Yhdestä katkesi kampuran laakeripukin pultit ja se siitä koneesta. Mutta muuten ei ole pahaa sanaa. Jakohihnan vaihtaa ajallaan, säätää jaon ja pumpun kohdalleen, vaihtaa öljyt ja suotimet ajallaan, niin ajelee huolettomia ja halpoja kilometrejä. Ja tyhjää Tölkkiä kuljettaa vielä rivakammin, kuin koneen koon ja tehon perusteella osaisi odottaa.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    5000 mailia eli noin 8000km on alkuperäinen öljynvaihtoväli 350DX:lle.
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Eikös noi Pajeron moottorit ollu kuuluisia siittä että niistä paukahteli kampurat? Useampi Pajeroiden kanssa pelannut kertoi kun olin moista ostamassa että purkaamoilta ei sitten osaa löydy, kun kaikilta se menee...
    Ja sitten Nissanin 6-pyttynen rividiesel, joka löytyi ainakin Laurelin nokalta. Eräs omistaja varoitteli kun lainasin autoa, että heti ajosta _EI_ saa sammuttaa; saattaapi seetirenkaat tipahtaa pyttyyn?!?
     
  7. jpe

    jpe 3rd gear


    Ai, taisivat sitten muuttaa noita jossainvaiheessa kun taannoin tuli ajettua -85 Scorpiolla jossa oli 2.0 ohc ruiskupata ja mittarissa 470tkm kun sen myin. Motti toimi kuin kello, mutta kaksi kipaletta automaattiaskeja meni matkalla (toinen niistä tosin sierran romikselta haettu laatikko).

    Muoks.
    Tosin sitten 1.6ohc Sierraan sai vaihtaa venttiiliohjurikumit 100tkm välein kun alkoi viedä öljyä enemmän kun bensaa ja pata väsähti lopullisesti jossain 2.. tai 3.. tai x50tkm kohdalla (kun ei ollut sadantonnin matkamittaria niin ei tienny varmaksi ajomäärää)
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Voi olla että Pajeroista hajosi alakertojakin.

    Nissanin koneista että niitä 2,8 litraisia dieselkuutosia oli kahta mallia,
    LD28 joka oli valurautakantinen eli se ns. vahvempi, ja RD 28
    joka oli alumiinikantinen joissa oli just sitä kansiongelmaa paljon.

    Ostin sitten auton johon oli istutettu juuri tämä vahvempi eli LD28,
    ajelin sillä muutaman vuoden, sitten siitä paloi kansipahvi, se
    laitettiin, ajelin pöndeltä sillä pois niin alakerta hajosi motarille,
    että se siitä vahvemmasta Nismon moottorista :mad:
     
  9. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ja sekin on otettava huomioon ,että joillakin ei kestä rautakankikaan ratakiskosta puhumattakaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nokat ja venttiilithän noista meni myös ainakin alkupäässä, harvassa karkaisu kesti. En nyt huonoksi moottoriksi sano mutta harva kyllä kesti 200-300tkm ilman kansiremppaa? Dokkimallissakin ollut näitä kansiongelmia mitkä jatkuu zeteceissä palaneina pahveina ym vaikka ihan eri kone jo onkin.
     
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Puhuivat että aikonaan olevat Ford Transitin koneet hikosivat öljyä lohkon läpi! Liekkö perää ollu? Aika huonoa valua jos näin olivat. Nissan Micrat -90 luvun koneiden jakopään ketjut rapsahteli poikki ennen ku kerkes 90 000km ajaa. Hyviä moottoreita kyllä tiedän Dodgen 225 ja Volvon b20. Saa rikki vain ku ajaa ilman öljyä 100km! Kokeiltu on! :D :D
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Cadillacin northstaristakin oli joku maininta mutta kehtaan väittää että pidempään ajaa kerran hyvin kunnostetulla 5.7Dx:llä kun nortilla.

    Onko joku ajanut satoja tuhansia avaamatta esimerkiksi kansia/kantta?
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aikoinaan hämärässä menneisyydessä tuli "harrastettua" Vauxhall merkkisiä henkilöautoja.

    Kaikki OHC moottoriset vauxhallit oli sitten tosi paskoja.

    Kokoontumisajoissa joku väitti ajaneensa yli 100 tonnii OHC moottorilla.
    Puhut paskaa, sanoivat muut asiaan valitettavasti sotkeentuneet kohtalotoverit.
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Jokos wartburg on mainittu?
     
  15. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kadetin pieni OHV kone: laiska, kova kulutus suhteessa tehoon, viritettynä kierroskone eikä pysy läjässä silloin(kaan) kovin pitkään. Jos ylikuumeni niin melko varmasti kansipahvi paloi ja/tai kansi halkesi. Voimansiirtokaan ei kestäny mitään ainakaan takavetoisissa. Opel foorumeilta löysin kaikki tiedot :poff:

    70-80 lukulaisten VW Poloisten koneissa hirveet öljyvuodot tiivisteiden välistä ja ihan vitun laiskoja kun joutu koko ajan vetään kaasu pohjassa että kulkisi yhtään mihinkään. :wc: Tämän olen itse joutunut kokemaan (onneksi ei ollut oma auto) :rotfl:
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei tuo varmaan sen huonompi ollut kuin muut 1950-luvulla suunnitellut pikkuauton moottorit, jotka nykymittapuun mukaan kaikki olivat ihan p...ja. :lol: Tuollaisen viritysyrityksessä ei ole järjen häiväkään. Kolme runkolaakeria ja imukanavat yhtyvät kannessa. Faija osti -76 1.2 Kadettin, jonka ostin sittemmin itselleni. Ihan pysyi muun liikenteen mukana kun ei autokaan painanut kuin jotain olikohan alle 800 kg, ja kulutus oli 6-7 l vaikka kuinka polki. Eipä kaasussa juuri muuta kuin kahta asentoa tarvinnut. Myin sen vielä yhdelle sukulaiselle ja kyllä sillä yli 250 000 km ajettiin ilman remonttia moottoriin. Parin nyrkin kokoinen vaihdelaatikko taisi kerran mennä vaihtoon loppuvaiheessa. Vähän (eikä ihan vähänkään :rotfl: ) polttelisi hommata tuollainen Kadetti coupe-mallina.
     
  17. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Kun tämän topikin näin, heti ajattelin tuota Kadettin 1,2 litraista myllyä itsekkin.
    Se kun oli itselle ensiauton moottori ja jätti pysyvän inhon Opeleihin.

    Mutta toden totta, eipä ne tuon ajan pikkuautojen koneet tainneet muutenkaan olla häävejä. Puhumattakaan siitä että niitä kannattaisi arvostella tämän päivän mittapuulla.

    Tietysti jos ajattelee pääseekö kyseisellä moottorilla paikasta A paikkaan B, itse en siltikään enää lähtisi, oli se niin paska.
     
  18. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Oisko kuitennii ölppälaatujen kehittymisellä jottain tekemistä? Eli miten lie nää vanhat motit kestäis paremmilla öljyillä?
    Vaikee uskoo että nykytrendin mukaan joku vielä suunnittelis uuteen autoon kestävän, saatika helposti suomalaisugrilaisittaisissa olosuhteissa huollettavan moottorin.
     
  19. guru

    guru Gearhead

    eikös fordin kentti kierrätetty ka:han
    mistä lie repästy se renault bingon kone ym

    onko tosiaan huonompaa konetta kuin skodan kallistettu alumiini lohko rauta kannella sekin lie suunniteltu 50-luvulla

    no okei se wikavalinnan 1,3 kyllä pääsee lähelle
     
  20. meteor

    meteor Gearhead

    Lötyykö gurulta kokemusta skodan takamoottorista, ainakin itseltä löytyy kokemusta ja suurin syy jos kone rikki on auton käyttäjässä. Märkäputkikone on tarkka sylinteriputkien tasosta verrattuna toisiinsa ja riittävä ylitys lohkon pintaan, samoin jos konetta pyöritetään kansi irti on suuri vaara et sylinterinputket nousee hieman ylös jolloin paska pääsee alapäässä kuparitiivisteen väliin ja niin on vedet ja öljyt sekaisin. Sitten yksi joka ei monelta onnistu on ilmaus, niin ihan paska kone kun ei kestä mitään!
     

Kerro tästä muillekin!