Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Erska

    Erska Gearhead

    Takavetoiseen tuskin saa T-ohjausta.

    Ehjä apusimpukka ja hyvät pallonivelet. Ehjä ohjaussimpukka ja kireä rattiakseli ilman välyksiä niin takavetosessa on melkosen loistava ohjaus ollakseen 2nd gen Dodge Ram . 8) DSS Rauta nelikosta voi sopia takavetoseen. En mene vannomaan. Mutta takavetosenohjaukseen parempi rsepti olisi esim uusi ja nopea DSS ohjaussimpukka.
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Minä olen kahden vuoden aikana puslat, nivelet ja simpukka omassa vaihtanu nyt on kyllä hyvä ajaa. Simpukan vaihdolla ajotunto parani todella paljon. Väljä etupyörän laakeri vaikutti paljon. Minä laitoin uretaani puslat omaan koskan mulla hyvä kokemus niistä. Simpukka on Agp;n paranettu malli.
     
  3. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Hep. Tulipa vaihdettua suuttimet, kun Rami on pitänyt jo pitkään nykimistä pikkukierroksilla. Käy ikään kuin viidellä tai neljällä ihan tyhjäkäynnin tuntumassa. Suuttimet ovat vähän isommat ja vaihto korosti tuota ilmiötä. Ravistuksen huomaa paikallaankin ja kierrosten noustessa alkaa käydä tasaisemmin. Voima on tallella, mutta mitäs seuraavaksi? Mitä kaikkea voisi itse tarkistaa pumpusta? Suuttimia lukuun ottamatta muuhun ei ole koskettu syöttöpuolella. Polkiessa työntää ensin mustaa, sitten vaaleaa vähän aikaa.
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    polttoainepaine?siirtopumppu?
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    pumpun ajotus vituillaan.
     
  6. villeri

    villeri 2nd gear

    mitkä suuttimet vaihdoit? jos et vaihtanu isompia delivery valveja niin seki aiheuttaa sitä pöpötystä...
     
  7. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Joo, olisihan se hyvä, jos ajoituksen säätö riittäisi. Pitää varmaan tutkia ja viritellä, jos tuon saisi itse kohellettua. Useampaan VAG-laitteeseen on tullut ajoitukset säädettyä, mutta tässä rivipumpussahan taisi olla jotain vähän reilumman kiristysmomentin tarvetta ja muuta huomioitavaa. Yksi entinen dieselkorjaaja tarjosi jumittavia elementtejä tai delivery valveja mutta hällä ei ole varsinaista Cummins-kokemusta.

    Pöpötystä oli jo ennen suuttimien vaihtoa. Isommat suuttimet korostavat ilmiötä. Vaihdoin Accurate dieselin reman Boschit 5x12.

    Kuulostaa siis siltä, kuin ajaisi nimismiehen kiharoissa nilkka rentona. Pikkukossina kuuntelin, kun sora-Sisut kuulostivat joskus tältä.
     
  8. villeri

    villeri 2nd gear

    Ei se pumpun ajotus mikään erikoinen ole rivipumpussa. hammaspyörän mutterin momentti on tärkee ja öljyttömyys siinä akselilla. Jos elementit jumittaa niin se auto tekee ihan erilaista, sammuilee jne käy miten sattuu..
     
  9. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Jep, kokeillaan. Tässä pumpussahan ei varsinaisia venttiilejä ole, vaan delivery valvet lähinnä rajoittavat polttoaineen virtausta?
     
  10. konty

    konty 3rd gear

    Löytyiskö 48re laatikkoon pantojen säätöarvot. Vaihdan samalla gm-solenoidin kun avaan öljypohjan.
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

  12. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Päpätykseen tuskin ennakon säätö vaikuttaa mitään, jos on sellasta päpätystä kuin pulling traktoreissa. Isommat deliveryvalvet ja suuttimet vaan korostaa ilmiötä. Mulla tuli tuo sama pumpun vaihdon myötä ku on 13mm elementit, aiemmalla omistajalla ei ollut ollut häiritsevää ongelmaa, mutta sillä oli vissiin pienemmät suuttimet. Governorin jousia löysäämällä sain selkeää parannusta, mutten kokonaan ongelmaa pois silti, enää ei oo varaa löysätä. Herlevillekin soitin ja kyselin neuvoa niin sanoi, että sieltä jousipaketista se lääke löytyy, pitää vain kokeilla sopivat jouset ja säädöt sinne. Jossain siellä niiden painojen puslissa jos on pahasti väljää niin voi myös aiheuttaa tuota.
     
  13. villeri

    villeri 2nd gear

    Mä laitoin 370 marinet ja 181dv niin pöpötti. Vaihdoin 191dv niin loppu pöpötys. Vakio kovernorin jouset. Ennakko vajaa 15 astetta.
     
  14. konty

    konty 3rd gear

    Onko hajua miksi tää 48re tykkää toisinaan heittää lukkoa pälle liian aikasin n.50-60kmh ja sit tiputtaa pois 75-80kmh just wnnen vaihtaa vaihdetta. Tcc solkut vaihettu 2 kertaa, ei auta.
     
  15. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Ennakkoa on 15,3 astetta. Oikea olisi 12,3. Yllättävän pitkälti pitää veivata, ennen kuin heittokello pýsähtyy. Tässä tosin on nuo suurimmat nostot eli noin 5,65 pitäisi olla ja 6,25 on. Rattaan mutteri oli aika löysällä mutta rataspa ei lähtenytkään ihan rautaisella vetäjällä. Mitä siellä rattaan takana on? Voiko rattaan pakottaa pelkillä pulteilla ulos?

    ...tuo ennakko on juuri ja juuri kartoilla. Tuota jousisäätöä voisi alkaa tutkia ja jättää ennakot vielä silleen. Kone kiertää reilusti alle 3000 joten pumpussa on todennäköisesti vakiotavaraa.
     
  16. villeri

    villeri 2nd gear

    Olikoos sulla vielä vakio deliveryt sielä?
     
  17. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Vakiot todennäköisesti. En ole vaihtanut. Tuo kuvernöörijousiasia jotenkin tuntuu lookiselta. Jos ne jouset ei ole balanssissa niin paikat voi ruveta humppaamaan omia aikojaan? Ei ole tarvinnut noihin perehtyä koskaan. Jospa juutuupista löytyisi materiaalia. Vai onko jollain hyvää ja ymmärrettävää vinkkiä noiden virittelyyn? Jos tämän saisi käymään sievemmin, voisi laatikkoakin alkaa tiukentamaan...
     
  18. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Joo, anna vaan olla sen ennakon, eikä sitä sinne 12 asteeseen ainakaan kannata palauttaa jos hönkää tahtoo. Jousien säädöstä löytyy varmaan helpoiten ohjeita ku kattoo ohjeet niiden 3000rpm(tai 4000rpm) jousien vaihtoon. Niihin pääsee käsiksi pumpun sivusta pyöreän tulpan alta ku ottaa sammutin hilut eestä pois tai sitte yläkautta ku ottaa fuel platen edestä pois. Oon kokeillu kumpaakin ja mun mielestä tuosta pumpun kyljestä on radikaalisti helpompi homma hoitaa. Niitä painojen välyksiä pitäis pystyä kans jotenki siitä reiästä kokeileen, muistaakseni Herlevi sanoi, että saa sentin suunnilleen "joustaa", mutta varsinaista klappia ei saa olla. Mulla oli ne jouset vedetty paljo kireämmälle ku ohjearvo ja se mulla pistikin kellot päässä soimaan, että oisko siellä syy ja niitä löysäämällä huomattavaa helpotusta tosiaan saikin vaivaan. Deliveryt oli 191set tullessa ja vaihdoin 024set vanhasta pumpusta, mutta melkein vaan paheni. Kannattaa varmaan nykästä ne kaikki jouset ja prikat sieltä pois niin näkee josko sinne on jotain omia prikka virityksiä laitettu ja koitettu niillä nostaa kierroksia.

    Ja siihen pumpun rattaan irrotukseen niin vaan sellanen vankka lattaraudan pätkä johon poraat reiät niiden pumpun rattaan kierteiden etäisyydelle. Jätä rattaan lukitusmutteri löysästi ruuvattuna akselille ja sitte vaan latta päälle ja pulteilla vetämään ratasta. Mulla on lähteny ihan 8.8 pulteilla, mutta se latta pitää vaan olla sen verran paksu ettei anna periks, 10mm pitäs riittää tai 8mm.
     
  19. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Deliveryt on 131 eli originaalit todennäköisesti? Otan nuo jouset seuraavaksi työn alle, kun inspiraatio iskee. Vempele toimii muuten tosi hyvin, joten ajaa voi. Papatus häiritsee lähinnä, kun pitäisi ajaa 90 kmh jonkun perässä ja turbiinilukko on juuri ja juuri kiinni.
     
  20. villeri

    villeri 2nd gear

    mä vaihtaisin kyllä ekana 191dv:t kun isommat suuttimetkin on. itsellä se johtu niistä tuo papatus. ei tosin kyllä papattanut ennen suuttimien vaihtoa... oliko sulla vakio suuttimet ennen ku vaihdoit?
     

Kerro tästä muillekin!