Uusi Challenger Suomessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja onbuicks, 8.4.2009.

  1. 383

    383 Gearhead

    Jos menit mäkelänkatua 06.30 niin sitten olit
     
  2. M

    M Gearhead

    Ei kangasalassa vaan kangasalla. Ihan näin offtopicina..
     
  3. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Jaah, olin kyllä silloin vielä torkkumassa... Se oli sitten todennäköisesti eräs herra P., Vantaalta päin. Muita tuollaisia ei täällä päin tietääkseni ole.

    Tilastoista kiinnostuneille todettakoon että Suomi-yksilöiden vuosimallijakauma menee tällä erää suunnilleen seuraavasti:

    2008: 5 kpl
    2009: 9 kpl
    2010: 10 kpl
    2011: 6 kpl
    2012: 1 kpl
    2013: 1 kpl

    Enemmistö autoista (16 kpl) on SRT8-versioita, R/T-malleja on 11 kpl, ja kuutoskoneisia SE/SXT-versioita on 5 kpl.

    Värivalikoiman suhteen olemme näköjään olleet varsin konservatiivisia. Suurin osa on joko mustia (41%), oransseja (28%) tai punaisia (16%) - muita hajavärejä on yhteensäkin vain kourallinen.
     
  4. Jordan

    Jordan Gearhead

    Mutta hemiinhän ei oikeastaan voi ottaa väriksi kuin hemioranssin
     
  5. tyly

    tyly Gearhead

    Eli Suomessa on ainakin yks 392 Hemillä olevakin, maahantuojan kautta ei ole vissiin koko euroopassa tuontimallistossa.

    onko jollain SRT:n omistajalla tai korjaajalla enemmän tietoo, miten toi ajoitus oikein toimii.

    Olen ollut siinä uskossa, että imusarjan alla oleva kikkare olis joku solenoidi, joka avaa tai sulkee öljynkulun nokalle, ja se sit jarruttaa nokkaa ja sitä myöten aikaistaa venttiileitä.
    Mut nytten kuulin, että se "solenoidi" oliskin vaan eculle tietoo antava anturi, sillä ei olis öljynkulkuun mitään tekemistä, vaan nokkapyörässä oleva jousi kiristyy kierrosten mukaan ihan manuaalisesti. Jotenkin epäilen kyllä tätä jälkimmäistä juttua, mutta tietoa kyselin maahantuojalta, ja sieltä kerrottiin tämä juttu?

    mulla ei valitettavasti ole vielä uutta Challengeria, mutta moottoreita on ollu parikin, eli ensiks oli 5.7 Hemi ja nyt on 6.4 Hemi -13 ja on -70 Challengerissa kiinni.

    Vasemmalla 392

    [​IMG]
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Toukokuun lopussa oli http://www.ajoneuvotiedot.fi/dodge sivuston mukaan liikennekäytössä 2 mustaa 6.4 automaattia, nyt ilmeisesti jo enemmän...
     
  7. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Yksi tullut kesällä lisää, nyt niitä on siis kolme (2x2011, 1x2012). Kaikki mustia, kahdessa hopearaidat, yksi ilman (tällä erää teipattuna mattamustaksi). Pääkaupunkiseudulla pyörivät.

    Minulla ei valitettavasti ole moottorin sielunelämästä niin spesifistä tietämystä että osaisin tuohon tylyn kysymykseen mitään sanoa...
     
  8. starcraft

    starcraft Gearhead

    Tämänkin voinee jo paljastaa kun oli Vaasassa näyttelyssäkin. Eli 2008 vuosimallin srt8. Ei vielä rekisteröity. Onko jo listassa? Auto siis Vaasassa.

    [​IMG]
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

  10. niclas

    niclas Gearhead

    https://www.youtube.com/watch?v=dl__hrNkckI

    "Chrysler HEMI VCT

    The PC2M varies the timing of the valves, advancing or retarding their opening relative to piston motion. The 5.7L HEMI has one Oil Control Valve (OCV), an electro hydraulic pulse width modulated solenoid that controls oil pressure to the camshaft phaser by taking supply oil and routing it to two oil passages inside the OCV. The OCV is mounted horizontally and centered behind the timing cover. The OCV is attached to the block. The OCV connector is part of the MDS harness. The camshaft phaser replaces the standard camshaft sprocket. The phaser is attached to the camshaft by a single bolt. The phaser has internal vanes. The OCV regulates oil flow to either side of the vanes to cause the phaser to rotate and thus change the position of the camshaft. One oil gallery supplies oil to the OCV, and two oil galleries supply oil to the number one camshaft bearing for advance and retard of the camshaft phaser. There is a tone wheel attached to the camshaft phaser that is used by the camshaft position sensor. The OCV controls oil flow to the camshaft phaser, thereby controlling the operation of the VCT system.

    On the Chrysler VCT system the valve timing is advanced in default position so the below OCV values will work as follows:

    * If the OCV is 0% the valve timing is advanced in the default position.
    * If the OCV is at 100%, the valve timing is retarded.
    * If the OCV is at 50%, there is no oil flow and the system holds its current position."

    Tuollaista infoa sain kaivettua, en tiedä onko apua..
     
  11. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Kauppias toki haluaa raflaavan otsikon... Ja siis sikäli validi lause, että minunkin tietääkseni kyseessä on ainoa 2013 mallinen vempele täällä tähän mennessä.

    Starcraftin Vaasa-bongaus on tiedossa oleva yksilö, roudattu Texasista tänä kesänä...
     
  12. starcraft

    starcraft Gearhead

    Näin arvelinkin, että tiedossa jo on.

    Jotenkin tuntuis että muitakin yksilöitä on joskus tullut kuvattua. Harmi vaan kun tuolla kuvasivulla on senverran paljon kuvia, että sieltä etsiminen ottaa melkoisesti aikaa.
     
  13. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No niin, sen verran tästä aiheesta vielä updatea että aiemmin bongatut Challengerit Kangasalalta ja Järvenpäästä on nyt tavoitettu. Järvenpään yksilö paljastui 2013-malliseksi (SXT), eli sitä myöten tuo edellä mainittu Nettiauton mainoslause ei enää kyllä oikein päde :)
     
  14. 383

    383 Gearhead

    nähty musta mustilla vanteilla ja siirtokilvillä täytyy seurata jääkö meidän kylään
     
  15. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Olisiko se nyt siis ollut tuo yllä mainittu Malmilla myynnissä oleva yksilö vai joku muu..?
     
  16. 383

    383 Gearhead


    samalta näyttää
     
  17. 383

    383 Gearhead

    Tämäkin saanut oikeat kilvet
     
  18. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No niin, pidimme lauantaina ensimmäisen new gen Challengerien kokoontumisen Tampereen suunnalla. Paikalle saapui 14 autoa, mikä on siis jo suunnilleen puolet Suomessa kilvissä olevista vehkeistä.

    Kiitoksia kaikille osallistuneille!

    [​IMG]
     
  19. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Onkos muuten tietoa onko yhtään hellcat:iä suomessa kilvitettynä... Tällä hetkellä se kun on ainoo -95 jälkeen valmistettu auto joka yhtään kiinnostaa, vaikkakin on takuulla reilusti yli mun budjetin. :cry:
     
  20. ata

    ata Gearhead

    Ai teitä on noin paljon täällä... ei olla tuommoista meettiä saatu aikaiseksi noiden meidän uudenmallisten GTO:iden kanssa kuin maksimissaan 2 autoa riviin kerralla, eikä niitä taida Suomikilvissä edes olla kuin 5 kappaletta ja muutama kilvetön yksilö päälle...
     

Kerro tästä muillekin!