Koodarien salaiset autot...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BlackBird90SC, 8.10.2014.

  1. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Taloussanomien sivulta pongattu juttu:

    -----------------------------------------------------------------
    Teillä liikkuu koodarien salaisia autoja – syynä tonnien lasku


    Autojen virittäminen ei vaadi enää muuta kuin tietokoneen. Moni lisätehoilla pumpattu moottori jää viranomaisilta piiloon. Viritysintoa kannattaa toppuutella, sillä loppulasku voi olla iso.

    Uusien 2000-luvun autojen ohjainjärjestelmiä muokkaamalla moottoreista voi irrota jopa kymmeniä lisähevosvoimia.

    Alalle on viime vuosina syntynyt useita yrityksiä. Ne myyvät lisätehoja tuovia laitteita tai tekevät virityksiä, tai neutraalimmin "optimointeja". OptimoiAutosi ja pidempään alalla toiminut Turbotech kertovat Taloussanomille, että asiakkaita kyllä löytyy.


    – Valtaosa asiakkaista on sellaisia, jotka haluavat autostaan yksilöllisemmän ja kaipaavat lisää ajomukavuutta, kertoo Turbotechin Mika Karala.

    Myös omissa autotalleissa on innostuttu potentiaalisten lisähevosvoimien löytämisestä. Kun autojen moottoreita ja ohjausjärjestelmiä kopeloidaan kotikoneilla, tulos ei välttämättä ole toivottu.

    OptimoiAutosi-liikkeen Vesa Nyby näkee kuukausittain autoja, jotka on viritetty kotikonstein pilalle.

    – Erilaisilta nettifoorumeilta luetaan ohjeita viritykseen, mutta tulos on usein huono. Meillekin tuodaan autoja, joissa ohjainjärjestelmä on viritetty rikki tai sekaisin, Nyby kertoo.

    Moottorien säätäminen
    on harmaata aluetta


    Öljyiset kädet ja haalarit on unohdettu jo aikaa sitten. Nykypäivän virittäjät ovat koodareita, jotka viilaavat moottoreihin lisätehoja tietokoneilla. Se on mahdollista, koska tehot on säädetty pääsääntöisesti alle potentiaalisen maksimin.

    Uusien autojen sielunelämään pääsee käsiksi moottoriohjaimen liittimestä. Autonvalmistajat tekevät järjestelmistä vaikeasti muokattavia, mutta ajan kanssa systeemit opitaan ja niihin päästään käsiksi.

    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikölle Otto Lahdelle toiminta on tuttua. Virityksiä tehdään kuten aina ennenkin, nyt vain eri työkaluilla.

    – Osa tekee näitä ammattimaisemmin ja osa lähinnä omasta mielenkiinnosta, Lahti sanoo.

    OptimoiAutosi-liikkeen Nybyn mukaan eniten pajalle tuodaan alle kymmenen vuotta vanhoja autoja. Saksalaiset automerkit kuten Audi, BMW ja Mercedez-Benz ovat potentiaalisen lisätehon listalla kärjessä.


    Auton ohjelmistojen sorkkimista kannattaa Lahden mukaan kuitenkin miettiä kahdesti. Pahimmassa tapauksessa lasku voi olla lopulta suuri.

    Miten käy katsastuksen,
    vakuutusten ja takuun?


    Viritetty moottori rinnastetaan lainsäädännössä uuteen moottoriin, joten autolle pitäisi tehdä muutoskatsastus. Katsastukset maksavat keskimäärin noin sata euroa.

    – Muutokset vaikuttavat vakuutusten hintaan ja huoltotakuut menevät uusiksi. Monissa autoliikkeissä katsotaan, että virhevastuu raukeaa, jos autoa on viritetty, Lahti kertoo.

    Viritysliikkeet jättävät muutoskatsastuksen useimmiten autonhaltijan vastuulle.

    Näin kirjoitetaan viritysliike Voimaa.comin verkkosivuilla: "Suomen laki velvoittaa muutoskatsastukseen aina, kun ohjelmaa muutetaan. Käytännössä viranomaisten resurssit tämän valvomiseen ovat riittämättömät".

    Katsastuksessa autolta vaaditaan uudet päästötiedot, joiden hankkiminen testillä maksaisi autoilijalle jopa tuhansia euroja. Kun tulos voi vielä olla se, ettei autolla saisi ajaa, testejä ei käytännössä tehdä.

    Lahtikin tunnustaa, että teillä todennäköisesti liikkuu autoja, joiden päästöt eivät virityksen jälkeen enää taivu asetettuihin rajoituksiin. Katsastus ei ole kuitenkaan autonhaltijan ainoa stressi.

    – Vaikka auto ei heti ensimmäisenä vuotena poksahtaisi, se todennäköisesti kuluu viritettynä nopeammin, Lahti sanoo.

    Lisäksi jos muutoskatsastusta ei ole tehty, ja viritys huomataan vaikkapa onnettomuuden yhteydessä, vakuutuskorvausten saaminen voi olla tavallista hankalampaa.

    6.10.2014 13:23
    Janne Soisalon-Soininen
    ---------------------------------------------------------------------

    Linkki juttuun:http://www.taloussanomat.fi/autot/2...isia-autoja-syyna-tonnien-lasku/201413827/304

    Tämähän on hyvää mainosta jutussa mainituille "viritysfirmoille". :rotfl: :rotfl:

    En ainakaan löytänyt tästä vielä juttua,modet saa käyttää valtuuksiaan jos tarvetta on.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Käsittääkseni monet hakee uudempiin autoihinsa kulutuksen alentumaa noilla lastutuksilla.
    En ainakaan ite varmaan viitsisi lastuttaa autoani vain jonkun 10-20 hepan vuoksi, jos kulutus nousisi

    Muistelisin et dodge caliber;in dieselin lastutamalla saa jonkun hepan lisää ja kulutus tippuu pari litraa kaupungissa, samalla kun kulutus tippuu luonnollisesti pak.arvot paranee, kierrätettäessä kuulemma kone pitää kovemman rallatuksen
    Näin kertoili naishenkilö jolla oli juuri lastutettu caliber, oli ostanut passatin jälkeen ja pettynyt kulutukseen sekä meno haluihin
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Mut oikeesti hei, mitenkähän käy kärynneelle kun on poljettu tehtaan tekijänoikeuksilla suojattua koodia? Olen kuullut varmalta taholta, että joutuu vastaamaan Teksasin vähävaraisten vetoomustuomioistuimessa tekosistaan. Ja jos välttää myrkkyruisketeloituksen, saa niskaansa kolmanteen polveen periytyvät miljoonien vahingonkorvausvaateet.

    Eks nää koodarit oo jotenki samaa sakkia ku hakkerit ja tietovuotajat? Oon kuullu niin. Rehellisellä ei oo ikinä mitää salaisia autoja!
     
  4. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    "Viritysintoa kannattaa toppuutella, sillä loppulasku voi olla iso."

    Tämän kun olisin tajunnut aikoinaan niin olisi säästynyt tonni poikineen!

    "Myös omissa autotalleissa on innostuttu potentiaalisten lisähevosvoimien löytämisestä."

    Ei kai kukaan tämmösestä ole innostunut!
     
  5. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Alkaa virkamiehillä valta loppua holhoamiseen kyllästyneen kansan osalta ja viimeisenä keinona pelotellaan milloin mistäkin. Yritetään loputkin saada takaisin ruotuun, eli siihen ruotuun, joka on niiden mielestä hyvä ja jossa he päättävät ihmisten elämässä kaiken valmiiksi.
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onneksi lait koskee vain heitä ketkä niitä noudattaa. :poff:
     
  7. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Ei onnistu kyllä aina tämä liikkeissäkään...

    Merkkiliikkeen testerit/tietokoneet tunnistaa automaattisesti jos viritetty, ja tieto tallentuu autojen tietojen taakse ja takuu raukeaa. Riittää kun esim vikamuistin autosta lukee.
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Missäs merkissä noin on? Ei ainakaan mersun star testeri mitään huomaa ( tai siis ei ainakaan vielä viimevuoden puolella kun vaihdoin työpaikkaa) Jopa nopeuden rajoittimen testauksen kun lastutettuun sprintteriin tekee ni väittää kaiken olevan kunnossa, mutta kuitenkin koeajolla kulkee huomattavasti enemmän.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nk. "huijausboksit" sytyttävät vikavaloja ja jättävät vikamuistiin tietoja. Mutta tosiaan ohjelmaa muuttamalla ei varmasti näy missään jos kunnolla tehty.

    Turhaa pelottelua, voi olla aikas vaikeaa osoittaa, että joku onnettomuus on aiheutunut 20 lisähevosvoimasta. Toi polttoaineen kulutuksen pieneneminen lastuttamalla on aika epätodennäköistä, mutta sillä se lastutus voidaan perustella esim. "hallitukselle" :D.

    Kulutus saattaa pienentyä jossain ajotilanteessa köröttelemällä, mutta se säästö ulosmitataan kun lisätehoa käytetään, eli yleensä jäädään kuitenkin pakkasen puolelle.
     
  10. kapa

    kapa 3rd gear

    Itseasiassa jos viritys tehdään ohjelmamuutoksella ja samalla muokataan ennakkokäyriä, saadaan myös kulutus putoamaan. Jotta päästään mahdollisimman hyviin päästölukemiin se ei tarkoita parasta mahdollista kulutustasoa.
     
  11. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Mulla on tallainen koodarin salainen auto. Kaikki saastelaitteet poistettu, ei katteja putkessa vaan suora putki ahtimen jalkeen, moottorinohjaus flashilla muutettu, taalla joutuu auton vuosittain kayttaa paasto katsastuksessa ja lapparilta ma kerron autolle etta kaikki paastomonitorit on kunnossa ja ok, blokataan paastolaitteisiin viittaavat moottorinvikavalot. Ei silla testerilla ole aivoja, se uskoo mita sille kerrotaan. :) Testin jalkeen ajetaan taas se normaali softa sisaan.

    Ja ennenkuin kukaan soittaa poliisille tai vihreiden aluetoimistoon niin autoni ei liiku Suomen teilla.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan tää kansantaloudellisesti hienoa asia, nöi pahimmat nörtit palkataan systeemiin ja sitten ne saa tehdä ihan mitä haluaa ja nörtitön puoli maksaa :poff: . Mene nörttiukouluun nyt.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    missä autossa ja millä purkilla noita vikavaloja syttyy. omissa laitteissa ei ole ollut tuollaisia ilmiöitä.
    uudelleen ohjelmoimalla voi kulutus pudota.
    jokanen käyttis on mulla joko uudelleen ohjelmoitu tai on ollut huijauspurkki. nykyinen käyttis menossa penkkiin säädettäväksi.
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Oli niin hyvä kommentti että on pakko antaa palkinnoksi ilmainen papukaijan kuva. Kuvan voit löytää googlen kuvahaulla hakusanalla papukaija.

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Ainakin jokaisessa uudessa VAG-konsernin autossa.. ja kyse nimenomaan siitä jos ecun softaa sorkittu.. Kuulema jotkut osais jossain päin maailmaa tehdä sellaisia ettei muka huomais, mutta ainakaan suomessa ei osata. Sellaisia virityspurkkeja, pulssinleventäjiä tms ei se varmaan huomaa mutta niistä jää varmasti muuten vikamuistiin vikoja, eikä niitä kukaan enää nykypäivänä käytä ainakaan toivottavasti...

    Jotain höpöptystä aiheesta http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ranty-flag
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kuinkahan monessa 10- vuotiaassa autossa takuun raukeeminen on oikeasti ongelma.
    VAG konsernin on ollu pakko kehitellä jos jonkinlaisia konsteja jotta eivät joudu kaikkia laatuongelmia korjaamaan takuun piirissä.
    Tuntuu että volkkarin takuu raukeaa ku ajaa auton liikkeestä ulos.

    Niitähän on ohjelmia joilla ei takuu raukea.

    No jos tämä muodostuu virkamiehille ongelmaksi niin siihen pitää kehittää etävalvottava ecu. Miten mahtaa onnistua jos tämä on ongelma vain suomessa?
    Tällähetkellä auton korjaaminen ei oo laissa kielletty. Virittäminen vaatii lupaprosessin.
    Tosin voi olla vaan ajan kysymys ku omaa autoa ei saa itse huoltaa tai korjata (suomessa)
     
  17. xp

    xp Gearhead

    Polttoaineen kulutuksesta: 80-luvulla oli jälkiasennusturbot muotia. Niitä mainostettiin myös pienenevällä polttoaineen kulutuksella. Mitä luulette, pienenikö kulutukset?

    On tietenkin totta turbo parantaa etenkin dieselmoottorin hyötysuhdetta, niillä kyllä nykyään pääsee pieniin kulutuksiin, mutta tilanne ei kyllä ole sama jollakin tc-ize laitteistolla.

    Eli pienenevä kulutus lastuttaen lienee haavetta vain.
     
  18. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Eikös kaasarikoneessakin oikeilla säädöillä kulutus pienene? Ja tuo optimointihan käsittääkseni on sama homma mutta ei tartte liata käsiään.
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllä sen kulutuksen saa pienenemään monessa moottorissa ohjelmalla. Eiköhän nykymootorit säädetä tehtaalta pääasiassa päästönormien täyttämiseen tehon ja taloudellisuuden kärsiessä.
    Vanha volkkarin kammiodiisselikin mekaanisella pumpulla meni kolminkertaisilla tehoilla sievässä ajossa vähemmällä polttoaineella kuin vakio, päästöistä ei kyllä välitetty säätäessä...
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Se että joissaki tapauksissa kulutus tunattaessa hieman laskee ei johdu siitä että moottori olisi tehtaalla jotenki huonosti säädetty. Joku sen syyn taisi jo aikasemmin mainita.
    Edellisessä dieselkäyttiksessä kasvaneen tehon lisäksi käyntiääni muuttu hiljaisemmaksi ja pehmeemmäksi.
     

Kerro tästä muillekin!