Älkää purkako autoanne muttereiksi!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja pas2, 6.10.2014.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mulla on ymmärtäväinen vaimo ja kolme lasta, ja se remontoitava okt. rakentelutahti on muuten aika rauhallinen perhe-elämän kannalta, mutta tapana on ottaa sit joskus se loppurypistys. Sysätä yritys sivuun ja harrastaa laite kuntoon täyspäiväisesti jos ei muuten valmista tuu. Pari kolme viikkoo 70h viikossa ja kyllä alkaa tapahtuun :)

    Mun ekaa, vieläkin omistuksessa olevaa kutoskoneista -71 Mantaa rakentelin useana vuonna joka talvi eteenpäin, niin että auto pysyi kesät ajokunnossa, tossa tarvis tosi tarkkaan suunnitella projekti etukäteen. Ettei aloita kopan maalaamisella, sitten sisustaa, sen jälkeen maalaa alustaa, sitten laita turvakaaria ja paikkamaalaa sisustaa ja alustaa. Tms typerää kuten itse olen tehnyt. Tuonkin vedän vielä kertaalleen joskus muttereiksi ja teen kopan kunnolla ja maalaustyät oikeassa järjestyksessä.

    No, yksi tällainen minigrippipusseihin ja pakasterasiohin purettu muskeli on ollut työn alla monta vuotta, maalattunakin useita vuosia. Tuo tulee tehtyä kunnolla, aikanaan. Tuo on takunnut lähinnä rahanmenon takia, onneksi ei tullut budjetoitua projektin kokonaiskuluja aikanaan, olisi jäänyt aloittamatta.

    Mikä näissä sit hyvä on, ei tiedä... :)
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    :D :D :D

    Kysymys nyt tälläkertaa ei ollut siitä, mikä kenenkin mielestä on oikea tapa harrastaa.

    Jokainen taklatkoon tyylillään, mutta harrastuksen jatkuvuuden kannalta ei välttämättä kannata haukata kerralla liian suurta palaa.

    Pelkkä innostus kantaa vain tiettyyn rajaan asti, mutta kaikkien nippeleiden kasaan saattamiseen vaaditaan jo aimo annos määrätietoisuutta.

    Joillain sitä on jo luonnostaan ja joillain toisilla taas ei....
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kun auto on purettuna kukonmuruiksi pitkin tallia vinttiä ja pressukatosta ym niin silloin on oikea harrastaja ja voi käydä naureskelemassa tapahtumissa lowbudget-lintta-koko-ajan-ajossa-leppäjeeppi porukalle. mullakin kun oli noita dsl leppäjeeppi jenkkejä käyttiksinä niin ei niihin aikaa varsin paljon menny mut kyl niistä kaikki kävi jotain huomauttelemassa harvemmin mitään kannustavaa. puhtaasti käyttiksiks ajoittuihin värkkeihin kuten saappeihinkin oon saanu menemään aikaa kun koittaa väkisin vastentahtoisesti ihan helppojakin juttuja tehdä.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ensimmäisen harrasteprojektin lähtökohdaksi kannattaa valita mahdollisimman heikko lähtökohta, koska osiksihan se auto on menossa joka tapauksessa.
    Mikäli kyseessä on ensimmäinen jenkki, ei missään tapauksessa ole kannattavaa yrittää saattaa autoa ensin katsastuskuntoon ja tutustua auton ominaisuuksiin tieliikenteessä, sillä ne lukuisat pikkuviat kuitenkin harmittavat ja kukkivat helmat saattavat tulla jopa uniin!

    Budjettiakaan ei kannata murehtia, sillä pitkäaikaisissa projekteissa se rahanmenokin tasaantuu pitkälle ajalle. Eli vaikka juuri nyt eläisit työmarkkinatuella vailla työmahdollisuuksia, vakituista asuntoa ja kunnon tiloja, niin don't worry! Se kaikki kannattaa ajatella vain väliaikaisena vaiheena, joka ei harrastamista estä!
    Osiksi vaan!

    Sääntö numero yksi on, että purkamisessa valokuvien ottamiset ynnä muut minigrip-pussien kanssa pelehtimiset ovat lintubongareiden ja akkojen touhuja. Suoranaista homostelua.
    Niin mittavan projektin, kuin auton entisöinnissä, on sitä työsarkaa niin paljon, että eihän siitä mitään tule jos joka helvetin listakiinnikkeen tai sisustan ruuvi pitää erikseen tiputella jonnekkin pussukan pohjalle.
    Pari kunnollista sinkkiämpäriä vaan auton rinnalle, jonne on kätevä tiputella pikkuosia sitä mukaa kun niitä purkaa! Kun kerran autoharrastajia ollaan, niin kyllä ihmisluonto hoitaa ne takaisin omille paikoilleen! Tekijämies kyllä tietää!

    Sitä paitsi ämpäriä on tosi helppo siirrellä. Mutta jos nyt sattuu käymään niin hassusti, että pikku kaljoissaan kaatuu sen täyden sinkkiämpärin kanssa lumihankeen, niin ei mitään hätää:
    Keväämmällä lumien sulamisen jälkeen tulee sitten ison magneetin kanssa noukkimaan nippelit takaisin ämpäriin ja homma on sillä normalisoitu!

    Projektissa etenemisessä on ihan fiksua käyttää logiikkaa, että etenee laajalla skaalalla koko ajan. Aivan ensimmäisenä kannattaa leikata ihan kaikki ruosteinen pelti pois koko korista ja sen jälkeen vasta ryhtyä murehtimaan valmiiden korjauspalojen hankkimista tai suorasta pellistä työstämistä. Poistetut pellinkäikäleet saman tien lyttyyn ja roskikseen. Ovat välittömästi romumetallia tipahtaessaan auton kyljestä maahan!
    Tässä menetelmässä on se etu, että voi edetä järjestelmällisesti ja nopeasti korjattavasta kohdasta toiseen, jolloin ei tarvitse enää tehdä tympeää ruosteisen pellin leikkelyä rälläkällä.

    Uuteen peltiin ei kannata liikoja sijoittaa, sillä liiterit ja mäet ovat täynnä vanhoja pakastimia, helloja ja öljytynnyreitä, joiden kyljissä on kymmeniä neliöitä ensiluokkaista peltiä. Ja taas säästyy rahaa!
    Onkin ihan fiksua tehdä montaa osa-aluetta kerralla, kuten takahelmojen korjausta, moottorin täysremonttia, pyyhkijän moottorin elvytystä sekä perävälityksen vaihtamista.

    Erityisen tärkeää on omaksua kanssaharrastajien antamat neuvot!
    Ota siis aivan perkeleen kirjaimellisesti KAIKKI netissä ja Esson -baarissa nimettömänäkin annetut neuvot, koska tieto on valtaa ja tekijöitähän riittää. Ja erityisesti sellaisia, jotka tuntevat kovia tekijöitä ja osaavat kertoa sitä kautta hyviä neuvoja. Harrastajat kun ovat reilua sakkia, niin kuka nyt huonoja neuvoja antaisi??
    Rahasta kun on aina pulaa, joten jos netissä joku sanoo, että Telwinin 100A ydintäytelankakoneella saa projektin vaatimat hitsaukset tehtyä ihan yhtälailla kuin esimerkiksi Kempin 180A voimavirtamigillä Argonin kanssa, niin sinun pitäisi olla jo kiireen vilkkaan kaahaamassa kohti halpahallia ostamaan se Telwinin kampe. Tai edes sen kopio. Käytettynä voi saada vielä halvemmalla. Pikkuvikaiset lähes ilmaiseksi!
    Rälläkät, porakoneet, yms. kannattaa ostaa nekin halvimpina merkkeinä. Ammattilaiset käyttäkööt niitä Makitojaan ynnä muita Milwaukeitaan niin paljon kuin lystäävät. Hah, mitä tuhlausta...

    Entäs se talli. Ruhaha, parista kakkosnelosesta ja kertakäyttöpeitteistä saadaan tosi hyvä talli siihen puuliiterin räystään alle. Siinä on syys-lokakuun tienoilla on hyvä vetää kori pellille ja kitata, niin kitti ehtii vetäytyä mukavasti talven ylitse. Sitten keväällä hoitaa isommat hionnat ja ei ku värit ja lakat päälle.
    Kaiken maailman nosturit ynnä muut työkalukaapit on sellaisia rahareikiä, että turha niihin on satsata. Juu poropeukalot rahamiehet niillä varmaan leveilevät paikkaillen vähäisten taitojensa luomaa ammottavaa aukkoa, mutta vannoutunut tekijämies saa aikaan priimaa vähemmälläkin!

    On toki selvää, että aina välillä tulee hetkiä, jolloin rakentaminen ei maistu tai tulee muuta tekemistä. Mutta se kuuluu elämään. Voit aivan hyvin sulloa puretun korin sisään kaikki osat ja hinata auton, vajan taakse odottamaan inspiraatiota. Amerikan pelti kuulkaas, kyllä se kestää pitempiaikaisempaakin varastointia. Ei se ole mikään Nissani.
    Kyselijöitä ja ostoehdokkaitakin saattaa aina silloin tällöin ilmetä, mutta mitäs niistä. Kun mies on päättänyt auton jonain päivänä kunnostavansa, se myös sen tekee!

    Vaikka sieltä nyt onkin alkanut vähän pajupusikko puskemaan takaluukun pohjalevyn alta ja maa-aines saavuttanut renkaiden keskinavat - niin kyllä Amerikan pelti kestää ja auto valmistuu varmasti aikanaan!

    Näin pitää harrastaa!
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    /\/ asiaa!!!
     
  6. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Kiitos seikkaperäisistä ohjeista.

    Muutama selventävä kysymys tuli mieleen. Jos kyliltä ei löydy Essoa niin Seo:n baari tai vastaava varmaan käy tiedon ammennus paikkana?

    Entä noin yleisesti toisten tekemiin autoihin suhtautuminen? Nehän kuuluu vissiin aina haukkua?

    No niin, olinpas muka nokkela. Mutta jos vakavasti ko. aiheeseen, niin ihan ok. vikkejä porukat on kirjoitellu näihin projekteihin liittyen.

    Se on totta, että moni purkaa kyllä autot vimmalla ja nykyään, kun joka tuutista voi katella niitä himohinkattuja näyttelypelejä, niin rima asetetaan turhan korkealle.

    Eli jos ensimmäisessä rojektissa tuppaa tulemaan vähän sinne päin ja ei ole ihan viivotin suoraa kylykeä yms. lopputulos, niin ei mitään. Seuraavalla kerralla yrittää tehä parempaa.

    Jos koskaan ei saa tuotettu sitä näyttelypeliä (mitä allekirjoittanutkaan tuskin tulee tekemään), niin ei mitään. Et ole sen huononpi harrastaja kuin se kylän kovinkaan rakentajavelho. Rakentajana ehkä ole huononpi, muttet harrastajana.
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu, tossa yhessäkin katiskassa ei o minkään valtakunnan hajua, mihin asti helma jatkuu ja minkä muotoisena. Niin ja koko pohja ollu pakko poistaa kanssa.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite ajatellut et sen alku rypistyksen aikana jos sais korista kaikki irti, hiekkapuhallettua ja maalattua reikineen, niin olisi mukavampi korjailla kun ei tartteis massojen ja muitten töhnien kanssa tapella peltitöitä tehdessä ja samalla ois selvillä se todellinen korin kunto


    Tänään mesen vitoa helmasta paikkasin, tietämätön ois voinu vannoa, et auto on tulessa sen verran mukavasti alusta massa sauhusi :rotfl:

    Sit sain sopivan pellin helmaan ja hitsailin sitä kiinni niin reikähän se maalin/massan alta löyty kun viimestä reunaa hitsailemaan aloittelin :odroll:
    Piti sit sen juuri oikean sentin levysen kaistaleen kohdalta jonka kahtapuolen mätä oli putsata kirkkaalle pellille :poff:


    Saappia kun hitsaili niin tuli melkonen tilkku täkki rengas kotelosta jos senkin olis hiekkapuhaltanut paljaaksi niin olisi suoraan jo nähnyt kaikki reiät :-?
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Joo, ilmottaudu niin koitetaan hieroa hinta sopivaks.
    Ois tossa yks -54 farkku odottamassa tekijää, itse en vaan yksinkertaisesti viitsi / jaksa / ehdi / halua / ...
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tossa mun pobedassa tuota virhettä ei päässyt käymään kun ne helmat oli lähteny sieltä jo varmaan luonnollisella tavalla 60 luvulla ja naulattu kakkosneloset tilalle.

    Piti käydä yhtä toista gazia tutkimassa että vähän tiesi miten ne kuuluu mennä ku ei noita vanjan kuviakaan löytyny kunnolla.
     
  11. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Ilmottauduttu yksityisviestillä.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jakulepi on ihan oikeassa, eikä nänä vinkit ja muistelot ole mitään vittuilua kokeneille harrastajille, vaan vinkiksi ja opiksi vasta- alkajille. Toisilla se vaan sujuu nopeammin, toisella on ehkä haastavampi projekti, eli harvinainen merkki tai malli, joillain loppuu massi tai into, eli ei liian isoa palaa kakkua ensitöikseen. Tosin, aina löytyy niitä ihmelapsia, ja selviytymistarinoita, mutta niiden varaan ei voi kaikkia autonrakentamisia laskea.

    Hantta
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead

    Itse olen oppinut sen, etä en heitä mitään vanhaa pois ennen kuin kun uusi osa on tilalle ja mielellään paikalla.
    Ja kun menee ostokseille enemmän kuin yksi osa mielessä, niin kannattaa kirjata ne listaan. Aivokäyrä vetää tiskillä suoraa viivaa, kun muistelee mitä pitää ostaa :lol:

    ja nyt olen jo oppinut sen verran edellisestä projektistani, että en aloita tekemään mitään, ennen kuin itselläni on kaikki tarvittavat osat hommaa varten.

    Mukavahan olis kaikki tehdä kerralla kuntoon, mutta näin palkkatyöläisenä se on mahdotonta. Sen verran kallis maku itsellä osien suhteen :odroll:

    Nyt pieni marmatus osio. Itsellä venähti aikoinaan 10 vuotta Volareni kanssa, ennen kuin projekti tuli takaisin ajokuntoiseksi. tarkoituksena oli laittaa tehokkaampi moottori, joten myin edellisen alta pois pesämunaksi. Auto oli tallissa ja pieniä hankintoja jo tehty, kun iski 90 luvun alun lama. Homma pysähtyi moneksi vuodeksi. Sai kuulla kuittaluja, että eikö se vieläkään ole valmis, pahimmillaan aika ikävään sävyynkin :eek: Jopa pari alan harrastajaakin jaksoi huomautella asiasta moneen otteeseen. Niin, ei auttanut selitys, että lama vei muijalta duunipaikan, itsellä tilipussi pieneni ja tallikin meni alta. Arvatkaa ketuttiko?? ja huomauttelu auttoi asiaa.
    Kyllähän juttuja kuuli, että ei yhden moottorin vaihtoon mene aikaa. Toki nopea työ, jos on mahdollisuudet siihen..
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Hyvä on huomata että rungollinen auto vaatii helposti kolme kertaa sen auton kokoisen tilan purettuna, kori, runko/alusta/tekniikka ja sitten se mahoton läjä pikkuosia, sisustaa, puskuria, listaa, ym ym ym.
    Kuten aiemmat kommentit kertoo, niin mitään ei kannata heittää pois ennenkuin uusi osa on näppylöissä. Ja jos rakennelma on etäisestikään vakion kaltainen niin ei silloinkaan jos se vanha osa voi toimia hätävaravaraosana.
    Itte olen pari autoa palastellut ja kasannut, ja olen havainnut sellaisen asian, että jos en kerran osaa/kykene/viitsi nysvätä mitään näyttelykuntoa niin parempi sitten hyväksyä se että en tee näyttelykuntoa. Ei tarkoita että teknisesti ratkaisut tai toteutus olisi huonotasoista, mutta kaikkia kohtia ei ole viimeistelty loppuun asti, kaikkia pultinkantoja en jaksa kiillottaa. Mitä sitten? Laitteilla on ajettu ja kilometreistä nautittu ja lopputulos miellyttää omaa silmää, on riittävän hyvä. Jossain jollakin on parempi, voi voi, kyllä mä silti erektion saan tarvittaessa.

    Ja kuvien lisäksi aina vaan parempi jos on mahdollisesti toinen saman mallinen auto itsellä tai kaverilla josta saa katsoa valmiin konstruktion mallia
     
  15. BUICK 52

    BUICK 52 1st gear

    Kävin ostamassa täysin osiksi puretun -63 avo Bonnevillen. Auto oli turhaa purettu pienten hitsaus korjausten takia.
     
  16. aik-gm

    aik-gm 1st gear

    kyllä niitä kesken eräisiä ja purettuja autoja tarvitaan,mistä sitä muuten hyviä purku osia ja muita elimen luovuttajia saadaan.ja voihan se joku ostaaki sellasen ja kasata tai myydää osina,ja tehä pikku bisnestä,vaikka eikös se ole täällä od lautakunta vähä sitä mieltä nykyään että ku 1000e ostat ja 2000e myyt niin pitäs noitana polttaa nuotiolla. toisen suru on toisen onni,vai toisen romu o toisen aarre. :pinup:
     
  17. Chevy1987

    Chevy1987 1st gear

    Kyllä noita myydään motivaation loppumisen vuoksi puoliks purettuja katiskoja näkee aika paljon. Mut hyvä niin ni voi köyhäkin sellaisen ostaa.. :D
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tänään hain kymmenisen vuotta sitten puretun 1982 El Caminon. Paljon purettu ja kutosen tilalle laitettu 305 cid. Kaikki osat kuulemma? mukana. Saa ostaa mikäli hommia kaipaa...
     
  19. Ranex

    Ranex 3rd gear

    joo heleppoo on pahvilaatikko rojekti ostaa, tuskaa kasata,mitä harvinaisempi sitä hikisempi urakka, tuossa tallinpuolella oottaa -75 spitti innostusta osien selvittelyyn, tämän pitäs olla helppo, kun kaikkia osia saa ja mallia voi käydä kattomassa kaverin pirsseistä.
    Aina kun jotain osina ostaa jotain jää entiselle omistajalle vahingossa tai sitten tahallaan.
     
  20. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Rovaniemeltä? Sininen Camino? Taisin nähdä sut tien päällä..
     

Kerro tästä muillekin!