GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Tehdasmanuaalia itsekin kaipailen -98 vuosimallin vaniin, 6.5D koneella.
     
  2. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Onkos kovinkin hankala homma vaihtaa hehkut vaniin (-98, 6.5D kone)?
    Onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon kun hehkuja irroittaa?
    Jos saa auton nosturille niin onnistuuko hehkujen vaihto ilman ohjaamon konekopan irroitusta?
     
  3. shoveli74

    shoveli74 1st gear


    Moro..! Toimiiko autosi edelleen..?
    Mulla ihan samaa vikaa, toisinaan aamusta ei hehkuvalo syty ja silloin ihan turha yrittää edes käymään. Viimeistään 10min kun odottaa niin valo syttyy. Kerran teki niin että syttyi ja sammu pätkien ja meni hiljaiseksi, mutta kohta valo palaa ja auto käynnisty, eli sähköhäikkää. Toisinaan kun lähtee ajaan, kun siis aamulla värkännyt, niin sellaista ihan pientä nykimistä tuntuu, mutta lähtee kiihtymään kun polkaisee kaasua. Yleensä aamulla kun oireillut niin sammuu kerran noin 10-20km ajettua, mutta sitten koko päivän toimii ettei mitään ongelmaa.
    Nyt syksyn tullen vikailee enemmän. Lämpöisenä kelinä pelaa lähes ongelmitta.
    Tohon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu öp-anturi, mutta täältä kun lukee niin on niissä uusissakin ollut vikaa.
    Ikävä vika kun vauhdissa sammuu niin eipä ole paljoa jarruja..:)
    Kaikkii muutkin tyyppiviat on korjattu, eli aloittaisko alusta ja vaihtais öp-anturin..!!
     
  4. pinola

    pinola Gearhead

    Keväällä ite vaihdoin, tais olla parin tunnin homma. Moottorikopan otin irti, etummaiset sai vaihdettua renkaan takaa kun raotti sitä kuraläppää.
     
  5. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitti neuvosta. Mistähän päin saisi hehkut edullisemmin? Mikähän on hehkujen hinta?
     
  6. aesvi

    aesvi Gearhead

    Täältä: http://users.kymp.net/p906605x/
     
  7. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitokset!
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Kun nyt kerran kysyttiin niin: Multa, satkun sarja.
     
  9. kimbyyri

    kimbyyri 1st gear

    Mulle 1 set kiitos

    0400939973
     
  10. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Tulipahan vaihdeltua nuo termostaatit vaniin, ei ole ihan vaan näpäyttää tuo homma, joutuu jonkin verran rakentelemaan työkaluja yms. itsellä vielä asennettu jälkikäteen välijäähdytin keulaan niin lisää tuota purku ja kasaus hommaa lisää, 4h niin se homma oli siinä. Seuraava kerta menee jo helpommin ;)))

    Alkuperäiset termostaatit merkki liikkeestä a`60€ =120€
     
  11. julmajari

    julmajari Gearhead

    Mä vaihdoin kaikki hehkut sieltä pyörän takaa, ei ollu paha homma, mulla kun on asennevamma tuon penkki/konekoppa irrotukseen...
     
  12. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Mikä olisi jäähdytysveden normilämpötila? Itsellä lämpömittari nousee noin 76 asteeseen (viisari pari viivaa yli 70 asteen). Kyseessa -98 vani, 6.5D koneella.
     
  13. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Pitäis mitata jollain luotettavammalla mittarilla kuin kattella auton omaa mittaria mutta jos toi n. 76 astetta on todellinen niin hiukan viileänä tuppaa käymään...

    Taitaa tollasessakin on 195F termarit eli 90 celsiusta.
     
  14. aesvi

    aesvi Gearhead

    Mulla roikkuu samalla tapaa lämmöt alakantissa - pitää käydä ostamassa uudet termarit. Sinnehän sopii sitten 54mm termarit, ettei tarvi kärsiä tuota edellä mainittua 120 euroa :eek:
     
  15. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitokset neuvoista. Mites hankala operaatio tuo termarien vaihto on, pitääkö paljonkin purkaa ja onnistuuko vaihtotyö "postilaatikon kannen" kautta (konepelti)? Mites vesien tyhjennys onnistuu helpoiten? Onkos järjestelmän ilmauksen kanssa ongelmia kun vaihtotyö tehty?
    Mitäs nuo 54mm termarit kustantaa? Mistä ootte ostaneet?
     
  16. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    VAnissa on melkosen työläs homma, termaritkotelon pultit lähtee silleen kivasti mahdollisimman väärään suuntaan.

    Nesteitä saa laskettua pois syylärin tyhjennyspropusta (kait vanissakin oli sellainen, ei muista), löytynee sieltä kuskin puoleisesta alakulmasta.
    Ilmaaminen ei ole ongelma, ilmaantuu hyvin termarikopan päällä olevasta ilmausruuvista.

    Hommana senverta työläs että en ite laittais mitään muuta termaria kuin alkuperäistä ACDelcoa vaikka maksaiskin 3xenemmän, on kokemusta ihan riittävästi huonosti toimivista tarvikkeista.
     
  17. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitokset neuvoista.
    Jaaha, pikku puhdetta siis tietossa...termarien vaihto ja hehkujen kunnon tarkastus jotta selviää montako on pimeenä. Aivan kihisee innosta päästä ruuvaamaan...
     
  18. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Kannattaako niitä hehkuja paljon tutkia mitkä toimii jos satasella saa kojolta uudet ? :eek:

    Samalle ne laittais uudet kun kerran remontin korjuuta suorittaa...
     
  19. aesvi

    aesvi Gearhead

    Juuri vaihdoin termarit omasta - työlästähän se oli.

    Nesteet saa siististi pois syylärin kuskin puolen alakulmassa olevasta hanasta. Siinä on vasemmalle lähtevä nysä, johon voi laittaa 10mm letkunpätkän, tosin hankala laittaa, ahdasta on ja peilillä pitää tihrustella. Samoin sen hanan käyttö on hankala, kun käsi ei sinne tahdo mahtua, apuna voi käyttää vaikka pientä jakaria päittässuunnassa, niin voi käääntää vähän etäämpää. Sitä kierretään n.45astetta aukipäin ja vedetään vähän ulospäin (siinä on semmoinen 'ohjaushahlo').

    Kyllä minä operoin sisäkautta, kun oli vähän muutakin sieltä tsekattavaa, pitää irrottaa:
    - matkustajan istuin
    - se hanskakkotelokonsoli siitä keskeltä
    - moottorikotelo
    - ilmanputsari ja ilmaputki moottorin päältä
    - öljynmittatikkujen putke(moottori, vaihteisto
    - turbon päältä se ilmakanava imusarjoille
    - termostaattikotelo hylsyllä piiiitkien jatkvarsien kera

    Se termarikotelo on kelju laittaa paikalleen kahden termarin kera kun on ahdasta. Termareiden tiivisteisiin voi laittaa Pattexin kontaktiliimaa, niin pysyvät paikallaan sen aikaa, että saa kotelon 'taivuteltua' paikalleen. Mulla on aikaisemmassa rempassa mennyt termarikotelosta korvake poikki, kun tiiviste jäi väliin kantamaan.

    Kyllä hommaa voi tehdä sieltä etupuoleltakin, mutta silloin pitänee ottaa ilmastoinnin kompura irti kiinnityksistään ja siirtää sivuun.

    Kokeilin vanhoja termareita (88ast) kattilassa ja toinenhan aukesi reilusti aikaisemmin n.70 asteessa, toinen taas oikeassa lämpötilassa.

    Itse kävin ostamassa termostaatit Motonetistä:
    termostaatti 30-6232 7,11€
    tiiviste 30-6112 1€
    katsotaan nyt miten pelittävät 8)
     
  20. rust n loud

    rust n loud 1st gear

    Kiitokset hyvistä neuvoista.
     

Kerro tästä muillekin!