Sytkäennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Doorslammers, 23.10.2014.

  1. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Pieneen päähän tuli kysymys. Miksi sytkä tsekaataan aina ilman alipaine hässäköitä kun mottia kuitenkin käytetään kaikki härpäkkeet kiinni. Täytyy huomenna tutkia miten ennakko muuttuu kun kaikki alipaine systeemit on kiinni.
     
  2. HT

    HT Gearhead

  3. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Kiitos, kattava tieto pläjäys.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perusennakkoa kun sääsin tyhjäkäynnillä niin ei ainakaan ollut mitään vaikutusta oliko alipainekello käytössä vai ei. Lampulla tilannetta seurasin.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo on moottorikohtainen asia, jos alipaine-ennakko on säädetty imusarjan alipaineeseen, niin silloin alipaine-ennakko on päällä tyhjäkäynnissä ja se ei ole silloin ns. perusennakko jolla moottori käy silloin.

    Usein vakiomoottoreissa alipaine-ennakko on liitetty ns. Ported Vacuum -liitäntään, eli se kytkeytyy päälle vasta kun kaasua painetaan hiukan ja moottori on tyhjäkäynnissä perusennakolla. Tämä siksi, että silloin on pienemmät tyhjäkäyntipäästöt.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos muuttaa jo tyhjäkäynnillä ennakkoa, helpottaa moottorin käyntiinlähtöä, startin pyörityksellä ei vielä ole ennakkoa niin paljoa käytössä.
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Jos alipaine ennakko ei muutu ollenkaan kellon ollessa kiinni on se rikki.

    Imun alipainekellon kuuluu aina ottaa portedista eli tyhjäkäynnillä ei imua niinsanotusti.
     
  8. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Ensimmäisiä silmien pyörittelyjä oli kun ennakko hyppi mitä sattuu, hyvä ettei silmille. Sytkä systeeminä msd ja msd pro jakaja mekaanisella ennekolla. Halvalla motonetin lampulla sain jotain järkevää näyttöö kun otin lampulle virran erillisestä akusta ja tsekkasin että ykkösen tulpan johto ei kulje muiden johtimien kanssa rinnan. Vai voiko olla että msd kipinä rypäs silti sotkis? Herää helposti käyntiin puutuu välillä kun kierroksia antaa ja 3000 rpm hyppää tappiin helposti.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voi häiritä.
    Tarkista kokonaisennakko
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voi olla OT, mutta;
    Jos on häiriösuodattamattomat tulpanjohdot (copper wire?), niin ehkä sekin voi sekoittaa ajoituslampun toiminnan. Ainakin ne voi sekoittaa muiden elektronisten laitteiden toimintaa, mm. elektronisella säätimellä varustetun laturin.
    Tämä todettiin ihan itsekin käytännössä kun yhden kaverin ryssäpyörässä oli kärähtänyt jo pari jälkiasenteista uutta Toyotan laturia ja vielä pari uutta jännitteensäädintä. Jännitemittarikin alkoi sekoilemaan kun jännitettä yritettiin mittailla akunnavoista koneen käynnistämisen jälkeen.
    Hommattiin RFI-suojattua mutta silti pienivastuksista (ACCEL) spiro-johtoa ja tehtiin tulpanjohdot siitä, latausongelma loppui. Hinta tosiaan oli moninkertainen noille johdoille verrattuna suojaamattomiin ja vastuksettomiin johtoihin. Oppi tuossa oli se, että noita häiriösuojaamattomia kuparijohtoja ei kannata käyttää vekottimissa joissa on elektroniikkaa ja jos ei niiden suojaukset ole kunnossa.
     
  11. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kaikki ajoituslamput ei toimi msd purkin kanssa multikipinä systeemi häiritsee
     

Kerro tästä muillekin!