trafin uusi valvontajärjestelmä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rrauta, 28.10.2014.

  1. rrauta

    rrauta 3rd gear

    trafi on uudistanut katsastuksen valvontaa ja nyt on annettu tavoiteprosentit siitä kuinka paljon on ajoneuvoja katsastuksessa hylättävä....ja vielä toinen prosentti jolla saa arvostelussa 10:n
    käytännössä se tarkoittaa että katsastajan pitää hylätä autoja trafin määräämä määrä...välittämättä siitä minkä kuntoisia autot ovat...tai muuten seuraa trafin puolesta jonkinlaisia sanktioita.
    ja yksi merkittävä muutos tässä uudessa järjestelmässä on se, että hylkäysprosenttien tavoitearvot on annettu eri ikäisille autoille eri suuruisina...ja harrastajaa tämä koskee varsinkin siinä, että suurin osa harrasteautoista on yli 14 vuotta vanhoja.... ja samalla kuuluvat ryhmään jossa pitäisi hylätä kaikista eniten ...lähes 40% kaikista katsastetuista....
    eli jos tulevaisuudessa siitä viimeisenpäälle rakennetusta silmäterästä alkaa katsastuksessa löytyä kaikenlaisia vikoja....se ei johdu autosta, vaan siitä että painostettu katsastaja vaan yrittää täyttää annetut hylkyprosentit turvatakseen työpaikkansa jatkuvuuden. :poff: :mad:
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Täytyy alkaa katsastuksetkin tekeen virossa samalla kun hakee eväitä
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Oliko tähän joku linkki laittaa tai muuta lähdetietoa?
     
  4. timant

    timant 2nd gear

    Trafin sivuilta bongattua
    Toisaalta mainitaan
    Eli jonkun mielestä excel-taulukosta näkee kuinka hyvin katsastusasemilla työskennellään? Hohhoijaa, vale, emävale, tilasto...

    Tuossa joku linkki http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuksen_valvonta
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Jaahas taas siis joku tsaattanan konsultti tunkenut näppinsä muuten toimivaan systeemiin.
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    trafin intranetistä löytyy kyllä....ainoa ongelma on se, että täällä avoimessa ja rehellisessä yhteiskunnassa sitä ei pääse lukemaan jos ei ole trafin myöntämiä tunnuksia.
    eikä näitä tietoja ihan selvästi ole tarkoitettu julkisuuteen...vai montako lehtikirjoitusta olette nähneet jossa sanotaan että trafi on antanut katsastajille etukäteen hylkäysprosentit?
    sen verta oli aikaisemmin uutista, että katsastuksen laatu on arvioitu ja arvosteltu ja osalla asemista oli tosi huono laatu (siis riittämättömät hylkyprosentit).

    http://www.trafi.fi/filebank/a/14092960 ... afi_fi.pdf

    Ja siis nyt nämä kaikki asemat pitäisi saada "samaan muottiin" vaikka väkisin...
     
  7. rrauta

    rrauta 3rd gear

    Viranomaispäätökset Luvan peruuttaminen
    Liikenteen turvallisuusvirasto voi peruuttaa katsastusluvan määräajaksi tai kokonaan, jos:
    1) katsastuksessa on hyväksytty liikenteessä käytettäviksi ajoneuvoja, jotka eivät ilmeisen selvästi ole olleet säännösten ja määräysten mukaisia;
    2) katsastuksessa on hylätty ajoneuvoja, joiden kaikkia ilmeisiä vikoja tai puutteita ei ole huomioitu;
    3) katsastuksessa on tarpeettomasti edellytetty korjattavaksi ajoneuvojen vikoja tai puutteita;
    4) katsastuksissa havaittujen vikojen tai puutteiden määrä taikka katsastuksessa ensimmäisellä kerralla hylättyjen ajoneuvojen suhteellinen osuus perusteettomasti poikkeaa merkittävästi toimipaikalla katsastajakohtaisesti tai yleisestä valtakunnallisesta tasosta taikka toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen tosiasiallisesta kunnosta;
    5) katsastuksessa on laiminlyöty ajoneuvojen verotukseen liittyvää valvontaa tai muutoin jätetty suorittamatta tehtävä, joka on erikseen säädetty suoritettavaksi katsastuksen yhteydessä; taikka
    6) toiminnassa on rikottu 23 §:ssä säädettyä tasapuolisuusvaatimusta tai muuta tässä laissa tai sen nojalla säädettyä tai määrättyä vaatimusta.
     
  8. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    No huh, säikähdin jo, tulipas heti rauhallisempi olo.... vitsi vitsi, en usko sanaakaan :lol:
    Eli ei jatkossakaan kannata korjata autoja ennen katsastusta koska kuitenkin se täytyy tilastojen mukaan hylätä, parempihan se sitten on että todellisten vikojen mukaan hylätään, näin siis karrikoidusti :)
     
  9. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Eikös nää "hylkäämiskiintiöt" ollu jo vuosia ihan täyttä totta.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miten voi hylätä ehjän auton, eli siis keksiä siihen vian?
     
  11. three hundred

    three hundred Gearhead

    Etkö ole kuullut alkavasta väljyydestä alapallonivelessä???? Jo joitakin vuosia ollut käytössä, ja yksi kasuri saanut jopa lempinimen Alapallo ..... Näin meillä maalla... :odroll:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Rengas rauta ja smirgeli niin johan alkaa reikiä löytymään :odroll:
     
  13. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Mulla on ollu monesti alkavaa väljyyttä alapalloissa ja raidetangon päissä. Ei ole kertaakaan hylätty niiden takia.
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Alapallo-Ossi?
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Helposti.
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ehkä tämä liittyy siihen, että trafi vaati vaihtamaan 60 ssenttiä pitkät rengasraudat70 senttisiin.... :rotfl:


    ja onhan ennenkin seurattu hylkyprosentteja....ja on annettu raja-arvot paljonko saa poiketa valtakunnan keskitasosta(kolme alle viis yli)...mutta nyt katsastajan ja aseman laatu arvostellaan sen mukaan kuinka paljon hylätään ja arvosana paranee hylkäysten lisääntyessä.
    mutta oikeastaan isoin ongelma harrastajia ajatellenon tämä uusi iän mukaan tehtävä hylkyprosentn määrittely....yli 14 vuotta vanhoista autoista pitäisi hylätä yli 40% että saisit arvostelussa kympin....ja käytännössä sellaiset asemat(katsastajat) joilla käy paljon vanhoja harrasteautoja ei tähän pysty.
    eikä monet sellaiset asemat(katsastajat) jotka on pienemmillä paikkakunnilla, koska siellä on usein suhteellisen vähän ajettuja hyvin pidettyjä autoja joissa ei todellakaan ole niin paljoa vikoja...
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Tota, jos katsastaja lyö ehjään peltiin, mikä siis ei ole ruosteessa, reiän, on homma tehty väärin.

    Missä kohtaa katsastusta käytetään smirgeliä?


    Alkava väljyys alapallossa, jos sen väljyyden tuntee, on siinä silloin väljää.
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ainahan se on ollu tommosta, että etitään "vikoja" onhan näitä tullut koettua:
    -Ei vuoda enään, mutta voi ruveta ajaessa vuotamaan. Vanha öljynfiltteri oli ennen vuotanut
    -Kyllä se laillinen on, kun siirrät sitä 2cm taaksepäin. Capricen sivuputken ulostulo!
    -Simpukka on väljä pakko vaihtaa. Avas simpukan pultteja, pyyhkäs teräsharjalla ja takas kiinni. NYT ON HYVÄ
    -Takarummut on kierot. Eri konttorilla vissiin oli penkki myös sopivasti kiero kun meni läpi tasasilla tuloksilla.
    -Muovisesta sisälokarista puuttu 1 muovinen klipsi. Ruuvi tilalle!!
    Eipä noi hirveesti muutu, ja jos muuttuu niin toi korostaa vaan niitä ennestään paskoja paikkoja.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Esim korjauskehotusviat on aika helposti "keksittävissä". Jos moottori on öljyinen niin se on korjauskehotus, mikä yli 15v moottori on kuiva? Eikä tarvi edes tiputtaa sitä öljyä.
     
  20. rrauta

    rrauta 3rd gear

    Atj- järjestelmään tallennetun datan perusteella on laskettu odotusarvot eri-ikäisissä ajoneuvoissa
    havaittujen vikojen määrille ja hylkäysprosenteille

    Alle 8 vuotta 8-9 vuotta 10-11 vuotta 12-13vuotta 14 vuotta ja yli
    Taso 10.....13,04.......23,86........31,05.......37,98.......44,22
    Taso 9......12,37.......22,65........29,54.......36,22.......42,25
    Taso 8......11,7........21,43........28,03.......34,47.......40,29
    Taso 7......11,33.......20,22........26,52.......32,71.......38,32
    Taso 6......10,89.......19,44........25,55.......31,58.......37,06
    Taso 5......10,44.......18,66........24,58.......30,45.......35,79
    Taso 4......10,0........17,88........23,61.......29,32.......34,53
    Taso 3.......9,56.......17,1.........22,64.......28,2........33,26


    taso 7 on alin trafin hyväksymä taso...ts jos on sen yläpuolella, ei ole sanktioita odotettavissa.
    ja jos haluaa hyvät "arvosanat" pitää tietysti pyrkiä 10 tasolle....
     

Kerro tästä muillekin!