Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei toimi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lucifer74, 13.10.2014.

  1. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Aloin tuossa pähkäilemään mistä lähtisi liikkeelle tuon ex- tbi pannun käyntiongelmien purkamisessa.

    Jostain vanista tuo on nostettu pois ja ruutan tilalle heitetty edelbrockin imari ja carterin 600.

    Ongelmana on se, ettei keski- ja yläkierroksilla tee muutakuin lämpiää pirusti eli kaasupohjassa ajoa ei voi edes haaveilla. Kun höllää kaasun niin paukkuu putkessa.

    Motti on tollasessa officrossikilpurissa jossa tarvii koko kierrosalueen..

    Kaasari on oletettavasti vakiosuuttimilla, neuloilla ja jousilla. 9605s.

    Ennakot on korvakuulolla haettu, kun epäilyttää onko damperi pyörähtäny.
    Lampulla kun kattoi niin tyhjäkäynnillä ennakkoa on liki 30. Alipaineletku irti heiheistä. ap eikä mek ennakosta ei tietoa.

    Vastaa kyl aluksi kaasuun jotenkin, mutta meniskö säätösarjalla, kun tuntuu et ennen toisioiden aukeamista nyykähtää ja sitten röpöttää?

    Toinen mikä miettityttää on noi kannet ja nokka. Mistä pirusta sen vois päätellä mikä nokka tossa on? Tbi:n oma lienee kohtuu kehno?

    Voiko noi saastekannet seota jo 4000rpm kohdalla?

    Ajatuksena oli alunperin laittaa tbi takasin mutta vähän tekis mieli kutitella lisää jenkaa ja potkua tosta. Ruiskua ajattelin siksi takaisin ku kaasari ei oikein toimi kun ajetaan liki kyljellään jossain ojan pohjalla..

    Mutta ku ny sais tollakin combolla kiertämään jotenkin, vai onko mahdotonta?
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Ei todellakaan hyydy toi kone. Mullaki on tuollainen tbi kone muutettuna 650 hollikalle+performer imari. Se kone laulaa ilosesti 5500rpm ja jopa yli.

    Älä aja metriäkään ennen ku se sytkä on kohdalla.
    Kierrä ykkösen mäntä yläkuolokohtaan ja tarkistaa että dampperi on kohdillaan.
    Sitten sytkä siihen about 10 asteeseen ilman alipainetta.
    Maksimit vakio heillä menee varmaan johonki 35 asteen paikkeille ilman alipainetta.
    Jos sulla on nyt perusennakko 30 astetta ja siihen tulee viellä 25 lisää niin sytkä on armottoman aikasella.
    Jos tämänki jälkeen ryppyilee niin seokset on todella laihalla.
    Vastaako paikaltaan hyvin kaasuun?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Tätäkin kerkis kokeilemaan..

    Dampperis merkit pakallaan.

    Tyhjäkäynnillä ennakko 10, kierroksilla 35.ilman ap.

    Alipaine ennakkoa jakaja antoi tyhjäkäynnilla n 15.

    Jos painaa kaasua hitaasti kierrokset nousee. Nopealla polkasulla keskikierroksilla tökkää ja yläkierroksilla prötää.

    Joka polkasulla kunnon ketunhäntä oikeanpuolen putkesta. Siis kaasun päästämisen jälkeen.

    Puristusmittari antoi kuitenkin yli 11 kaikkiin pyttyihin. Voisko nokka olla kaputt?

    Vai onko ongelma gasopuolella?
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    jos puristuspaineet ok niin todennäköisesti nokkakin on kunnossa.

    sitten kaasarin kimppuun. ota ilmanputsari pois ja älä laita käyntiin.
    Käännä kaasuttimen läppiä auki.... heittääkö kiihdytyspumppu bensaa koneeseen?

    Mä en tiedä cartereista mitään ku jossakin vaiheessa siirryin käyttämään hollikoita.
    Jos nopeella polkasulla kone tumppaa niin rikastinpiiri ei toimi kunnolla ja todennäköisesti vetää laihalle. Jos se rikastais liikaa niin putkesta tulis mustaa ihan kunnolla.
    Jos normiajossa kovemmassa vauhdissa rupee rötäämään niin varmaan toisiopuoli tukossa.
    Jos joltakin kaverilta löytyis laina kaasari niin sillä näkis äkkiä jos vika on siinä.
    Toinen vaihtoehto että purat kaasarin palasiks ja rassaat kaikki reijät rautalangalla.
     
  5. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Kiihdytyspumppu toimii.

    Vois kokeilla mitä toi carterin 750 sanoo.. Iso se on ainakin.

    Toki tos 305 on hollikka kiinni, eli silläkin vois koittaa, jos pulttijako on sama.

    Kaasaris oli toinen neula jumissa, muttei pitäs jumia enää.

    Kaasarin kanavat puhalsin paineilmalla auki.

    Säätösarjaa vissiin metsästettävä?
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Liikaa ennakkoa pyörrekanava kansille.
     
  7. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Häh?

    Vähän lisää infoo.. Mikä ton putkessa paukkumisen aiheuttaa, jos on liikaa ennakkoo?
     
  8. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Mielenkiintoinen havainto..

    Huomasin et ajoituslamppu lopettaa vilkkumisen kun päästää kaasun ja putkessa paukkkuu..

    Voiko heihei hukata ykköseltä kipinän kun läpät on kiinni ja limput jumii? Sellanenkin kävi ilmi kun lampulla kattelin miten ennakot elää jenkaa antaessa..

    Rikkaalla käypi vaikka sääti ruuvit liki kiinni. jos kiinni asti kiersi ni sammu. vakio neulat ja jouset kaasarissa, kuulemma.

    Miten palanu pakovena oireilee tyhjäkäynnillä, vaiko mitenkään? Käy ihan nätisti tyhjää..
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Tuskin siellä venttiili on palanu jos puristuksia oli joka pytyssä ja tyhjäkäyntiä se ei sillon kävis kaikilla.

    Virranjakaja kannattaa tarkistaa onko siellä kaikki kilkkeet kunnossa. Kierroksilla sekoominen vois kertoa että siellä on jotain irti.

    Millanen bensapumppu sulla on, jos liikaa painetta tai vastaavasti liian pieni tuotto niin vaivoja riittää. Ja kaasarin bensapinnat?

    Sitten jos noitten perusjuttujen jälkeenkään ei toimi kunnolla niin venttiilijouset kannattaa kans tarkastaa, jos oikein löysät tai ei nokkaan sopivat.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Mekaaninen vakio bp, bensanpinnat on sen olds sivul olleen edel/carter ohjeen mukaan.

    Tuskin liikaa painetta kun ei tulvi.

    Jakajas ei irto-osia, tosin limput saattaa jumia kun tapit kulunu ja väliholkit hiukan väljät.. Pitää koittaa toista jakajaa vielä, vanhal kärkijakal ei olekaan vielä koitettu.
     
  11. valtope

    valtope Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    mä kyllä epäilen, että se pyöris paljon yli 5000rpm, jos se on TBI-motti, koska sen nokka on niin mieto, ja venttiilijouset niin "pehmeät", että taitaa mennä venat sekasin +5000rpm

    mä käytin oman auton, ( TBI )5.7 L05 motilla, dynossa, ja max teho 4700rpm
     
  12. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    Njoo, mut pauke käy vaikkei kierrättäs ku 3500.

    Takimmaisis pytyis oli van 9,5 puristuspmittarilla, kuskinp heitteli arvot 9,5-11. Mut paukkuu vaan toiseen putkeen eikä ole putket yhdessä missään kohtaa.

    Pitää hommaa se ilmaliitin tulpan reikään ja kuunnella mistä suhisee.

    Ja kokeilla kantaako venat..

    Ei muuten mut on kolmas motti tontilla missä samaa vikaa.. Yks olds 350 ja amc 360 tekee kans pauketta ja amc ainakin on venat syvällä kansis eli siellä tod näk vika. Mut tää ceevy.. Ei jaksais purkaa turhaan ku ei ole toisia kansia lyödä paikoilleen.. Ellei sit lsita 305:sen..
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    koita nyt ettei ainkaan käsin saa painettua venttiilejä auki.
    Varmista yleismittarilla että auton käydessä tyhjää, tulee virranjakajan BATT nastaan 14.6V.

    Ja sitten tuo että kipinä katoo kun helppaa kaasusta niin koita tekeekö saman kun alipainesäätimen letku on irti.

    Mitä alipaineet on tyhjänkäynnillä?

    Oma veikkaukseni kuitenkin on se kaasari. Onko muuten sama kaasari ollu oldsin ja AMC:n koneen päällä :)
     
  14. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Re: Chevy 350 tbi ->carter 600 ja keski/yläkierroksilla ei t

    14,5 v tulee

    eipä ole ap mittaria..

    kaasari ei ole ollu nois muissa, niissä omat.. oldsis carter 750 ja amc joku kakskurkkunen..

    Paineilmaa puhallettu sylintereihin eikä pihissy tahi puhissu mihinkään..

    Kottero joutu ulkoruokintaan toviksi, saapa nähdö koska pääsee takas talliin..
     
  15. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Aina jää juttu kesken ja sama ilmiö toistuu valitettavan monella foorumilla. Jos täältä etsii vastauksia omiin moottorimurheisiin niin saa valitettavan usein jäädä ilman vastauksia. Mikähän tässäkin oli oireen aiheuttaja? Pitäisi olla foorumeiden säännöissä, että kun laitat kysymyksen ja saat apua niin ilmoita vian selvittyä, mikä se vika oli.
     

Kerro tästä muillekin!