Biltema "hydraulinen autoramppi" ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jusssi, 9.11.2014.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Olisko palstalaisilla kokemusta NÄISTÄ rampeista? Vähän himoittais hankkia öljynvaihtoja ym. huoltoja helpottamaan.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kovin korkealle ei kyllä nouse. Maksaaako vaivaa laittaa tunkille ja muutama pukki auton alle?
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse olen himoinnut noiden isoveljiä, joiden nostokyky on 1500 kg/pari, myydään toraforsilla, mutta en ole vielä raaskinut 480 euroa niistä maksaa... Toraforssilla noi pienemmät muuten maksaa 340, eli ovat biltsussa huomattavasti halvemmat, toivon siis, että biltema alkais myymään noita isompiakin. Nostokorkeushan noissa on 40 cm, mun mielestä aivan riittävä moneen hommaan, kun pieneen talliin ei ole mahdollista autonosturia laittaa.
     
  4. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Olen itse ostanut tuommoset, oon kyllä ollut tosi tyytyväinen. Toisessa rampissa oli valmistusvikaa, mutta sen kävin vaihtamassa takuuseen. Tuo nostokyky 40cm on kuitenkin renkaan alta eikä rungosta. Muun muassa nissan patrolin kytkinjumppa onnistu noitten ansiosta huomattavasti helpommin kuin joku tunkki-kikkailu...

    Ja nopeuttaa kyllä tosi paljon hommia, on aivan eri asia äheltää jonku tunkin kanssa eka toisella puolella etsien hyvää nostokohtaa, ja sitten taas toisella puolella, ja välissä manata kun tunkki on sopivasti pukin edessä jne jne. :)

    Edit: Yksi miinus noissa on, ja se on se että autot tuppaa olemaan eri leveyksisiä. Itse ratkaisin homman niin että pulttasin toisen kiinni lattiaan, ja toiselle puolelle pulttasin muutaman pultin lattiaan rampin 'stoppariksi', eli ramppi ei varsinaisesti ole kiinni lattiassa -> leveyden muuttaminen tosi nopeaa. PS. En ole biltemalla töissä :rotfl:
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyllähän noilla yhen takalasi rempan ois varmaan säästänyt kun konetta pudottelin maasturista ja se perkele karkasi ajosilloilta

    varmaan 15cm on koukun ja vararenkaat ero ja seinässä lukee kauniisti peilinä general ja patterissa on vetokoukun kolo
    Eli syvällä se varanen takaovessa hutlarissa kävi ikkuna vaan ei ollut tarpeeksi joustava :mad: :oops:


    Mut tosiaan koneen poisteluun noi vois olla näppärät kun sais ylös-alas autoa siirtelemättä jos ei ole pilari nostinta tai monttua

    Ja miksei noita vois kans renkaan vaihtoon käyttää jos kestäät ajaa päälle nostettuna sit pukit alle ja rampit alas jäis se alle ryömiminen tunkkauskohtaa katellessa pois
     
  6. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Millaisesta viasta oli kyse? Itsellä oli alkuun noiden kanssa myös ongelmia.
     
  7. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Sen "pääsylinterin" (missä on se kepakko mitä poljetaan) toinen venttiileistä ei päästäny ainetta rampille, joku vika siinä oli koska se piti tosi tarkkaan saada oikeaan asentoon että ei vuotanu liikaa öljyä, mutta että kuitenkin toimi :lol: ja toinen ropleema oli rampin sylinterissä, ilmeisesti valuvika, vuoti nimittäin öljyä sylinterin keskeltä, ei siis tiivisteestä tai venttiileistä vaan siitä rautaosasta tihku hitaasti öljyä. Nämä siis korjaantui kun kävin vaihtamassa rampin + venttiilin biltemassa.
     
  8. jusssi

    jusssi Gearhead

    Jep, kyllähän tuo ois ihan toista ku tunkin ja pukkien kanssa sohlaaminen, josta tässä oli tarkoitus päästä eroon. Tommoses uudemmassa käyttöautossa ei paljo(yhtään) pukkien paikkoja edes ole, mille asettaa. Onko noita miten vaikea siirrellä, jotta sais hyvän kelin aikaan vaikka pihalle raahattua.?
     
  9. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    No tuota, hydrauliletkuillahan ne ainakin on kiinni toisissaan, että se nyt ainakin hidastaa siirtämistä. Tietty jos ne irrottaa niin eikai siinä muuta kuin raahaa pihalle vaan, joku 20kg kait tais painaa ramppi.
    Noita käyttäessä ei pidä laittaa vaihdetta / käsijarrua päälle, Etenkään jos aiot käyttää pihalla, pihamaa jos on epätasainen, niin auto ei silloin pääse nostettaessa rullaamaan taaksepäin -> seurauksena että auto pysyy paikallaan ja ramppi kippaa eteenpäin (ellet sitten pulttaa sitä pihamaahan kiinni :) )
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Noni, rampit hankittu ja eka öljynvaihto suoritettu! No työn jälkihän noissa on aika, öh, kauheaa, näin hitsausneuvojan silmin katsottuna, mutta eiköhän ne kasassa pysy. Jykevät kyllä on ja koko yllätti, kun liikkeessä livenä näin. Mutta kaikkiaan hyvä ostos, jos vaan ei mee rikki, oli todella näppärä vaihtaa öljyt ku sai auton kunnolla ylös. Suunnittelin jo mielessä kärryä, sellasta nokkakärryn mallista, johon noille paikat ja missä säilyttää, ku ei tarvi. Sillä sit kuskais pihalle tai toiseen päähän hallia tarvittaessa.
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead

    Topikin innoittamana kuikuilin uudestaan topikissa mainittuja ramppeja paikallisessa biltemaputkassa... Metalliosat vaikuttavat melkein siltä, että saattavat kestää sellaisenaan, jonkinmoinen varaus / harkinta saumojen vahvistukselle kuitenkin on syytä pitää mielessä.
    Viimekerrasta poiketen hydrauliyksikkö ei ollut kussut öljyjä lattialle, toki tänään testattu näytekappale ei nostanut ramppeja ollenkaan. Muutenkin hydrauliikkapaketti on vähintään epäilyttävän paskan oloinen.
    Tuo on tuotteena ja ideana ok, mutta laadun kanssa varmaan on hiukan vielä tehtävää, itse en uskaltaudu tuolasen alle ilman jotain varmistusta jotta tekele tosiaan pysyy kasassa., järjenkäyttö siis suotavaa jos tuolasen ostaa ja sitä käyttää, nimittäin jos romut tulee niskaan, niin tuskin olet penäämässä takuuta saati muutakaan.
     
  12. Toope

    Toope 2nd gear

    Samoilla linjoilla -TH-;n kanssa.Aika hepposia tekeleitä ajatellen esim.3-10 kertaa vuodessa tapahtuvaa nostoa aatellen.Mut jos ylös saa,niin pöllit alle varmistukses,ja se siitä.Ja linkkujen välistä pois työkalut.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    letkut vois ottaa irti ja laittaa hydr. liittimet niinkuin esim. työkoneissa ni sais näppärästi letkut irti kuljetusta varten.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kannattaa sit laittaa ne liittimet siihen koneikon päähän, sinne pikkuiseen sylinteriin kertyy jossain vaiheessa liikaa ilmaa jos laittaa sen liittimen sinne sylinteriin ja sit kun irroittaa niin nostaa vaikka paripolkasua niitä ramppeja jollon liittäessä ja alas laskiessa ilmat työntyy säiliöön.



    Sellainen ammattilaisten koko auton nostin jossa on jalkapumppu, rupeaa nylkkäämään ajan myötä jos on liitin siinä sylinterissä
     
  15. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Kannattaa liittimien kanssa varmistua käytetystä painealueesta, ettei käy kamalasti ja sikäli hommata paineille sattuvat liittimet. Enerpacin valikoimasta ainakin löytyy hieman pikaista hitaampi liitin (kierrettävä), joka sietää painetta varmasti enemmän kuin tuo laite käyttää.

    Varsin kätevä peli moneen hommaan on ollu myös Finikor:n minilift ( http://www.finikor.fi/tuotekuvasto/item ... ilift.html )
    joka tosin olis tuohon sivulla näkyvään hintaan jääny ostamatta pienellä porukalla.

    Renkaanvaihdoissa todellisen hyvä, kun muistaa autonsa painopisteen suurinpiirtein, niin menee koko homma yhdellä nostolla, kunhan muistaa nostokapasiteetin. Eli tuo toimii vaan leikkiautoilla.
     
  16. dustez

    dustez Gearhead

    BSB ja jic kestää kyllä 200 bar, jos oikeen tehty. tuskin tulee jalkapumpulla hirveesti yli 200bar. ja leikkuurengas kestää kanssa jos letku/putkikoko alle 3/8"
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    hylkäsin tuon hydraulinostimen kun vähänaikaa olin punninnu vaihtoehtoja. Nyt nostan keulan tai perän ilmaan 3t tunkilla jossa on adapterit perän alle ja moottorin alla olevaan runkoputkeen.
    Auto ylös ja pukit rungon alle varmuuden vuoksi.
    Tuo bilteman nosturi kyllä nostaa ylös, jos nostaa, ku pienenki jenkin keula painaa jo 900kg ja seki vaatii pukit varmistamaan.
    Lisäksi tuon setin raahaaminen paikalle ja paketoiminen rempan jälkeen on oma jumppansa verrattuna isoon tunkkiin joka liikkuu pyörillä.
    Ja bilteman hydraulihärvelit ei oo koskaan kestänee yli viittä vuotta. Kun kiinalainen tekee jotain äärimmäisen halvalla, se ei yleensä ole laadun tae.
     
  18. dustez

    dustez Gearhead

    totta nykyään ei tiiä mitä paskaa saa vaikka maksaiskin.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo kyllä noi kannattais melkein upottaa lattiaan, tai mieluiten isompi. Ja ainakin jenkit saa yhdellä tunkilla nostettua keulan ilmaan, niin siinä on ehtiny tunkkaa naapurinkin autot ennenkuin toi on kasassa.
     

Kerro tästä muillekin!