Helppoa offroad paikkaa etsimässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Namelesscarguy, 29.10.2014.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onkohan volvo päässyt jo tositoimiin?
     
  2. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Ei ole vielä, tänään itse asiassa tein tunnukset offipalstalle ja kysäsin seuraavasta ajokerrasta Punkalla. Ja mitä nyt kattelin siellä kuvattuja videoita tältä syksyltä niin vaikuttaisi aika passelilta paikalta eikä matkakaan olisi sinne pitkä.

    Mutta kyllä Volvo tuli testattua talven ekoissa lumissa. Volvon Haldex vaikuttaa kytkeytyvän paljon nopeampaa ja huomaamattomammin kuin VW Boran Haldex, liekö jotain uudempaa generaatiota, kun vuosimalleissa 5 vuoden ero ja voihan Volvon luistonestokin vaikuttaa.

    Jos nyt jotain kiinnostaa niin kerrotaan vielä XC70 nelivedosta se että jos lähtee normaalilla kaasulla ja eturenkailla ei olekaan pitoa niin kytkeytymistä on erittäin vaikea huomata. Mutta jos polkasee ja eturenkaat lyö tyhjää niin silloin sen huomaa selvästi, tietysti kun renkaat ehtii pyörähtää useamman kierroksen samassa ajassa. Ja vaikka Volvossa on luistonesto, jota ei saa pois päältä :mad: , niin se vaikuttaa aika vaisulta. Jarrut kyllä haiskahti pidemmän leikin jälkeen, mutta tehoja se ei leikkaa vasta kun kone kiertää kunnolla. Mutta näinhän se toimii vissiin kaikissa Volvoissa?
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli siis volvo jarruttelee niitä sutivia pyöriä, et kulkee paremmin?

    Reippaampi talvi ja jarrut valmiit :eek:
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Onkos se millainen tuommonen volvo kun ei ole kokemuksia volvon maastoautoista muista kuin C303-mallista ja sekään ei oikein halunnut mennä sellaisessa hankalammassa maastossa.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Olikosse Mobilissa (2000?) kun oli puhetta brittien greenliningista. Eli juurikin ajelua nippa-nappa tieksi kutsuttavilla poluilla, minne voi mennä sillä daily-driverilläkin ilman pelkoa että pitää petäjästä tukea ottaen kiskoa se jostain jorpakosta ylös.

    Juuri tuollainen "offailu" sopisi itsellenikin, "oikea" rypeminen ei kiinnosta. Ei tosin ole kalustoakaan, Volkkarissa paukkuu pohja maahan jo marjaan mennessä peltoteillä. Mutta jos joskus joku maasturi sattuisi olemaan, Jeeppi tahi Range Roveri tms., niin tuo kyllä kiinnostaisi.

     
  6. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Siis käsittääkseni Haldex toimii kyllä ihan itsenäisesti, eli siirtää voimaa sille pyörälle, minne sen äly käskee. Tämän rinnalla on sitten luistonesto, joka tosin auttaa varmasti myös voiman välityksessä, mutta on lähinnä jarruttelemassa tyhjää pyörivää rengasta(vertailee renkaiden pyörimisnopeutta). Eli kyllä, jarrut käy kuumana jos rällästää.

    No :oops: eihän XC70 mikään maastoauto ole, vois ehkä verrata citymaastureihin kuten CR-V/Qashqai, mutta pidempi akseliväli :poff: Eli C303 menee varmasti pidemmälle kun tämä Volvo, mutta katotaan kuinka pitkälle tää pääsee, kunhan saadaan testattua.
     
  7. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Tuollaista kevyen maastoajon paikkaa olen juuri haeskellut, sellaista mihin ei nyt tavallisella autolla pääse, mutta oikealle maasturille ei ole mikään haaste edes. Vähän tämmöistä elämyksen hakua niin kuin auton viemistä ratapäiville. Testataan autoa ja omia taitoja.

    Ne ketkä oikeasti ajavat maastossa, eli tekevät reitit sinne metsään oikeilla maastureilla, ovat varmaan nauraneet jo pitkään tälle topikille ja mun käsitykselle "maastosta".

    Ja eihän mulla ole juurikaan mitään kokemusta mettässä ajosta, mitä nyt intissä tuli kuorkeilla parin päivän ajan ajettua jollain leirillä.
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Myönnetään :D Mutta ei pidä tuomita sun halua viedä XC:tä reitille, saattaa se kipinä etenevämmän auton hankintaan syttyä siitä ;)
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuo pyrkimys sinänsä ei ainakaan minua naurata ollenkaan, mutta empä tosiaan olekaan hard core offimiehiä, vaan oma suuntaus on enempi tuota "greenline" tyyppiä (uusi termi minulle tosin). Tykkään tutkimusretkeilystä ja yöpymisistä keskellä ei mitään. Henkilöautolla nousi tie aina pystyyn juuri kun maisemat muuttui mielenkiintoisiksi. Tuon tyyppisillä "teillä" ihmiset yleensä liikkuu pikupeilla tai jeepeillä, mitkä niissä tilanteissa meniskin vielä niin että heilahtaa, eli ei mitään ihmeellistä. Tuommonen volvo on siinä suhteessa tasan samassa veneessä kuin mikä vaan henkilöauto vaikka olis kuinka awd, pitää kääntyä pettyneenä ympäri. Usein ollaan jo sen verran korvessa että ei tulis mieleenkään oikeasti riskeerata tekniikkaa. Huvittavia nuo videot missä "testataan ominaisuuksia" jossain tasaisessa hiekka tai nurmirinteessä, ei sellaista tilannetta oikeasti tule missään eteen. Eka 4x4 oli sit suburbani, missä siis ehta 4x4 alusta jäykällä etusella, maltillinen korotus takana että kohtauskulma on suunnilleen sama edestä ja takaa, plus lukkoperä (Torsen) takana. Nyt loppuu kuskilta kantti ennenkuin autosta ominaisuudet tai maavara. Yöpymiset onnistuu myös tosi mukavasti.

    Toinen tarve nelivedolle on sitten polttopuiden ajo jostain aukolta. Onnistuu pikupilla parhaiten.

    Kolmas on päästä kotiovelle asti kun tulee talvella duunista himaan, siinä menis jo volvokin :lol:

    Nämä siis taustaksi miksi lauoin mielipiteitä edellä niinkuin lauoin.

    Niin ja kyllä nuo erilaiset awd systeemit periaatteessa kiinnostaa.
     
  10. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kulmaan ei kannata volvoa viedä, olen kulman maastoissa pyörinyt -90 luvun puolestavälistä asti joten jotain hajua. En vie sinne edes omaa lavuria vaikka onhan siellä paikkoja jossa pystyisi ajamaan, mutta 2m leveä ja yli 5,5m pitkä ajoneuvo ei ole omiaan siellä :)

    Kulman "vakioreitti" vaatii jo korotuksen, hyvät renkaat ja mieluiten joku lukko yhdelle akselille.

    Olen ajattanut hyndain terracania tuolla reitillä, kuivallakin säällä jouduttiin rakentamaan tietä koko ajan :)märällä kelillä eteneminen loppu alkumetreillä.

    Itsekkin kaipaisin "safari" reittiä, en ole koskaan ollut HC miehiä, sellainen kevyt ajelu olisi kivaa.. sopivasti toki haastetta saa olla.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos kyselis noilta enduromopoilijoilta ketkä ajelee mettiä pitkin hesasta lappiin, kuulemma tie siirtymää on joku 100km :eek:


    Suomessa kun on kateutta vaikka muille mantereille jakaa niin on ihan varmaa, ettei saa tehtyä esim. jotain linjan alusta paria sataa kilsaa sellaiseksi, et toisella puolella enempi oikea maasturi reitti ja sit toisella sellainen caskai versio.

    Matkalle joku laavu tai vastaava majoitus mahdollisuus ellei jopa motelli linjan vieressä, niin vois siellä yöpyä


    Mites Keimola siellähän on kaiketi vielä mahdollisuus "metsäautoteitä" ajella?
     

Kerro tästä muillekin!