Formula ykkösen herätys 12 vuoden uinumisen jälkeen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Remmiveto, 11.11.2014.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiitoksia kun viitseit laittaa esille. Harvemmin näkee näinkin high end projekteja täällä. Tekniikka tosiaan ufotasolla verrattuna totuttuun.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olkaa hyvä. Katsotaan mitä saadaan aikaan ja missä ajetaan.
    Paljon on opeteltavaa, kiinnostus on kova mutta mieli nöyrä.

    Ja kannattaa käydä tykkää CeeCeen-face sivusta.
    Sielläkin meil on kaikkea laidasta laitaan työnalla.
    Tulossa muitakin "never seen here" projekteja.

    Kohta ne näkyy myös uudistuvilla kotisivuilla.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mistäs saa noita starttimoottoreita ja minkä hintasia ne on?

    Vai Wanha venäläinen pora paremmilla välityksillä


    Ois näppärää pyöritellä seisoneita autoja käyntiin kampuran pultin päästä tai vaikka ilman tulppia, et bensaa nostaa
     
  4. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ihan varmasti olisi näppärää jos tuo pyörii 5000rpm :rotfl:
    Kyllä siinä äkkiseltään konetta harmittaa pitkän unen jälkeen.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Noh sehän sit kävis vaikka sytkäkin ois sinneppäin :poff:

    Lähinnä jotain rauhallisemmin pyörittävää oli kuitenkin ajatuksessa mut päälle 1000rpm tarvittaessa
     
  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

  7. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    https://www.youtube.com/watch?v=al6Yz3Nv7dY

    Tossa jotain siitä startterista. Aika onnettoman näkönen se on, nyrkin kokonen 24v moottori ja perässä jonkunnäkönen planeettavaihde, joka tuskin ainakaan laskee kierroksia :) Tollanen f1-moottori pyörii varmaan "vähän" siviilikoneita pienemmällä vääntömomentilla, kun dynaaminen puristussuhde on pienillä kierroksilla olematon jäätävän overlapin ansiosta. Eikä staattinenkaan ole mikään järkyttävä, koska niiden ajoitusten, nostojen etc. takia palotilasta ei voida tehdä kovin pientä. Yhden sylinterin tilavuus on kans aika pieni noissa vaparikoneissa ja kaiken lisäks niissä on pneumaattiset venttiilinjouset.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Juuri noin. Arrowskin käyttää tuollaista 24v startteria. Kaikki ovat mittatilaus tehtyjä. Autoa pitää pyörittää 10 sek ennekuin alkaa ruiskuttamaan polttoainetta.
    Samalla primeroi koneen ja varmistaa että öljyt ovat oikeassa paikassa eli kuivasumpun pytyssä.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oliks toi vanha herra joku mikä noita on ennenkin hypistellyt?


    Nikuzai, ehkei ton tyyppinen startti oikein sovi perus henkilöautoihin, takatuuppareissa monesti syylari edessä ja poikittaisilla varustetuissa taas fillarit, sekä startinrunko tarttis tukea koppaan, eli kovinkaan yleismallista pyörittäjää ei pysty tekemään.
     
  10. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Yllättävän helppo ajaa tuollainen F1 auto, kun vauhdit pysyvät kohtuullisina. Ja vauhdin liiallisen kasvun ehkäisi 5000 euron oma vastuu. Itse olen kokeillut Alastarossa pari vuotta sitten vanhaa 2003 mallin Jordania. Ajotapahtuma oli Rajamäki Racingin järjestämä. Nykyisin taitaa Mika Salokin järjestellä jotain. Silloin Rajamäki sanoi autoja olevan hyvin saatavilla hintahaarukassa 100 - 150 ke. Autot olivat tuolla Judd:n V10 koneella.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eipä sitä montaakaan takatuupparia meillä ole ja melkein kaikissa mitä muistan niin rengaskotelosta taitaa monissa näkyä kampuran pultin pää, mut tosiaan se, et kumpi pyörähtää kone vai starttaaja :rotfl:

    Täytyypä katella, et miten sais vanhaan sisun starttiin sovitteen 1" hylsy vääntiölle
    startti joka jaksaa vääntää 20L cumminssin käyntiin -30°C lämmöstä ei varmaan ees huomaa jotain melkein 2 litrasta nissanin konetta :poff:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Joku formula omistaja vanhus sanoi, ettei formula ole vaikea ajaa lujaa paitsi suorilla, ja oli kuulemma ensimmäistä kertaa ajellessaan päästellyt samaa vauhtia kuin ammattilaisetkin
     
  13. 63S88

    63S88 Gearhead

    Eikös entinen F1 kuski Niki Lauda tuossa joku vuosi sitten koittanut ajaa jotain sen ajan ykköstä ja siitähän ei tullut sitten yhtikäs mitään. Voisiko siis kuvitella että tavan tallaajalla ainakaan ei onnistuisi tuollaisen oikean nykypäivän vireessä olevan kilpurin ohjastaminen?
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    Tais verrata, että nykyformulan ajamiseen riittää koulutettu sirkusapina.
    ...noh, oli tainnut jäädä koulutus kesken...

    Huima on kyllä tää Suomeen tuotu autokin, hitto kun pelottaa toi starttaaminen tällein näytön kautta.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Muistelenpa vaan sitä Top Gear-jaksoa jossa Hammond pääsi ajamaan Renaultin F1-autolla, ja siitä ei tullut yhtään mitään... Hammond on kumminkin ajanut keskiverto-nenänkaivajaa enemmän erilaisilla superautoilla sun muilla.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo. Valkopäinen herrasmies oli tullut vartavasten Englannista antamaan oppia.
    Startissa kierroksia 9000 tai enemmän. Ja jo tollases 17 v vanhassa pelissä on ratissa ja sen ympärillä nappeja ja nuppeja niin paljon et jos sen viel saa liikkelle ni ei ainakaan oikeanoppisesta operoinnista tulis yhtään mitään.

    Oli kyl startti jännä paikka. Tietoisuus et miten helposti toi menee rikki ja paljonko se sit maksaa. Ei tartte kun et paineistus ei mene jokaiselle venttiilille ni sit pamahtaa.
    Tossahan ei ole venajousia vaan homma hoidetaan paineilmalla joten startatessa se tarvitsee typpipullosta painetta.
     
  17. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

  18. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    https://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo

    Jep, ei muuta kuin hypätä ajamaan, niin helpoltahan tuo vaikuttaa. ;)
     
  19. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Tom Cruise pitää olla että osais ajaa.Kattokaa se pätkä jossa tomppa ajaa red bullin formulaa,aika kovaa vielä!Spinnaskin vielä ja sai pidettyä käynnissä ja pääsi pois hiekalta ajamalla,noissahan on käsikytkin jota ei välttämättä tajua käyttää kun spinnaa.Tyylikäs oli myös herran poistuminen radalta,helikopterilla tietysti.Teki voltin vielä lähtiessään,tietysti.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    On mikroautoissakin käsikytkin ja vähintään yhtä nopeasti siihen ehtii kuin jalkakytkimeenkin, kunhan homman on ohjelmoinut selkäytimmen. Jos spinni on riittävän nopea (ja kuski hidas), niin ei ehdi millään kytkimellä pelastaa konetta käyntiin.
     

Kerro tästä muillekin!