Telwin sippas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja duster73, 25.9.2012.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    eli mulla on tuollainen telwinin migin tekele,150 ja jotakin..niin kesken hitsauksen lakkasi toimimasta,ei syötä lankaa.suuttimen napista kun painaa,niin koneesta kuuluu vain naksetta.nyt olen kuullut kahdenlaisesta arviota viasta,toinen oli sitä mieltä että langansyötöstä mennyt moottori ja toinen sanoi että kortti mennyt koneesta.itse en näiden toiminnasta sen enempää ymmärrä,vaikka paljon on tullutkin hitsattua.mutta miten tuon voisi tutkia,että missä/kummassa vika?
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Olisiko kontaktorista mennyt kärjet?
     
  3. Sambo

    Sambo 1st gear

    Yhden pikatestin vois tehdä ensin,eikä vielä tarvitse ymmärtää sähköistä mitään;-)
    Ujuta lankaa näkyviin suuttimesta sentin verran ja kone käyntiin.Kokeile pellinpalaan niin ainakin näet antaako muuntaja vielä virtaa eli päästääkö kontaktori hitsausvirran läpi.Ilmeisesti olet sen jo todennutkin..
    Sitten vois yrittää irtojohdoilla syöttää jännitettä langansyöttömoottorille pelkästään,hitsauskoneen töpseli irroitettuna tietenkin.Olis hyvä myös irroittaa kokeilun ajaksi ainakin toinen johdin moottorilta.Siis johdin joka on tinattu siihen ja tulee kortilta.Tosin ei tietoa mikä jännite sinne kuuluu olla,ehkä normi 12V tasajännitteellä-akkulaturilla tms vois varovasti kokeilla aluksi..pienempikin jännite saattaa riittää.9V paristo voi olla turvallisempi jos ei ole varma eikä halua käräyttää moottoria.
    Mikäli onnistut saamaan langansyöttömoottorin liikahtamaan,jää vika kenties ohjainkortille.Sen tutkiminen/korjaaminen vaatii sitten jo jonkinverran elektroniikan tuntemusta.
    Luulen että tuo syöttömoottorin sähkö tulee ohjainkortilta suoraan-ei kontaktorin kärjiltä.Koska syöttömoottorin jännitettä säädetään elektroniikalla.(langansyöttönopeus)Kontaktori ohjaa luultavasti vain muuntajaa/tasasuuntaajaa,joista otetaan hitsausvirta ulos.
     
  4. mikka

    mikka 3rd gear

    Katso hitsauslanka ettei ole solmussa kelalla.
    Ostin jostakin halpahallista lankakelan ja se jäi aina välillä jumiin jotenkin siihen kelalle, syöttörulla naksahtaa päälle, mutta lanka ei juossut.
     
  5. duster73

    duster73 Gearhead

    hö,mun näpyttelemä viesti hävis jonnekin...
    no kuitenkin.sen verran kokeilin heti,että lankaa kyllä olis polttanut,eli räppäsi kun peltiin sitä kokeilin.lanka ei ole solmussa,se mulle tulikin ekana mieleen.syöttömoottori ei pyöri,kun napista painaa.tuo hitsatessa juuri poltti ensin langan suuttimeen kiinni ja sitten lakkasi syöttämästä kokonaan,kumpi lie käynyt ensin...täytyy koittaa tuota patteria,kunhan tässä kerkiää.onneksi sain tän syksyn hitsaukset tehtyä melkein kokonaan,talvella mulla ei olekkaan paikkaa missä hitsata.
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    no nyt testasin juuri tuolla 9v patterilla tuota ja se langansyöttömoottorihan pyörii sillä.eli lienee kortti sökönä?osaavatkohan ihan tollasissa tv-korjaamoissa noita laittaa,vai onko noissa jotenkin poikkeavia nuo komponentit?
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Hyvässä valossa tarkoin silmin, tai suurennuslasin avulla voit nähdä itse, onko kortissa juotos antanut periksi, Tälläisenhan näppärästi sitten saa itsekin kiinni!
     
  8. Sambo

    Sambo 1st gear

  9. duster73

    duster73 Gearhead

    soitin eilen yhteen mikkelissä sijaitsevaan kodinkonehuoltoon ja lupasivat tuota katsoa.tosin tuon linkin kautta kun tuota katsoin,niin itse olen vähän epäillyt tuota samaa komponenttia mikä tuossa palanut.on kyllä tinauksissaan kiinni,mutta ihan kuin olis toisesta päästä tummunut tuo.enkä saanut minkäänlaisia ohmilukemia kun navoista mittasin.tosin mahtaako vaikuttaa kun piirilevyssä kiinni,pitäisikö ensin irrottaa ja sit mitata?tosin luulisi jotain näkyvän,nyt näyttää nollaa.jospa vika olisikin siinä.tuolla masinistien-linkissä vähän vihjailtiin että noissa on ollut tuota vikaa..
     
  10. Sambo

    Sambo 1st gear

    Nyt en ihan ymmärtänyt-näyttää nollaa? Eli oikosulussa?Varmaan tarkoitat että on vastus poikki..
    "O.L" näyttämä digitaalimittareissa yleensä tarkoittaa=avoin piiri eli poikki.
    O.OO taas tarkoittaisi täydellistä oikosulkua-jota vastus harvemmin vioittuessaan tekee.
    Ilman muuta kantsii juottaa se irti ainakin toisesta päästään ja mitata sitten.Niin ei tarvii pähkäillä kytkentää vaikuttaako se mittaukseen..

    Nyt olet jo kumminkin hyvillä jäljillä :D
     
  11. duster73

    duster73 Gearhead

    joo,ajatus ei mennyt oikein sormiin asti :) eli näyttää siis että yhteys poikki,nollahan tietysti on että ei vastusta.mutta jospa se tästä...
     
  12. Sambo

    Sambo 1st gear

    Niin,tai oikeastaan "puhekielessä"ihan oikein ilmaistu,ainakin tajusin :wink:
    Hommaat vaan ehjän vastuksen niin voipa alkaa toimiakin.Jos kortti on Masinistien sivulla olevan kaltainen-uskaltaisin kokeilla sitä samaa-oliko se 3,9 ohmin vastusta.Bebek,Partco,tai muu lähellä oleva kauppa.

    Aikoinaan otin vanhoista putkitelkkareista noita tehovastuksia johonkin muuhun sovellukseen kun ei ollu kauppaa vierellä,eikä vastusarvo tarvinnut olla niin tarkka.Sikäli käytettykin palvelis ihan hyvin vaan mistäs otat..joskus vaan minusta ainakin tuntuu niin hölmöltä alkaa tilaamaan paria pientä osaa postikuluineen.
     
  13. duster73

    duster73 Gearhead

    no niin,telwinhän rokkaa taas.vastus sieltä oli palanut.kiitokset kaikille auttaneille,varsinkin Sambosta oli kovasti apua.
     
  14. Sambo

    Sambo 1st gear

    No sehän hieno homma-kerranki neuvot toimi;-)
    Aika nopsaan korjasit sen sitten kumminkin..
     
  15. duster73

    duster73 Gearhead

    joo,ei mennyt pitkin.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Olisi Telwin Mastermig 270/2, jossa lähtee puhallin pyörimään,kun laittaa virrat, mutta langansyöttö on ainakin mykkä. En hoksannut kokeilla tuota, että tuleeko pistooliin virta. Savut se oli päästänyt pimahtaessaan.

    Mietin että onko tuollaisella rikkinäisenä minkäänlaista varaosa-arvoa?
     

Kerro tästä muillekin!