vm.91 Capriceen aavikkoperä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Number11, 26.11.2014.

  1. Number11

    Number11 3rd gear

    Kertokaapas mitä vaihtoehtoja löytyy mahdollisimman pitkällä välityksellä olevaksi lukkoperäksi tommoseen 91 Sämpylään? Kyseessä siis STW malli. Autolla tulee ajettua 90% pelkkää maantie/motari ajoa ja eihän toi mihinkään kiihdy muutenkaan.
     
  2. ido59

    ido59 Gearhead

    2.73 on pienin välitys, mikä sopii alkuperäiseen carrieriin.

    Jos välityksen vaihdon kustannukset ovat 500€ ja jos vaihdolla säästät 1,5€/l maksavaa bensaa litran satasella; olet kuolettanut nollakorolla investoinnin 33tkm jälkeen.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    on kait niissä ollu 2.56:1 välityksiäkin, ainakin sedaneissa on. Mulla on sämpylä-buickissa 2.56 joka vaihtuu 3.42 perään. Kyl kait toi aavikkoperä voi tasamaalla motarilla vähän säästää, mut on se ihan perseestä noin yleisesti. Yhtään mäkisessä maastossa tiputtelee turbiinilukkoa pois ja mitä ny suomea on tullu ajeltua tolla ristiin rastiin 80tml niin aika paljon tulee ajettua kolmosella, koska loikkari jää ihan turhaks.
     
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

    Eikös tuossa ole jo vakiona se aavikkoperä...
     
  5. Number11

    Number11 3rd gear

    Kiitos vastauksista. En nyt ulkoa muista mutta jossain tekniikkalappusessa kotona on tuo välitys mikä STW:ssä on. Mutta oli kuitenkin vähän tiheämpi kuin Sedanissa muistaakseni. Eipä tuo nyt konkurssiin vie kun se kuluttaa kuitenkin 10 litraa vähemmän satasella ku kesällä käytössä oleva lahna. Ajattelinpa vaan jos sitä alkaa jossain vaiheessa availemaan että mitä sinne laittaa tilalle. Kyllähän tuo toimii kuin junan vessa mutta eihän näistä koskaan tiedä :)
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mä voin myydä 40 €urolla ehjän käytetyn 2,41 välityksen 8,5" perään.
    Se on sitten se kaaaaaiiikkein pisin.
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mulla vei sämpylä maantieajossa alle 9,5 sataselle. Ei tullut mieleenkään enää tosta perää loiventaa!
    Kaapunniajossa sitten sellaset 17 litraa ja ei enää huvittanut sitä omistaa.

    Ikävä on 4.3 laatikko-Capricen sekä 6.2 riisselin "sekakulutuslukemia"...vielä ku tota tekniikkaa ois farkkumalliin ollut saatavilla jo tehtaan puolelta.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo 4.3-kutonen box Chevyssä on ainakin 2.56 välityksen kanssa vähäsen rauhallisen puoleinen paketti.. 255/70R15 kumeilla menee justiin yli tonnin kierroksilla tasamaalla. :argue:
    Väittäisin että menis vähemmällä liemellä pikkasen pidemmällä perällä.
    Nyt olis pihassa 2.76 ja 3.23-välitteiset akselit. Katotaan kunnon perusteella kumpi alle päätyy. Kummassakin on vaan väärä pulttijako mulle. :wc:
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tarkoitit varmaan että veis vähemmän pikkasen tiuhemmalla perällä..? mä suosittelisin ehdottomasti tota 3.23 välitystä noista vaihtoehdoista, ei toi 2.7 vielä auta siihen ponnettomaan menoon.

    Mulla tosiaan vaihtumassa 2.56 > 3.42 ja sit pääsee mittailee kulutuksia taas. Uskoisin ja veikkaisin että nurkka ajossa tippuu, kehätie / perus maantie ajossa pysyy samassa ja motarilla nousee. Pitkän aikavälin keskikulutus joko pysyy samassa tai laskee. Ja hupikerroin nousee varmuudella!
     
  10. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Jenkkivalmistajilla tuntui olevan 80-luvulla yhtenäinen keino bensansäästöön pidentämällä perävälityksiä vaikkei koneiden ominaisuudet enää riittäneet. Itselle Fordit tutumpia, mutta samaa riesaa ollut niin Mustangeissa kuin Tbirdeissäkin. Aivan liian pitkillä perävälityksillä tuhottu käytännön suorituskykyä. Orkkiksia 2,7 välityksiä kun on vaihdettu 3,2-3,5 niin auto tuntunut kymmeniä hevosvoimia tehokkaammalta nimenomaan nurkka-ajossa ja normaalinopeuksilla kulutus ei ole muuttunut.

    Että alkää nyt ainakaan pidentäkö niitä valmiiksi aavikkovälityksiä. Varsinkin jos autossa ylivaihdelaatikko.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ilmeisesti valmistajat pyrki saamaan kulutusta alas jossain teoreettisissa testeissä, missä toi välityskikkailu auttoi. Oli joku koko henkilöautomalliston keskiarvokulutus mikä piti saada jonkun rajan alle. Esim manuaali vetessä se skip-shift 1-4 vaihto, eli ykköseltä suoraan neloselle jossei vedättäny.

    Ja uutta autoa ostaessa ois voinu ottaa jonkun trailer paketin tms jossai tiuhempi välitys. Mut suurin osa tietty mennu vakio aavikkoperällä.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :eek: joo, tuli ihan näppihärönä tuo pidempi.. :odroll: :rotfl: Tottakai tiheemmällä.
    Vilkasinpa hätäsesti noita akseleitani ja eihän se varmarin 2.76 aksula ollu edes lukollinen.. :wc:
    Nyt onkin sitten isompi savotta tehdä tuosta 3.23-välitteisestä Capriceen sopiva. Kyseessä kun on AMC 20-perä, Jeepin alta, niin joutuu hiukan taiteilemaan tukivarsien korvakkeiden rakentamiseksi. :odroll:

    Lisää lujuutta saa kyllä tulla muutenkin kun kone vaihtui jo piristettyyn 350:n.. 8)
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä ei maksa vaivaa alkaa täysin eri kiinnityksillä olevaa perää vaihtamaan.
    Välityksen vaihto ja lukon lisäys alkuperäiseen 8,5" perään on kuitenkin se helpoin ja lopuks halvin tie. Myy vaikka tarvitsevalle sen AMC 20:sen.
    Siitä vaikka kaikki osat uutena.
    http://www.ebay.com/itm/GM-8-5-10-Bolt- ... 73&vxp=mtr
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos jeepin perä ei kestä niin meidän tallilta löytyy D60 FF akseli 4.11 tai 4.3 välityksellä, halvalla!
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikä on kenellekin kallista.. Vaivaa voi nähdä omalla kustannuksella jonkun verran tuohon ebayn hintaan ja onko mulla tuossa varaosafarkussa 8.5 perä? Sedanissa johon perää alan laittamaan on joka tapauksessa nyt alkuperäisenä lukollinen 7.5", jota ei "ehkä" kannata alkaa viilaamaan.. On kyllä täysin äänetön ja lukko pitää niinkuin lukon kuuluu, mutta voi olla että tulee antautumaan.

    Tuo VOLVO 5.7:n Dana saattas olla vähäsen yliampuva :eek: :rotfl: En tästä kuitenkaan mitään kiihotuspeliä ole värkkäämässä :rotfl:
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kokemusta isolohkoisokorisesta 2, 73 peräruuvi, ja kulutus tuhoton, johtuen kaiketi siitä, ettei koneen väännöt oikein osu oikeille nopeuksille. Kivaa on kuitenkin liikennevalolähdöt, kun Monako tempaisi satasen mittarilukemaan ykkösellä, joka selvästi harmitti bemarikuskeja.

    Hantta
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei kait ne bemarikuskit tiedä millä vaihteella sä sinne sataseen tempaset? ja nopeemmin kait se ois tempassu jollain 3,54 ruuvilla. :D
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se tietää, kun melkotyhjien putkien päät pörisee pemarikuskin ikkunan kohdalla:)

    Hantta
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hankala kuvitella, että loikkarilaatikolla tuon pidempää välitystä enää tarvis. Ehkä jos jossain motarilla ajaa 140km/h niin siinä tilanteessa voi vähän bensaa säästää, mutta muuten "liian isolla vaihteella" pyörittely vie varmasti kulutusta ja käyttömukavuutta toiseen suuntaan.

    Novassa oli alunperin 2.52 (tai 2.54) peräruuvi ja se tuntu alkuperäisellä TH350:llä laiskalta mutta matka-ajoon siedettävältä. Sittemmin räjäytin laatikon Askon valoissa ja tilalle vaihtui TH200-4R jossa 0.68 välitteinen ylivaihe oli aivan jeesuspitkä sillä perävälityksellä, turbiinilukkoa en edes kytkenyt toimintaan silloin. Seukki talvena taka-akseliksi vaihtui se 3.73 välitteinen ja on tuon tyyliseen autoon oikein hyvä TH200-4R:n kaveriksi. Satkun vauhdissa kiekkoja hieman yli 2000 turbiinilukko päällä, silti lähtöjä piisaa niin että takarenkaita vituttaa. Hevosia "tuli ainakin 100 lisää", muuttui aivan eri autoksi.

    Uskoisin että esim. 2.73 on aivan riittävän pitkä Capriceen, kulutusta ajatellen. Lisäksi 2.73-->2.5x on niin pieni ero ettei sitä perseellä huomaa, tuskin lompakollakaan.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli kerran g-kehossa 2.29:1 ruuvi ja pistin siihen 700 toosan ennenkuin tiuhempi välitys rantautui. Loikkarilla kokonaisvälitys oli aabaut 2:1 eikä se jaksanu mennä edes tasasella.
    Sitten kun 3.73:1 välitys saapu niin kiihtyvyys ja kulutus oli kuitenkin kohdillaan 5.0 Tbi pannulla.
     

Kerro tästä muillekin!