Erillisjousitettu perä 37 fordiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja rodisko, 16.11.2014.

  1. rodisko

    rodisko 1st gear

    -37 fordoor projekti on tuossa lähtökuopissa ja sattuisi olemaan tuossa 92 thunderbirdin erillisjousitettu lukkoperä/jousituspaketti joutilaana.

    Koitin lukea lakia, mutten löytänyt oikein tähän ohjetta, enkä täältäkään löytänyt suoraan keskustelua saako perän muuttaa erillisjousitetuksi.

    Katsastajalta tietty jos kysyisi, mutta sekin taitaa sitten vaihdella keneltä sitä kysyy.

    Onko tästä kokemuksia?

    Tuossa thunderbirdissähän on apurunko, jonka neljä kiinnityspulttia ei ehkä ihan osu -37 rungon jakoon, mutta mitä jos leikkaan apurungon kiinnityspisteiden vierestä pois ja hitsaan tuon apurungon suoraan -37 runkoon kiinni?
    Iskarin yläpään kiinnitys pitäisi vielä rakentaa johonkin, ja jos laittaisi coilover jouset, niin pääsisi säätämään korkeutta.

    Leveyttä mittailin jollain etuveto volvon vanteilla, niin renkaan sisäpuolelle jää noin 5cm tilaa molemmin puolin, eli ei tuo akselisto ole liian leveä.
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jäykän akselin saa muuttaa erillisjousitetuksi kunhan akselimassa on erillisjousitetussa vähintään sama kuin muutoksen kohteena olevassa. Muutoskatsastuksella menee eikä tarvi lupaa hakea.
    Apurungon kiinnitys ehkä helpompi pulteilla, eli tekee kiinnityskorvat runkoon. Tosin niistä joutuu ehkä esittämään selvityksen lujuudesta ja hitsaustyöstä.
     
  3. rodisko

    rodisko 1st gear

    Kiitos!

    Jotenkin näin itsekkin ajattelin sen menevän.
    Sitten vaan suojamaski alas ja rälläkkä käyntiin.

    Taitaa vaan rakentelusäännökset muuttua vielä pariin kertaan ennen kun tuon saan konttorille :)
     
  4. teppo

    teppo Gearhead

    moon nyt joutunut painiskeleen Trafin poikkeuslupaviranomaisten kanssa näistä akseleista, koska ne kaikki liittyy moottorinvaihtohakemukseeni. Eli et varmaan tarvii poikkeuslupaa, mutta siellä ainakin sanottiin että jos takana on erillisripustus niin sitten pitää olla myös edessä. En tiedä liittyykö tuo mihinkään pykälään. Tuntuu että heittelevät vain omia mielipiteitään siellä. "Kaikki akseliston osat tulee olla tehdasvalmisteisia". Että jos muokkaat kelkkaa niin joku voi sanoa ettei se ole enää tehdasvalmisteinen. Kelkan kiinnityspisteet tulee olla alkuperäiset..
     
  5. rodisko

    rodisko 1st gear

    Kyllä minulla tulee eteenkin erillisjousitus, mutta niistähän löysin jo valmiita keskusteluja.

    Jännä juttu että kiinnitykset saa hitsata, muttei tukivarsia/kelkkaa.
     
  6. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Sittenhän sulla on hyvää aikaa vähän parannella sitä tbirdin irs kelkkaa,tuolta löytyy Joen tekemät ohjeet:

    http://www.tccoa.com/articles/mn12how-to/irs/irs.html
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    On kyllä aika levee perä 37:kaan, menee varmaan etuvetovanteilla. Ulkonäkö kärsii kovasti, paitsi jos tulee fenderskirtsit. Niin kuin mun 41:seen.
     
  8. rodisko

    rodisko 1st gear

    Tuossa linkissä oli juuri sellaisia vahvistuksia mitä ajattelinkin tehdä. Kelkassa on aika paljon sellaisia saumoja jotka näyttää olevan ihan irti ja alkuperäisiä hitsauksia on vähän niukasti.
    En tiedä noista uretaanipuslista, kun ei ole tulossa mihinkään kilpakäyttöön. Taidan laittaa vaan uudet normaalit kumit, niin säilyy ajomelut pienempänä?

    Toi akseli ei ole vielä käynyt auton alla sovituksessa, joten näkee sitten miten hyvin istuu. Toivottavasti pääsen tässä parin viikon sisällä sitä sovittelemaan.
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    [​IMG]

    Tuolla on semmoinen perä, Volvon vanteilla. Lupahakemus on sisällä, koneen vaihto, etuakselisto ym. Taka-akselisto tulee hitsaamalla kiinni, alkuperäiset kiinnityskohdet tulee niin huonoihin paikkoihin ettei voi oikein käyttää, ainakin etummaiset
     
  10. rodisko

    rodisko 1st gear

    Miksi piti tehdä lupahakemus?
    Eikös tuollaiset osat saa nykyisin muutoskatsastamalla?
    Vai onko sitten jotain radikaalimpaa tekniikkaa.
     
  11. B 49

    B 49 Gearhead

    Yli 300 cid kone vaatii luvan
     
  12. rodisko

    rodisko 1st gear

    Thunderbirdin (-92) erillisjousitettu perä on nyt Fordor -37 alla ja jousitus on sellaisella korkeudella että alatukivarret on suunnilleen vaakasuorassa.
    Volvon vanteilla lokarin reunan ja renkaan ulkoreunan välille jää noin 4 cm tilaa molemmin puolin.

    Eli leveyden puolesta se SOPII.

    Pitää hommata vähän ulospäin levittävät vanteet vielä, niin tulee hyvä.
    Lokareiden levittäminenkään ei olisi paha homma jos löytyisi 'liian' levittävät vanteet.

    Vähän jo elättelin toivekuvia että lokareita olisi pitänyt levittää jo pelkästään tämän peräpaketin takia, mutta ei tarvinnu.

    Kuvakin olisi, mutten sitä tänne nyt saa.
    Mikä olisi hyvä kuvapalvelu?

    Tuosta B49 moottorin lupahakemuksesta: vähän minua kuitenkin ihmetyttää nämä jutut että pikkulohkon saisi laittaa tällaiseen vanhaan vehkeeseen. Jos moottorin vaihdon rajana on se 20% tehon tai tilavuuden kasvaminen, niin eihän sellaista moottoria olekaan mikä jäisi tuon 20% sisään. Tarkoitan sitä että onko se sitten paskapuhetta että pikkulohkon saisi vaihtaa lättähattu v8:n tilalle muutoskatsastuksella?
    Olen sellaisen ohjeen kuullut monesta paikasta.

    3,6 L / 85 hp tilalle saisi laittaa 4,3 L / 102hp koneen. Mistä sellainen V8?
     
  13. auburn

    auburn Gearhead

    "Tuosta B49 moottorin lupahakemuksesta: vähän minua kuitenkin ihmetyttää nämä jutut että pikkulohkon saisi laittaa tällaiseen vanhaan vehkeeseen. Jos moottorin vaihdon rajana on se 20% tehon tai tilavuuden kasvaminen, niin eihän sellaista moottoria olekaan mikä jäisi tuon 20% sisään. Tarkoitan sitä että onko se sitten paskapuhetta että pikkulohkon saisi vaihtaa lättähattu v8:n tilalle muutoskatsastuksella?
    Olen sellaisen ohjeen kuullut monesta paikasta.

    3,6 L / 85 hp tilalle saisi laittaa 4,3 L / 102hp koneen. Mistä sellainen V8?"

    Eikös tää mene näin sun tapauksessa :
    1937 Fordia sai alumiini tai rautakansilla, jolloin tehot olivat 85Hp tai 94hp, eli verokkina on 94Hv / 221 cid, ja seuraavissa vehkeissä : 1975-76 Chevrolet Monza, 1975 Chevrolet Nova ja 1977 Pontiac Ventura ( ainakin ), oli 110Hp / 262 cid kone, joka siis menee suoraan noihin rajoihin.
     
  14. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kun sulla kerran tulee erillisjousitus molempiin päihin ja levyt joka nurkkaan, niin mikset hakisi poikkeulupaa suoraan vaikka 305 tai 350:selle? Jos siis letukan pikkulohkoa meinaat laittaa jokatapauksessa. Pistä yv:tä niin tehdään lupahakemusta vaikka yhdessä.
     
  15. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Tuolla "myydään ja vaihdetaan rodin osia"- ketjussa on 267 SBC myytävänä.
     
  16. rodisko

    rodisko 1st gear

    Mulla sattuu olemaan nurkissa 302 ruiskukone (5.0 HO) ja AOD.
    Tehojahan tuossa on vakiona yli 200hv, joten lupahakemuksen tarve on kyllä ollut ajatuksissani.

    Homma on vielä niin lähtökuopissa että lupahakemus taitaa vanheta ennen katsastusta.
    Oliko ne poikkeusluvat vielä voimassa 5 vuotta?

    Etuakseliston kun vielä keksisi jostain, niin sitten voisi alkaa muotoilemaan hakemusta. Jos saisi vielä hyödynnettyä tuon thunderbirdin -92 etujarrut / anturit, niin saisin abs-jarrutkin heittämällä. Eli koko etuakselistokin löytyy.
    Tuossa etuakselistossa on vaan ylätukivarren kiinnitys korkealla ja iskari/jousituki on alunperin sisälokarissa.
    Tuollaista etuakselistoahan ei taida saada rodiin laittaa kun eivät tuolla trafissa pidä niistä korkealle rakennettavista tukipisteistä?

    Pitää varmaa tilailla jenkeistä 2000 eurolla joku valmis etuakselistorakenne sitten kun saa tarpeeksi massia säästöön.
     
  17. Ilari

    Ilari Gearhead

    Saisikohan Volvon etuakseliston rekattua? Mun kaverilla olis chevy 34 runkoaisat joihin on naitettu Volvo 160/140 etuakseli. Jarrut varmaan sopis adaptereilla mutta jarrutkin siinä on? Se olis ainakin mallia budjetti vaikka ainakin jouset ja iskarit on uusia.
     

Kerro tästä muillekin!