äärivalot vilkuiksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pikkupoika, 13.8.2004.

  1. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    saako äärivalot muuttaa sivuvilkuiksi? :eek:
     
  2. pikkupoika

    pikkupoika 1st gear

    että ei tietoa?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    edestä saanee vaihtaa muttei takaa
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itelläni on etulokarissa kaksi vilkkua, joista toinen on äärivalo. Vilkkuvat vuoronperään, jos valot ja vilkku on päällä samaan aikaan. Katastusmies niitä katsoi pitkään... sanoi sitten ettei takana ole äärivaloa, mutta edessä on. Niitä kun pitää kuulemma olla parillinen määrä/kuve.
    En sitten tiedä, onko pykälät näin, mutta tämmöinen kokemus minulla.
     
  5. Hazka

    Hazka 1st gear

    tarviikohan sitten vielä sitä erillistä sivuvilkkua, vai lasketaanko vilkkuva äärivalo sivuvilkuksi?

    vm.85-> on sivuvilkku pakollinen ja mulla on 87 ja alkoivat katsastuksessa vittuileen, ku niitä vilkuuja ei oo.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Jopas jotakin, katsastus alkaa muistuttaa tullausta, joka jepellä on omat tulkinnat ja mielipiteet.

    Dodgeramvanissa palaa ne oranssit äärivalot takana, mutta jos värkkään ne "amerikanparkit" edessä palamaan, niin jo alkaa kommentointi, sillä nehän näyttää myös eteenpäin. Jo kolme kertaa katsastettu niin, että äärivalot on vaan takana ja ilman huomautuksia. Kiva lähteä taas kokeilemaan onnea konttorille.
     
  7. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Pilkun viilausta... äärivalo on auton äärimittoja edestä/takaa osoittava valaisin esim. kuorma-auton kopin yläkulmissa. Sivuvalo on auton sivulla oleva keltainen valo. Heh.
    Suomessa asennettavien/muutettavien valojen tulee olla e-hyväksyttyjä. Sivuvalon merkintä on SM1/SM2 ja sivuvilkku (3-4),5, (tai 6). merkintä on yleensä lasissa. Jenkkien alkuperäisissä valoissa ei luonnollisesti ole e-merkintöjä.
    Joten alkuperäiseen kysymykseen vastaus: ei saa muuttaa.
    Ei noissa pykälissä aina jos koskaan ole mitään järkeä kun jenkkien/euroopan vaatimukset ei voi vastata toisiaan. :x
     
  8. kole

    kole 3rd gear

    äärivalot

    Etuäärivalot edessä riittää kun ne näyttävät takaa katsottaessa. Perästä katsoen niin puolen metrin päästä auton linjasta katsottaessa valo näkyy niin se riittää. Itse laitoin ledivilkut alkuperäisen vilkun päälle ja homma toimi. Ei tarvii ruveta poraan reikiä lokariin.
    ps. nyt voi allekirjoituksen taas tämäyttää,
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Itsellä on -84 värkissä sivuvalo vilkkuna ja vuoronperään. Katsuri tuumasi että on laillinen.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meillä on ainakin etu-äärivalot vilkkuina, oli katsastusmiehet niistä kuulemma joskus rutissu että äärivalot pitäisi poistaa kokonaan käytöstä mutta kun auto on paku(Caprice STW) niin eipä insinööri siihen mitään mahtanut kun pakussa saa olla äärivalot.
     
  11. skiko

    skiko 1st gear

    tää on oolu aiemminkin mutta, mulla 89 beretassa on oranssit sivuvalot
    edessä ja takana ja etummaiset toimii sivuvilkkuina . viimeeksi katsastaja
    ei huomautellut mitään , mutta mulla lukee otteessa, hyväksytty alkuperaisin takavaloin (punaset ) ja myös etuvaloilla eli ei ole
    E hyväksyntää ei muistaakseni edes referenssilukua.
     

Kerro tästä muillekin!