Alumiinin hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 4d sedan, 24.4.2005.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Voi v*ttu ketä... En mä ketään edusta. :poff:

    Wallius on kone, ja näköjään Muurski Oy on se KUKA/JOKA sitä edustaa Jyväskylässä.

    Anteeks. :rotfl:
     
  2. Town Car

    Town Car 1st gear

    Toi ketä on kyllä perseestä koko sana.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  4. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Tässäpä pari esimerkkiä rautalangasta väännettynä, kun menee sanat KUKA ja KETÄ sekaisin

    ''Ketä hän on?''

    ''En tunne kukaan ihmistä, joka olisi käynyt kuussa''


    MIKÄ SIINÄ ON??? Eihän kukaan sano Fordiakaan Chevyks tai päinvastoin???
    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :wc:

    Oho, sori, nää kaikki mun nykyiset tekstit on pelkkää OT:ta :oops:
     
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Vitun väliä,asia tuli varmaan kuitenkin selväksi,vai mitä kohtaa ette tajunnut? Lärvit kyselee ensin neuvoa ja sen jälkeen halkoo hiuksia.Nääsnääs...näin näköjään rotvallin reunoilla.Mun puolesta voitte leppäjeeppinne parsia kasaan vaikka rautalangoillanne.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ...tai alumiinilangoillanne. :rotfl:
     
  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Tänään tuli sit kokeiltua alumiinin hitsausta tigillä. Ei ole helppoa, mutta yllättävän helppoa siihen nähden miten paljon siitä on peloteltu.
    Kohtuu hyvin onnistui jalkohitsinä i-railoon (kohtalaisella juuripalolla) ja menihän siinä tietty alapienakin.

    Ei tosiaan muuta väriä kun alkaa sulaa, mutta hemmetti kyllähän siinä valoa riittää, ja sula on niin kiiltävä pintainen että en ymmärrä miten jotkut väittää ettei sitä muka nää.
    Linssinä DIN 8.

    Vielä kun pääsis migillä kokeilemaan. 8)
     
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Noniin. Nostellaan vähän vanhaa aihetta ylös, kun alumiinin hitsaus on tullut itselle ajankohtaiseksi. Kunnon vaihtovirta TIGgiä olen himoinnut jo pitempään, mutta taloudelliset olosuhteet on pitänyt sen vielä haaveena. Nyt sitten oma talo ja talli alkaa oleen loppusuoralla, niin piti joku miggi kuitenkin hommata ja ajattelin sitten hoitaa sillä myös tuon alumiinisen portin hitsaushommat ihan vaan kokeeksi.

    Koneena siis Bilteman halpis mig: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsa ... 160-17175/

    Ja lankana bilteman alulanka. Kaasuna Argon.

    Joku kirjoitti aiemmin, että alumiinissa tulisi hitsattava kappale + maadoittaa ja näin aluksi teinkin. Hitsaamisesta ei tullut mitään, ei sitten millään. Sitten vaihdoin napaisuuden perinteisesti - maaksi, jonka jälkeen hitsaaminen jopa onnistui. Nyt isoimpana ongelmana on valokaaren herkkä karkaaminen kappaleen ja kaasusuuttimen väliin, eikö tämä ongelma poistuisi, esim keraamisella kaasusuuttimella. Pikaisella googletuksella en ainakaan sellaista löytänyt, mutta onko olemassa jotain valmis tuotetta jota saisi tähän hommaan hyödynnettyä? Esim sopiiko tietystä Tig- koneesta keraaminen kaasusuutin kokonsa puolesta perus pikkumiggiin?

    esim: http://www.gernhuolto.fi/0042-tig-keraa ... -8-12-7mm/

    Yhden harjoitussauman väkivaltailin poikki, ei se käsin vääntämällä mennyt, mutta terävään kulmaan hakkaamalla sen sai murtumaan. Kappale ei ollut tuolloin vielä ihan jäähtynyt, vaikuttikohan se asiaan?

    https://lh3.googleusercontent.com/-sE1B ... 211730.jpg

    https://lh4.googleusercontent.com/-Udxg ... 211708.jpg

    Vai onko tuo enemmän kiinni hitsauslangan ominaisuuksista? Sauma ei kuitenkaan vaikuttanut kovin huokoiselta tai muulla tavoin epäonnistuneelta.

    Ei näillä luokkahitsarin papereita saa, mutta tuntuisi nipussa pysyvän:
    https://lh5.googleusercontent.com/-AM0h ... 140615.jpg

    Tuollaisia porttilehtiä siis tulossa 2 kpl 4m leveitä kumpikin:
    https://lh5.googleusercontent.com/-kopv ... 153841.jpg

    Tuollainen koiranpitävä viistosäleikkö vielä tulossa ohuemmasta putkesta, mitä tuossa kuvassa on 1 pätkä paikallaan.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vähän näyttää kylmiltä noi saumat. Kokeile isommalla virralla tai esilämmitä kappaletta esim. butaani polttimella tai nestekaasutöhöllä.

    Yllättävän siistiä halppis migillä.
     
  10. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Oon esilämmittäny (yleensä) kappaleet kuumailmapuhaltimella. Virran lisäys tolla koneella ei oikein onnistu, koska langansyöttöö ei saa kovemmalle. Nyt on langansyöttö maksimissa ja virta 2/4, jos virran laittaa 3, niin valokaari "kiipeää" lankaa pitkin ja lanka palaa poikki tai sulaa virtasuuttimeen kiinni ja tuo valokaaren hyppääminen kaasusuuttimeen tulee entistä herkemmäksi.

    Tuolla keraamisella kaasusuuttimella voisi saada saumankin paremmaksi kun pääsisi lähempää sulattaan, nyt joutuu ensiksi sytyttämään tosi kaukaa ja sit työntämään poltinta lähemmäksi, muttei niin lähelle pääse kuin haluaisin kun tosiaan kaari karkaa kaasusuuttimen ja kappaleen väliin. Kaasusuuttimen lyhennyskin voisi auttaa ensihätään?
     
  11. solar4

    solar4 2nd gear

    Valokaari kaasuholkkiin (eli -suuttimeen)? Sen kuuluisi olla eristetty osa, ts. kaasuholkkia pitäisi pystyä pitämään hitsattavassa kappaleessa kiinni ilman että langan valokaarelle aiheutuu mitään. Kempin ja Binzelin kahvoissa (kaasusuuttimissa) on eristerenkaat sitä varten. Yleensä tuossa tapauksessa kolvin kärki on täynnä roiskeita, mitkä saa virran johtumisen aikaiseksi kaasuholkkiin.
     
  12. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    On kyllä ihan uusi ja puhdas holkki. Ehkäpä on sitten eroa onko merkki biltema vai kemppi... Olen kyllä useamminkin muillakin migeillä saanut kaasuholkin ahtaassa välissä hitsattua kappaleeseen kiinni.
     
  13. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Erittäin kiinnostava keskustelu! Mulla ois tarkoitus paikata tos mun -62 mases ilman otto aukkoja lokasuojis, ku siirrelty trukilla tai liian kapeella trailerilla, niin on pikkasen saanu kipeetä ja auto on alumiinikorinen. Ja en viitti lähteen siirteleen autoo muutaman hepin takia, eli kaippa noi muutamat kohdat voi vedellä puikolla? (en itse!)
     
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    muutaman kerran alumiinilokareita hitsaillu kasaan tigillä, ja ei ihan heti tulis mieleen lähtee puikolla hitsaa noin ohutta kamaa... :D
     
  15. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    eli siis kärry alle ja hitsarin luo....
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eikö se hitsari jaksa nostaa pulloa kyytiin? Helpompi se on hitsauskonetta kuljettaa kuin autoa trailerilla.
     
  17. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Näinhän sitä alapäällä ajatteleva voi päätellä. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. solar4

    solar4 2nd gear

    Kuten myös, mutta pointti oli ettei sen kuulu tehdä tuota. Jokin (roiske, langanpätkä tms) on aiheuttanut oikosulun. Jos on jotain hitsaustarvikeliikkeitä lähistöllä niin nappaisin alkuperäisen kaasuholkin mukaan ja kävisin kurkkaamassa löytyisikö eristettyä mallia tilalle. Kustannus on kuitenkin jotain kolikoita. TIGin kaasukupua voi olla hankala soveltaa, mutta pidempi lankasuutinkin voi auttaa jos tarve on saada kaasuholkkia kauemmas saumasta..
     
  19. blazer

    blazer 1st gear

    Mikä langan johdin sulla on? Teflon vai rautaspiraali? Pitää olla teflon! Ja lyhyt kaapeli auttaa, töissä hitsattiin 1m kaapelilla. virtasuuttimet oli 0.2 väljempiä kuin yleensä ja kärjestä oli 3mm matkalta puolet pois. Esabilta sai ainakin aikoinaan semmoisia.
     
  20. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Eiköhän tuolla ole alumiinille sopiva johdin, kun ainakin mainostavat että kone sopii alumiininkin hitsaukseen ja tuo hitsaus tuolla kuitenkin onnistuu ok. Mulla on 0.9 lankaa ja 1.0 virtasuutin.
     

Kerro tästä muillekin!