Mersu 508 tietoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja rocket dude, 13.10.2012.

  1. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Mersu 508in tekniset tiedot kiinnostais mut niitä ei tahdo löytyä mistään netissä(eikä mikään muu mersu kuorma auton tiedotkaan). Niin löytykö täältä joku kun tietäis näistä jotain(saa laittaa myös muu mallien tiedot). Mä on mahdollisesti hankkimas ittelleni joku tällainen kuorkki projektien ja muu romun siirton niin sen taki olis mukava tietää vähän enemmän näistä.
     
  2. onre

    onre 3rd gear

    Noin neljän litran neloskone, laiska kuin mikä ja käytännössä lähes ikuinen. Moottori painaa kuin synti ja on siitä jännä rakenne että venttiilikoppa ja imusarja on ikäänkuin yksi ja sama osa.
     
  3. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Vai että semmosta, nelos kone. Miten on varaosa tilanne, osat saatavilla ja paljonko maksaa ylensä?
     
  4. mie

    mie Gearhead

    Mooottori taitaa olla tyypiltään OM 314 , kuutiotilavuudeltaan 3780 cm³, 80 heppainen. Suomessa noita taitaa olla rekisteröitynä sekä pakuksi, että kevyt-kuorma-autoksi.

    Matkailupuolen palstoilta saattaisi löytyä jotain tarinaa (esim. karavaanari.info) tai suomi24. palstan karavaanariosastolta. Matkailuautoinahan noita oli aikanaan melko paljon.

    http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=842
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    praziliassa tekevät noita osia(siis uusia) vieläkin....vehon kautta ei juur mitään enää saa, eikä oikeen harakiri liikkeistä ikän oll saanukka...
    ..esim, jarrukenkiä ei saa vaan nauhat niitatta..
    ..jonkin verran peltiosia saa myös praziliasta....
    ...vetovehkeet on liian pienet, perä on todella heikko mikä ei kestä jis vähänkä on aktiivi käytös ollu...
    muutenhna tuommone on ihan parhaita mersuja mitä maailmas on, onhan se kunnon ratakiskotekniikkaa, mistä ei oikeen mitään hajoovaa ole :D
    ...
     
  6. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Torimyyjät tykkää vissin näistä(näkee jokaisessa torissa viikonloppuna). Vai että huono vetämään, se on harmia kun mun suunitelmissä olis auton ja trailerin hankkimista. Lähinnä autojen hakun, näppärästi menee lava autolla ja trailerilla.
     
  7. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Tässä jotain omiin kokemuksiin pohjautuvaa, meillä on ollut joitakin MB:n hyötyajoneuvoja (407, 508, 613) joitain vuosia yksityiskäytössä. 508:ni on vuosimallia 1971, joten vähän keskimääräistä vanhempi.

    Moottori on, kuten mainittu, OM314, nelisylinterinen suoraruiskudiesel. Käynnistyy erittäin hyvin, jos kunnossa. Pakkaskäynnistyksissä voi joutua käyttämään starttipilottia, sillä koneessa ei ole minkäänlaisia hehkuja. Joihinkin, kuten omaani, on asennettu kiinteä start-pilote-pumppu. Lohkolämmitin auttaa käynnistyksessä ja säästää moottoria. 508 on muuten 12-volttinen, mutta startti on 24-volttinen. Akkukotelossa oleva kontaktori vaihtaa akut sarjakytkentään käynnistyksen ajaksi ja vain starttimoottorille.

    Moottori on melko sitkeävetoinen ja huipputeho tulee matalilla kierroksilla. Taloudellinen verrattuna mm. 407:aan, jossa on henkilöautomallin 2.4-litrainen esikammiodiesel. Oman yksilöni kulutus on normaalisti ollut jossain 12 ja 14 litran välillä satasella. 407 vei yleensä sen 14-15 litraa. Pysyy kohtuullisesti liikenteen mukana, kun ennakoi ja pitää kiinni saavutetusta liike-energiasta.

    Vaihteisto on 5-vaihteinen täysin synkronoitu manuaalivaihteisto, jossa 1. vaihde on ryömintävaihde. Sillä lähdetään liikkelle ylämäkeen tai täydellä kuormalla. Tyhjänä ajettaessa lähdetään liikkeelle kakkosella. Jokainen vaihde käytetään koko kierroslukualueen läpi kiihdytettäessä matkavauhtiin ja matkanopeudessa maantiellä on vain 5-vaihde käytössä. Nelosen vetoalue loppuu noin 60 kilometriin tunnissa. Huippunopeus on noin 95km/h, jossa kierroksenrajoitin puuttuu peliin. Mäkiin kannattaa kuormattuna ottaa vauhtia, jos mahdollista. Joissain yksilöissä on ns. matkaperä, joilla huippunopeus on jopa yli 100km/h. Kuulemma tiheämpiäkin on olemassa, joilla auto kulkee huippukierroksilla vain noin 80km/h.

    Kantavuus on hyvä, autoa voi ajaa turvallisesti myös täydellä kuormalla. Ajettavuus on hyvä, auto kulkee suoraan ja näkyvyys ulos on myös hyvä. Ohittamisen voi yleensä jättää muiden huoleksi. Paitsi kerran jouduin täydelläkin kuormalla ohittamaan vain noin 70km/h ajaneen Kadett-rouvan, joka kuitenkin aina kiihdytti ohituskaistan kohdalla. Sopivalla ennakoinnilla kuitenkin yllätin häirikön ja sain kelattua mersun huippunopeuden juuri ennen ohituskaistan alkua ja "pyyhkäisin" ohitse pienestä ylämäestä huolimatta. Tavllisesti mersulla ohittaminen perustuukin juuri yllätykseen :)

    Kärryäkin on tullut vedettyä ja se tulee perässä hyvin, reilun parin tonnin kärry ei juuri pääse heiluttelemaan vetoautoa. Suorituskyky tietysti pitää ottaa huomioon ja yhdistelmää pitää ajaa ennakoiden, kuten raskaampaakin kalustoa. Teho-painosuhde on henkilöautoon verratuna varsin onneton, mutta raskaiden sarjassa ihan "tavallinen".

    Lämmityslaite ilman lisälämmitintä on melko vaatimaton. Jos on tottunut, että mersussa on pakkasillakin kuuma, jos pitää laitetta täysillä, 508:n kohdalla joutuu pettymään. Tuulilasi pysyy jokseenkin huurtumattomana, mutta ohjaamon eristys on huono ja pinta-alaa sekä tilavuutta on paljon. Kerran matkalla pohjoiseen ulkona oli noin -28 astetta pakkasta. Sisällä oli siihen nähden lämmin, vain -8 astetta. Kannattaa pukeutua lämpimästi. Tai sitten asentaa se lisälämmitin, joita on saanut jo tehtaalta. Se tulee ohjaamon lattialle vaihdekepin takapuolelle. Sen avulla voi päästä jo plussan puolelle kovemmillakin pakkasilla.

    Varaosia on toistaiseksi saanut hyvin, mutta lähinnä olen joutunut hankkimaan vain huolto-osia. Suurempia korjauksia ei ole sattunut kohdalle. Lähiaikoina ostoslistalla on jarruosia, hihnat alkavat olla melko vähissä. Saa nähdä, mitä saa ja mistä. Tähän mennessä KL-varaosat on palvellut huolto-osien osalta hyvin.

    Huolloista sen verran, että ainakin tässä vanhassa mallissa on öljykylpy-ilmanpuhdistin, joten se vain puhdistetaan ja vaihdetaan öljyt tarvittaessa. Moottorissa on kaksi öljynsuodatinta, joista päävirtasuodatin puhdistetaan ja sivuvirtasuodatin vaihdetaan. Öljyä menee 10l per vaihto suodattimineen. Öljyksi kelpaa joku hyvä dieselöljy vaikkapa traktoriosastolta. Ohjekirjan mukaan "moniasteöljyjen käyttö ei ole tarpeellista", mutta yksiasteöljyjen hankalan saatavuuden vuoksi olen laittanut omaani 10W-30 teboilin SuperHPD:ta tai shellin Rotellaa.

    Käsittääkseni nämä vanhat "ikiliikkujat" tappaa ensimmäiseksi ruoste. Korit ja korin tukipalkit alustasta ruostuvat huonon ylläpidon ja suomen talvisään ansiosta helposti. Hyviä yksilöitä on hankala löytää.

    Lisätään vielä niitä teknisiä tietoja. (Lähde vm 1971 MB ohjekirjan lisälehti)

    Moottori:
    OM 314V Nelitahti-Diesel
    Poraus 97mm, isku 128mm, puristussuhde 17:1
    Hyötyteho DIN 85hv, SAE 94hv @ 2800 1/min
    Vääntömomentti 24kpm@1800 1/min

    Vaihteisto:
    Välityssuhteet 6,71/3,88/2,32/1,42/1
    peruutusvaihde 6,55

    Ohjaus: mekaaninen simpukkaohjaus, lisävarusteena hydraulinen ohjaustehostin

    Etuakselisto:
    Jäykkä etuakseli
    Auraus 0+/-0,5mm
    Etupyörien sivukallistuma 1 aste
    Olkatapin sivukallistuma 5 astetta
    Olkatapin takakallistuma 2 astetta 30 minuuttia

    Taka-akselisto:
    Hypoidiakselisto (täysin kevennetty)
    Välityssuhde 4.10

    Renkaat 6.50-16C 8pr tai 10pr

    Painot (raskaimman/pisimmän 508-version painot):
    Sallittu akselipaino edessä 1800
    Sallittu akselipaino takana 3300
    Sallittu kokonaispaino 5000
    Sallittu vetoautoperävaunuyhdistelmän kokonaispaino 5800

    Päämitat (pisin 508):

    Akseliväli: 3500
    Pienin kääntöympyrän halkaisija 12,2m (Huom, todella ketterä kokoisekseen)
    Raideväli edessä 1720
    Raideväli takana 1492
    Alustan suurin pituus 5865
    Alustan suurin leveys 2100
     
  8. Quest

    Quest Gearhead

    Korjataas sen verran, että pisimmän akseliväli on 4100, normi on 3500 ja pätkä 2950.
    Kahta eri kabiinin korkeutta löytyy ja päälle kattopahkalliset.
    Karavaani puolella nuista rakennettuja peltitelttoja myynnissä muropaketin hinnalla -> jos osat meinaa loppua.
    KL varaosassa oli aikoinaan hyvinkin osia saatavilla, 25v sitten kun itsekin tuommoisesta peltiteltta rakennettiin.
    Huippunopeus 93 km/h, aika monessa harvennettu perä.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vieläkin muistuu mieleen eräs autonkuljetusautoksi tehty viissataakahdeksan, auto kyydissa sillä oli jatkuvasti kuorma-autojen tiellä ylämäissä. Ohittaminen perustuu juuri niin kuin Nova400 mainitsee yllätykseen.
    Joskus jollain ralliporukalla oli 508 huoltoautona, ja sille oli annettu lempinimi Kummelista lainaten: "Keinonen - voimaa ja nopeutta"
     
  10. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Ok, niin varmaan on pidempiäkin. Tuo 3500 oli siis vuoden '71 kirjasta pisin malli 508:sta, jota nuo painot koskee. Kahta lyhyempääkin oli, jotka oli samalla kevyempiä. 608 oli vielä mainittu, mut nyt en muista sen pituutta ulkoa.

    Korotuksia tosiaan on saatavilla ja levennyksiä myös. Suvussa on myös 613 Jumbo-malli, eli levennetty ja korotettu 613 pisimmällä korilla. Siinä on jo vähän laivan tuntua ajettavuudessa, mutta tilaa on. Noin niinkuin "pakuksi" 8) .
     
  11. rocket dude

    rocket dude 1st gear

    Oho oho nyt tuli tietoa, isot kiitokset taas. Mulla on semmonen idea et jos ostais joku 508 niin rakentais siitä kustom kuljetus kalustoa, hytin vaihto ja oman lavan rakentamista omien tarpeiden mukaan.
     
  12. ponco76

    ponco76 1st gear

    508 moottori on todella kestävä. Meillä on ollut motocoss-kuljetusautona tollainen 608 linja-autokorilla muutettuna kuljetusautoksi. Kulki n. 105km/h kun sen sai vauhtiin. Pystyi ajamaan vaikka kuinka pitkälle kaasu pohjassa, kunhan ei alamäissä päästä ylikieroksille. Se on ainoa, mitä se ei siedä!
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä ois myynnissä kevyt kuorma-auto mersu en nyt muista mikä malli olikohan 609.

    Kiinteä lava joka on takaa laskeva lastaamisen helpottamiseksi.

    Säädettävät rengas pönkät mallia tehdastekoinen hinuri.

    Etusermi jotta lavalla saa kuljettaa kaikkea mikä mahtuu.

    Sähkövinssi jossa voima riittää kiskomaan 4mm vaijerin poikki koukun päästä jos ei ole sitä rautaa mikä loiventaa vaijerin ja koukun kosketus kulmaa.

    Normi vetokoukku.

    Ite hain ajamalla liettuasta ja porukat käynyt saksassa hampurissa, vieneet autoja afrikan vientiin.
    Kerran mennessä oli urvan lavalla ja corolla dollyllä perässä
    takaisin tulivat asuntovaunu lavalla ja toinen trailerin päällä perässä,


    Muuten ajettu romuja paaliin isoin mitä oli lavalla oli mb linja-auto täynnä rauta romua.
    Nyt odottelee mazdan raadon edessä kuormausta.

    Myyntiin joutaa afrikan huonon autojen osto voiman/halun takia eli on seisoo meillä turhan panttina.

    Jos kiinnostaa laita vaikka YV:tä
    Ja ajamalla tuodaan ellet itse halua hakea.


    J.K. Jos myynti mielinen kertomukseni haittaa ylläpitoa olen pahoillani.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ihan niin pitkään kuin vapaata tietä edessä riittää. Vauhti ei vaan ihan joka kohdassa päätä huimaa. :D
    Kyllä se tasaisella ja lievässä alamäessä kulkee mutta kyllähän se oikeasti mäkeen hyytyy ja pahasti.

    Tuohon kaasu pohjassa ajamiseen pätee sama kuin 90-luvun lopussa erääseen keikka-autoon. Se oli 123-korinen mersu 200D ja kärry perässä, missä keikkavehkeet tuli mukana. Autolla oli ajettu silloin ~600 000km ja sen kerran kun itse olin kuskina, niin tuli lappu lattiassa koko reissun. Salosta Vehniälle koko matkan kaasupoljin lattiassa. Kesäyönä on tietysti kiva ajella mutta ei tuo väli ole koskaan muulloin tuntunut yhtä pitkältä.
     
  15. Quest

    Quest Gearhead

    Kyllä harvennetulla perällä kelas kohtuu helposti 120 mittariin.
     
  16. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    En ole aikaisemmin kuorma-autojen tekniikan kanssa pelannut. Tämä on ensimmäinen yksilö ja tällä opetellaan.

    Tutustumisen alla kyseinen auto, jossa on OM314 moottori.

    Moottori käynnistyy hyvin kylmänä, yhdellä tai kahdella veivauksella. Käynnistyksen jälkeen moottori puhaltaa sinistä savua paikallaan. Kun autolla lähtee ajamaan niin sininen savutus loppuu. Vauhdissa auto ei savuta sinistä savua lainkaan.

    Onko savutus ominaisuus vai onko autossa venttiilivarsissa kumit, jotka olisivat hapertuneet?

    Puristuspaineita en ole moottorista mitannut, mietin että voisiko kone olla väljä, huohotus tukossa tai joku muu miksi öljyä palaa moottorissa.

    Kun autoa kuormittaa vauhdissa, esim ylämäessä niin puskee mustaa savua putkesta. Auto vetää hyvin, ottaa kieroksia.

    Auton öljynpainemittari seilaa. Tyhjäkäynnillä öljynpaineet ovat korkeat mutta kun antaa kaasua niin öljynpaineet laskevat.

    Öljyä auto tuntuu syövän noin 1-1.5 litraa satasella. Onko tämä normaalia?

    Ei ole tietoa paljonko autolla on ajettu tähän mennessä. Nopeusmittarin vaijeri on katkennut 180km kohdalla, edellinen omistaja ei muistanut. Autolla on ajettu pitkää matkaa paljon, ollut tavaraliikenteessä.

    - Puhdistin auton öljykylpy ilmansuodattimen, öljysin suodattimen. Kuinka paljon öljyä pitäisi suodattimeen laittaa?

    - Autossa on ilmeisesti kaksi öljynsuodatinta. Öljypohjan vieressä on on iso pömpeli, onko tämä karkea öljysuodatin?

    - Ruiskupumpun yläpuolella moottorin lohkon kyljessä on hopeinen suodatin. Epäilen että tämä on Diesel suodatin, en ole varma.

    - Missä mahtaa sijaita varsinainen öljynsuodatin? Vai onko niin sanottua patruunamallia joka laitetaan tuon ison pömpelin sisälle.?

    Paljonko ovat:

    Moottorin öljytilavuus?
    Jäähdytydnesteen tilavuus? Jäähdytysnesteen laatu?
    8.5*16 renkaiden ilmanpaineet? Paripyörät on takana.
    Vaihdelaatikon ja perän öljytilavuus + öljynlaatu?

    Tarkoituksena olisi käydä auton tekniikka läpi, että autosta tulisi luotettava matkakumppani pitkälle matkalle.

    Kiitoksia kaikille avusta oikein paljon :)
     
  17. Kimmoh

    Kimmoh Gearhead

    Laita mulle vaikka yv:nä autosi alustanro niin katton tarvitsemasi tiedot WIS:tä.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mun mb 309d ampulanssi sai manuaalilootan automaatin tilalle.

    olisiko missään sähkökaaviota josta näkisi miten automaatille tulleet johdot kytketään uudelleen. Tuossa krankenwagenissa on jo ihan tarpeeksi hankalat sähköviritykset että saisko foorumilaisilta apua. tääl länsirannikolla on turha mennä paikallisesta korjaamosta kerjäämään kopiota mistään.
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Onko tietoa 508:n käyttöveroista/maksuista yleensä? 3500kg kokonaispainoa, eli B-kortilla ajettava matkailu/erikoisajoneuvo kyseessä. Auto on 70-luvun alusta.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Senhän saisi laskettua, kun jaksaisi. Nyt ei jaksa, eikös se pakun mukaan mene se dsl-vero.
     

Kerro tästä muillekin!