Dragracing televisiointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 1/4mile, 22.10.2014.

  1. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Julkinen verkkolehti, niin tulisi samalla mainosta, myös FHRA:lle ja Drag Racingille.
     
  2. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Just, ja oliko niin että Ry kerää kumminkin jäsenmaksut?
    Melko mielenkiintoista yritystoimintaa.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ehdottelin tollasta verkkolehteä jo useita vuosia sitten, ja lähetimpä oikeen linkin missä sai ihmetellä edesmenneen AHDRAn tekemää versiota, mut kuuroille korville meni.
    Oli varmaan mukavampaa sutata muutamia kymmeniä tuhansia tohon paperiversioon.
     
  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    RY:lle maksetaan jäsenmaksut.
    Voisko niitä lehteen liittyviä painatus, jako ym. juttua saada halvemmaksi, kai niitäkin on Suomessa useampi firma jotka sellasta työtä tekee? Mut toi lehden lopettaminen on kyl karseeta, jopa mä tunnen harrastajia ja fyyran jäseniä jotka ei nettiä käytä niin kuinka paljon niitä sitten onkaan...
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Riippuen siitä, minkälaisia asioita verkkolehdessä käsiteltäisiin.Mieluiten positiivisia.
     
  6. Zege

    Zege 3rd gear

    FHRA Marketing Oy perustetiin verotuksellisista syistä ja sen on tarkoitus pyörittää liiketoimintaa. Mitä kaikkea siihen sitten lopulta kuuluukin. Vähän nihkeästi on homma kannattanut ja jossain vaiheessa tietysti pitää tehdä aika radikaaleja ratkaisuja.

    Sinänsä tietysti on mielenkiintoista, että jos Oy on vaikeuksissa ja Ry ei, niin eikös Takaluukusta ole yhdistyksen lehti? Ei Oy'n. Miksi se lopetettaisiin Oy'n talouden tasapainottamiseksi? Sehän olisi omituinen viesti jäsenille.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Koko FHRA, siis Ry ja Oy on samaa kasaa, toinen pyörittää tuloksellista puolta ja toinen tuloksetonta.

    Jos tuloksellisella puolella ei ole tuloja, Ry kaiketi sponssaa, jos Ry:lla ei ole varaa sponssiin, pitää Ry:n säästää.

    Noin mä oon sen ymmärtänyt.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuohon lehteen...

    Kiva aviisi, viime vuosina olen tainnu avata joka kolmannen tai neljännen lehden. Jää sama fiilis kuin tv-lähetyksistäm vauhti puuttuu.
    Siitä saa myös sen käsityksen, että olisi tehty vasemmalla kädellä, jälki on melkoisen kehnoa paikoitellen.

    Jos lehti lopetetaan ja 30% jäsenistä katoaisi sen myötä, on se edelleen sen arvoista.
    Nykyisellään aivan liian kallis saavutettuun hyötyyn nähden.
     
  9. tmd

    tmd 1st gear

    Parista asiasta näin yösydännä, vaikka nämä eivät enää televisiointiin liitykään...

    Kun siellä nyt kauhistellaan taloudellista tilaa ja kirjanpitoa aivan kuin nämä olisivat uusia asioita. Niin muistutanpa, että taloudelliset epäselvyydet ovat olleet useasti ennenkin tapetilla mutta näistä kyselijät on vaiennettu. Niin entisen TJ:n, PJ:n kuin johtokunnankin taholta. Eiköhän tältäkin foorumilta löydy, kun kaivaa esille vanhoja lankoja näitä epäilyksiä ja kysymyksiä. Miksi luulette, että johtokuntaan valittuja ihmisiä sieltä lähti hyvinkin pian valitsemisen jälkeen, esim. Raussi ja Luigi? Kuinka monella täällä esimerkiksi on ollut tietoa siitä, että tilintarkastajat ovat useasti aikojen saatossa huomauttaneet epäselvyyksistä kirjanpidossa ja fyyran rahankäytössä? Eikä aina se tili- ja vastuuvapauden myöntäminen ole mikään läpihuutojuttu ollut... Vanhalla johtokunnalla vaan oli helppo painaa tälläiset asiat piiloon, koska johtokunnassa oli enemmistö Vesan joojoo-miehiä ja lisänä vielä PJ jonka ääni ratkaisee tasatilanteessa. Hyötyjiä tälläisestä toiminnasta en tiedä kuin TJ:n ja siksi ihmetyttääkin miksi ollaan tarkoituksellisesti käännetty katse pois ongelmista? Fyyrassa on kuitenkin vuosien saatossa ollut ihmisiä töissä jotka ovat olleet aidosti kiinnostuneet asioiden hoitamisesta oikein ja toiminnan kehittämisestä. Nykäsen Jussi on hyvä esimerkki sellaisesta henkilöstä mutta niinhän ne duunit siellä loppuivat mikä oli menetys enemmän fyyralle kuin Jussille. FHRA oli aivan liian pitkään naimisissa Vesan omien bisnesten kanssa ja nämä ovat osittain sitä satoa mitä sieltä nyt korjataan. Erityistilintarkastuksen aika olisi ollut jo aikaa sitten...

    Säästöihin ja Takaluukusta-lehteen sitten, ymmärrän hyvin niin kustannusten kuin toimituksellisen sisällön varjolla ko. aviisin lopettamisen. Se on vain yksinkertaisesti ajastaan jälkeen jäänyt ja siinä on näkynyt pitkän aikaa, kuten Mikkis kirjoitti, vasemmalla kädellä tehty jälki. Nykymuodossaan ja kustannustasolla se ei ole missään nimessä kannattava. Uskallan myös melkein väittää, että tämän lehden takia ei FHRA menetä tai vastaavasti saa yhtään jäsentä. Vaikka täälläkin jotkut ihmiset kauhistelevat verkkomailmaa niin fakta on se, että tälläisen lehden julkaiseminen on kannatavaa vain netissä. Ylipäätään fyyran tulisi uudistua myös netissä totaalisesti ja tulla nykypäivään, sillä maailma ja monet asiat nyt vaan ovat nykyään netissä. Tätä julkaisukanavaa ei tule väheksyä vaan sitä tulee kehittää! Etenkin jos nuorempaa polvea halutaan toimintaan mukaan. Nykyinen sivusto, fhra.fi, on häpeäpilkku. Kaikella tavoin sekava, vanhahtava ja sen informaatioanti on onneton. Niin haluttaessa, se voisi olla koko harrastuksen kiintopiste mistä saa ajankohtaista tietoa, mistä voitaisiin ilmoittautua kisoihin, lukea Takaluukusta web-versiona, Toimitusjohtajan blogi kertoisi yhdistyksen kuulumisista ja uutisista, kisatulokset ja kaaviot olisivat helposti katsottavissa, kisalähetykset pyörisivät livenä ja arkistoituna etc etc. Näissä asioissa vain taivas on rajana! Niin ja tietysti viitsiminen, sitä ei tähän mennessä ole ollut. Toivon todellakin, että uudella porukalla sitäkin riittäisi!

    Vielä ei olla siinä pisteessä, että liittyisin uudestaan jäseneksi ja maksaisin jäsenmaksun mutta seuraan tilannetta. On Lequn ja Koskisen tehtävä yhdessä työntekijöiden kanssa vakuuttaa minut, ja uskoisin monet muutkin, siitä, että FHRA on se yhdistys jota haluan tukea. Nyt on kuitenkin ensimmäistä kertaa piiiiiitkään aikaan mahdollisuus kehittyä ja hoitaa asiat oikein! On lopetettava lajin näivettäminen ja siirryttävä kehittämiseen!
     
  10. Zege

    Zege 3rd gear

    Hyvää tekstiä tuossa yllä. Ja varsin totta tuo, että näitä samoja asioita on täällä taivasteltu melko tasaisesti. Katselin eilen, että täältä overdrivelta löytyy vuosien takaa keskustelut tuosta Oy'stä ja sen järkevyydestä jo ennen kuin se oli edes perustettu. Samoin televisioinnista ja sen laadusta, ainakin parin vuoden takaa. Ja luonnollisesti runsaasti materiaali liittyen FHRA:n johtamiseen.

    Mutta siitä huolimatta nämä asiat voi olla uusia joillekkin... On myös ehkä vielä niitä jotka lapsellisesti uskovat, että asioita voisi ensisijaisesti yrittää kehittää ja jos se ei auta sitten vasta lopettaa. Tietysti mitä sitä kehittämään jotain jolla ei ole jengille mitään arvoa.

    Sen verran vielä tuosta Oy'n ja Ry'n samassa kasassa olemisesta, että olen kyllä hieman hämmästynyt jos rahat ihan keskenään sekaisin on. Tarkoitan sitä, että Ry esim. automaattisesti jäsenmaksuilla tukee Oy'tä jos ja kun sillä ei mene hyvin. Toki osakkeenomistajan joka tässä tapauksessa on 100%:ti FHRA Ry on tehtävä se päätös pumpataanko firmaan rahaa vai ei. Mutta onko esim. yhdistyksen johtoryhmällä automaattisesti sellaisia valtuuksia?

    Kuitenkin esim. Oy'llä on TJ, jolla ei kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi olla valtuuksia sen enempää päättää Ry'n asioista, kun kajota sen rahoihinkaan. Mutta toki se, että Ry'n johtoryhmä = Oy'n hallitus tekee näistä varmasti käytännössä enemmän yhtä ja samaa kasaa. Samoin kuin mitä ilmeisemmin aiempi käytäntö jossa nettikirjoitusten mukaan hallitus oli pelkkä tj'n kumileimaisin.

    Onhan tässä sekin, että Ry'n ja Oy'n asioita kommentoi ja ohjeistaa avoimella nettifoorumilla henkilöt, jotka ei kuulu kumpaankaan :lol:

    Mut joo, tämä alkaa mennä jo kauas tuosta alkuperäisestä aiheesta.
    Kai tällä kirjoittelulla on itsekkin yrittänyt hakea kaikeasta jeesustelusta huolimatta sitä, että josko sieltä alkaisi tulemaan mahdollisten säästöjen lisäksi myös ajatuksia sen tulopuolen kasvattamisesta.

    Vaikea keksiä äkkiseltään miten Oy'n tilanne voisi muuten parantua, kun saamalla lajille lisää näkyvyyttä, jonka kautta toivonmukaan lisää katsojia. Jolloin se myös alkaisi kiinnostamaan sponsoreita jotka sitten rajoittaisi toimintaa.

    Vähän huolestuttaa jos ainut keino lisästä lipputuloja on lipun hintojen nostaminen. Joskus tuntuu, että olisko se parempi jos normi kisoissa (siis muut kun EM) ei olisi mitään lippuja vaan päin vastoin jonkun sponsorin kanssa roudattasiin porukkaa lähikylistä ilmaiseksi paikanpäälle. Tekemällä tapahtumasta jonkun tai joidenkin sponsoreiden näköisen tapahtuman niillä voisi olla myös ihan eri intressi myöskin markkinoida tapahtumaa.

    Ai niin, mut sittehän tästä tulisi ihan sirkustoimintaa. Metrilakua ja pomppulinnoja.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eilen sain hieman valotusta näihin taustoihin ja tilanteeseen ja ajattelin lyhyesti laittaa siitä yleisön pyynnöstä huolimatta jotain sen mukaan mitä itse ymmärsin.

    Eli toimtusjohtajan vaihduttua on päästy hieman kartoittamaan yhdistyksen ja OY:n tilannetta. Ilmeisesti asioita on vuosikausia hoidettu ilman selkeitä sopimuksia ja kirjanpito on ollut kohtuullisen suurpiirteistä. Erilaiset taseet ja taloustilanteen arvioinnit ovat olleet enempi sellaista mutua kun mihinkään todelliseen perustuvaa. Esimerkiks maksamattomia laskuja ei ole välttämättä katsottu miinukseksi mikä vaikuttais ttuloslaskelmaan. Vaikka esimerkiks kesän kisoista syyskokouksessa esiteltiin tuloksia, niin niistä edelleen putkahtelee laskuja joilla kaiketi on jonkinlaista vaikutusta myös niihin tuloksiin? Kassa on aikalailla tyhjä, eli juoksevia menoja tai laskuja ei kyetä asianmukaisesti hoitamaan.

    Koko taloudellinen kuva on vähintäänkin epäselvä eikä näytä mitenkään ruusuiselta, ja tässä tilanteessa on katsottu tärkeimmäksi selvittää ensin missä mennään ennen kuin voidaan miettiä mihin realistisesti on rahkeita ryhtyä. Eli halutaan asiat hallintaan, tehtävät päätökset suunnitelmallisiksi, tietoon, eikä uskoon perustuviksi ja avoimiksi vähintäänkin edes johtokunnan sisällä. Siihen mennee kuukausia ellei pidempäänkin ennen kuin kokonaiskuva on selvillä, ja sitä ennen ei kaiketi ole tarkoitus tehdä isoja sitoumuksia joista kenties ei kyetäkään suoriutumaan. Puljaamisen ajan pitäis nyt olla ohitse ja siirrytään ammattimaisempaan asioiden hoitamiseen.

    Televisiointi MTV3:n kanssa on jäissä, se ei välttämättä ole lopullista eikä välttämättä tarkoita sitä ettei tv-lähetyksiä tule, mutta alun perin edellisen toimitusjohtajan sopimaan konseptiin ei olla valmiita ainakaan ennenkujin yhdistyksen ja OY:n todellinen taloustilanne ja näkymät on tiedossa.

    Voi olla et tos jutussa on jotain epätäsmällisyyksiä ja virheitäkin, mut kutakuinkin tollanen kuva mulle keskusteluista muodostu. Mm. televisioinnin avoin tilanne on tietysti epämiellyttävä asia, mut tässä tilanteessa pakon sanelemaa. Käsittääkseni myös sekä varastointitilat että toimiston tilat tulevat vaihtumaan edullisempiin ja sopivampiin, mut niidenkin osalta lienee vasta selvittelyt meneillään. Itse näen ton kuitenkin tulevaisuutta ajatellen oikeansuuntaisena ratkaisuna ja niin epämiellyttävää kun toi jo luvatun televisioinnin avoimeks muuttunut tilanne onkin, niin se on välttämätöntä tulevaisuuden mahdollisuuksien kartoittamiseksi ja takaamiseksi.
     
  12. OL 533

    OL 533 1st gear

    Televisiointiakin jännempi kysymys taitaa olla, onko ylipäätään kisoja mitä televisioida?
    ...VOIMIA vaan sinne pesänselvittäjille!

    t.ero
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Tähän on erittäin helppo yhtyä.
    Olen tasan samaa mieltä siitä että tuon todellakin 80-luvulle jämähtänyt ”poikakerhon” Takaluukusta lehden lopettaminen ei vie yhtäkään jäsentä ja se pitäisi ajaa alas mahdollisimman pian ja siirtää kaikki voimat nettipuolelle.
    Näin saataisiin palveltua paremmin samalla myös muita kuin vain jäsenmaksunsa maksaneita ja tätä kautta varmasti lisää muuttoliikettä sisäänpäin.
    Eli myös tämä vaatisi nopeaa ja isolla kädellä tehtyä modernisointia, mutta sehän taitaa olla kokonaan toisen topikin aihe?
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Aika paljon kaiketi on jäsenistöä jotka eivät netissä surffaile. Mitä FHRA:lla on tälle väelle tarjota vai eiks sellasia tarvita? Sit ihan toinen asia on ne nettisivut, eivät ole aivan tältä vuosituhannelta oikeen miltään osin. Mut jos toi panostusmahdollisuus on luokkkaa 0:n ja miinuksen välillä eikä ole omia tekijöitä, niin ei vissiin odotettavissa mitään valtavaa parannusta. Lehteen kuitenkin on ollut tekijä, ja sen sisältö yhdistyksen lehtenä on tietty myös paljon jäsenistön harteilla joka vois halutessaan vaikuttaa millainen se on. Eipä kyl taida olla ihan kauheesti ollut jutuista ylitarjontaa.
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Ralli ja rallicrossin SM-sarjat Ylelle.Hieno joululahja tuon lajin harrastajille.Luulen että eivät ole harmissaan ralli/rallicrossi harrastajat.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Minkähän verran siitä lahjasta mahtoivat joutua maksamaan?
     
  17. supo

    supo Double Gearhead

    Sen minkä mekin eli YLE veron verran.Sarjamaksu ja kisakohtainen maksu esim. rallicrossiin todella kohtuulliset.AKK:n sivuilta näkyy.
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mua ihmetyttää jos talous on noinkin huonolla mallilla, että mihin American car shown ja nitrokisojen tuotot on mahtaneet mennä? Molemmissa on jo vuosia ollut hyvin yleisöä, joten kaiken järjen mukaan tuottoakin pitäisi syntyä reilusti.

    Eikö American car show ole yleisömäärältään yksi suurimpiä tapahtumia messukeskuksessa?

    Ja nitrokisa lienee suurin Alastaron radalla järjestettävä tapahtuma?

    Jokatapauksessa toivon voimia ja virtaa uudelle johtokunnalle ja TJ:lle saadakseen talous kuntoon ja jäsenistö tyytyväiseksi.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Oletko nähnyt jossain noita soppareita? Meinaan että tuo haiskahtaa hyvinkin yhteisrahotteiselta ohjelmalta ja voihan ylelle tietty drag racingiakin tarjota. Se, että kuka sen loppujen lopuksi tekee ja millä suhteella maksaa, on tietty ihan eri asia.
     
  20. tmd

    tmd 1st gear

    Sen enempää American Car Shown kuin Nitronationalsien ilmoitetut kävijämäärät eivät todellakaan pidä paikkaansa. Molemmissa on aivan älyttömästi liikaa todellisuuteen nähden. Syitä tälläiseen "virheeseen" voi sitten kysellä entiseltä TJ/PJ-osastolta...
     

Kerro tästä muillekin!