FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jotain tälläista ajattelinkin.

    TFB PM-sarjan kun saisi vielä kehiteltyä, voisi King osallistua myös sumujen saarilta siihen.

    Onkos tuo nettilehti nyt niin huono idea? Sen voi kuka tahansa lukea, innostua jäseneksi ja maksaa jäsenmaksunsa.
    Myös tuli tuota digi-versiota luettua jo enemmän kuin muita tänä vuonna ilmestyneitä lehtiä yhteensä.


    Mutta edelleenkin, huolimaton kädenjälki paistaa yhä läpi.
     
  3. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Vastaan vaikka en Johtokuntaan kuulukkaan.
    Edellisen TJ:n mukaan muutama vuos sitten yhdestä kilpailijasta aiheutui järjestäjälle kuluja 500 eur/kilpailu.
     
  4. pile

    pile Gearhead

    Tuo luku pistää taas ihmetyttämään mistä moinen kulu erä muorostuu. Kun vähän aikaa ynnää lukuja yhteen tuntuu aina vaan kummemmalta.
     
  5. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Osallistumismaksu oli noin puolet tuosta ja loput oli FHRA:n kädenojennus kilpailijoille.
    Silloin tuntu kans kummalliselta yhtälöltä,mut ei enään.
     
  6. LEQ

    LEQ 1st gear

    Täälläpä on vilkasta keskustelua, televisio ja FHRA:n tulevaisuus tosin karkailevat topicista toiseen, mutta keskustelun taso on silti pysynyt korkealla. Kuten varmaan arvaatte on myös Johtis pannut merkille aktiivisen keskustelun, lähinnä positiivisessa valossa. Se kertoo siitä, että entisiä, nykyisiä ja tulevia jäseniä kiinnostaa FHRA:n asiat. Hyvä niin.

    Keskustelu myös muista FHRA:n Johtiksen viimeaikaisista päätöksistä on ollut vilkasta, joka on tietysti hyvä asia. Syyskokouksessa 2014 oli vahva osanotto, joka sekin kertoo jäsenistön aktivoitumisesta. Hieno homma sekin.

    Tuossa syyskokouksessa nimettiin uusi Johtis, joka sitten valitsi minut toimariksi parin muun ehdokkaan kanssa tehdyn vertailun jälkeen. Toimitusjohtajan paikalle pätevän henkilön palkkaamista haluttiin kiirehtiä siksi, että firman ollessa kriisitilassa vaati se rivakat otteet ja henkilön välittömästi niitä tekemään, ettei mitään peruuttamatonta pääse tapahtumaan. Kun täällä on käyty keskustelua siitä, miten valinta tehtiin, niin pitää sanoa, että kaikki päätökset, jotka Johtis on tehnyt, ovat perustuneet taustojen tutkimiseen ja eri vaihtoehtojen todennäköisimpien lopputuloksien arviointiin.

    Vertaisin FHRA:n toimitusjohtajaa jossain määrin jääkiekkovalmentajaan. Kaikilla joukkueilla pitää olla valmentaja ja valmentajat itsekin ovat tietoisia pallin tuulisuudesta: ”helpompi vaihtaa valmentaja kuin koko joukkue”-sanonta pitää todellakin paikkansa. Edellinen toimarihan toimi aika pitkään, mutta sen ei tarvitse suinkaan mennä niin. Uskon vakaasti, että määräajoin valmentajaa vaihtamalla saadaan paras lopputulos joukkueesta. Fiksu valmentaja vaihtaa itse joukkuetta tarpeeksi ajoissa ja jos ei tajua vaihtaa, niin sitten pitää joukkueen johdon se tehdä. Jos tulokset eivät miellytä, on valmentajan ja toimitusjohtajan vaihto nopea toimenpide, toimitusjohtajalla kun ei ole samanlaista turvaa kuin työsuhteessa olevalla työntekijällä. Tähän asti olen kyllä saanut Johtikselta varauksettoman tuen ja olen kuullut henkilöiltä, jotka jo aiemmissa johtiksissa ovat toimineet, että nyt on tekemisen ja avoimuuden meininkiä ja luja usko tulevaan.

    Kun Johtokunta on päättänyt, että päätöksiä ei kommentoida julkisesti, on sille, kuten kaikelle muullekin, perusteet.
    Pääasiallinen peruste on se, että päätökset tehdessä on ollut käytössä runsaasti materiaalia, jota ei voi julkaista syystä tai toisesta.
    Näin ollen kun päätös on tehty, lähdetään oletuksesta, että se on oikea ja lopullinen. Johtis kokoontuu tähän aikaan vuodesta pari kertaa viikossa ja kun käsiteltäviä asioita on paljon, ei samoja asioita voi nostaa joka kerta pöydälle. Mikäli jäsenistöltä tai muualta tulee esille näkökohtia tai asioita, jotka eivät olleet asiaa päätettäessä tiedossa, voidaan kuitenkin tarvittaessa näin tehdä. Asian uudestaan esille-nosto ei tapahdu overdrivella tai muulla vastaavalla palstalla, vaan parasta olisi laittaa nuo asiat suoraan minulle tai johtiksen jäsenelle tiedoksi. Sen jälkeen voidaan arvioida, vaatiiko asia uudelleenkäsittelyä vai ei.

    Päätöksen teon demokraattisuus ja avoimuus ovat tämän johtoryhmän ohjelman ytimessä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkia päätöksiä selitellään ja käännellään overdrive:lla, vaan sitä, että johtis saa kaiken tarvittavan informaation hyvissä ajoin ennen päätöshetkeä käsiinsä. Lisäksi tarkoitus on tehostaa tiedotusta jäsenistölle uusimalla fhra.fi-sivut ja facebook todelliseksi portaaliksi, jossa asiat ovat helposti löydettävissä ja kommentoitavissa.

    Tehtyjen säästötoimenpiteiden vaikutus euromääräisesti on ilmoitettu säästötoimenpiteistä ilmoitettaessa. Niin TV:n kuin Takaluukusta-lehdenkään ei voida sanoa ikinä mitään tuottaneen, joten tuloja ei ole menetetty. TV- ja lehti-lopetuspäätöksen lisäksi ollaan aktiivisesti haettu muitakin säästötoimenpiteitä ja niiden vaikutus vuositasolla on samaa luokkaa kuin tv- ja lehtipäätöksillä. Säästöjä haarukoidaan tietysti vielä lisää, mutta tuskin niitä enää näin suuria löytyy.

    Syy säästötoimenpiteiden nopeaan etsimiseen on se, että kun FHRA Marketing Oy on jo useita vuosia pyörinyt tappiolla, on tase ja kassa painuneet niin heikoiksi, että FHRA:sta on tullut erittäin haavoittuva. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että mikäli pitkämielisten velkojiemme lisäksi tulee ei-niin-pitkä-mielisiä tai vaikka Nitronationalsit satavat pois, on toimintaedellytyksien lakkaaminen hyvin lähellä. Toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi on myös kehitetty uusia paikkoja saada lisää liikevaihtoa, kannattavasti. Tässä tilanteessa ei ole mahdollista tehdä investointeja jotka tuottavat ehkä joskus, vaan kaikkien uusien investointien tulee tuottaa varmasti heti.

    Itse en ole ikinä johtanut yritystä, joka olisi ollut jotenkin ”katkolla” tai edes tuottanut tappiota. Lienen siksi vähän yliherkkäkin, mutta minua ihmetyttää, että miten luvuista perillä oleva jäsenistö voi ilmoittaa, että tilanne oli hyvä. Tuloslaskelman pääluvut ovat kuitenkin nähtävissä netistä, eikä niitä tarvitse edes hirveästi etsiä. Mikäli haluaa tarkempaa tietoa, on netti täynnä yrityksiä, jotka myyvät tarkkoja taloudellisia arvioita yrityksien tulos- ja tasekirjoista. Osakeyhtiöt kun ovat lain mukaan pakotettuja toimittamaan tilinpäätöksensä vuosittain viranomaisille.

    Kevätkokouksessa käydään läpi tarkasti tilinpäätöksen numerot, joten sinne kannattaa tulla ja vaikka kirjata ennakkoon ylös kysymyksiä, jotka haluaa esittää, että ne tulevat tuossa tilaisuudessa varmasti esitetyksi. Odotankin kevätkokoukseen ennätysosanottoa.
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead


    mitäs jos kukaan ei aja, ei ole kulujakaan. toki 500 on keskiarvo, mutta mitenkä se on laskettu, sisältääkö esim. lippu, sponsori, mainostuotot? olen huomannut, että laskea voi myös monella tavalla, riippuen siitä millaisia summia haluaa saada. mitenkä summan käy, jos osallistujia on enemmän? entä jos on vähemmän? millä osallistujia saadaan enemmän, jos se laskisi kuluja?
     
  8. tmd

    tmd 1st gear

    Kiitos, tässä oli sellainen ulostulo jota arvostan. Vaikkakaan Overdrive ei ole "virallinen" FHRA-palsta on se kuitenkin saitti jota iso osa aktiivisista seuraa. Siksi on hyvä, että tännekin päin tulee tietoa. Ainakin niin pitkään kunnes fyyran oma kanava saadaan kuntoon. Toki tiedämme, että Johtokunta ja TJ:kin tätä palstaa seuraa...

    Jatkakaa hyvää työtä ja oikeita toimenpiteitä niin minunkin jäsenmaksuni on askelta lähempänä FHRA:n tiliä. Toivon kaikesta sydämestäni, että tämä on se taitekohta parempaan! Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan sille on ainakin edellytyksiä olemassa.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Edellinen johto oli ainakin omien sanojensa mukaan jo tehnyt merkittäviä säästötoimia, silti oltiin vielä pakkasella. Eli siinä kaiketi oli sitten kyse jonkinlaisesta kulttuurierosta myös, et millanen tilanne on ok ja millanen ei. Ite olen ollut teoriassa sitä mieltä pitkään et jos ei kärkestö omillaan tule toimeen niin liekö sitte kovin tarpeellinenkaan, ja tällä viittaan lähinnä siihen et tulee tulla toimeen ilman henkilöriippuvuuksia. On tervettä jos asioita saadaan siihen suuntaan et tollanen omavarainen ellinkelposuus syntyy.

    Tota lähtökohtasta hintaa ajatttelin sillä et käsittääkseni edellisen toimarin antamat kulut olivat enempi suuntaa-antavia kuin tarkkoja. Et jos nyt pystyis jaksamaan eksaktin osallistumismaksun ja jopa lähtökontaisen kustannuksen, niin olis kiva tietää. Samoin sitte otn televisioinnin poistumisen vaikutus siihen. Siit aika selkeestiva rmaankin ilmenis et onko mitään järkeä muutaman kilpailijan sponsoriedun vuoksi sitä harjoittaa, vai olisko vaikka järkevämpää et FHRA maksais suoraan näille sen sponssin. No, tää on tietty vähän teoreettista lätinää ja rajojen vetäminen niille vaikutuksille hankalaa, mut jos edes sais vahvistettua et olisko "oikea" osallistumismaksu viime tai sitä edellisellä kaudella ollut ton 500 ja mikä on televisioinnin vaikutus siihen? Ehlpottais ehkä ymmärtämään milalsista asiosita on kyse.
     
  10. Zege

    Zege 3rd gear

    Eilen pukkasi asiallista lehteä avoimena painoksena ja tänään tj valottaa Oy-Ry johdon toimintamallia. Tässähän ihan joulua lykkää porukalle. Hienoa toimintaa joulukiireiden keskellä.

    On hyvin ymmärrettävää, että jos on pientä kiirettä pistää asioita kuntoon, niin kaikenlaisien asioiden käyttäminen OD:n (FHRA:n oman toimivan kanavan vielä puuttuessa) kautta ei ole mahdollista tai edes järkevää. Mutta, kuten on jo nähty, niin muutama asia on joka tapauksessa tullut tänne ennen johtoryhmän varsinaista kokousta. Keskustelu on ollut vilkasta ja sitä on käännelty ja väännelty about joka kulmasta. Jos niitä keskusteluja on jaksanut/viitsinyt seurata, niin ei varmaan tule enää paljonkaan yllätyksiä ja lisätietoja. Ainut ongelma, kuten jo aiemmin takaluukusta lehden yhteydessä mainitsin, on usein ollut edes sellaisten faktoiksi esitettyjen tietojen esittäminen etukäteen jotka sitten kuitenkin päätöksen jälkeen kerrotaan. Jos näitä tuotaisiin avoimemmin esiin ennen päätöstä, niin ehkäpä myös joissain asioissa ne päätöksen perusteena olevat ”faktat” tuli arvioitua kriittisemmin.

    Tällä pitkällä jaarittelulla viittaan tuohon kohtaan

    Pääasiallinen peruste on se, että päätökset tehdessä on ollut käytössä runsaasti materiaalia, jota ei voi julkaista syystä tai toisesta.
    Näin ollen kun päätös on tehty, lähdetään oletuksesta, että se on oikea ja lopullinen.


    Tulee turhaa tappelua ja luottamuksen menetystä jos käy niin, että luetaan pöytäkirjasta päätöksen perusteita (tai Takaluukusta lehden kuvateksteistä). Ja sitten mahdollisesti aletaan kyseenalaistamaan niitä. Olisi varmaan kuitenkin kaikesta mahdollisesta höpinöistä huolimatta aidosti avoimempaa ja hedelmällisempää jos edes jotkut perusasiat tuotaisiin esille ennen päätöksen nuijimista.

    Tuo televisiointi on hyvä esimerkki monessakin mielessä, mutta koska se asia nyt on lähtenyt omille urilleen, niin antaa se nyt toistaiseksi olla https://www.facebook.com/dragracefinlan ... 94?fref=nf

    No tietysti sen verran siihen kannattaa palata, että tietysti kun sitä varten on mitä ilmeisemmin melko pitkään kerätty kuljettajilta korvauksia, niin varmaan hyvä kertoa myös sen positiivista vaikutuksista kilpailijamaksuihin. Näin myöskään ne jotka ovat valmiita kenties sijoittamaan tuleviin kuvauksiin, eivät maksa ikään kuin tuplana ”tv-lisää” sekä FHRA:lle, jota asia ei enää kiinnosta ja DRF:lle joka pyrkii näkyvyyttä takaamaan. Onhan kuitenkin niin, että tämän vaikutus TV toiminnan rahoittamisessa on ollut tietysti selvillä päätöstä tehtäessä, jotta on päästy tuohon säästölukuun.

    Päätöksen teon demokraattisuus ja avoimuus toiminnan ohjenuorana on erittäin hieno lähtökohta. Entiseen toimintaan verrattuna kansa varmaan seuraa mielenkiinnolla mitä demokraattisuus ja avoimuus lopulta oikeasti tarkoittavat. Jos päätöksistä keskustellaan avoimesti johtoryhmässä ja sen jäsenet myös uskaltavat näkemyksensä esille tuoda, olisi mitä ilmeisemmin toimintakulttuurin kannalta jo vallankumouksellista entiseen verrattuna. Toivotaan, ettei se avoimuus jää siihen. Ainakin nämä muutamat kirjoitukset jopa toimitusjohtajalta ovat olleet varsin lupaavia.

    Odottelen mielenkiinnolla FHRA:n omien keskustelukanavien avautumista. Siihen asti – ja kenties sen jälkeenkin – OD kuitenkin toiminee sellaisena.

    Vielä tuosta FHRA:n osallistumisesta näihin keskusteluihin. Vaikka henkilökohtaisesti arvostankin johtoryhmän jäsenten puheenvuoroja täällä, niin ymmärrän kyllä että käytännössä virallista tiedottamista tapahtuu tj:n tai pj:n toimesta. Tietysti jos johtoryhmän jäsenillä on selkeämmin omia vastuualueitaan, niin silloin näiltä osin odottaisivat näkevänsä kommentit kyseisiltä henkilöiltä.

    Tuo taannoin esitetty kehotus ottaa yhteyttä kehen tahansa johtoryhmän jäseneen on käytännössä melkoisen hankala yhtälö. Haluaisin uskoa, että johtoryhmän jäsenet ovat yksilöitä joilla on myös omat mielipiteensä. Joita uskaltavat toivon mukaan myös esittää. Näin veikkaan, että jos ottaisin yhteyttä jokaiseen johtoryhmän jäseneen ja kysyisin FHRA:n näkemystä johonkin asiaan, niin lopputulos saattaisi olla yhtä monta FHRA:n näkemystä, kuin on johtoryhmässä jäseniä. Tätä taustaa vasten ymmärrän kommentointi kiellon. Mutta en tietenkään sitä, että ei olisi mitään viestintää kenenkään taholta.
     
  11. Zege

    Zege 3rd gear

    Tuli sen verran nopeasti kommenttia muita reittejä pitkin tuosta mahdollisesta TV maksusta, että lisätään se vielä tähän. Ilmeisesti mitään TV maksua ei edes ole kerätty. Ainakaan viime kaudelta. Tai edelliseltäkään. Jos näin, niin eipä TV lähetysten lopettamisella sitten maksuihin mitään vaikutusta olekkaan ja se siitä.
     
  12. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Ompa oltu hyvin perillä asioista ;)
     
  13. Zege

    Zege 3rd gear

    niin, ei pidä uskoa kaikkea mitä lukee (tai kuulee). Mutta avoimella keskustelullahan ne sitten selkenee, eikä jää uskomukset elämään omaa elämäänsä.
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    En tiedä mistä tollasta informaatiota saat,mut tiedän maksaneeni osallistumismaksuja 2008 lähtien mihin sisältyy tuo TV-lisä,sellasta tietoa ei ainakaan mulle ole tullut et se olis poistettu.Aikasemmin maksu oli ns.vapaaehtoinen jolla sai TV-näkyvyyttä pärjäsit tai et.
     
  15. Zege

    Zege 3rd gear

    En tiedä onko tuon TV maksun kanssa käynyt niin, että se on joskus ollut perusteluna kilpailijamaksujen nostoon, mutta sitten jossain vaiheessa maksusta ei enää ole eroteltu sen paremmin tv, kuin muitakaan kustannuksia.

    Siitä on luonnollisesti seurauksena se, että osa ei koe varsinaista TV lisää edes maksaneensa ja osa taas muistaa hyvinkin sillä perustellut korotukset.

    Löysin (siitäkin) aiheesta kirjoituksen joka on vuodelta 2007. Hieman alkua karsien lähtee keskustelu kustannuksista silloisen toimitusjohtajan toimesta tuosta kohdasta viewtopic.php?f=48&t=108238&start=50

    En ainkakaan vielä jaksanut tavata kaikkia kirjoituksia, joten en tiedä jalostuiko asia siitä mihinkään. Tietyt asiat kuulostaa kovin tutuilta.

    Noin sinänsä tuotakin lukiessa, ei ihme jos joillekkin tulee fiilis, että nämä keskustelut on niiiiin nähty...
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Mulla ainakin mennyt ohi eli -07 ja -08 ajettiin cuppia ja sitten siirryttiin Spet sm-ryhmään ja ei mielestäni ollut mitään puhetta tv-maksusta.
     
  17. SC 285

    SC 285 1st gear

    Vuotta en muista, mutta muistan olleeni ylimääräisessä kilpailijoiden kokouksessa missä ilmoitettiin osallistumismaksun nostosta. Summaa en muista. Ja tämä nosto nimenomaan korvamerkittiin tv maksuksi. Ja tää kokous oli myöhään keväällä. Oliko peräti ihan vasta huhtikuussa tai jotain. Ekaan kisaan ei kuitenkaan ollu enää pitkä aika ja tämä aiheutti melkoista närää että korotuksesta ilmoitettiin niin myöhään... Jos joku tarkemmin muistaa niin korjatkoon... Mulla ei toi muisti enää niin vahva oo ;) Onko tällä asialla nyt tähän topiikkiin mitään merkitystä nii sitä en tiedä...
     
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Muistan myös samoin kuin SC 285. Vanhoista kilpailukutsuista tuo varmaan löytyisi. Vanhin minkä mä löysin oli 2007 ja siinä on SM-luokan osallistumismaksu 260€ / kisa. Olisko se sitten 2005/2006/2007 nostettu 200€ -> 260€ ja perusteena nimenomaan televisiointi.
     
  19. SC 285

    SC 285 1st gear


    Jotenkii mullakin toi 60 egee on muistikuvana...
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paljos nykyään tuo osallistumismaksu on per kisa?
     

Kerro tästä muillekin!