Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen 350kaakkia on kaivettu esiin 350cid moottorista pelkillä vakio-osilla joita ei ole mistään kohtaa vingutettu. Luulis että hemmossa olis ollu pikkasen enemmän?
     
  2. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Kaveri kertoi vuosi sitten,että oli kytännyt yhtä stock ryhmän hemiä avo challeensa,koneesta oli penkitetty muistaakseni 660 hp,mutta hinta oli karannut lähemmäs 50t $ joten tyytyy toistaiseksi omaan hemiinsä.

    Kuinka vertailukelpoinen tollanen stock ryhmän kone sitten on alkuperäiseen verrattuna,ei kai se hirveän kaukana voi olla?
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ei varmaan,eiks toi stock oo suomeks vakio?(tai varasto,mut ei se ehkä nyt sitä tarkoita).
    Niitten liksien takia ne niin kovin kiihtyy kai...
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Stock careista Nascar lienee näistä suurin nykyään, tai ainakin seuratuin.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Stock_car_racing
     
  5. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Tuo mainitsemani motti oli kyllä ihan NHRA hyväksymä,-70 challella kaveri varmaan alkaa stock ryhmää veivata joskus,eli eikö sen pidä olla silloin oman aikakauden osilla tehty?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vaan NHRA:n hyväksymillä osilla. Mopareista vissiin MaxWedge 426 on ollut tehokkain "vakio"moottori, mutta se on liian vanha tähän kisaan?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, NHRA spec Stock motilla ei oo juurikaan yhteistä tuotantolinjalta poimitun aikakauden motorin kanssa. Niinku ei kyl koreillakaan sit ku ruvetaan oikeen kovvoo ajamaan. Muistuu mieleen yks Challengeri joka aikanaan kierteli katukisoja ja kulki sellasia 11.5 aikoja. Yhessä skabassa sit omistajalla olikin "salainen ase", eli stokkipannu jolla muistaakseni oli pyyhkästy vartti 10.7 cahllengerissa. Katukisa challenger meni sillä just alle 12.
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Stock -luokka on just niitä "kuka kusetta eniten jäämättä kiinni" touhuja!
    Niiden nokka-akselit kin on niitä ns. cheater-nokkia, joissa on jotkut tietyt arvot alkuperäistä vastaavat ja loput on sitten "totally race"...
    Yhtä puhdas laji kuin murtomaahiihto...
    Autoja on upotettu happoon, niin ettei pellit kestä nojaamista yms.
    Poistunutta painoa lisätään sinne missä siitä on hyötyä!
    Ot Ot Ot jep.
    Ymmärsin tuon Moblan jutun niin, että puhuivat takapyörä tehoista.
    Esim. tuo Hemin 350hp.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nettotehoihin siinä viitattiin, kampiakselilta.

    Nettoteho mitataan apulaittein, vakiolla ilmanputsarilla ja vakiopakosarjoilla sekä pakoputkistolla.

    Mopar ilmoitti Hemin brutto- ja nettotehot 70-luvun alussa, jotka siis olivat 425 bruttona ja 350 nettona. Ihan samasta mosasta siis.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: Montakos stokkikonetta olet tehny vai tuliko vahvaa mutua :rotfl: .
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yhdestä Buick ex stockkerista on sen verran kokemusta että moottori on ihan tehtaan rautaa, poislukien nokka-akseli ja vakiopalotilaiset takomännät. Nokka on cheater mallinen. Kansia oli madallettu, ainakin niitä jotka mukana tuli. Tasapainotettu sitä on ja kansien kanavia siistitty, ei varsinaisesti avarrettu. Runko on ihan vakio, alumiinipuslat laitettu korin ja rungon väliin, samoin takatukivarsiin.
    Lyijypainoja oli peräkontissa ja takajalkatiloissa ja turvakaaret.
    Sillä on ajettu IHRA ennätyksiä 70-luvulla ja itse löysin Gatornationaleiden aikakortteja yhdessä oli 11.9 aika. Siitä mulla ei tosin ole varmuutta että missä vaiheessa tuo moottori on siihen tullut, muta oletan että kauan sitten.
     
  12. XVD

    XVD Gearhead

  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Entäpä sitten tehokkain farmariauto vuonna 1970?

    Cadillac? LS5-letukka? Jokin oldsi? Pontitakki? Muita?

    (Avolavathan jo tiedetään, eli LS-6 El Camino.)
     
  14. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Tehoikkain GM farmariauto vuonna 1970 Olsmobile Vista Cruiser 455 (L31 ) 365 hp
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Pontiac ilmoitti 370 konia tehokkaimmalle safarin koneelle.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vähän lähteestä riippuen moparin magnum/TNT/Super cmmandon väitettiin antavan 370 tai 375 konia. Oli tarjolla myös kaikissa isokorisissa varkuissa, ja tais olla intermediatessakin?

    b
     
  17. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Minulta kysyttiin vajaa 4 kk sitten 1971 Shelby Europan moottorien tehoista. Claude Duboisin myyntiesitteet kertovat joulukuulta 1970:
    GT-350 (351C): 320 HP SAE
    GT-500 (351C): 360 HP SAE
    GT-500 (429SCJ): 410 HP SAE

    Vihreällä 71-avolla Arto Sandberg oli ajanut aikoinaan 1/4-mailin ajalla 12.48 sek (korjattu 11.48 sek:sta), mikä painavalla avolla on kohtuullisen hyvä tulos.

    B.T.W. Aiemmin oli käsitys, että Shelby Europaa olisi tehty 14 yksilöä, mutta nyt viime toukokuussa 2014 ilmestyneen päivitetyn Shelby World Registry -kirjan a.o. kappaletta varten oli saatu Claude Duboisilta listaus hänen myymistään autoista, ja ilmeni, että Claude teki vain 9 Shelby Europaa, kaikki 1971 Mustangista; 7 kpl M-koodin 351C-4V, 1 kpl H-koodin 351C-2V ja 1 kpl J-koodin 429SCJ. Näistä 4 kpl oli GT-500:ia: 3 kpl 351C-moottorilla (molemmat avot tässä) ja 1 kpl GT-500 429SCJ-moottorilla. kaikki umpikattoiset perustuivat 02-koodiseen standardi-Sportsroofiin (tosin Claude nimitti FastBack-nimellä), ei siis yhtään 05-koodista Mach-mustangia pohjana. Kaikki Shelby Europat menivät Bob Ford-dealerin kautta, ja siten DSO-koodit olivat 33 (2 autoa 1970 tehtynä) tai 48 (1971 valmistetut Shelby Europat).

    Kuriositeettina: aiemmin Shelby Europaksi luultu Ruotsin Export 72-Mustang Mach-pohjainen auto oli todellinen ohjus: jo Fordin tehtaalla oli asennettu 460 cid piristetty moottori (n. 600 HP), jota oli testattu ajamalla kilpaa poliisin valvonnassa USA:ssa Boeing 727:aa vastaan yhdellä lentokentällä: kone voitti vasta kun nousi ilmaan... Samalla autolla oli ajettu 1970-luvun alussa Helsinborgista Malmööseen tuo 60 km matka 15 min:ssa (keskinopeus siis 240 kmh)... ja bensaa paloi 36 litraa, siis 60L/100 km...
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Menikö Sandberg oikeesti noin kovaa 351 Shelbyllään? Ite muistelisin et 12 jäi rikkomatta. Toihan oli ajanjakson jolloin ei Stanuissa vai oliks silloin jo stock, menty indekseihin nähden yleensä kauheen kovaa. Tietty kilpa-autolla ei ole mitään tekemistä normiauton kanssa, tais noi '74 GTO:tkin mennä Stockereina täällä 12 aikoja ja vakiona parhaimmillaan siinä 16 hujakoilla.
    12.48 ajan löysin Sandbergin Avolle.
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

    12.48 on hyvin Painavalla avollahassuja nuo testit, et Boeing 727 voitti vasta ku nousi ilmaan ja kumpiki lähti paikaltaan kai. Mielenkiintoisia kumminkin nuo varhaisemmat ajat.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Suurin piirtein 300 km/h Bojonkilla vauhtia kun ilmaan nousee.....
     

Kerro tästä muillekin!