FHRA:n ja Drag Racingin nykytila ja tulevaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja tmd, 21.12.2014.

  1. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kyllä varmaan olikin,mutta kun siitä on aikaa kohta se 10 vuotta.Olihan ennen Motoparkissakin vaikkapa juhannus kisoissa n. 8 alkkis autoa ja siihen päälle Pro Stockit, mm. Skinne Brothers Norjasta... vei siihen aikaan kaiken mitä olla voi.Samoin usein jopa SM-kisassa Motopark, Tommi Haapanen kävi testailemassa Nitro Dragsteria,jopa 4 vetoa samana päivänä.
    Nyt ei muka samalla radalla uskalla ajaa kovemmat vehkeet,miksi ei? Ei silloinkaan ollu mitään betoniaitoja ja homma toimi hyvin, Tommikin ajoi täyttä matkaa ja ajat 5,4- 5,6 haarukassa.
    Pakko taas kommentoida tuohon usean henkilön ajatukseen,että pitää saada kisoja lähemmäs ihmismassaa eli Hki,Tampere tai vastaavaa.Ajatus ollut aina loistava,mutta kun tässä maassa kukaan ei saisi tehdä mitään,aina on joku valittaja heti niskassa.Miten sinne saa lupaa mihinkään,kun sitä ei meinaa saada tuonne korpeenkaan,jossa ei ole kun muutama asukas(Virtasalmi.) Suomi on sarvikuonojen maa. :)
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Näin oli jossain vaiheessa, mutta siitä on luovuttu ja proautot ovat saaneet testata kisoissa. Periaatteessahan TF, TMD ja TMFC on vaikea liittää mihinkään SM-ryhmään. PS ja PM on mahdollista ajaa Compissa, josta löytyy molemmille luokka, mutta kun siinä Compissakaan ei ole viime vuosina ollut autoja.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Kyllä mä funny caria kyselin et missä ajetaan. Et ei tästä nyt kauaa oo jos viime vuosi oli mun toinen kausi :wink:

    Mut oli nyt miten oli...
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Mihin kisaan kyselit. Kyllä ainakin noi nitromopot sai testata finaaleissa niin, ettei tarvinut funny bikeen osallistua.
     
  5. SC 285

    SC 285 1st gear

    Saattoi olla toissa keväänä kun ilmoitettiin että pitää osallistua johonkin ryhmään. Silloin soitin että mitä ihmettä tolla ajetaan. Vastaus oli että ei sovi mihinkään ryhmään, saa testaa.

    Mut ei nyt takerruta tuohon.
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Kuitenkin jenkeissä porukka ajelee ”omilla liimoilla” 1500-2500hv katuautoilla preppaamattomilla radoilla ja jopa kaduilla?

    https://www.youtube.com/watch?v=i0VmPAXJ13k

    https://www.youtube.com/watch?v=oMuM6WPa5jk

    https://www.youtube.com/watch?v=dsFyZfKdv-U

    https://www.youtube.com/watch?v=qIqPBOq1CuE
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tuota minäkin ihmetellyt. Onko betonilla ylivertainen pito verrattuna asfalttiin? Betoniteillähän ne Street Outlawsissa kiihdyttelee.
     
  8. notko

    notko 3rd gear

    V8/GTI PÄIVÄT.
    MIKS EI VOIS OLLA VUORO VUOSINA ALASTARO/MOTOPARK? MOLEMPIEN JÄRJESTÄMINEN EI EHKÄ
    MAHDOLLISTA.
    VARMAAN UUSIA HARRASTAJIA/KATSOJIA LÖYTYS LISÄÄ VÄHÄN POHJOISEMPAAKIN.
    PITOO LÖYTYS KU SM AJETTU TOUKOKUUSSA.
     
  9. GS

    GS Gearhead


    Ajaahan ne myös asfaltillakin, mutta siellä on yhdellä apumiehilla AINA oma liimapytty ja burnis tehdään omalla liimalla.
    Eli ”liimauskulttuuri” on hieman erilainen ainakin katu/harrastepuolella kuin mihin täällä on totuttu, mahdollistaen juuri sen että voidaan ajaa isoilla tehoilla ja kovaa huonoillakin alustoilla.
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear


    Ajaahan ne myös asfaltillakin, mutta siellä on yhdellä apumiehilla AINA oma liimapytty ja burnis tehdään omalla liimalla.
    Eli ”liimauskulttuuri” on hieman erilainen ainakin katu/harrastepuolella kuin mihin täällä on totuttu, mahdollistaen juuri sen että voidaan ajaa isoilla tehoilla ja kovaa huonoillakin alustoilla.[/quote

    http://www.moretraction.com/Products_Drag.htm

    Tuossa poijaat teil on vastaus millä Amerikan kolli ajelee kovaa kaikilla outlaw peleillä oli ne sitten pro modeja tai katuautoja.

    Noissa videoissa näytti radassa olevan aika vahvasti kumia (näillä radoilla ajetaan viikoittai kisoja). Pääseehän suomessakin ajelee preppaamattomilla radoilla. Sinne vaan ajeleen.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Ei vaan anna yhtään lisää pitoa nämä laitteet.
     
  12. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Tere
    Ei toi liimauskulttuuri mikään uusi ole toi sama homma harrastettiin 80luvulla street puolella
    hanko kauhajoki maarianhamina yms.sitten se kielettiin kun tuli oikeat radat.
    Mutta vaikutus on enemmän psykolloginen kun todellinen!
    Jos kaadat 30senttiä niin eihän se enää 2m jälkeen auta ja jos katsotte tarkkaan niin kyllä
    pojilla loppu pito vähän kauempaa ulkona.pito tulee kyllä kun kumia tulee ladulle.
    ja tosiasia on että ajamalla ne radat paranee.ja meillä ajetaan aivan liian vähän.
    Malmö on hyva esimerkki miten homma toimii joka viikko ajetaa ja radassa on melkein
    aina todella hyvä pito.
    Nixxon
     
  13. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Onkohon mennyt tositeevee ja " tosielämä " sekaisin :rotfl:
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    V8/GTi-päivänä Motoparkin väki on käynyt mittailemassa Alastarossa desibelejä ja melu nousee sen verran kovaksi, että vaatii Motoparkissa niin sanotun melupäivän ja sellaisia ei ole kilpailujen ulkoipuolella vapaan, valitettavasti, muuten toi olisi kyllä hyvä idea.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Olisitko halunnut tarkentaa?
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eikös tuo "street outlaws" ole joku televisio-ohjelma? Eli todennäköisesti on jotain fiktiota mahdollisesti sotkettu kuvaustuotokseen.

    Tuo kolmas video, preppaamattomalla radalla, aikamoiset sliksit ovat katuautoihinsa laittaneet.

    Mun pointti siis oli ettei reilusti tehokkaiden autojen eteneminen katurenkailla ole kovinkaan turvallisen oloista, pito lähtee sadassa metrissä, kaareton, lannevöillä varustettu, ei turvakaaria...
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

    Discoveryn telkkasarja ja suomen kiihdydyksen tilanne sopiikin hyvin arvostellavaksi keskenään.
     
  18. pinola

    pinola Gearhead

    Ei kannata hirveesti verrata noiden "no prep" kisoja meidän GTI-päiviin. Tuo tarkoittaa ettei rataa ole noita kisoja varten liimattu. Noissa radoissa kun näyttää olevan täydellinen kumikerros pinnassa, joten pito on todennäköisesti parempi kuin meidän normi SM-kisassa. Se liimahan ei sitä pitoa yksinään tee.
    Tuo niiden käyttämä liima nimeltään "pimp juice" on puolet PJ1 liimaa ja puolet liuotinta, MEKkiä. Perustuu varmaankin siihen et se tinneri pehmentää sliksin niin pehmeeksi että pitoa tulee lisää. Samalla tuohoaa kyllä renkaankin nopeasti.

    Paljaassa betonissa on parempi pito kuin normi asfaltissa, kumi tarttuu betoniin paremmin ja nehän lähtee niistä tuoreista burnisjäljistä liikkeelle joten pitoa on kun vain pysyy urissa.

    Gti-päivillä kun ajetaan kumitetulla radalla niin monelle uudelle kuskille saattaa tulla yllätyksenä että pito on tietyissä olosuhteissa katurenkaalla huonompi kuin kadulla ja näinollen saattaa tulla vaaratilanteita.

    Suurin ongelma meillä on juuri tuo mitä nixxon sanoi eli liian vähän käyttöä radoilla -> liian vähän kumia pinnassa.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Eli täällä oikeasti suurin osa ei ole koko sarjaa nähnytkään ja siis tiedä mistä tässä jenkkilän nykyisessä katuautoilmiössä on kyse???
    Tuossa muutaman poiminnan otin ihan radalta, mutta kyllä tämä ”katukisailu” ja mm.autojen testaaminen tapahtuu jenkeissä aivan yleisillä preppaamattomilla teillä (tästä kyllä käydään debattia myös ko.sarjassa).
    Kyse EI siis ole vain TV-sarjasta, vaan todellakin ihan todellisten tapahtumien dokumentoinnista.
    Eli näitä kisja ajetaan nykyään ihan ympäri USA:ta ja on ajettu jo kauan ennen ko.televisiosarjaakin.



    Toki tämä ”dokumentointi” antaa jonkin verran tapahtumille värikynää, mutta pointtihan tässä olikin siinä että Suomessa ei voi ajaa kisaa yli 500hv katuautoilla jos en siihenn ei upoteta tuhansia rataan.
    Kuitenkin nämä jenkkilän ”listoilla” olevat katuautot ovat hyvin tyypillisesti 1500hv molemmin puolin ja parhaat 2500hv ja he saavat omin liimoin/”Pimpjuice” hyödynnettyä täysin preppaamattomilla yleisillä teillä hyödynnettyä ko.tehoja.
    Testit ja kisat ajetaan öisin yleisillä teillä jopa yöpakkasessa ja aika hyvin sitä pitoa omin liimoin tuntuu olevan vaikka koneet ovat +600cid ilokaasutettuja ja vähän pienemmät ahdettuja (ok, sliksit ja pari vetoa vedetyt ”kumitukset alla, mutta pointtina siis omat liimat ja että kisaa saataisiin aikaiseksi vaikka tehoa onkin yli 500hv? ).


    Tuossa nyt muutama poiminta ihan testeistä katualustoilla, mutta näitähän nyt löytyy sarjan läpikatsoen kymmeniä lisää:

    https://www.youtube.com/watch?v=u9AfjaWI8ik

    https://www.youtube.com/watch?v=tz8Uz-22Vic

    https://www.youtube.com/watch?v=sBKN07HV2a0

    https://www.youtube.com/watch?v=C3hG8nTHfTE

    https://www.youtube.com/watch?v=4GXvYySPTJI


    Kyllä, mutta eiköhän ne muutamat burnisjäljet synny automaattisesti radalla parilla autolla aina täälläkin.
     
  20. nixxon

    nixxon 3rd gear

    No niiTässähän

    se tuli.mitä FHRA rataryhmä turhaan taikinoi siellä radalla???
    Vähän PIMP-juicea vain ja homma on selvä!!!
    Tässähän on oiva säästökohde.
    Pimp-juicea kehiin ja ajokausi maaliskuu-marraskuu.
    Miksi me ei olla katsottu tv ja oivaltanut tätä ennen??
    Hyvä idea!!!
    Nixxon :poff:
     

Kerro tästä muillekin!