I-palkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja praulik, 4.1.2015.

  1. praulik

    praulik 1st gear

    olisi tarkoitus vahvistaa INP160 palkkia,pelkälläe INP palkille on lujuuslaskelmat.mutta vahvistukselle ei,kun ohjelma ei ymmärtänyt sitä.Palkki tulee oviaukon päälle,ja mahdollista ei ole laittaa kuin 160mm INP koska palkki on jo olemassa,vahvistuusko sillä jo riittävästi jos hitsaan ala ja ylä laippojen väliin 4x150 mm lattaraudan, vai miten tuon kannattaa vahvistaa??
    Vai hitsata laippojen ylä ja ala puolelle 10x80 latta??

    Itse INP palkki jo kestää kyseisen käytön,mutta tulee ajan kanssa notkahtamaan.

    Eli kyseinen palkki saisi olla mahdollisimman tukeva
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eiköhän tuo vahvistu jo riittävästi jos sen boxaa lattaraudalla?
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Jos kuormitus on vain ylhäältä tuleva, ja palkin ylä, ja alapuolelle mahtuu vahvistukset, niin tuo laippojen ylä ja ala puolelle 10x80 latta jäykistää palkkia enempi, kuin tuo sivuille hitsattava latta.
    Päistä kannattaa hitsata hyvin, ettei tule samanlaista liukumaa, kuin lehtijousessa jouston aikana. Keskelle riittää pätkähitsit. Taipumaan sen palkin saa, kun hitsaa keskialueen vain toiselta puolelta jatkuvalla hitsillä.
    Kannattaa katsoa sitten, että kumpaan suuntaan palkki on mutkalla, jotta se kuormassa olisi sitten mahd. suora.

    Ala ja ylä laippojen väliin hitsattava 4x150 mm lattarauta auttaa enempi sivusuunnassa.
     
  4. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Juurikin näin. Ja latta auttaa parhaiten palkin alapinnassa, jossa vetojännitys, yläpinnassa, jossa puristus, ei niin tärkeä. Karkeasti niin, että n. 30% enempi tavaraa alalaipassa kuin ylälaipassa niin on palkin omapaino-optimointiakin jo harrastettu.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Parempi hyöty kun lisää symmetrisesti ylä- ja alalaippaan saman verran terästä. Ihan sama kimmomoduli teräksellä on, oli sitten veto- tai puristuspuoli.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Just näin.
    Reunaetäisyys sama neutraaliakseliin nähden ylä, ja alalaipassa, on paras.
    Sallii suurimman taipuman ilman pysyvää muodonmuutosta.
    Sen tuo toispuoleinen vahvistus tekee, että palkki kutistuu enempi sieltä, mihin tulee enempi hitsiä (alapuolelta), eli palkki taipuu. Sitten kun palkki on kuormassa, niin se suoristuu.
    Kyllä se varmaankin kestää (Varmistuslaskennan voi tehdä käsinkin, taulukoita, ja kaavoja kyllä löytyy alan kirjallisuudesta), vaikka vain alalaippaan sen latan hitsais.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen tuli jo vastauksia niin varastan aihetta kun liippaa läheltä...

    Osaisko joku kertoa mitä tuollainen "palkki" taipuu, kun keskellä on 150kg kuorma? Päistä tuettuna.
    http://www.eyeballproducts.com/Pois/Palkki.jpg

    Putkien keskellä olevat levyt on 3mm vahvuisia
     
  8. classic

    classic Gearhead

    Laitoin yv
     

Kerro tästä muillekin!