77 Veten vilkku-/jarruvalosysteemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rjuhis, 9.1.2015.

  1. Rjuhis

    Rjuhis 1st gear

    Mun 77 Corvetessa on sellainen vilkkuviiksi, että nolla-asennossa tuleva johto on yhteydessä molempiin lähteviin johtoihin. Vilkku päälle ja toinen yhteys katkeaa. Hazard-nappi estää viiksen toiminnan ja lisäksi kytkee vielä kolme lisäjohtoa yhteyteen noiden vilkkujohtojen kanssa. Siis 6 johtoa yhteydessä toisiinsa. Onkohan muissa jenkeissä tuollaisia kytkimiä?

    Oli sähköt kaiken kaikkiaan sen verran heikon näköiset, että revin kaikki vanhat pois ja rakentelen nyt uusia. Ei pääse enää tutkimaan alkuperäistä kytkentää, joten suunnittelin itse seuraavanlaisen kytkennän:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/112 ... kaavio.jpg

    En ole kuitenkaan varsinaisesti mikään sähkömies, joten olisin kiitollinen, jos joku viitsisi tarkistaa tuon kaavion. En tiedä onko siinä kaikki merkinnät ihan oikein kun ekaa kertaa käytin tuollaista kaavion piirto-ohjelmaa. Ainakaan ne 5 vaihtorelettä ei tarvii mun mielestä olla diodilla varustettuja kuten kuvassa.

    Toiminta-ajatus oli seuraavanlainen:
    vilkku nolla-asennossa, 4 vaihtorelettä vetäneenä, jarrukytkin-yhteys takalamppuihin, etulamput irti piiristä.
    Vilkun käyttö kääntää toisen puolen releiden kytkennän, vilkkurele-yhteys sen puolen kaikkiin lamppuihin.
    Hazardit päälle: viides vaihtorele irroittaa maadoituksen muiden vaihtoreleiden ohjaukselta, jolloin kaikki lamput yhdistyy vilkkureleeseen. Samalla yhtä hazardi-lisäjohtoa myöten tuodaan 12v viiksipiirille, jotta hazardit toimisivat myös ilman päävirtoja.
    Haittana se, että virtojen ja hazardin ollessa päällä samanaikaisesti piiriin tulee sähköt kahden sulakkeen kautta samanaikaisesti. Lisäksi Hazardin sulakkeen palaminen katkaisee myös normaali vilkkutoiminnon mutta ei noi varmaan ole kovinkaan pahoja harmeja?
    Kai noi vaihtoreleet kestää sen, että ne ovat vetäneenä aina silloin kun virrat on päällä?

    Parannusehdotuksia otetaan vastaan mielellään.
     
  2. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Etkö voisi hankkia kytkentäkaavion ja tehdä alkuperäisen mukaiset kytkennät?
     
  3. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Muistelisin että jarruvalot menee vilkkukatkaisijan läpi.
    Eli kun viiksi 0-asennossa niin jarruvalokatkaisijan läpi tulee virta ja menee sitten vilkku/jarruvalopolttimelle.

    Sitten kun valitaan jompi kumpi suunta vilkun viiksestä niin katkaistaan sen kyseisen puolen takavilkun/jarruvalon yhteys jarruvalokatkaisijalta ja ohjataan sinne vilkun releen kautta tuleva virta.

    Tossa mielestäni aika "peruskytkentä" jenkin vilkuista/jarruvaloista: http://www.maliburacing.com/wiring_diag ... pLight.jpg
     
  4. Rjuhis

    Rjuhis 1st gear

    Pari ongelmaa tuosta tuli heti mieleen. Miten sille vilkkureleelle saadaan virta vain silloin kun vilkkua käytetään ja miten etuvilkut saadaan "irti" jarruista? :-?
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tätä suosittelen minäkin.Löytyy mm. Haynesin korjausoppaasta #274 ( 1968-82)
    Etuvilkut ovat "irti" siten, että niille lähtee vilkkukatkaisijalta omat johtonsa , vasemmalle #14 vaaleansininen ja oikealle #15 tummansininen.
     
  6. Rjuhis

    Rjuhis 1st gear

    No joo, täytyy heittää toi oma suunnitelma romukoppaan ja tehdä alkuperäisen kuvan mukaisesti. Kiitoksia neuvoista :)
     

Kerro tästä muillekin!