nelipistevöiden kiinnitys takapenkilliseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja M, 30.1.2015.

  1. M

    M Gearhead

    miten olette laittaneet nelipistevöiden olkavuöt autoon, jossa on kaaret, mutta myös takapenkki käytössä? jotain tarttis keksiä ja kakarat olis mukava saada joskus kyytiinkin.
     
  2. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Silmukkapultilla takavöiden alempiin kiinnityspisteisiin. Snadi pulma on tietysti siinä, että vöiden kulma menee vähän jyrkäksi, ei välttämättä ole kovin turvallinen ratkaisu jos ei ole kunnon kuppipenkkiä.
     
  3. M

    M Gearhead

    toi on se helpoin, mutta takapenkkien käyttö on vähän hankalaa silloin.

    auto on trans am 2 gen. voiskohan normivöiden kattokiinnityspistettä hyödyntää?
     
  4. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Jaa meinasit, että samaan aikaan pitäisi olla nelipistevyöt ja mukulat. Toi silmukkapulttihan on siitä hyvä ratkaisu, että vyöt saa helposti pois ja takaisin paikalleen. Sitten tietysti pitää olla ne alkuperäiset vyöt paikallaan.
     
  5. M

    M Gearhead

    No kun ei autoon muita vöitä tule niin näin olisi tarkoitus. Neliovisessahan tää olis paljon helpompi kun laittaisi poikkitangon etupenkkien taakse ja siihen vyöt kiinni.
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

  7. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Näissäkin on takamatkustajien turvallisuus aika morjens. Ja saa olla aika tukevaa putkea ja kunnolla kiinni, että pysyy kuskikin kiinni jos sattuu kolahtamaan. Mutta jos mennään tyyli ennen tarkoitusta osastolla niin olen nähnyt sellaisiakin virityksiä, että vyöt vedetään lattiaan kiinni heti penkin takana. Eli siis vyöt menee suoraan penkin selkänojaa pitkin alas.
     
  8. M

    M Gearhead

    Painotettakoon vielä että tässä ei ole tarkoitus kilpaa ajaa kun takana on matkustajat. Suoraan alas lattiaan näyttää kyllä "hyvältä" mutta vyöthän ei tossa kiinnityksessä pidä kuskia paikallaan ollenkaan jos kolahtaa.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Vähemmän hyvältä näyttää? et kiinnittäis vyöt viistosti ylös kattokaarirakenteisiin, mut ainakin ne toimis,
    pitkien takamatkustajien niskalle ei voine anna takuuta ainakaan pelkkien lantiovöiden varassa.
     
  10. M

    M Gearhead

    Noita alkuperäisen vyön katossa olevia kiinnityspisteitä oon miettinyt, mutta vetääkö vyön liian sivuun. Sinne tietty vois tehdä poikkitangon johon sitten sais molemmat etuvyöt kiinni linjaan penkin kanssa.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    En tiiä olenko ylivarovainen, mutta mä en kattokehikkoon laittais turvavyötä kiinni ainakaan ihan varauksetta. Kattokehikossa on paikkoja, jotka painuvat kyllä kasaan jos auton kaadat, jolloin vyöt löystyvät kun kiinnityspiste siirtyy.
     
  12. M

    M Gearhead

    Hyvä pointti. Jos tuohon turvakaarta tulee väännettyä niin siihen ehkä viisainta laittaa.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miksei takalasille kelallista mallia, jossain oli myynnissä sellaisia nelipistevöitä jotka oli tarkoitettu takapenkilliseen autoon ja tuli hattuhyllylle kiinni tai olla samalla mahdollisuus niitä käyttää suoraan takavöinä tosin väärin päin
     
  14. M

    M Gearhead

    No kun... Mutkun... Niin, kun eteen ei jää orkkisvöitä ja toisaalta mulla on jo vyöt hyllyssä.
     
  15. terence hill

    terence hill Gearhead

    Kannattaa tarkistaa katsastuskonttorilta,mulla on muistikuva että jos autossa on rullavyöt niin niitä ei saa poistaa.
     
  16. M

    M Gearhead

    Voi perkele, rullavyöt tuli pakolliseksi 1.1.1981...
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead



    Millanen kaariviritys sulla on ? Onko vinotukia tms. ?Monasti kun turvakaaria ilmestyy autoihin, niin insinööri on tai ainakin pitäisi olla sitä mieltä, ettei takapenkkiläiset ole kovinkaan turvassa, varsinkin jos putket on paljaana ja matkustajan tila pienenee.
    Itse olen sitä mieltä, että jos kotterossa pitää olla kaaret, niin silloin on syytä kipata takapenkki pois ja unohtaa ylimääräisten kuljetushommat, nimittäin näönvuoksi kyhätyt kaaaret voi olla pahempi surmaloukku kun kosla ilman niitä.
     
  18. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Vähän asiaa sivuten:
    Purin elintenluovuttajaksi 3-Gen LavaCamaron.
    Turvavöiden yläkiinnikkeet oli ruuvattu peltiruuveilla
    ja 6mm pulteilla sinne katonrajaan, verhoilun taakse piiloon...

    Nämä kaikki hienot suomalaisen sepän tekeleet
    on tainneet tulla samalta pajalta, joten
    tarkistakaa jos moisella laitteella ajelette.
     

Kerro tästä muillekin!