ylimaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jymy70, 1.2.2015.

  1. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    Suunnittelen tässä ylimaalauksen teettämistä ja heräsi kysymys, milläs tuo kannattaisi käsitellä heti ylimaalauksen jälkeen? Tai onko jotain muita toimenpiteitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kyseisen operaation jälkeen?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ylimaalauksiakin on niin monenlaisia... Vedätkö vanhan maalin päälle käyttöautossa vai teetkö jotain näyttely/museovehjettä? Mikä on vaatimustaso?

    Jos maalauksen jälkeen tehdään vesihionnat ja loppukiilloitukset, niin aineet on erit. Taas jos ihan "ruiskusta suoraan" -pinnan päälle, niin siihen kelpaa ihan normaalit autovahat.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    perinteinen hikisimppa on jees jos auto on tarkotettu ulkokäyttöön, jos se on talliruusu niin liiduton, yleensäkin hioma-aineeton ja puhdistusaineeton uuden pinnan nestevaha on helppo, parhaimpana pidän simonitsin liidutonta ja liuotteetonta carnaubanestevahaa, se voitti TM pikavahatestinkin kiillollaan ja erityisesti helppoudellaan, ei pilleriä, ei rasvapyörylää,

    mutta esmes porista sitä ei enää saa mistään kun joka paikka myy turtle sitä turtle tätä ja jota ei voi suositella kenellekään.
     
  4. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    Vanhan maalin päälle ruiskulla uusi kerros. Käsittääkseni vesihionnat ja kiillotukset kuuluu operaatioon myös... täytyykin vielä kysyä mitä kaikkee tuohon kuuluu. Vanhoja kittauksia korjaillaan ja paikkaillaan pohjia siltä osin, kun on tarvis.

    Mitään sen ihmeempää näyttelyvehjettä ei ole tarkoitus tehdä, ihan perussiisti lopputulos riittää.
     
  5. cama73

    cama73 3rd gear

    olikos niin että uutta maalipintaa ei saa ainakaan pariin viikkoon vahata.
    viisaammat vastaa tähän
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos kunnon acryl maaleilla maalaa ja lämmöt riittää,uunituksen jälkeen kun jäähtyy voi vahata mutta ei sitä tarvii vahailla eikä kyllä kiilloittaakaan jos osaa ruiskuttaa.
     
  7. toivaja

    toivaja Gearhead

    Ihan sama millä maalilla maalaat, aina sieltä haihtuu liuottimia 2-6 viikkoa.
    Hitaimpia ovat kuivumaan vesiohenteiset maalit.

    Liian aikaisin kun mennään vahaamaan, niin vaha tukkii huokoiset joiden kautta liuottimet haihtuvat.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No, ainakin näkyy kiiltävän todella hyvin.
     
  9. swap

    swap 1st gear

    On upea..mitä maalia? Tollanen väri alkup.tarvis itekin saada jos meinaan Museokats.yhden japsin.
     
  10. swap

    swap 1st gear

    No ilmankos.. (lakan suhteen vissiin riittää hetken kuivuminen ja uusi kerros perään? )
     
  11. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Hieno värisävy!
    Ainakin kuvan perusteella laadukasta työtä :)
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Toivottavasti maalaustyön jälki on laadukkaampaa kuin kuvan laatu.
    Tuosta nyt ei nää vaikka kissa olis yli kävelly saati itikka, sekin perskeles jaksaa kahlata riittävän pitkää, ei ole pakko vetää herneitä :wink:
     
  13. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    HAH haa :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tekniikkatalven jälkeen on taas itelläkin maalaustalvi,edellisen kerran kun näissä hommissa olin niin tohon ponuun tein sillon pohjat ja ammattilainen veti pinnan mutta nyt pitäis koko homma tehdä ite,tuohon broncoon siis. Semmonen kysymys tuosta hiontamaalista että onko se nyt vaan niin että se ei ihan tasaisena voi levittyä ruiskusta? Edellisen kerran oli isoja ongelmia kun ilmeisesti maalimäärä ja paine oli vituillaan mutta nyt justiin äsken kävin vetämässä foordin päälle hiontamaalit niin eipä siitä ihan tasaista tule vaikka säätäis ruiskun miten vaan,paine on nyt sopiva n.3 kun eka kerralla mentiin n.1,5:llä,ja säädöt ruiskussa joutuu laittamaan ääriasennolle että saa riittävän märkää. Eli sekö vaan ei ton kummemmin tasoitu? Maalimerkki inter troton(kuten ennenkin) ja seossuhteet valmistajan ilmoittamia kovettimen ja ohenteen osalta. Eri ruiskua käytän toki pintamaaluussa mutta kun nyt sais selville että onko pinta(akryyli)maalin ja hiontamaalin luonnollinen ero noin suuri? 1,7 suutin tolle hiontamaalille.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    syöttö ja hajotuskin hinkalla yleensä täpöllä, paa kokeeks reilusti lisää oharia,

    vetäytymisaika tolla pitenee mut sitä voi aika tehokkaasti kompensoida nostamalla verstaan lämpöä pari astetta ja et vaikka seuraavana aamuna vaikka 180 paprulla pyhkäsee ohikävellen hinkasta "kuorta" hiukan rikki.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Edellisellä kerralla tosiaan parani kun ohensi enemmän,mut eikös nuo valmistajan ohjeet täytys pitää kutinsa? Nyt tuli tosiaan paljon parempi jälki valmistajan ilmoittamalla oharimäärällä,ihmetystä aihutti lähinnä se miksi ei ruiskun säädöillä ollu oikein mitään vaikutusta?? Viuhkan säätö kyllä teki pienempää ja isompaa pillunkuvaa mutta muuten ei oikein ilman eikä seoksen määrät vaikuttanu suuntaan tai toiseen.. Tuli ok jälki sillä että hidasti ruiskun liikettä,valumia ei kyllä yrittänykkään.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei se lämpö hiomamaaliin paljon vaikuta.Uskallan sanoo tälläkin kokemuksella... :D Samanlaista puuroohan toi on onko 0 vai 15...
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    valmistajan ohjeet on käytännössä liukkarin minimiohjearvoja X-laitteilla X-olosuhteissa,
    esmes. VOC luokituksen vaatimat vähäset hiilivetypäästöt nääs.

    Totta juu, ei se lämpö tosiaan vaikuta ruiskujälkeen juur mitään,

    tarkotinkin lämmön nostolla lisäliukkarin kovettumisaikaista haihtumista ja siten hinkan vetäytymistä/asettumista,
    eli ettei se elä enää hionnan ja päällemaalauksen jälkeen,
    ettei hinkan alla olevat skraidut ja hiomarajat ala peilata lakassa esmes kuukauden päästä.
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jep. Sen verran edistystä edelliseen hinkkariin että sitä piti tahkota 180 paprulla alkaen,nyt menee kuitenkin suoraan viissatasella joka riittää karheudeks....ainakin foordiin. Ponu vedettiin kasisatasella kuivalla joka muistaakseni vastaa jotain 1500-2000 vesipaperia? hifistelyä sanoisin,toi 500 kuivana on ihan ok.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    jaa no onhan se sillon jo melko silosta jos suoraan viissatkulla huvittaa käydä käsiksi (ite yleensä pyyhkäsen 320 kapulalla ja sit käsin kuusatkulla softilla tai hiomatyynyllä ja lopuksi harmaalla karhuvillalla isommat pölyt veke),
    sen parempaa en itekään koskaan ees yritä jos ei oo tarkotus maalata märkää märälle, eli ilman välihiontaa.

    laadukas viissatku yleensä riittää metallivärin pohjiksi, jotkut sävyt on vähän vaativampia ku toiset,
    varsinkin jos on tarve nuukailla massan määrässä ettei sävy taitu vituiks, kuten sinertävähopeiden häivytykset.
     

Kerro tästä muillekin!