Buick Skylark 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1purehell, 5.2.2015.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Avataas tästäkin oma projektikertomus.

    Viime keväänä ostin vahingossa Ebaysta 1970:sen 2d ht Buick Skylarkin. Tekniikkana 350 2V + TH350. Vahingossa siksi, että "pilanpäiten" tehty 100 dollarin nokitus edelliseen tarjoukseen rikkoi hintavarauksen ja menin samalla kärkeen huudoissa. Ja ilmeisesti huonojen myyntikuvien takia jäinkin sitten viimeiseksi huutajaksi ja Buick päätyi sitten minulle.

    Myyjä oli lievästi paniikissa, kun joku hullu toiselta puolen maailmaa ostaa auton, eikä myyjällä ollut tietenkään edes PayPal-tiliä. Sattumalta olin menossa seuraavalla viikolla jenkkeihin työreissulle ja vielä "vain" 300 mailin päähän auton sijaintipaikasta. Sain rauhoitettua myyjän, kun jenkeissä asuva kaverini siirsi käsirahan myyjän tilille ja ilmoitin tulevani itse paikanpäälle hoitamaan raha- ja paperiasiat.

    Asiat järjestyi, myyjä osoittautui ihan asialliseksi tyypiksi. (muusikko George Hartline, joka ei todellakaan tiennyt autosta muuta kuin sen, että korimalli on hieno.)
    Äijän bändi: https://www.youtube.com/watch?v=2CwkeU0OU8A

    Auto tuli Suomeen kesällä, mutta työkiireitten takia ajelut jäi vähäisiksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sisältä ja konehuoneesta Buick on suht siisti:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Buick on aika hyvin säilynyt yksilö. Pinnassa oleva maali on suurimmalta osalta alkuperäinen. Kaikki varusteet (bensamittaria lukuunottamatta) toimivat. Jopa ilmastointi! Kaikesta päätellen, autolla ei ole ajettu kuin matkamittarin näyttämät alle 72000 mailia. Auto on ollut koko ikänsä saman piirikunnan alueella Alabamassa. Kaikki paperit löytyi, jopa ostokuitti, luovutushuoltopaperi ja build sheet.

    Sen ehdin vähillä ajeluilla todeta, että autossa ei ole jarruja. 2 kertaa meinasin vetää risteyksestä pitkäksi, kun tehostamattomat rumpujarrut eivät yksinkertaisesti pysäytä autoa. :mad:

    Alustavalla työlistalla on siis:

    -Levyjarrut eteen ja tehostimen lisäys.
    -Akkukotelon pohjan teko. (akkuhappo on syövyttänyt melkoisen reijän sisälokariin)
    -Kaikki puslat ja nivelet uusiksi.
    -Peräkontin pohja vaatii hiukan perehtymistä. Kumimatto on hautonut sitä jonkin verran.

    Tarkoituksena on pitää auto joka kesä liikenteessä. Mitään mutterientisöintiä en ala tekemään.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Räjäytin hantinpuoleisen etunurkan ja aloin tekemään akkukoteloa ja jarrujen päivitystä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kyllä se siitä taas riistääntyy. :rotfl:
     
  4. ASaari

    ASaari 3rd gear

    On se vaan aina niin mukava katsoa kun äijiltä riistääntyy mopedi hallinnasta!!! :rotfl:
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Piru kun on hieno Buikki!!! ;)
    Kun sais FireBirdin vaihdettua tollaseen, tai vastaavaan Ponchoon ja Oldsikin kävis... :)
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nätin näkönen Buick! Tollasta vähän ajettua sorkkimatonta autoa olis mukava harrastaa, kun ei kulu kaikki aika edellisten omistajien viritysten poistoon... Konehuonekin näyttää siltä että tulee tosi siisti pelkällä pesulla ja puunauksella.

    Jos olisi mun auto niin pienen muutoksen tekisin kyllä alkuperäisyydestä välittämättä, nimittäin tuo ratti, on kuin linja-autosta...
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä mun Skylapurkki jarrutti ihan hyvin kun vaan sorvasin rummut kuntoon ja uudet kengät paikalleen. Riitti Kiikalassakin toppaamaan ihan hyvin, mulla oli kyllä se tehostaja.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitokset! Joo, tuo ratti tulee vaihtumaan jossain vaiheessa GS:n rattiin. On tuo ruori kyllä muotoilultaan aika karmea...

    Tuo nurkka on nyt hitsattu ja maalattu. Tukivarret on purettu pois, nivelet ja puslat (jotka oli ihan tohjona) irroitettu. Huomenna ajattelin hiekkapuhaltaa loput irto-osat ja vetää ne pohjaväriin. Saan uudet uretaanipuslat ensi viikon alkupuolelle ja sitten alan kasaamaan etupäätä.

    Olis kait ne rummutkin riittäneet. Noihin on vain levyjarrut niin edulliset ja kun tästä nyt kaikesta alkuperäisyydestä huolimatta olisi tarkoitus tehdä mahdollisuuksien mukaan hyvä ajettava, niin ei viitsi niistä tinkiä.

    Kuvia myöhemmin...
     
  9. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikä ne levyjarrut edes pilaa alkuperäisyyttä, kun noitahan sai tehtaalta levyjarruilla! Muista vaihtaa se jarrupaineen säädin oikean laiseen, eikös se ole levy-ja rumpu-jarruissa eri? Millainen ohjaus tuossa on? tehostettu kun moottorin kyljessä on pumppu, mutta paljonko on kierroksia? Ohjaussimpukoitakin saa melko kohtuu hintaisia nopeammalla välityksellä, ihan orkkiksen kuorissa. Mulla on FB:ssä 2,5 kierrosta tapista tappiin, muuttu ohjaus hyväksi verraten vanhaan joka oli väljäkin vielä.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla ei vielä oikeanlaista jarrupaineen säädintä ole. (saa tarjota, jos on ylimääräisiä)
    Ostin täältä od:ltä 69 Chevellen jarruputkisarjan eteen power diskeille ja meinaan hyödyntää siitä ainakin suurimman osan. Pitää suunnitella vielä. Levyiksi tulee `71 Caminosta otettu levyjarrusatsi.

    Simpukan kierroksia en muista, mutta aika hyvä se oli ajaa. Suunnitelmissa on tosin ollut vaihtaa simpukka Jeepin simpukkaan, joita ne on jenkeissä noihin A-koppaisiin asentaneet hyvällä menestyksellä.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvännäköistä tekemistä, jatka ihmeessä tarinointia.

    Ja onhan toi koppana helvetin siisti :)
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pari kuvaa alustan osien pohjamaalauksesta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Huomenna sitten kiiltävää mustaa pintaan.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tukivarret valmistui tänään asennuskuntoon. Uudet uretaanipuslat ja nivelet löysi paikkansa. Huomenna pitää käydä hankkimassa kunnollinen sisältä puristava jousipuristin, kun eipä tuota alatukivartta saa muuten mitenkään paikalleen. :odroll: [​IMG]
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    IKH:lta 22e on hyväksi havaittu :)
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jaa, sielläkö olis sellainen? Kiitti vinkistä. :)
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei tunnu tässä konkurssissa. :rotfl: Käyn heti huomenna hakemassa.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Oikea etukulma alkaa olla nipussa. Jarrulevy vaatii vielä hiukan perehtymistä ja jarrusatula kasauksen, niin tämä puoli saa jäädä odottamaan ojauksen nivelien ja jarruputkien asennusta.

    [​IMG]

    Kuskin puoli on helpompi, sillä puolen ei ole ruostekorjauksia ja asennettavat osatkin on jo valmiita. Runkoaisa puhtaaksi, uudet maalit pintaan, kuivatus ja osat kiinni.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vähä kiirettä pitänyt, mutta sain tehtyä vanteet valmiiksi. Turpiinhan näistä saa, kun Buickiin Pontiacin vannetta laitetaan, mutta näillä mennään nyt.

    [​IMG]

    Tuosta lähdettiin:

    [​IMG]

    Huomenna vielä uudet takarenkaat vanteille, niin sitten nuokin olis alle ruuvaamista vaille valmiit.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Sähän voit ajan kanssa etsiä Buick:in Road Wheel:it noiden Ponchojen tilalle. Nuo Pontiac RallyII:t menee kyllä kaupaksi, varsinkin kun on noin siistit! http://www.hemmings.com/mus/stories/201 ... 5455789366
    Vaikka nuo RallyII:t voi olla ihan hienot Skylarkin alla. Laita vähän kiinni yhtä ja nappaa kuva näytille! :)
     

Kerro tästä muillekin!