Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Ei kai mikään muu kuin joku peltihalli ole pomminvarma. toisaalta itse tuli hitsailtua liki 8 vuotta puurakenteisessa tallissa (ei toki ihan päivätyönä..), jossa oli seinissä purueristykset jne. En usko, että mitään mieletöntä palovaaraa itse rakennuksessa on, koska ethän sinä missään nurkassa kai hitsaa?

    KANAVAPUHALLIN?
    Aiemmin jossain todettiin ilmanvaihdosta, että maalaamo ja talli erikseen. No kun ei ole rahaa eikä kohta varmaan rakennusoikeuttakaan, niin jos kuitenkin yrittäisin niitä tehdä yhdessä tilassa: metallitöissä ilma alhaalta sisälle ja kanavapuhaltimella poisto ylös, ok?
    Sitten jos maalaisin jotain, ottaisinkin ilman kanavapuhaltimella sieltä ylhäältä ja ylipaineellisesti se menisi pihalle sieltä alhaalta.
    Eli onko olemassa kaksisuuntaisia kanavapuhaltimia, vai rakentaako kaksi kanavaa, jossa on molemmissa puhaltimet, mutta eri päin? Vai sitten tehdä kunnon mutkaputket, parit venttiilit ja yhdellä puhaltimella hoitaa koko asia? Ei kai sitä sentään.
    Jos kanavistossa on jonkinlainen moskansuodatus, niin minkälaisia kanavapuhaltimia teillä on käytössänne? Ei ole ihan ammattimaisesta rakentelusta kuitenkaan kyse, vaan satunnaisista hommista, mutta sisältäen metallitöitä ja tosiaan ehkä maalaustakin; hiontavaiheessahan on jotain pakkelipölyä ihan tolkuttomasti ilmassa.
     
  2. signet

    signet Gearhead

    VALUHARKKO.
    Ei ole älyttömän kallis,suht.helppo rakentaa,eikä pala,valmista seinää kerralla.Ja lämpiää halvalla,meilläkin yläkerran 60m2 varastossa ei tarvi kompuran hukkalämmön lisäksi muuta lämmitystä.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Just näin.
    Oma tekeillä. Tallin päällä on talo, mutta melkein vois auton polttaa tallissa ilman, että tuvassa huomaa. Ontelot välipohjana.
    [​IMG]
     
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mites olis sellainen matala monttu, jossa mahtuis asentajan alustan kanssa rullaamaan auton alle ruuvaamaan. Siinä alustalla kun olis katse luonnostaan kohti työkohdetta, ei tarvisi niskavääränä kurkkia, ja alustasta olisi kai hieman tukea myös harteille, eli ei tulisi kädet niin kipeäksi kun ylöspäin kurkottelee. Ja sitten sais matalillakin pukeilla jo paljon lisäkorkeutta tarvittaessa.
    En mä nyt mikään himoruuvaaja ole, mutta joskus niitä öljyjä tai etupään niveliä pitää vaihdella, ja pelkän kylmän betonin päällä makoilu ahtaassa tilassa auto matalien pukkien päällä on aika veemäistä. Sen sijaan jos sais rennosti makoilla, eikä tarvisi autoa pahemin tunkkailla niin joku sinänsä paskamainen lootaöljyn vaihtokin leppäjeeppihin vois olla poijat saatarin mukavaa, näjet ei olis aharasta.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ajosillat tuntuisi tuota paremmalle vaihtoehdolle. Alustalla helpompi liikkua ja olisi auto muutenkin vähän korkeammalla. Ainakin henkilöautojen kohdalla sellaine +20 cm teikisi ihan hyvää konehuoneeseen kumarrellessakin.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Ajosillat tuli itselle puusta tehtynä, paksuista lankuista. On kätevä vaihtaa öljyt, äänenvaimentajat, kiristää käsijarruvaijerit tms. pienehköt hommat. No talli oli ahdas aiemmin ja tuli edelleen käytettyä hallitunkkiakin, mutta minusta nämä ovat kyllä apu.
    [​IMG]
    Edelleen kätevämpi tästä lie se Biltemastakin saatava saksinostin tai varsinkin sen parempi malli, jota voi siirreltävä. Ehkä tulee hankittua nyt ja saa nähdä, tarvinko näitä ajoramppeja niin usein enää. Näitä ennen mietin hetken "rasvamonttua" eli keskeltä just vähän matalampaa tallia. Nyt kun lattia on tasainen, auto pystyy olemaan missä kohtaa tallia ja (mekein) miten päin tahansa.
     
  7. No H2O

    No H2O Gearhead

    Semmoinen huomio noista rasvamontuista että ilmaa raskaammat kaasut kerääntyvät sinne ja kannattanee miettiä etukäteen hätäpoistuminen noista...

    Savitaipaleella, tms. kuulemma paikallinen korjaamoyrittäjä paloi monttuunsa kun korjasi autoa korjaamossaan...
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuossa olis pihalla rinteessä betonisella alakerralla varustettu 2krs vaja. Yläosa puurakenteinen.

    Mites tuollaisen muuttaminen autotallikäyttöön, eli puuosalle purkutuomio, lattian valaminen ja talli kannen päälle.
    Sais samalla kellarin mihin kiikuttaa osat mitä ei hetkeen tartte hieroa.

    Tarkoitus olisi samalla sitä laajentaa, eli lattia tulisi 1/3 maavaraiseksi ja 2/3 sen vanhan rakennuksen päälle.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    hieno idea. välipohja liittopellillä tai onteloilla. rak.tark. tulee vaatimaan osastoinninn jos teet jommasta kummasta kerroksesta tulityötilaa. mutta silti kannattaa tehdä. ei se peltiovi hommaa pilaa..

    jos tilaa ja massia ni samalla laajenna sitä alakertaa et saat sinne työtiloja. esim pölysuojatun huoneen tarkoille hommille, maalaushuomeen tai esim. hitsaushuoneen.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Rappuset alas ajattelin toteuttaa ilman kaiteita, eli luukku lattiaan, alakertaa kun ei ole eristetty mitenkään. Vielä.
    Toi hitsaushuone vois olla ihan näppärä alhaalla, varastointikäyttöön sitä enemmän suunnittelin mutta olis tuossakin ideaa.
     
  11. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos hitsaushuone on alhaalla niin pitää olla pirun hyvät imurit ja ennen kaikkea korvausilma systeemit. Muuten ne käryt on joka paikassa.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se on totta, mut ajatuksena vasta ja tuskin alhaalla tulee hitsailtua, autoa sitä eniten joutuu pajoittamaan.
    Mutta ihan ajatuksena... Noi kärynpoistot ja lopulliset ideat lopuks, nyt olis mietinnässä perusasiat.
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo kiinnostaa miten totetutit tuon 2 pilari nostimen pyörille.Ois kätevä jossain 80 neliön pienessä autotallissa kun ei siellä oo liika tilaa,niin vois heivata sen pellolle kun ei tarvii.
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Erittäin asialliset ajorampit tuossa yllä nuo pitkät kolmiosaiset "Holleyn" versiot. Eli ajaa vaan auton noille pitkille kolmiosasille rampeille, sitten sammuttaa auton ja siirtää ne keskimmäiset pitkät ramppiosat sieltä etu- ja takarenkaitten välistä pois. Hoppa ja hei: nyt mahtuu kömpimään auton alle vaikka asentajan rulla-alustalla maaten. Hienoa. Pikku hifistelijä täältä ehdottaa vielä lisäparannusta: naputtele vielä sinne jälkimmäisiin renkaan alle jääviin pikku ramppeihin semmonen "stopparipalikka", että ajaessa autoa rampeille tulee vastaan konkreettinen stoppi, josta tietää, että oikeassa kohdassa ollaan.

    "Hain" talliprojekti vaikuttaa ihan unelmalta. Harkkoa ja ontelolaattaa. Just noin. Mikä siinä tallissa on sisäkorkeus? Muut mitat? Koska käyttöönottobileet?
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuotaaa, korkeaa sokkeliahan suositaan maakosteuden takia ja ettei satava vesi roisku seinälle, sitä ongelmaa ei tietysti tuossa ole.... toivottavasti sinulla on kapillaarikatko ja salaojat kunnossa. Tämän lisäksi kaikenlainen kasvillisuus nuolee aika nopeasti seinää ja lisää kosteutta entisestään.
     
  17. hodis

    hodis 3rd gear

    Sokkelin korkeudessa kannattaa varautua maan routimiseen. Tänä talvena on routa ennätys täällä ja se on nostanut pihaa reilun harkon verran, anturan eristyksen ulkopuolelta. Sulamisvesi valuu keväällä jonkin aikaa tuohon vanhempaan autokatokseen. Siellä on kyllä viemäri, joten poistunee saman tien.
    Uudempaan talliin otin tuon huomioon ja pantiin yksi varvi harkkoa lisää.
     
  18. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Mitä nosturi talli hä ?

    Minä tein ku pihaa kaivinkoneella muotoilin niin tuollaisen loivan kuopan keskelle pihaa josta rumpuputki pois.. Siihen ku nakkaa muovin alle ja auton päälle niin voi tehdä kaikenlaista :rotfl:
    [​IMG]
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kokemuksesta voin sanoa että kanavapuhallin ei riitä. Ne on suunniteltu siirtämään se ilmamäärä joka on sen kokoisessa kanavassa, m3/h on vähäinen.

    Itse laitoin ensin ison keskipakopuhaltimen puhaltamaan suoraan ulos, taajuusmuuntimella koska täydellä teholla puhallin vaihtoi koko hallin ilmamäärän 6 kertaa tunnissa. Muuten hyvä mut hukkaa talvella energiaa.

    Viime kesänä laitoin Nedermanin suodatinvaunun (sain halvalla) putkien päähän ja palopelleillä ohjaan että mistä imetään.
    Tein putkelle kauluksen joka mahdollistaa putken kääntämisen ja siihen 3m haitariputken. Siihen sopiva klemmari johon ruuvasin vanhan kajarimagneetin kiinni in saa kohdeimun. Toki toisinaan käytän Nederin norsunkärsää joka on moottoripukissa kiinni, sillä pääsee aiton sisälle imemään.

    Ainut mitkä ovat maksaneet enemmän ovat keskipakopuhallin, se säädin ja toi suodatinvaunu. Se tosin maksaa itseään takas kun puhaltaa sisälle lämpimän suodatetun ilman. Muut löydetty käytettynä tai jopa poisheitettyinä.

    Kuvat oli liian isoja tänne mut löytyy tuolta:
    Suodatinvaunu:
    http://i1252.photobucket.com/albums/hh5 ... y507vd.jpg
    Kääntyvä imuputki:
    http://i1252.photobucket.com/albums/hh5 ... d553zd.jpg
    Norsunkärsä:
    http://i1252.photobucket.com/albums/hh5 ... 02gosw.jpg
     
  20. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä putkea pitää olla. 150mm putkea, 5 haaraa ja kaikissa sulkupeli. Saan valita mistä työkohteesta imetään milloinkin.
    Kyllä sinä saat sen toimimaan niinkin. Sinullahan on 2 vaihtoehtoa: joko keräät isolta alalta huuvalla tai sit liikutat paljon ilmaa ni pienempikin riittää. Minulla toi haitari-imuletku ja varsinkin tuo kärsä toimii hyvin kun ilmaa liikkuu. Hyvin toimii myös hiekkapuhalluskaappikin.
     

Kerro tästä muillekin!