pontiac 389

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kipa76, 13.2.2015.

  1. kipa76

    kipa76 3rd gear

    morot kaikille...

    osaako joku kertoa mimmosia tekniikoita nuo 389 pontiac moottori ovat?
    kestääkö,jotaki vakio vaivoja ja taloudellisia...?
     
  2. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Moron!
    Yhden vm.63 koneen kanssa puljanneena seuraavia asioita tuli mieleen
    - Osat kalliita
    - kannet herkät, lämmöt pidettävä kurissa ja öljynkierto toimivana
    - kestää kyllä normiajossa siinä missä muutkin kunnossa olevat koneet

    Ei tässä ny muuta tuu mieleen ja nuo havainnot tosiaan vm.-63 koneesta muut kommentoikoon uudempia :)

    -Jamppa
     
  3. pontso

    pontso Gearhead

    kahdella vesiropulla puoli niin on vahvempivaluinen , jos laitat uudemman kannet niin käytä uudemman työntötangot , jos vesitilat täynnä mömmöö niin putsaus , ei mikään motti pelaa jos vesi ei kierrä. vesipumpulta kato että kaikki tarvikkeet ehjiä .samoin rassaa öljykanavat

    onhan noiden kanssa mä jo pärjänny yli 30v

    pete
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    389 on Pontiacin vuodesta 1957, vuoteen 1979 (301-> 1981)valmistama moottori sarja. Ihan perus hyviä koneita, siinä kuin vaikka Chevy smallblock tms. Kestää normaalia viritystä suunnilleen sen minkä tehtaan SB Chevytkin. Erikoisosaa saa Pontiaciin tarpeen mukaan, jopa ihan uusia lohkojakin nykyisin. Myös alu-kansia saa Edelbrock:ilta ja Kaufmann:ilta ainakin. Taloudellisuus riippuu ihan siitä mitä kone pitää sisällään. Tehtaan vakiokoneet syö sen mitä muut saman ikäiset, kokoiset ja viritysasteiset V8:t syö. Ei ne helpolla hajoa, jos ei ole loppuun ajettu ja/tai on asiallisesti kasattu remontin jälkeen. Yleensä hajoaminen johtuu "inhimillisestä tekijästä", eli joku on mokannu...
     
  5. kipa76

    kipa76 3rd gear

    ok.
    tuossa vaan yhtä autoa ostamassa niin sillä kyselin ko ei ole noista mitään kokemuksia...
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

  7. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

  8. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    Tietääkö kukaan käykö 66vm 389 pannuun 70luvun alun 400 koneen kannet ja mitähän eroja niis mahdollisesti on?
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kovasti tuo hieno kone herättää muistoja.

    Kerran me nuoret pojat oltiin Ruottinmaalla varaosia hakemassa. Pontiac-kaverille löydettiin jenkkikassillinen Muncien osia Lassen purkaamolta Luleåsta. Wanha kunnon asekätkijä Lars sitten kertoi, että yhdellä kaverillaan on myös Pontiacceja, että käydääns katsomassa. Tuonne inkkaritallille päästyämme olimme me Sovjet-Finlandian köyhät harrastajat hienon näyn edessä: ei ne 1G ja 2G F-koppaset kisa-autot mitään, mutta se kuin pakastavedetyn oloinen ´65(?) GTO 389 TriPowerilla komensi jo hattua päästä. Valkoinen sisusta, vaaleansinisenvihertävä ulkoväri, manuaaliloota. Ja tosiaan kolmen kaksikurkkuisen kaasarin paketti siellä legendaarisen haaramoottorin päällä. Ikäni mä muistan ton.

    Toinen fläsbäkki: oltiin jostain Alastaron ja Turun väliltä hakemassa kaverille Moparin 440-konetta, kun sieltä maalipään maatilan piharakennuksesta löytyi makaamasta joku ´60-luvun Pontiac. Isäntämies heinä suussa siitä kertoili. Vähän sitä konetta oli siinä paikallaan ollessa purettu, mutta muistaakseni juuri 389cid pata. Hieno suomalais-ugrilainen latolöytö, heh.
     
  10. kuula

    kuula Gearhead

    Eiköhän se -66 ollu viimenen 389. -67 --> 400.
     
  11. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Ei kai sellainen ihan susipaska kone voi olla, kun joskus -90 luvun alussa kuljetti -65 Bonnen H:ki-Rovaniemi välin karvan alle viiteen tuntiin :soosoo: pysyen läjässä reippaan paluumatkan ja vielä pitkään senkin jälkeen.
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    Nooo, ihan kaikella kunnioituksella ja ymmärryksellä muisteloita kohtaan, mutta Rollosta Isolle kirkolle on reilut 800km kestopäällystettä. Että vajaat 5 tuntia ajoaikaa tekee yli 160kmh keskinopeutta... Teoriassa mahdollista jollain kyykkypyörällä, mutta itekkin nilkka suorana tuota väliä jenkkakoneella suhanneena tiedän, että jo 116kmh keskinopeutta teetti hikeä takaraivoon.

    No, jos joku vehjes tuon matkan saavutti alle viiteen tuntiin, niin toivottavasti juuri 389cid Pontiac. Peace.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Vahvavetoinen kone tuo 389. Muutenkin peruslujaa tekoa, eipä niistä mitään isompia mutinoita ole kuulunut. Pirteästi jaksaa liikuttaa isompaakin koppaa ilman mitään virityksiäkin.
     

Kerro tästä muillekin!