Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Swatti, 28.8.2014.

  1. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
    Ja suunnittelu ja haaveilu on kaks eri asiaa.
     
  2. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Katselin arkistot läpi ja ainoa mitä löytyi menneistä projekteista oli penkitys-pätkä CLS-mersusta joka sekään ei tarjoa suurempia todisteita yhtään mistään... Tosin kuulostaa suihkuhävittäjältä.

    Auto on jo uudessa kodissa. Niille ketä kiinnotaa:
    - Airmätic ilmajousitus muutettiin aktiivi-jousitukseksi, osia ja idea lainattiin CL-mallin alkuperäisestä joskin vietiin pidemmälle ja niin että se oikeasti jopa toimi
    - Softat uusiksi laatikossa, vaihtaa kans kun käskee ja mukava ajaa myös päivittäin. Mekaanisia muutoksia vain vahvistus ja toleranssit pienemmäksi
    - Orkkis remmiin uudet laakerit, vähän ehostusta ja uudet välitykset. Sata ja yks pientä muutosta muualle ympäri konetta. Jäähy ja välijäähy täysin uusiksi
    - Ajotietokone mittaritaulussa täysin uusiksi, käyttöliittymä vähän 63AMG-tyyliseksi ja päälle C63 ratti + kaikki sen napit käyttöön
    - Uusi putkisto uusilla vaimentimilla. Ohitusventtiilit putkistoon, "Sport" napin takaa jää kätit ja vaimentimet pois välistä tyystin.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    No ainakaan projektien dokumentoitinti ei ole ennakko suunnittelun ja visioinnin tasollla. Nykypäivänähän porukka napsii suht helposti kännykkäkameroillaan kuvia vähän vaatimattomammistakin kohteista... Mut koita ny hyvä mies päättää mitä meinaat ruveta rakentaa ja sit vaan hommiin.
     
  4. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mikä kiire teillä on? Mulla ei ole mitään lukkoon lyötyä päivämäärää tälle.

    Oikeasti, anteeksi jos joku luuli että alkaa tuleen scanneja dynö-lapuista heti ja kuminpoltto-videiota. Tämä olisi ensimmäinen "dokumentoitu" projekti ja sekin puhtaasti pyynnöstä tai "kysynnästä" johtuen.

    Toistaiseksi uupuu:
    Itse auto, joka nyt kahden vaiheilla ja molempia saatavilla suht hyvin
    Toinen on fiksu paja jossa "töh määtsik häppens" ja näitäkin tiedän pari
     
  5. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Hitto kun sais itekin vaihdelaatikon toleranssit pienemmiks. Toleranssinpienennyskoneesta staattori halki..
     
  6. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Ihmeellistä trollipaskaa... swätti tekee vaikka avaruussukkulan,
    sitten kyselee ja haaveilee jotain pikkulohkoletukkaa turbolla.

    -Case Closed-
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Niinpä. Ja vaikka kaikki osataan tehdä itse ja on tehtykin ja huolellinen suunnittelu netissä on tärkeää... niin silti projekti viedään "pajalle" toteutettavaks. Rahat vaan pitää hakea ensin marmorista.

    Jos tää kaikesta huolimatta olisi totta, niin kysessä olisi ainakin maailmanluokan niskapoka sille pajalle joka tälläsen mielettömyyden erehtyis ottaa työn alle.
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Eksää osaa lukea; Aygosta piti nimenomaan ottaa se takaikkuna irki :poff:
     
  9. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Veikkaanpa että harva marmori antaisi rahaa "projektiin" ellei panttaa taloaan.
    Kerran ostin auton velaksi ja huonosti meinas käydä, never again!

    Pyrin pitämään pajapäivät melko pieninä ja tekemään maksimaalisen määrän asioita itse omassa tallissa. Näistä kiroiluista tuskin kukaan haluaa kuvia tai videoita...

    Mainittakoon vielä kerran. Finanssit on kiinni osakkeissa kunnes kurssi alkaa laskea ja jolloin botti ne myy poijes. Mitään suurta nousua ei ole mutta poiskaan ei kannata myydä jos kerran nousee.

    Irto-käteistä on ehkä auton ostoon ja markkinoita pidänkin silmällä. Kahta träns-ämiä kyselin, toinen mätä, toinen meni. Paria sekkiä kyselin, yksi mätä, toinen "liian epäilyttävä"

    Budjetti on suht "korkea" tarvittaessa mutta pyrin pitämään tiukkaa kuria sen osalta.
    Olen onnistunut pitämään turhat kokeilut poissa juuri tarkan suunnittelun avulla.

    Vaihdelaatikko - mitä optioita olisi?
    Vaatimukset:
    Automaatti, käsin käskytettävä tarvittaessa, siedettävä kadulla ja kestävä.
     
  10. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mitä nuo ränsämit ja sekit on?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Niis o jotai kättejä?
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Mua taas kiinnostais minkälaista moottorikombinaatioo oot suunnitellu, ei niinkään mihin koppaan se tulee. Itsekin on tullu noitten turbokasien kanssa pelattua.

    Lähinnä se kiinnostaa kun sanoit että pitää ahtaa kunnolla ja tehoa ei saa olla "liikaa"?
     
  13. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Kustannus-tehokkain optio lienee se perus "pikkulohko" ja sehän sopii likimain kaikkeen. Muitakin optioita on mutta tuo lienee se "helpoin"

    Tavoitteena on viiveetön, alhaalta jo tehokas ja normaaliin kruisailuun sopiva laitos jossa tarvittaessa tehoja sikailuun ja luisuihin. "Modernia tekniikkaa vanhaan rassiin"

    Luvut pitää saada lailliseksi kans. Onnea vaan saada kilpien väliin kun isolohkon turpottaa.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Vähän tarkempia speksejä olisin toivonut, vai eikö vielä moisia ole?

    Mulla on tossa chevellessä vähän vastaava toi motti, tarkoituksena oli tehdä pienikulutuksinen kone "rittävällä" teholla.

    Sen vaan sanon että tehorajat paukkuu millä vaan kasilla kun ruvetaan kunnolla ahtamaan.
     
  15. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    ei mikään ongelma saada kilpiin ahdetulla pikku-tai isolohkolla, jos kyseiseen automalliin on vaan kyseisen kokoista mottia saanut. omavalmistemoottorina kun ei mimitehorajaa ole...
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Jos puhutaan modernista tekniikasta ja perus "pikkulohkoista" ollaan vähän hakoteilla... moderni versio aiheesta Chevyn pikkulohko on generaation III-V moottorit joista tunnetuimpina alumiinilohkoiset gen III LS1 ja LS6, gen IV LS2, LS3, LS7, LS9, LSA ym sekä gen V LT1-koneet ja näiden edellämainittujen johdannaiset ja samojen generaatioiden rautalohkoiset versiot. Ovat kuitenkin eri koneita kuin gen I ja II pikkulohkot.

    Noiden etenkin gen IV-Chevy V8:sien ahtamisprojekteja löytyy netistä paljon, tehoja ovat ottaneet erilaisia määriä riippuen tavoitteista. Koppina on autoissa ollut lähes mitä tahansa.

    Pikku-isolohkojakoahan ei enää edes ole, vaan ulkoisesti samankokoiseen lohkoon on tehty erikokoisia iskutilavuuksia 4,8-litraisesta 7-litraiseen.

    Noita tekniikoita on sekä Suomessa että maailmalla rakennettu ja asenneltu vaikka mihin niin paljon, ettei siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Ahtamiseenkin on useita eri tapoja, maggie (ruuviahdin), procharger, fm twin turbo, rm single turbo ja vaikka mitä muita. Rear mount turboja ei tosin ole täällä Euroopassa pahemmin harrastettu, outo jenkkien käyttämä systeemi... eniten tehoja haettaessa yleensä twin turbo setup on käytetyin, mutta alhaalta vääntöä haettaessa procharger lienee parempi, huipputehoja ei sen kanssa saa yhtä paljon välttämättä taloudellisesti. Maggie taas on enemmän sellainen mukavuusahdin, ei kauheita huipputehoja mutta mukavaa alavääntöä. Jenkeissä ja briteissä monet ovat konvertoineet magnacharger-koneita tuplaturboiksi suurempien tehojen toiveessa.

    Se, tuleeko tästä projektista koskaan mitään on sitten ihan eri asia... :)
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Swatti,mistä ihmeestä sä oikeen ammennat noita sun päättömiä ideoita? Mut ihan hyvä,sillä aina kun saan lukea juttujasi niin tulee hymynkare suupieleen.Jatka samaan malliin niin tulee tähän arkeen vähän hupia.

    Tutulla kaverilla on -71 Chevelle,jonka moottori on tehty tällaiseen "peruspikkulohkoon" taisi olla World Motown bloki.Kaveri on taitava ja fiksu rakentaja,mutta niin vaan oli hänelläkin taas motti levällään kun hänen tallillaan kävin;en muista mikä siitä nyt sitten oli ahtamalla lauennut.

    Ei ole ihan äkkipojan hommaa,varsinkin jos ei ole minkäänlaista kokemusta em. moottoreista tai edes perusteista.Mutta kuten huomaat,niin sun edesottamukset kiinnostaa niin rupea vaan alottelemaan.
    Kyseles vaikka US-partsista Worldin blokeja,se vois olla hommaan hyvä kivijalka.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Se, kertooko noi jenkit rikkomistaan moottoreista on sitten ihan eri asia...

    Reipas tehonlisäys alunperin vapariin on usein haastavaa.
     
  19. Swatti

    Swatti 1st gear

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    Remmi olisi "helpoin tapa" saada ala-tehoja mutta KOKO lähtökohta oli juuri turbo-tekniikka. Lienee fiksuin kahdella kun kerran kasi-kone kyseessä. Ahtimien asettelun määrittelee käytössä oleva tila.

    MITÄÄN päätöksiä oikeastaan mistään ei ole lyöty lukkoon, paitsi tuo turbo-tekniikka ja siinäkin kaikki optiot auki.
    Suuri tavoite olisi saada säätyvägeometriset-ahtimet mutta sekään ei ole mikään absoluuttinen pakko. Säätyvillä vaan saisi sen viiveen minimiin, vähän modernimpaa tekniikkaa ja tehoja alempaa. Vaikeampaa, juu, mutta näistä on jo kokemusta pohjalla.

    Oma kokemus rajoittuu mersuihin ja nipponeihin, vierestä on tullut seurattua erinäköistä penarien rääkkäämistä myös. Jenkit on tosiaan ihan uutta joten "tulin tänne vähän oppimaan" ensiksi. Trolleja verraten öbaut sama määrä kuin tähdellisien ja nipponien laudoilla.

    Kriteereihin sopivaa autoa katsellaan ja siinä ohessa muutakin.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Jenkkirauta turbo-tekniikalla, mitä vaihtoehtoja tarjoll

    mitäköhän bensakoneen muuttuvageometrinen ahdin maksaa?
     

Kerro tästä muillekin!