BBC 402 käy kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lutra, 22.2.2015.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Kuumana käy moottori.

    Vähän kuin syyläristä sujahtaisi vesi liian nopeasti läpi. Ylä ja alavesiletkussa ei ole kuin mitätön lämpötilaero. Kone ja syyläri samassa lämpötilassa koko vesitilavuudeltaan.

    Paikallaanollessa lämpö tahtoo nousta. Ajonaikana lämpö hallinnassa mutta ryömii pikkuhiljaa. Syyläri on isohko ja pitäisi riittää, tosin kaksirivinen.

    Joku persutavalaatua oleva juttu mutta ei pistä silmään mikä se on. Jos joku keksii niin saa kertoa tai jos infoa puuttuu niin voi kysyä. Ideoille olisi tarvetta.

    Peruspalikat:
    -Männät TRW L2328 pattipää .030 ylikoossa, .319 dome (eli 402 porattu 408 kokoon, bore 4.155” )
    -avarretut rautakannet 6227292 ovaali. Kansi virtasi kansivirtausmittapenkissä 502 hepoa
    -lohko 402, 3999290 hi perf (71 valettu 72 autosta), kiillotettu
    -keinuvipat Comp Cams 1620-16
    -venajouset Comp Cams 924-16
    -rullanokka comp cams 11-430-8
    -rullanostajat Comp Cams 887-16
    -imusarja Edelbrock 7561
    -peltipakosarja: HOK-2457
    -MSD 6AL sytkäpoksi
    -MSD MSD Pro Billet jakaja
    -Holley 750 tuplapumppu kaassari

    Penkitetty ja vääntökoneeksi säädetty.

    Sytytyseannkko tyhjäkäynti 18 astetta. 2000rpm 38 astetta joka samalla maksimi
    Puristuspaine mitattuna a'la biltema härveli 12.0-13.2 barin välissä

    Syylärin speksi AFC-80103N
    Radiator Style:Crossflow
    Radiator Material:Aluminum
    Radiator Finish:Natural
    Overall Width (in):26.000 in.
    Overall Height (in):20.000 in.
    Overall Thickness (in):3.000 in.
    Core Width (in):22.500 in.
    Core Height (in):18.500 in.
    Core Thickness (in):2.250 in.
    Row Quantity:2
    Transmission Cooler:No
    Inlet Location:Upper driver side
    Inlet Size:1 1/2 in.
    Outlet Location:Lower passenger side
    Outlet Size:1 3/4 in.
    Tube Size:1 in.

    Mitä tehtynä:
    -vesipumppu vaihdettu Edelbrock 8851
    -syyläri nostettu niin korkealle kuin saa jotta vesipinta olisi korkeammalla kuin moottorin yksikään vesikanavan osa
    -termarin syylärin lähtöä laskettu
    -16" sähköinen flekti vaihdettu 2 x 12" sähköiseen ja tuulitunneliin
    -eriasteisia termareita kokeiltu, termarissa ilmausreikä
    -ylivuotosäiliö lisätty
    -ilmailtu monella tavalla. Korkki auki ja kiinni. Keulaa ilmassa jne.
    -syylärin korkki pitää painetta, myös alipaineen moottorin jäähtyessä.
    -ei turhia syyläri porise jos käyttää ilman korkkia (kannentiivisteet pitäs olla OK, ei nestehävikkiä, öljyt pysyvät öljyinä ja nesteet nesteinä)

    -sytkäennakkoa suht reippaasti ja nokan ajoitus myöhästetty. Vääntö alhaalla erittäin hyvä, käy normi bensalla ja erittäin kierrosherkkä moottori.
    Moottoripenkissä 435hp ja 650Nm vääntöä


    Tutkinnan alla:
    -Koneessa steam holet ummessa. Tarkoituksena porata ne ennen kesää. Vedenkierto lohko-kansi välillä paremmaksi
    -muuttaminen E85 käyväksi. Jos viinalla sais vähän lämpöä pois.
    -ränttätänttänokka joka ajoituksellä säädetty siten että kävis tyhjäkäyntiä ja että vääntöä olisi heti liikkeellelähtiessä tarjolla pienillä kieroksilläkin. Meneekö hyötysuhde persuuksilleen tällä tavoin, ränttätänttänokan hyötysuhde pienillä kieroksilla ollee heikko jo muutoinkin. Mutta sitten häviää tyhjäkäynti vaikka piikkitehoa kieroksille tuliskin lisää.
    -vesikanavat putsattu ja nesteet pysyvät puhtaina
    -kaasarin säätö. Nyt käy rikkaalla hajusta päätellen. Laajakaistalambda odottaa hyllyssä asennusta.
    -täysrempan jälkeen ajettu max 500km. Sen verran oli paha lämpöongelma ettei yli 15km lenkkejä uskaltanut ajella. Ens kesälle pitäs saada oikeita kilometrejä alle.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noissa sähköflekteissä ei varmaan ole hönkää lähellekkään niin paljon kuin isossa mekaanisessa ropelissa.
    Vaihda mekaaniseen kunnollisella tuulitunnelilla tai laita se 16 tuumanen vielä lisäksi etupuolelle, mikäli sen voi muuttaa puhaltavaksi ja mahtuu olemaan.
     
  3. Lutra

    Lutra 1st gear

    Kaksi alinta nuolta kuvassa. Kuinkahan iso vaikutus tuolla voisi olla koneen lämmöille. Kannessa vesireijät, samoin kannentiivisteessä mutta mun lohkossa "steam holet" ummessa. Nämä tulee avattavaksi.

    Osaakoko joku selittää miksi nämä ovat joissain lohkoissa ummessa ja joissain avattu jo tehtaalta lähtiessä?

    [​IMG]
     
  4. Väne

    Väne Gearhead

    Reilulla ennakolla ja liian rikkaalla seoksella käy niin että palopaine nousee liikaa ennen yläkuolokohtaa, eli tehdään turhaa työtä ja tulee hukkalämpöä,sitä ei välttämättä huomaa jos kaikki pytyt käy suunnilleen samalla lailla. Ja kun pakoventtiili aukeaa myöhään hukkalämpö ei pääse muualle kuin nesteeseen. Isolla ennakolla ja myöhäisellä pakoajoituksella voit varmaankin laihentaa seosta reilusti.

    Miten nokan myöhästys parantaa tyhjäkäyntiä ja alavääntöä?
     
  5. Lutra

    Lutra 1st gear

    Omaa kuvitelmaa tai kuullu kahvipöydässä tuo nokanajotusjuttu. Sen takia täällä kyselenkin kun on intoa enemmän kuin tietoa. Osaaminen karttuu tässä sivussa pala palalta.

    Kaikki olis hyvin kun vaan keksisi miten ens kesänä kävis normilämmöillä.
     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kyllä E85 siinä ainakin auttaa, kahvipöydissä puhuttu jopa 20-30 astetta pienemmistä lämmöistä.
     
  7. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Höyryreiät olisi syytä porata,mikäli kansista löytyy reiät joihin se ilmataskun höyry voi paeta(sullahan on kansissa ne).
    Mikä jäähdytysneste sulla on käytössä? Glykolia tuollainen kesämosa ei kauheasti kaipaa,laittaisin mietintään Water Wetterin (Redline)käytön kyllä;se poistaa pintajännitystä nesteestä ja jopa toimii...
    Lisäksi kannattaisi jäähdytintä kallistaa siten ,että ajoviimaa vastaanottava "otsapinta-ala"hiukan lisääntyy jäähdyttimen putkissa.
    Mites öljyn lämmöt?
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    Kansissa moiset reijät on. Tulee tehtämäksi lähiviikkoina.

    Water wetter ei vaikuttana mitenkään. Punaiset nesteet 50/50 seos.

    Vähän saisin kallistettua. Muutoin ilmanohjaimet keulilla paikoillaan jotta syylärille menisi ilma. Auto Pontiac Firebird 1967.

    Ei ole mittaria kiinni vielä öljynlämmöille. Voishan sellaisenkin paikalle asentaa. Öljynpaineet OK ja seurannassa.

    Sen verran paha tuo lämpöongelma että pitää flektit kytkeä startissa päälle ja samoin sisälämppäri. Ja 15km ajo on maksimimatka. Joku kunnon perusmoka käyny kun vaan keksisi mikä. Muutoin moottori on erittäin mielyttävä ajella, tasainen vääntö, kierrosherkkä jne.

    Sytkä, nokanajoitukset, E85+kaasarinsäätö. Höyryreikien avaus ja moottorin penkitys olisivat seuraavat vaiheet.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Kuinka kuumana motti käy(fahrenheit)?
    Onko se päässyt pahasti keittämään,tai keittääkö se jatkuvasti.

    Omalla kohdalla vaan ihmettelin joku vuosi sitten,miksi 406 SBC käy kylmänä;mittarihan oli uusi Autogage eikä heti juolahtanut mieleen että se voisi oli viallinen.Uusin mittarin ja johan oli lukemat sopivammat.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Hetkinen, onko todella niin että lähes vakioo isolohkoa ei enää tänä päivänä saa toimimaan bensalla ja jäähdytysnesteellä?
    50-vuotta meni hyvin ja nyt ne lakkas toimimasta.

    Syyllinen löytyy varmaan siitä syylärin sivulta eli ne flektit ei toimi tai sitten säädöt on mettässä.

    Oletko päässyt tarkistamaan että vesi kiertää?

    Miten lämmintä menee syyläriin ja miten lämmintä menee takas moottoriin?
     
  11. Lutra

    Lutra 1st gear

    Nousee nopeasti termarrilämpöön, tämän jälkeen muutamaminuuttu vakiona kun syylärivesi hurahtaa koneeseen. Ajossa tasaista nousua koko ajan. Eli energiaa syntyy enemmän kuin häipyy. Mittari kunnossa.

    Keitto-ominaisuuksia en päästäny moottoria kokeilemaan. 100C rajan puhkaisin tosin pariin kolmeen kertaan.
     
  12. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Varmaankin tyhmä kysymys,mutta kysyn kumminkin,kulkeeko tuulettajan/vesipumpun hihna vakiosti ? haen nyt sitä että pyöriikö vesipumppu oikeinpäin,tuo sinun pumppuhan on kellonsuuntaan pyörivä.
     
  13. Lutra

    Lutra 1st gear

    Flektit kytkeytyy päälle 92C asteessa. Pois 88C. Lisäksi kytkin koelaudassa.
    Vaikka flektit ajossa päällä koko ajan niin lämpö ryömii ylöspäin.

    Sama lämpö ylä ja alavesiletkussa. IR mittarilla kun mittainee niin koko nestetilavuus näyää olevan yhtä puuta. Sähköflekteissä on hönkää, ei mallia a'la biltema. Sehän tässä ihmetyttääkin että edes ajoviima + flektit ei riitä.

    -lämpöongelma paha tyhjälläkäynnillä. Termarista moottorilämpö ei piittaa mitään vaan ohittaa sen.
    -ajonaikana lämpö hiipii ylöspäin. Lämpöä syntyy enemmän kuin syyläri+flektit+ sisälämppäri pystyy poistamaan.

    By-pass letku vesipumppu-termarikotelo paikalla myös

    Syylärinkorkki auki katselu paljastaa veden virtaavan OK kun termari aukeaa. Koneen vesikiertoa pitää tutkia kun nostan koneen irti keulilta. Ennen kasuasta kaikki vaikutti OK.
     
  14. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jos lämpötila on sama ylä- ja alavesiletkussa niin eikös se kerro että syylari ei toimi niinkuin pitäis eli ei jäähdytä? Sillon lämmöt varmasti nousee. Voitko koittaa toisella syylarilla? Vaikka se onkin yksinkertainen laite niin pitäishän sen jäähdyttää. Jos siis neste kiertää kunnolla ja kiertosuunta ja letkut on oikein.
     
  15. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    uskon, että kun nokan ja sytkän ajoitukset laittaa kuntoon ja seokset kohdilleen niin lämpöongelmatkin hellittää! Lähtökohtaisesti jos nokan ajoitusta myöhäistää huononee alakierrosten teho.. myös koko teho-alue siirtyy ylöspäin.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Eks tää ollu just rakennettu? Ennenkuin männänrenkaat/hoonaus asettuu, niin käyhän se lämpimämpänä..mut pitäis pystyä kyllä normiajoon silti, jos suurinpiirtein säädöissään, koneistukset ja mäntä/sylinterivälykset ok, ei hirveitä määriä kattilakiveä vesitiloissa, auton keulan rakenteita/ilmankulkuja ei ole muokattu pieleen jne jne.

    Ei se vesi liian nopeasti voi normi syylärin läpi mennä ja huonontaa samalla sen jäähdytystehoa.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu jos flektit pyörii mutta neste ei jäähdy niin varmasti kone kuumenee.
    Paha sanoo missä vika mutta itse käytän vain mekaanista ropelia sekä tuulitunnelia...

    Olisko mahdollista että syylärin pillejä on monta tukossa?
     
  18. Lutra

    Lutra 1st gear

    Syylärikin uus.

    Sähköflektit moottorinpuolella ja oikeaan suuntaa puhaltavia (imee syylärin läpi konehuoneeseen päin)
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Joskus noissa lämpöjutuissakin voi olla ihan euron vika, kunhan sen vaan lopulta oivaltaa.

    Aikoinaan dötsi rupes nostaa lämpöjä heti jos sillä veti vähänkin pidemmän matkan moottoritie nopeuksia.

    Kennotettiin syyläria, vaihdettiin vesipumppua mut edelleen se tykkäs lämmetä kovempaa vedettäessä.

    Sit kerran satuin kaasuttelemaan sitä konehuoneen puolelta ja sattumalta katse osui alavesi letkuun.

    Aina kun sille antoi hetken aikaa enemmin lämää, niin se lähti imemään alavesiletkua ruttuun.

    No se oli jotain lötköä universal laatua, mutta ton kyseisen episodin jälkeen ymmärsin, että miksi monissa alkuperäis letkuissa on se jousi sisällä.....
     
  20. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    siin vaihees kun rb sun tapaukses alavesiletku veti luttuun , luulis et jäähdytin on tukkonen , vesipumppu imee / tukos jäähdyttimes luulis olevan ainoo selitys , mut lutran ongelma , voisko kuitenkin uudes jäähdyttimes olla valmistusvirhe , kokeile täyttämällä yläletkun paikka ummes alaletku irti et valuuks oikeesti kunnolla läpi
     

Kerro tästä muillekin!