BBC 402 käy kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lutra, 22.2.2015.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Tätä seoksen laimentamista pitää pohtia ja testata. Laajakaistalabda kiinni kun hyllyssä moinen odottaa ja kokeilemaan.

    Puristuspainetta oli noin 12-13 baria joka pytyssä, onkohan silla vaikutusta kans tähän? Lisää työtähän puristaminenkin on.
     
  2. Lutra

    Lutra 1st gear

    Toinen kummajainen on että 2 x tulppia on hajonnut tällätavoin, puhaltaa tulpan sisältä läpi:

    [​IMG]

    Liittyykö lämpöongelmaan, en tiedä. Mutta sekoittaa keskustelua.

    Syyläri + "tuulitunneli":
    [​IMG]

    Moottori:
    [​IMG]
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Hetkinen!Kuva näyttäis että toi sun tuulitunneli olis ikäänkuin syyläri olis paketoitu alumiinilevyllä,ja flektejä varten olis sitten kaksi pyöreätä reikää?

    Kokeileppas siten että otat ton aluumiinilevyn pois ja kiinnität flektit samoille paikoille.Musta tuntuu että kuuma ilma jää muhimaan ton paketin sisään.
    Itselläni on vastaavanlainen asennus,mutta yhdellä Volvon flektilla ja sen alkuperäistuulitunnelilla,ja toimii hyvin.

    Ajoviimahan ei nyt pääse syyläri läpi,vaan lyö "päätään seinään".
     
  4. G20

    G20 Gearhead

    Tuskin sentään puhaltaa paineita tulpan läpi mutta tuon näkösen tulpan aiheuttaa vuotava pakosarjantiiviste. :wink:
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyllä tuolla setillä pitäis veden jäähdyttimessä jäähtyä. Ihan käsittämätöntä ettei vesi jäähdy jos noi flektit huutaa täysillä ja ulkona on lämpötila nollan lähellä.
    Ei näillä keleillä pitäis edes tarvita flektejä.... mystinen homma
     
  6. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Sinulla on "series flow" lohko. Onko sulla oikea kannentiiviste?

    There are two different ways that coolant can be routed through the engine: series flow and parallel flow. This is important because if you use a parallel flow head gasket on a series flow block, you can have massive overheating and there's NOTHING that will cure the problem except to replace the head gaskets with ones that don't restrict flow at the rear of the block, or to drill the block decks to allow the coolant to flow into the head between the cylinders.

    Here's why they can overheat: A series-flow block doesn't have the openings between the cylinders, no coolant can flow up to the head there. The gasket may only have the single, smaller opening at the rear, so the amount of water that gets through that opening is greatly reduced from what the block designers intended.

    [​IMG]

    http://www.strokerengine.com/BBCengines.html

    Fel-Pro
    1017 = both parallel and series
    1037 = Parallel only
    1027 = both parallel and series (korjasin tämän)
    1047 = Parallel only
    1067 = Parallel only
    8180PT-2 = Series only
    5823PT-2 = Parallel only
    17046 = Parallel only
     
  7. Lutra

    Lutra 1st gear

    Jotain tällaista perusmassiivista pitäs löytää. Tässä se vika vois olla.

    Mulla on tiiviste HG31170HT ja sen vaihtoehtona tarjotaan Fel-Pro 1027 tiivistettä. Silloin menis just ristiin. Tämä voisi kyllä selittää paljon!
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    Siirsin auton pois tallista arkiauton huoltoa varten. Tuli pipoa hanskoilla suu pyöreänä raavittua kun oli noin -10 astetta pakkasta ja moottorinlämpö nous flektille saakka (92 astetta).

    Lohkoa ei ole betonoitu ja vesitilavuus isolohkon mukainen.

    Nyt vahvoilla:
    -mahdollisesti vääräntyypin kannentiiviste. Tarkistus jokatapauksessa.
    -höyryreikien avaus
    -E85 käyväksi vaihto. Kaasarintiivisteet odottavat hyllyssä
    -ennakko reipas + rikkaalla -> säätö laihemmaksi jos bensalle jää
     
  9. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Tuo ei näköjää pidä paikkansa, pitäisi varmaan olla "both parallel and series"

    Koska tiivisteessä 1027 ,näyttäisi olevan kaksi reikää päissä.

    Federal Mogul

    Tässä vielä Fel-Pro:n selventävä ohje:
    [​IMG]
     
  10. 455STW

    455STW Gearhead

    Itse kokeilisin myös tätä temppua. Jos ei ylä- ja alavesiletkun lämpötiloissa ole suurta eroa.
    Orggis CBB-syyläri on leveys/korkeus-pinta-alaltaan n.25% isompi ja siellä kennoja on vähintään kolmessa, jopa neljässä rivissä. Ehkä tuon kennon teho ei riitä?
     
  11. Lutra

    Lutra 1st gear


    Alumiinilevykotelo auttoi selkeästi lämpöön kun auto paikallaan. Imee ilmaa paremmin syylärin läpi.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ymmärsinkö oikein että flektien pitäminen päällä auttaa lämpöihin myös maantiellä? Silloin toi kotelo kyllä jarruttaa ilman liikkumista. Joka vehkeellä missä on syyläri keulilla eikä modattu johonkin takakonttiin tai lavalle pitäis pystyy ajaa vaikka kesähelteellä maantiellä ilman flektejä.

    Ja jos tulilintu kävi tuliseks jo tallista pihalle siirtäessä näillä keleillä niin siellä ei kyllä vesi kierrä kunnolla tai jotain. Ite kun käyttelen omaa autoa lämpimäks (mitä tahansa noista kolmesta allekirjotuksessa) niin sitähän saa odotella aivan sikana että tyhjäkäynnillä lämpenee. Ajaakkin pitää monta kilometriä että päästään termari lämpöihin.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Voiko teoriassakaan vesipumpun siipipyörä olla irti vesipumpun akselista ?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oliko ennen tota Edelbrockin vesipumppua vakio tavallinen vesipumppu, ja ongelmat samat? Ei varmaan tässä vika mutta tuntuu oudolta että ala- ja ylävesiletku on samanlämpöisiä? Onko uudessa vesipumpussa juoksupyörää tai onkose ehjä ja kiinni akselissa? Vai tutkitko että se vesi varmasti kiertää siellä syylärissä?


    Säädöt kyllä vaikuttaa muutoin tohon lämpiämiseen jonkunverran, mutta en usko että siitä kiinni jos minuutissa on lämmöt tapissa?



    Imusihti kerkes epäillä vesipumppua nopeammin...
     
  15. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Sekin saa koneen lämpiimään tosi kovin sillä tavalla, että sytkä oli huomattavasti pielessä ja kaasarilla koitettu saada tyhjäkäynti suht koht siedettäväksi. Joku tiukka nenä vois vaikka peittää oiretta kun käyn vähän vähempi sileesti. Poltti jäätävällä ennakolla kauheat määrät seosta ja lämpeni kyllä hyvin herkästi.. Nämä jutut ilmeisesti kuitenkin kunnossa ?
     
  16. 383

    383 Gearhead

    Sytytyseannkko tyhjäkäynti 18 astetta. 2000rpm 38 astetta joka samalla maksimi

    Eikö pitäisi olla 38 astetta 3000 rpm :eek:
     
  17. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Noin raju lämpeeminen kyl vaatis ehkä viel enempi ...
     
  18. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Jos ongelma ei noilla kaikilla läpikäynneillä tunnu ratkeevan niin sit vaan pari pitkää letkua (jostain) ja isoon sammioon vettä ihan täyteen. Ylä ja alavesiletku sammioon. Jos vesi todella kiertää oikein, ei pitäisi koneen kyetä tuota sammiollista vettä lämmittämään kovinkaan äkkiä. Eikä näin ollen koneen lämpöjenkään kohota kovin nopeasti. Puhun nyt jostain tyyliin 200l tynnyristä sammiona..

    Jos rauhoittuu niin syylari on syyllinen.
     
  19. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Pyöriikö flektit oikein päin?
    Ettei keulan edessä seistessä ala puntti lepattaan ku flektit lähtee päälle.
     
  20. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    letkut irti syyläristä ja ylävesiletkun paikasta vettä syyläriin ja sitte vähä elämänkoulu laskennalla katella että mitenkä nopeesti se vesi sieltä alavesiletkun kohilta pois tulee ts. pitäs tulla melkolailal samalla mitalla mitä sinne syöttämällä.

    tuo alavesiletkun kurttuunmeno on itsellä ollut ongelmana myös jos letkussa ei ole esim. sitä tukijousea sisällä. griffinin syyläreissä muutenki se alavesiletkun lähtö sellane tympeen kiero ja letku tulee niin ärsyttävään asentoon että itselläni on ainakin kokemusta siitä että letku imee itseään ruttuun eikä vesi kierrä kunnolla.
     

Kerro tästä muillekin!