Valojen värinä koneen käydessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja DUCK TAIL, 22.2.2015.

  1. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Antaa akulta mitattuna 14-14.8V
    Värinä lakkaa kun kone ei käy.

    Laturi Delcon SI10

    Mikähän sielä sairastaa :eek:
     
  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Voi olla useampiakin syitä: Jäännitteensäädin temppuilee, tasasuuntaussillasta mennyt diodi(ehkä kuitenkaan ei, koska jänniteet ovat hyvät.

    Joskus tota tekee myös huonokuntoinen akku, vaikka ei uskoisi sen aiheuttavan tota värinää.
     
  3. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Otin laturin pöydälle, näkee mitä se on syöny.
    Pystyykö muuten sitä säädintä mittaamaan, onko ehjä?

    Akulla on ikää 5 vuotta. Ei oo mitään ylläpitolatureita ollu talvisin.
     
  4. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Huono maadotus voi aiheuttaa valojen värinää. Kokemustaon.com
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja taas kerran, latauksen merkkivalon toiminta kannattaa tarkastaa ihan ekana, se vaikuttaa jännitteensäätäjän toimintaa useissa malleissa.
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    Jänniteensäätimen testaus voi olla haastavaa, en osaa sanoa, mutta nyt kun on laturi pöydälläsi, niin diodit on helppo testata.

    Aikas vanha akku. Lataa akku täyteen ja tee sen jälkeen sille kuormitustesti. Huono akku tappaa helposti laturin(diodit). Jos kuormitustesti antaa huonon tuloksen, niin tietty uusi akku ostoslistalle.
     
  7. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Tilasin sellasen rebuilt-kitin, siinä on säädin, dioditrio ym. rojut.
    Sama pistää kaikki uutta, ku on kerran auki. Näkee sit toimiiko.

    Merkkivalo toimii.
     
  8. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ihan hyvä hankinta. Ja tietty laakerit myös vaihtoon, vai oliko siinä kitissä nekin, ilmeisesti?
     
  9. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Juu, laakerit on mukana.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos kitti makso?

    Kuluneeseen ankkuriinhan se ei pelastusta tuo
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Tuo on totta ns. ankkurista/kollektorirullasta. En ole ite koskaan nähnyt tosi kulunutta tuota. Toki olen raapinut kollektorirullan liuskavälit alas ja pyyhkäissyt liuskat puhtaaksi ja sileiksi vesihiomapaperilla. Mutta kaikkihan on tapapauskohtaista ja kilometrimääristä riippuvaista.

    Hiilethän tuosssa kitissiä on ilman muuta, mutta kuluneiden hiilien hyppiminen ei mielestäni tuo semmosta tasaista valojen tiheää välkkymistä/värinää.

    No ku ei etänä tiedä.
     
  12. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Kitti maksoi 40e rahteineen.

    Ne hiilien liukupinnat näyttää tasaisilta. Meinasin kans, että pyyhkäsen kevyesti hienolla hiomapaperilla ne pinnat.
     
  13. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    No nii, nyt lataa taas ja ilman värinöitä.

    Saattoi olla ihan maadoitusvika, mut ei ois hiililläkään enää kauaa menty.

    Kiitos kaikille vastanneille.
     

Kerro tästä muillekin!