Liima, tinaus vai hitsaus ovipeltiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Substitute, 24.2.2015.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Alkoi kyllästyttää tuo autojen kuhmuisten ovipeltien suoraksi saamisen yrittäminen.

    Eli jos on pituussuunassa suoraprofiiliset ovipellit ja sopivassa kohdassa vahvikekanttaus, niin miten onnistuisi parhaimmin oven ulkopellin vaihtaminen siten että siihen tulee liitossauma? Vai onko tekemätön juttu?

    Liima, pistehitsi+tinaus vai joku muu?

    Ajatus on tietenkin se että uusi ulkopelti käännetään ulkoreunoistaan oven rungon reunojen päälle niinkuin alunperinkin on.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Yleensä pintapelti kaartuu pituussuunnassa sellasen 2-4 milliä metrillä.

    jos oven ulkopelti vaihdetaan ja reunat taitetaan taakse kuten alunperinkin,
    niin mihin siihen tulee liitossauma ja miksi siihen sellainen pitäisi saada?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    ajatus oli että yläosa jää vanhaa kun siellä on muotoja enemmän ja kahvan yms. ylitykset. eli liitossauma siihen ulkopellin yläkanttauksen paikkeille. Noissa parissa projektissa ainakin suorasyrjällä katottuna ei juurikaan pituussuuntaista kuperuutta ole.
     
  4. Nova1968

    Nova1968 1st gear

    Jos hyvän haluaa ja mikä vielä kestäsi vuosia niin koko matkalta hitsaus ja tinaa päälle. Niin ainakin itse meinasin kylkipalat vaihdella...
    Tarkkana saa olla hitsatessa lämmön kanssa.

    T: S
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Paras vaihtoehto olis hitsata tigillä. Tuli tiivis kerralla ja lämpövääristymä vähäistä mutta helposti korjattavissa. Toinen vaihtoehto olis tehdä uuden pellin yläreunaan pieni pokkaus jolla sen sais muutaman millin vanhan pellin alle. Sit migillä heppais kiinni niin et heppi 1" välein mut ristiin ja jäähdyttäen. Tehty okkaus antaa jäykkyyttä, vetely erit. vähäistä. Tiheempään ei tinatessa tarvitse. Sit tinalla tasaseks ja kiinni. Happn neutralisointi soodaliuoksella ja viimeiseksi sisäpuolelle vaik ruosteesuoja sinne pokkauksen sisään. Nythän se olisi tehty niinpäin et helpposaada sinne juureen asti ja pysyvästi.
     
  6. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Miggi-liimaa+tinaa,noin isot pojat tekis 8)
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Jos ko.autoon saa kokonaisen oven pintapelllin niin vaihtaa kokonaan. Myös takalokasuojat kannattaa vaihtaa mieluummin kokonaan kuin alkaa tekemään niitä puolentoista metrin hitsuusaumoja.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan tuollaisen pitkän oven pellin vaihtaminen melkoinen savotta. Jos pelti ei ole ruosteessa, vain pelkästään kuhmuinen, niin työn hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Vaikka sen alaosan saisi hyvin vaihdettuakin, niin yhtälailla siihen joutuu sitten pohjatöitä tekemään... Pakkeli peittää?
     
  9. vette73

    vette73 Gearhead

    Kuinka Tigillä hitsataan siten, että "lämpövääristymä on vähäistä"?
    Kaasuhitsaus taitaa olla ainoa, jolla hitsaussaumaan tuodaan vielä enemmän lämpöä, kuin Tigillä hitsatessa.
    Kaikilla muilla hitsausmenetelmillä lämmöntuonti on pienempi.

    Olen yhden kerran nähnyt (n. 35 vuotta sitten) kun erittäin hyvä autopeltiseppä (ei hitsari) vaihtoi auton takalokarin.
    Homma alkoi uuden takalokarin sovittamisella siten, että hitsattavasta saumasta ei näkynyt valo läpi. Eli aivan "liimasauma".
    Sitten sovitettu takalokari irti ja hitsattavien reunojen venytys vasaralla ja vastineella.
    Sen jälkeen takalokari takaisin paikalleen ja niiden ryppyisten, venytettyjen reunojen kohdistumerkit paikalleen ja ensimmäinen hefti.
    Hän väänteli lokaria niin kauan, kunnes kaikki kohdistusmerkit osui kohdilleen ja oli heftissä.
    Sitten alkoi varsinainen kiinnittäminen migillä.
    Muutama hefti sinne tänne, tupakkatauko, muutama hefti, tupakkatauko, ja sitä samaa jatkui pari päivää.
    Mutta sitten sauma oli koko matkalta kiinni, lokari oli aivan suora ja saumakohdan venytetyt rypyt oli vetäytyneet suoraksi. Saumaan riitti hyvin kevyt hionta rälläkällä ja ohut kerros kittiä päälle.

    Vaikka olen pikkupojasta lähtien ollut metallitöiden kanssa tekemisissä, niin tuon peltisepän ammattitaito kyllä herätti kunnioitusta.
     
  10. pile

    pile Gearhead

    Joskus aikaa tehtiin mersun ovet niin että alareunaan vaidettiin koko matkalle 200 mm soiro reunat ja alaosa taitetiin ja pitkä sauma otetiin ja pelkästään tinattiin kiinni ei verelly ja on pysyny kiinni. Pellit oli noin 15mm päällekkäin limissä
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    [qoute]
    Kuinka Tigillä hitsataan siten, että "lämpövääristymä on vähäistä"?
    Kaasuhitsaus taitaa olla ainoa, jolla hitsaussaumaan tuodaan vielä enemmän lämpöä, kuin Tigillä hitsatessa.
    Kaikilla muilla hitsausmenetelmillä lämmöntuonti on pienempi.[/quote]

    no koska samassa hommassa migilla on 60-80A ja tigillä 25-30A. Migin sauma on kova joka ei kestä vasarointia/englannin pyörää. Tigin sauma taas pehmeä ja kestää em. työtavat.
    Tästä keskusteltiin jo aika mittavasti eräässä toisessa ketjussa.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onnistuuko sellainen, et liimaa ihan koriliimalla ei sillä halvimmalla sikakitillä marketista uuden alaosapellin siihen pokkauksen rajaan?

    Pokkaushan madaltuu sen pellin verran, muttei myöskään vetelisi
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tuo limisaumaan pintapelti niin onnistuu liimallakin. Tulee sillainkin ihan hyvä. Tosin itse vetäisin hitsaten. Vetää vaikka heftin sinne tänne. Sitten tinaa. Ei siinä juuri hommaa ole enempää vaihtaa sen palan tai koko pellin. Sauman ajaa puhki ja nappaa pellin pois. Näihin "uusiin" autoihin olen joskus noin puolessatoista tunnissa vaihtanut pintapellin siis sisältäen purun,pellin pois oton, ja uuden kiinnittämisen. Tosin työvaiheena on jäänyt nyt pois uusista autoista,kiitos pitkien koritakuiden. Tuo Remmivedon tig-homma toimii taatusti,mutta tavallisen harrastajan ehkä ennen tig-kauppaan marssimista niin muutenkin saa pellin kiinni. ;) Osalle tuo tig on sen verran jo hardcoree.. :D
     
  14. vette73

    vette73 Gearhead


    No enpä ole seurannut sitä ketjua, mutta on aivan turha väittää, etä Tigillä kappaleeseen tulisi vähemmän lämpöä kuin migillä.
    Koitapas hitsata samanlaiseen kappaleeseen 10 cm pätkä migillä ja tigillä. Mittaa sen jälkeen kappaleiden lämpötila.
    Jos sen jälkeen väität, että Tig tuo vähemmän lämpöä, haluan tulla katsomaan hitsauskonettasi ja hitsausmenetelmääsi.

    Se on totta, että Tigin sauma on luja ja lujuus perustuu suureen lämmöntuotiin, toisin kuin migillä, joka hitsaa kylmempänä.
    Ja juuri tuo Tigin suuri lämmöntuonti on esteenä, ettei sitä voi käyttää useiden suurlujuusterästen hitsaamiseen.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hyvä kommentteja - kiitos, migillä hitsattiin (ja tinattiin) pari paikkaa ekana tehtyyn oveen, mutta kyllä se veteli vaikka kuinka jäähdyteltiin, ilmeisesti ei kuitenkaan tarpeeksi. Noihin autoihin ei ole ovipeltejä saatavana, vaikka GM:ä ovatkin.

    Kyllähän pakkelillakin oikenee jollain tapaa, mutta se että niiden klommojen ympärillä on ulospäin pullistuneet alueet tekee sen aika työlääksi. Yllättävän paljon tuostakin löytyi niitä klommoja, ja tähän oveen on joskus jo ulkopelti kertaalleen vaihdettu näköjään. Pintaruostevaurioitakin on jo edellisen pakkeloinninkin alla.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    no nyt taitaa taas puhua joku jolla on välintään 20 vuoden kokemus teollisuudesta tai telakalta vaaksan paksuisen lootun hitsauksesta. Mutta nyt puhutaan ohuesta (.75-1.5mm) pellistä, auton oven pintapellistä. Yritäpä itse ensin hitsata siihen 10cm yhtämittaine sauma pilaamatta kappaletta. Ei taida onnistua. Tuu sit kattoo kun minä teen sen oven tigillä. En kylläkään vedä 10 cm saumoja vaan 1-2cm.

    Kyllä minä pintapellit teen ja tigillä. Eikä vielä ole yhtään menny piloille. Kyllä migilläkin tekee mut se vaatii tinan kaveriks. Tig ei. Over and out!

    KAIKELLA KUNNIOITUKSELLA!
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites sellainen vaihtoehto että irrottaa koko pellin ja tekee oikeaoppisen liimasauman niin että sen pääsee puristamaan yhteen kunnon puristimilla?
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei sitä puristimilla tarvi vetää. Jossain ihan virallisessa koriliiman käyttöohjeessa (siis oikein sellaista 2-komponenttiliimaa) oli, että sen sauman voi vetää popniiteillä sopivin välein kiinni. Sitten kun liima on kuivunut, niin poraa ne niitit pois ja vetää niihin reikiin pienet heftit. Sen liiman pitäisi kestää se pieni lämpeäminen. Hionta ja viimeistely sitten päälle.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    emmä yleensä pahemmin jäähdyttele, sitten kun käikäle on linjassa tiiviillä päittäissaumalla ja hepissa, niin muutaman lapun heppaa nurkasta kiinni sauman likelle ja sit sarjaheppiä sen mukaan mihin meinaa vääntää, tota on vaikee neuvoa kun ainakin itellä se perustuu intuitioon mut pääsääntöisesti keskeltä reunoja kohti ja kun sauma pysyy kuumana kokoajan niin peltejä voi noista lapuista samalla vähän ohjailla. korjauspalaa voi joutua vähän jäähdyttelemään kun se yleensä pienempänä lämpee enempi, toisaalta noitakin vetelyjä voi hyödyntää kun asettelee käikäleet alotuksessa hieman päinvastaseen suuntaan vituralleen.

    0,6 lanka, lankasuuttimen ja kaasuputken välinen etäisyys kohilleen mahdollisimman vähän syöttöä ja reilusti virtaa et valokaari sulattaa perusaineen eikä suinkaan tunkemalla, sit kohtisuorat hepit kolvi melko tiiviisti päin pintaa, valokaaren ääni on enempi sihisevä kuin rätisevä,
    kun harjottelee niin saa heppien jatkeena kulkee samanlainen pisaranmuotoinen aukeema ku tikilläkin, lisäaine kapilloituu nätisti, peltien väliin ja tulee pintapuolelta satanen sauma ja jää aika pehmeeksikin, helppo muokata jos tarvii, mut ei mikkisaumakaan onnistuessaan mihinkään vetele eikä todellakaan tarvitse tinaa, mihin sitä siihen sileelle pellille laittais.

    Sit noita reunoistaan pullistuneita lommoja joihin ei oikeen käsi taivu taakse, niin keskelle klommoa heppaa nurkastaan lapun ja vetää siitä samalla kun taputtelee pullistumia alas, sen voi tehä niinkin radikaalisti et plompsauttaa lommon patiksi asti, sit antaa sille patille lämpöjä ja taputtelee lämmöstä kans patilla olevan ympäröivän pinnan kanssa tasalle samaan kaarevuuteen,
    sit jähtyessään alue vetäytyy linjaan muun käikäleen kanssa, temppu toistetaan jos jää patille.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Tossa on melko yhtä mittaa hepattu satanen päittäissauma, turha tollaseen millin loimuun on tinaa sössiä tai alkaa edes taputella jos se on tasasesti jäntevä, muutaku kun kevyt kittaus ja savet selkään

    [​IMG]
     
    ASaari tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!