street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. maverick

    maverick Gearhead

    No niin kirjotelkaa tarinoita..pöytä on tyhjä.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

  3. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    Mutta tehdastekoiset tubular tukivarret ilmeisesti hyväksytään? Ja nyt ollaan heikoilla hangilla meidän ens kesän ajojen suhteen? :)

    Järkisyyt ainakin puoltaisi tuota, saakohan noita uusia edes?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

  5. atobee

    atobee Gearhead

    Onko putkirungot sallittuja "street sääntö jutuissa"?
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Tällä hetkellä aivan yksiselitteisesti EI.

    Tuossa suora lainaus FHRA:n sääntökirjasta (eli huom.mm.takarunkovaatimus):

    Jos näitä väitetysti kuitenkin ihan yleisesti käytetään FHRA:n alaisesissa Street luokissa ja säännöt ovat ne mitkä ovat kirjoitettu sääntökirjaan, FHRA:n pitää viimeistään ensi kesänä asiaan puuttua.
    Eli joko kilpailevat autot tarkastetaan näiltä osin (siis jos kerran näitä aivan yleisesti kuitenkin sääntöjen vastaisesti käytetään), tai sitten sääntökirjaa muutetaan niin että putkirungot ovat sallittuja?
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Ovat sallittuja mikäli ne ovat tarkoitettu/valmistettu ko.automalliin, tai mikäli ne löytyy muutoskatsastettuna rekisteriotteesta.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Putkirungot ei kuulu katuautoon. Mielestäni kaikki putkirunkoautot kuuluu ohjata pois katuautoista oikeiden kilpa-autojen ryhmiin.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Olen tietenkin samaa mieltä, koska varustamalla mm.Pro Modi pyyhkijöillä ja valoilla, ei todellakaan muutu sääntöjen mukaiseksi ”Street” autoksi?
    Toisaalta jos putkirungot ovat kuitenkin ”kulisseissa” sallittuja, niin mitä merkitystä koko Street sääntökirjalla on muutenkaan?
    Nyt on vain niin että mikäli Street kisoissa todella pyörii mukana putkirunkoautoja, viimeistään ensi kesänä ne pitää saada raakattua ulos Streetista niihin luokkiin joihin ne oikeasti kuuluvat?
    Näin siis mikäli FHRA ei muuta sääntöjä kuten on esitetty?

    Eli FHRA voisi hyvin ottaa kantaa jo nyt tähän asiaan jotta kaikki ne jotka tällä hetkellä ko.luokkiin autojaan rakentaa sääntökirja toisessa kädessä (näitä on muuten tulossa Suomessa aika paljon lisää), olisivat lähtökohdiltaan samoilla viivoilla kuin kaikki muutkin.
    Kyse ei kuitenkaan ole todellakaan mistään ”pilkunviilauksesta”, vaan aivan perustavaa laatua olevasta sääntökohdasta?
     
  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    Asia siis kunnossa, jos toi on sääntökirjasta. Täytyy vielä plärätä
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Tuossahan tuo suoraan sääntökirjasta poimittuna:
     
  12. Hate

    Hate 3rd gear

    Eikös noista sääntöasioista ollut aikaisemmin jossain yhteydessä tulkinta että turvallisuussäännöt menee ryhmäsääntöjen ohi.Jos rakennetaan streetautoo millä tarkoitus mennä alle 7,5sekkaa niin ei taida profiiliputki riittää.Mun käsittääkseni Kallen ja Juhon autois eturungot ja helmakotelot on tehtaanpaapan tekeleitä?Hienoo et kehitys kehittyy.
     
  13. dd64

    dd64 Gearhead

    jos rakennetaan autoo alle 7.5 sekuntia ja ryhmäsäännöt ei sitä mahdollista, niin onkohan aika vaihtaa ryhmää???

    Sen verran et mul ei ole mitään kehitystä (eikä Juhoa, varsinkaan teidän hienoa autoa) vastaan, mut kyl säännöt pitäis olla kaikille samat.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiks se sitten pitäisi seistä siinä sääntökirjassa? En mäkään kyllä tajua, että mikä järki siinä on, että on säännöt ja sitten niistä voidaan kuitenkin mennä mihin suuntaan hyvänsä. Pro stockillakin voi varmaan ostallistua stockkiin tuolla periaatteella...
    Onhan se kuitenkin sinne päin ja turvallisuusnäkökulmat huomioitu. Nimessäkin on stock.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Tossa kohtaa se ryhmän vaihto olisi ainoa oikea toimenpide mielestäni.
     
  16. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    ^^ei se vaihtamalla parane :)
     
  17. Hate

    Hate 3rd gear

    Ei lanttiikan kiinni näis streettitapahtumis.Mut kun noi säännöt luki läpi niin en löytäny ryhmälle mitään indeksii,7,5sek?Putkirunko kielletty,etu-ja takarungon saa yhdistää pyöreellä putkella ja takarungon saa muuttaa vähintään profiiliputkella,pyöree cromo ei ollu kielletty.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Takarunko EI saa olla pyöreää cromoa, vaan pitää olla alkuperäinen (voidaan modifioida renkaiden sovittamiseksi), tai valmistaa uusi takarunko vähintään 50x75x2mm:n profiilista (näin ollen pyöreä putki ei käy takarungosta).
    Runko tai puolirunko on oltava kyseiseen autoon tarkoitettu = ei siis omavalmisteputkirunko tätäkään kautta.

    Tuossa vielä tuo varsin selvä ja yksiselitteinen FHRA:n Street luokkien runkosääntö:

     
  19. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Mihin luokkiin ne nopeat street autot kuuluvat?
     
  20. Hate

    Hate 3rd gear

    Jokainen varmaan näkee lukemansa niinkuin ittelle parhaaks näkee.
    Streettisäännöt on niitä harvoja Suomessa ihan itte vuodesta toiseen muovattuja sääntöjä.Kyllästyin vuonna '95 siihen kun ikinä ei tiennyt mitä seuraavana vuonna kielletään tai sallitaan joten lopetin fyyran street kisailut siihen ja komepäkin tein ryhmään jossa säännöt tulee pääosin nyyrasta.Ei tartte joka talvi vittuuntua koko lajiin. :)
     

Kerro tästä muillekin!