uudet pykälät auton muuttamiseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rrauta, 7.1.2015.

  1. Fireball

    Fireball Gearhead

    Oikeastihan mitään muuta rajoitetta esim. moottorinvaihdolle kuin tuo teho/painoraja ei edes tarvittaisi.

    Muut tarvittavat muutoksethan on nimittäin jo kirjattu itse esitykseen sekä perustelumuistioon ja eri kohdista yhdistämällä tulisi kasaan esimerkiksi seuraavanlainen paketti jota pitäisin itse paljon käyttökelpoisempana mikäli oikeasti halutaan poikkeuslupahakemusten määrää vähentää.

    Aakkosten, Rättärien, Kuplien ym. lusujen kohdalla tosiaan mielekkäiden moottoreiden kirjo käy olemattomiin jos alkuperäisiä heposia tuijotellaan, johtaen elvytettäessä aina poikkeuslupahakemukseen.
    Tuokin dilemma poistuisi samalla.

    Vaikkapa näin:
    Ajoneuvoihin joihin esimerkiksi ikänsä tai harvinaisuutensa vuoksi ei ole kohtuudella saatavissa alkuperäistä tai tämän asetuksen kohdan 2.1 hyväksyntärajoihin soveltuvaa moottoria voidaan sallia alkuperäiseen verrattuna 20% tehon ja 20% vääntömomentin rajat ylittävän
    vaihtomoottorin hyväksyntä muutoskatsastamalla seuraavin lisävaatimuksin.

    - 7 kg/kW omamassan ja tehon suhde ei ylity.
    - Akselistot joko vastaavat käytettävän moottorin alkuperäistä ajoneuvoa tai ne muutetaan vastaaviksi tämän asetuksen kohdan 3.2 määräysten mukaisesti.
    - Jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin ajoneuvosta tai tarkoitettu ajoneuvoon jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään
    käytettävää moottoria kuten tämän asetuksen kohdassa 3.4 on määritelty.
    - Runko tai pohjalevy vastaa tai se vahvistetaan vastaamaan ajoneuvoon vaihdettavan moottorin yhteyteen alun perin kuuluvaa runkoa tai pohjalevyä. Rungon tai pohjalevyn vastaavuudesta tulee esittää selvitys kohdan 4.7 mukaisesti.
    - Tarvittaessa ajoneuvon runkoa voidaan vahvistaa esimerkiksi koteloimalla se runkoa vastaavalla materiaalivahvuudella ja lisäämällä tarvittaessa poikittaistukia. Vahvistukset kiinnitetään hitsaamalla.
    - Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta. Hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

    Ajoneuvon turvallisuus varmistettaisiin esimerkiksi hyväksytyn asiantuntijan suorittamalla jarrutus- ja väistökokeella.
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Vertailutiedoksi: motskaripuolella asia ratkaistiin 5 vuotta sitten niin, että tehoa saa kasvattaa

    - 20 %, tai
    - teho/painosuhteeseen 0,3 kW/kg, jolloin kuitenkin enintään 100 % alkuperäiseen nähden.

    Käytännössä tästä seuraa, että sukisukeja saa virittää 20 %, amerikanrautoja tapauksesta riippuen lähes 100 % ja sitä alunperin 15,1 heppaista Dnepriä kokonaista 30,2 heppaiseksi.

    Ei toimi tällaisenaan autoille, eikä ole täydellinen motskareillekaan mutta ehkä tuosta ajatuksia saa.

    Kysymys siitä, kuinka paljon tehoa voi sallia nostettavan, riippuu lähtökohdasta. Jotkut rakkineet kestävät melkein mitä vain, kun taas toisissa pitäisi käytännössä uusia koko auto, jotta se kestäisi reippaammat tehonlisäykset. Tästä syystä yleisesti sovellettavaa sääntöä on hankala kirjoittaa.

    Itse esitystä pitäisi ehtiä lukea tarkemmin, jotta siitä osaisi mitään viisasta sanoa. Yleisvaikutelma on, että tyyppihyväksytyille ei saa tehdä oikein mitään, kun taas vanhemmille joitakin asioita helpotetaan.

    Tsemppiä Nokolle, tulet sitä tarvitsemaan... :wink:
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Loppuu se nokkien, kaasareiden yms vaihtelu.
    Tai sit kannattaisi perustaa dynofirma, kohta nimittäin asiakkaita riittää.

    2.2 Moottorin muuttaminen

    Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta.

    Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %.
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Pitäiskö värkätä tuollainen suihkutuslaitteisto, helpot +20% lisää poweria.
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tuota 20% tehonlisäystä kaasarista ruiskuun ei kyllä pysty ymmärtämään. Kaasarikoneeseen saat laittaa vaikka kymmenen nelikurkkuista muttet yhtä TBI läppärunkoa...
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei muutakuin iltalehtiin vinkkiä, että Sääntö-Suomi ™ iskee jälleen :)
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Milläs perusteella katsastaja voi väittää, että autosta on nokka taikka kaasari vaihdettu? Näkö- tai kuuloaistin perusteellako? Uuden näköinen kaasari ja epätasainen tyhjäkäynti?
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On tossa hyvääkin. VTT testit poistuu Euro 3 autoilta, eli 1/97 tai vanhemmat.

    Ajoneuvon, jonka moottori on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pako-kaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupääs-tövaatimukset.
     
  9. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    käsittämätöntä paskaa koko esitys
    valovuoden päässä ollaan vielä oikeiden sivistysvaltioiden autorakentelusäädöksistä
     
  10. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Siellä on luettu nettiä ja seuraavaa projektiesimerkkiä, jossa "kaasarista ruiskuksi muutoksella" tuli noin 20% lisää tehoa :lol:
    http://sporttiauto.com/index.php?p=kaasari-ruiskuksi---miten-se-tehdaeaen
     
  11. plagu

    plagu Gearhead

    Mun mielestä tuota 7kg/kw rajaa voisi koittaa hilata vähän alaspäin, koska iso osa vakioautoistakin menee tuon alle, ja onko joskus auton kori / runko pettänyt tehojen / väännön takia. esim 1100 omamassan omaavassa autossa tuo ei ole kuin juuri sen ~@200hv

    Momentti pykälä pitäisi saada torpattua kokonaan, tuohan estää senkin ettei esim saa vanhaan koppaan mitään modernia turbodieseliä vaikka tehot pysysisi samana.

    Tuo moottorin muuttaminen pykälähän on aika pitkälti ennallaan, aiemmin taidettiin ruiskun vaihdon katsovan lisäävän 10% tehoa, molemmat väitteet 10% /20% toki ihan absurdeja. Mutta mun mielestä ei kannata liikaa takertua tuohon, koska noista selviää kuitenkin sillä dynolapulla.
     
  12. nokonzok

    nokonzok 1st gear

    Kerro toki mitä erityisesti pitäisi muuttaa ja miten?
     
  13. Seasonic85

    Seasonic85 1st gear

    Samaa mieltä edellisen kanssa . Tavote oli selventää ja vähentää poikkeuslupia mutta ei tuu auttamaan . miksi moottoripyörissä ei sorsita oli sitten vapari tai ahdettu niin se on tehopainosuhde/20% kumpi ensin täyttyy?? . epäkohta löyty heti kun aloin tarkemmin selaan esitystä.

    "kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 20 %". Trafi perustelee tätä että se vastaa enämpi todellisuutta kuin vanha 10% . unohtaa kuitenkin kertoa että kun moottorin tehoa saa kasvattaa vain 20% niin muita muutoksia ei sitten tehäkkään kun ei tehoa voi "alentaa" .
    . itse ehdottaisin sellaista pykälää että vanhempi kalusto johon halutaan saada modernimpi ja taatusti ympäristöystävällisempi (auttaa läpimenoa) voitaisiin hyväksyä yli 20% tehokkaamman moottorin vaihtaminen mikäli moottorin tehoa alennetaan max 20% sisään rajoihin . kyseistä moottoria saisi muuttaa muullakin tapaa esim ahtamalla kunhan ne tehomittauksella saadaan rajoihin. tähän voisi vielä vaikka lisäta että pitää olla katalysaattori paikallaan :)
     
  14. plagu

    plagu Gearhead

    Tuo 20% pykälähän koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ei muuttamista. Eli tuossa pätee se tehopainosuhde sääntö, eli siltä osin kaikki on ennallaan. Tuo ahdetun sorsiminen on vähintäänkin outoa ja olisi hyvä saada sekin pois.

    Eihän moottorin kuristamista ole missään nytkään suoraan kielletty (esim se eräskin r1 koneinen mini) , mutta riippuu täysin inssistä että kelpuuttaako sellaista viritelmää vai ei, selvyyden vuoksi voisi toki olla hyvä saada joku virallinen kanta tuohon.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saataskohan ilokaasut vihdoin ja viimein laillisiksi. Esim pullo ei saa olla matkustamossa, letkut ei saa kulkea matkustamossa, teho saa kasvaa max 20%, asennus oltava turvallinen....
     
  16. Seasonic85

    Seasonic85 1st gear

    Pointtina vielä että jos kerran trafilla on päähän pinttymänä se että yli 20% tehon lisäys vaarantaa liikennettä niin ,miksi tehoa ei voisi muuttaa" myös alaspäin . Nythän se moottorin teho menee sen lohkon mukaan mutta onko siihenkään mitään lakipykälää joka sen määrittelee paljoko siinä vanhassa koneessa voi olla enään tehoa? . Itse ymmärtäisin että kun moottoria muutetaan voi sen teho nousta tai laskea . Yksi pykäläehdotus oisi myös että jos jarrut vaihtaa vähintään yhtä tehokkaasta niin voisi lisätä jonku tietyn % verran tehoa sen 20% päälle.Todellisuus vois olla jotain 15% lisä boonus tehoihin/moottori vaihtoehtoon
     
  17. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    ensinnä vois aloittaa vaikka rengassäänöistä :odroll:
    ja kaikki noissa moottori säännöissäkin on paskaa :poff:

    ja miten niin siihen on helppo vastata, antaa enemmän narua rakenteluun,
    perkele jos autossa on jarrut ja valot niin sen pitäs riittää :eek:
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites meneekö toi pykälä nyt sitten "piru lukee raamattua" tyylillä eli joku saatavilla oleva mörkönewton-moottori ja kireä pikku lohko niin molemmista saa sen teho verrokin samaan koriin??
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Kumpi ajelee turvallisemmin 100k€ nissan/jenkki 600Hp/800Nm kuin 150Hp/200Nm 2000€ corolla molemmat on toteutettavissa corolla vaan laillisesti

    Mun mielestä sen jälkeen kun nilkalla sutii niin ei se vaarallisempi suti se sit täydellä teholla vai puolella reservillä :odroll:
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On toki muistettava, että yhtenä vaihtoehtona noissa rakentelusääntöjen uudistamisissa oli, että kielletään kaikki muutokset. Kun elämme kuitenkin Suomessa, niin sekin vaihtoehto olisi ollut mahdollinen.

    Eiköhän nää tästä mallilleen sorvaannu. Luulen?
     

Kerro tästä muillekin!